Usia 3 Tahun Hanya Sebut Mama Lepas Buat Teknik Ini Anak Dah Cakap Banyak


Ibu bapa mana yang tak risau bila anak lambat cakap. Tambah lagi bila lihat anak orang lain yang seusia anak kita dah petah berkata-kata. Di campur pula dengan pandangan sinis orang sekeliling, buatkan mak ayah dah mula tak senang duduk.
Setakat rasa bimbang tapi tiada tindakan mak ayah dikira masih gagal untuk membantu anak. Nak tahu macam mana kita boleh berusaha untuk anak bercakap, perkongsian ibu ini, Ezzaty Suffian sangat membantu.

Finally, lepas berbulan-bulan zaty dan husband cuba try and adjust macam-macam cara untuk bantu fayyadh bercakap. Hari ni zaty nampak fayyadh dah mula tunjukkan improvement. Huuu, mengalir air mata. Terharu, gembira, bersyukur.
Fayyadh dah boleh sebut adik, kek, air, lampu, biskut dengan jelas. Fayyadh dah berminat nak cuba ikut setiap perkataan yang zaty ajar pada dia. Fayyadh main mainan sambil mulut riuh berbunyi (kalau tak sebelum ni memang senyap seribu bahasa). Fayyadh tunjuk setiap objek yang dia nampak dan minta zaty untuk bagitahu apa bendanya tu berulang-ulang kali. Memang takde cara shortcut untuk buatkan fayyadh ringan mulut boleh bercakap. Tiga benda je yang zaty buat kat fayyadh :
1) selesaikan semua isu sensori fayyadh.
Fayadh geli pijak pasir, kitorang buka kasut fayyadh setiap kali dia main kat taman permainan.
telinga fayyadh oversensitive dengan bunyi-bunyian, kitorang simpan tv kat dalam stor
fayyadh gayat dengan rocking horse dan buaian, zaty bawa rocking horse pergi rumah adik. Lepastu suruh anak sedara naik dan main depan fayyadh.
Bila fayyadh tengok, dia jadi teringin nak naik juga. Hari-hari dia buat latihan sendiri, beranikan diri naik rocking horse tu sampai dia berjaya atasi rasa gayat.
fayyadh ada masalah dengan body awareness, kitorang beli exercise ball untuk dia hempaskan badan dia atas bola tu. zaty amalkan urut badan fayyadh 2 kali sehari.
Sekarang yang belum setel ialah isu masuk, jilat dan gigit objek dalam mulut. zaty tengah struggle nak selesaikan masalah sensori yang ni.

2) sembang dan sembang dan sembang dengan fayyadh.
zaty sembang dan apapun perkara dengan fayyadh. Kalau mandi, sembang pasal berus gigi, sabun, rambut, dan segala anggota badan.
bila makan, zaty sembang dan tanya fayyadh tentang apa yang dia makan. Bagitahu dia ini ayam, itu ikan, sayur, telur, senduk, pinggan, cawan.
bila fayyadh tengah main, zaty akan take part at least 3-5 minit. Sambil fayyadh main, sambil zaty perhati dan buat cerita berdasarkan apa yang dia tengah main.
Contoh : Kereta fayyadh warna kuning. Kereta jalan laju sangat. Kereta langgar dinding. Kereta turun bukit. Sambil-sambil buat sound effect nak bagi jalan cerita tu jadi menarik.
3) Selalu bagi arahan dan buat aktiviti sama-sama dengan fayyadh.
suruh fayyadh ambil tuala, ambil kereta, letak baju dalam bakul. Everything yang mudah. Selagi fayyadh mampu buat, zaty akan suruh dia buat. Mula-mula satu arahan je.
Sekarang dah boleh bagi 2 arahan dalam satu masa. Contoh : Fayyadh, buka baju lepastu letak baju dalam bakul.
Buat aktiviti sama-sama. Sidai baju sama-sama, makan sama-sama, main educational toys sama-sama. Kalau banyak masa free, zaty buat aktiviti sampai habis dengan dia. Kalau tak sempat sangat, zaty ambil 3-5 minit join aktiviti yang dia buat.
zaty tak pernah letak apa-apa target kat fayyadh. Sebab zaty tak tahu sejauh mana keupayaan fayyadh nak atasi speech delay dia. Yang zaty tahu, hari-hari zaty kena usaha buat something untuk bantu fayyadh selesaikan masalah sensori dia.
In the same time zaty kena tambah dan tambah sebanyak yang boleh kosa kata (vocab) install masuk dalam otak fayyadh. Sebab tu sekarang mulut zaty lebih riuh-rendah kat rumah kalau nak banding dengan dulu. Always bercerita dan bertanya dengan fayyadh.

Kalau kalian ada anak yang senasib dengan fayyadh, pesan zaty satu je. Jangan sesekali kita putus asa. Kita buat training hari-hari dengan dia, walau nampak macam takde hasil, itu sebenarnya ilusi kita semata.
Teruskan latihan. Jangan berhenti. Kalau taknak stress, jangan letak apa-apa target pada anak. Just go with the flow. Sooner or later, dia akan tetap tunjukkan improvement yang bakal buatkan kita rasa sangattt kagum, bangga dan bersyukur yang teramat sangat.
Yang penting ada PROGRESS dan IMPROVEMENT dari anak kita.
Dengan 1 syarat mudah. Jangan “rasa-rasa” pasal perkembangan/masalah anak. Bila dah RED FLAG je, terus bawa anak jumpa pakar/therapist untuk screening dan diagnose apa masalah anak.
Diikuti pula dengan latihan berterusan (dengan panduan therapist) sama ada di pusat terapi atau di rumah. Last but not least, jangan lupa doa dan tawakal kita perlu sentiasa dihantar kepada Tuhan Raja sekalian alam.
Sumber: Ezzaty Suffian
The post Usia 3 Tahun Hanya Sebut Mama. Lepas Buat Teknik Ini Anak Dah Cakap Banyak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/usia-3-tahun-hanya-sebut-mama-lepas-buat-teknik-ini-anak-dah-cakap-banyak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usia Masih 25 Tahun Mama Muda Ini Lahirkan 5 Anak Dalam 5 Tahun

Usia Masih 25 Tahun Mama Muda Ini Lahirkan 5 Anak Dalam 5 Tahun

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 434 hits
Menikah muda masih menjadi hal yang menakutkan bagi sebagian besar wanita modern dan kekinian Mereka tidak bisa membayangkan harus mengasuh satu dua atau bahkan lebih anak di saat usia masih belia Apalagi jika mereka harus melahirkan anak h...
Doktor Cakap Heartbeat Baby Zero Hanya 38 Minggu Saja Dalam Perut Mama

Doktor Cakap Heartbeat Baby Zero Hanya 38 Minggu Saja Dalam Perut Mama

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 359 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mendambakan kehadiran cahaya mata sebagai pelengkap rumah tangga mereka Namun bukan semua bertuah diberikan rezeki itu Ada yang terpaksa menunggu bertahun lamanya malah tidak kurang juga menggunakan p...
Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 588 hits
Melihat perkembangan anak kecil kita yang sudah pandai berkawan dan berinteraksi pada usia dua tahun memang seronok Mama pun rasa lega bila anak dah pandai bergaul dengan rakan rakan Namun satu hal yang sentiasa membuatkan mama risau bila m...
Sumpah Awkward Gila Dapat Tahu Cuma Anak Angkat Lepas 23 Tahun Kisah Gadis Ini Buat Netizen Tersentuh Hati

Sumpah Awkward Gila Dapat Tahu Cuma Anak Angkat Lepas 23 Tahun Kisah Gadis Ini Buat Netizen Tersentuh Hati

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 570 hits
Jalan hidup setiap orang berbeza Ada yang hidup dalam keluarga penuh kasih sayang ada yang membesar dalam keluarga berpecah belah serta ada yang meneruskan liku liku hidup di kaki lima tanpa keluarga Kasih sayang tidak semestinya memerlukan...
Kita Hanya Ada 12 Tahun Peluk Rapatilah Anak Sulung Jangan Biar Jiwanya Terbeban

Kita Hanya Ada 12 Tahun Peluk Rapatilah Anak Sulung Jangan Biar Jiwanya Terbeban

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 328 hits
Hanya 12 tahun pertama kehidupan yang ada untuk kita luangkan masa untuk anak Tambahan pula jika anak sulung tanggungjawab dan komitmen yang tinggi Anak sulung anak pertama yang menjadikan anda sebagai ayah dan ibu Banyak yang dipelajari se...
Aduh Sakitnya Sayang Anak Dah Pandai Menggigit Masa Menyusu Mama Kena Bagi Amaran

Aduh Sakitnya Sayang Anak Dah Pandai Menggigit Masa Menyusu Mama Kena Bagi Amaran

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 264 hits
Pengalaman menyusukan anak sememangnya cukup menyeronokkan Walaupun hanya seketika tidak sama seperti ibu ibu lain yang berpeluang menyusu hingga anak berusia dua tahun ia sememangnya detik pengalaman yang indah Pengalaman digigit anak anta...
Bocah 2 Tahun Tewas Di Kandang Buaya Milik Keluarganya Sendiri Hanya Tersisa Tengkoraknya Saja

Bocah 2 Tahun Tewas Di Kandang Buaya Milik Keluarganya Sendiri Hanya Tersisa Tengkoraknya Saja

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 306 hits
Sebagian besar orang biasanya memilihara anjing atau kucing di rumah mereka Tapi bagaimana jika ada keluarga yang memelihara buaya Sebuah keluarga di Kamboja ini memelihara buaya di rumah mereka Sayangnya mungkin mimpi buruk mereka menjadi ...
Bawah 3 Tahun Anak Tantrum Sampai Berguling Biasa Jangan Marah Lagi Teruk Jadinya

Bawah 3 Tahun Anak Tantrum Sampai Berguling Biasa Jangan Marah Lagi Teruk Jadinya

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 436 hits
Tak nak baju ni nak baju tu Uwaaa Si anak menangis Ni baju jalan Kita bukan nak gi jalan Nak tidurla Dah nak malam ni sayang Mama memujuk dengan baik Okay permulaan yang cantik Tak nak nak yang tu jugakk Uwaa Makin kuat tangisan anaknya Ala...
Rektor Sebut Banyak Profesor Dan Doktor Ugm Layak Jadi Menteri Kabinet Kedua Jokowi

Rektor Sebut Banyak Profesor Dan Doktor Ugm Layak Jadi Menteri Kabinet Kedua Jokowi

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 190 hits
Rektor Universitas Gadjah Mada Panut Mulyono mengklaim UGM memiliki sederet nama profesor dan doktor yang layak untuk menjadi menteri Namun sejauh ini belum ada permintaan dari Jokowi
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap