Urus Sentimen Melayu Untuk Tambah Sokongan Umno Kata Pemimpin


freemalaysiatoday.com
Mohd Farhan Darwis09 Jul 2024, 

Pemimpin akar umbi berkata parti itu tidak boleh bergantung kepada khidmat bakti semata-mata untuk membantu menambah sokongan.
Umno perlu mengurus sentimen, persepsi, tohmahan yang dilemparkan untuk mengembalikan sokongan terhadap parti Melayu itu, kata pemimpin akar umbi.
PETALING JAYA: Pemimpin akar umbi Umno berkata kegagalan parti itu mengurus sentimen, persepsi, tohmahan yang dilemparkan menyebabkan parti berkenaan terus ditolak oleh pengundi teras mereka.

Ketua Pemuda Umno Selangor Imran Tamrin mengakui Perikatan Nasional (PN) berjaya memainkan sentimen Melayu dan Islam untuk terus meraih sokongan bagi pihak pembangkang.

“Dalam keadaan sekarang kita masih lagi berusaha mengurus sentimen dan persepsi. Kelebihan di pihak PN, mereka yang mengawalnya.

“Mereka berjaya melontarkan tohmahan kononnya Islam terancam, Melayu begitu dan begini serta memberi gambaran hubungan Umno-DAP. Ini perlu dijelaskan serasional mungkin untuk menepis apa yang PN dendangkan,” katanya kepada FMT.

Menurutnya, walaupun Umno dikenali dengan khidmat bakti kepada masyarakat namun ia tidak memadai untuk mengembalikan sokongan kepada parti Melayu itu.

Katanya, ia tetap tidak akan mengubah keadaan sekiranya parti itu gagal menjawab isu dan memperbetulkan persepsi terhadap mereka.

“Saya lihat politik khidmat bakti tidak lagi menjadi kelebihan buat Umno dan Barisan Nasional (BN). Seberapa banyak pun khidmat bakti, ia tidak akan dapat meraih sokongan kukuh jika kita gagal patahkan isu dengan baik,” katanya.

Semalam, Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno Shamsul Anuar Nasarah berkata walaupun pelbagai program dilakukan, sokongan pengundi teras dan muda kepada Umno semakin kurang.

Dalam pada itu, Timbalan Ketua Umno Segamat Bastien Onn pula berpandangan sentimen anti DAP masih menebal dalam kalangan sebahagian besar pengundi Melayu, walaupun hampir dua tahun bekerjasama dalam kerajaan perpaduan.

“Kita boleh uji sokongan orang Melayu dalam PRK yang akan datang, orang Melayu tidak selesa untuk mengundi parti yang bersama DAP.

“DAP dilihat meneruskan hasrat-hasrat mereka dan ‘berselindung’ di sebalik undang-undang kaum, agama, institusi diraja (3R),” katanya.

Pada PRN tahun lalu, Umno-BN hanya menang 19 kerusi DUN di enam negeri berbanding 108 kerusi ditandingi.

Pada PRU15 BN menang 30 kerusi Parlimen dengan Umno menang 26, diikuti dua MCA serta masing-masing satu MIC dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/07/urus-sentimen-melayu-untuk-tambah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Milik Ahli Bukan Pemimpin Kata Akmal

Umno Milik Ahli Bukan Pemimpin Kata Akmal

papar berkaitan - pada 15/7/2024 - jumlah : 162 hits
freemalaysiatoday com14 Jul 2024 07 43 PMKetua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh berkata survival politik parti itu kini bergantung pada akar umbi Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh berkata dengan menyuarakan pendapat untuk didengar pemimpin terting...
Pemimpin Umno Kata Pujukan Fadhli Bukti Pas Terdesak Pertahan Sg Bakap

Pemimpin Umno Kata Pujukan Fadhli Bukti Pas Terdesak Pertahan Sg Bakap

papar berkaitan - pada 1/7/2024 - jumlah : 185 hits
Mohamad FadliPETALING JAYA Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari disifatkan terdesak apabila memujuk ahli Umno menyokong Perikatan Nasional termasuk pada PRK Sungai Bakap dengan alasan untuk menyelamatkan parti itu Ahli Majlis Kerja Tert...
Pemimpin Umum Kerjasama Umno Warisan Langgar Arahan Presiden Kata Rahman

Pemimpin Umum Kerjasama Umno Warisan Langgar Arahan Presiden Kata Rahman

papar berkaitan - pada 28/6/2024 - jumlah : 115 hits
Desas desus kerjasama Warisan dan Umno pada PRN bertiup kuat susulan kehadiran Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin ke Perhimpunan Agung Tahunan Warisan Disember tahun lalu PETALING JAYA Timbalan ketua Umno Sabah membidas pemimpin tertentu da...
Perikatan Hilang Sokongan Melayu Di Sg Bakap Kata Rafizi

Perikatan Hilang Sokongan Melayu Di Sg Bakap Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 30/6/2024 - jumlah : 137 hits
TERDAPAT penurunan ketara dalam sokongan orang Melayu terhadap Perikatan Nasional di Sungai Bakap sejak pilihan raya negeri Ogos lalu kata Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli Berucap di Ceramah Perpaduan di Nibong Tebal malam tadi Rafizi ber...
Umno Harus Desak Speaker Diganti Dengan Tokoh Lebih Adil Kata Zaid

Umno Harus Desak Speaker Diganti Dengan Tokoh Lebih Adil Kata Zaid

papar berkaitan - pada 14/7/2024 - jumlah : 122 hits
freemalaysiatoday com14 Jul 2024 02 30 PMBekas menteri itu berkata institusi kerajaan hanya dapat berfungsi dengan baik apabila pegawai terhormat dan jujur dalam melaksanakan tugas Tiada undang undang atau peraturan boleh menggantikan tingk...
Kehilangan Sokongan Bukan Melayu Beri Laluan Mudah Pn Ganti Ph Ambil Alih Kerajaan

Kehilangan Sokongan Bukan Melayu Beri Laluan Mudah Pn Ganti Ph Ambil Alih Kerajaan

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 118 hits
Secara realiti kejayaan PH mengetuai kerajaan bukanlah disebabkan parti itu menang secara mutlak dalam PRU15 lalu PH hanya menang 82 kerusi Parlimen saja ketika itu satu kedudukan yang masih jauh daripada angka paling minima 112 untuk membe...
Ada Bekas Pemimpin Umno Ibarat Kemuncup Ahmad Jazlan

Ada Bekas Pemimpin Umno Ibarat Kemuncup Ahmad Jazlan

papar berkaitan - pada 6/7/2024 - jumlah : 81 hits
Beberapa bekas pemimpin UMNO sebelum ini boleh diibaratkan seperti kemuncup di seluar dalam yang boleh memecahbelahkan parti itu Pengerusi UMNO Kelantan Datuk Ahmad Jazlan Yaacub membuat perumpamaan berkenaan kerana ada dalam kalangan merek...
Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

papar berkaitan - pada 29/6/2024 - jumlah : 230 hits
Ainin Wan SallehPETALING JAYA Kenyataan Presiden Umno Zahid Hamidi yang parti itu tidak menentang pengambilalihan saham Malaysia Airports Holdings Berhad oleh syarikat dikaitkan dengan BlackRock boleh menjejaskan popularitinya dalam parti k...
Melayu Masih Perlu Ke Umno

Melayu Masih Perlu Ke Umno

papar berkaitan - pada 14/7/2024 - jumlah : 83 hits
Melayu masih perlu ke UMNO ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be hQc4PdvHgeA src in org https www youtube com embed hQc4PdvHgeA wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embed hQc4PdvHgeA ...
Dpm Fadillah Reveals Drafts Of Government Opposition Mou

Tpm Dedah Draf Mou Peruntukan Ahli Parlimen Pembangkang

Ssm Vs Sspa Perbezaan Kelebihan Soalan Lazim

Kereta Bergoyang Tanpa Henti Petugas Kesihatan Ditangkap Basah Di Tempat Parking Hospital

Kempen Skala Kecil Tampak Prk Mahkota Suram

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Man Cendol Outing


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Lebih Rm500 000 Wang Gisbh Dibekukan Babit 96 Akaun Kpn

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Ayien Rahman Ale Ale Chord