Urus Politik Negara Cara Perjanjian Hudaibiyah


 Politik bukan sahaja soal sokongan dan angka. Ia juga berkaitan kematangan berfikir dan bertindak. Politik adalah seni menguruskan sumber-sumber sehingga mencapai matlamat mewujudkan kebaikan.
 

Satu perkara yang dilihat pada pandangan kasar satu perkara merugikan, mungkin tersirat padanya kebaikan dan keuntungan jangka panjang. Inilah yang dapat kita pelajari dari sejarah Perjanjian Hudaibiyah.
 

Sesungguhnya Rasulullah SAW adalah ikutan seluruh muslim dari dahulu sampailah ke hari kiamat. Berbanggalah menjadi umat Nabi Muhammad SAW yang dilebihkan kedudukan daripada semua umat nabi-nabi lain.
 

Rasulullah SAW memberi contoh tauladan dalam semua perkara untuk diikuti umatnya dan juga seluruh manusia.
 

Kita dapat pelajari bagaimana baginda menguruskan hubungan dengan pihak musuh, khususnya kaum Quraisy apabila dihalang untuk melakukan umrah pada tahun ke-6H.
 

Sewaktu umat Islam semakin kuat dan Quraisy sudah semakin lemah, namun Quraisy masih memiliki pengaruh dan kedudukan dalam catur kuasa di Semenanjung Tanah Arab, Nabi SAW mengambil keputusan untuk berunding dengan Quraisy.
 

Nabi SAW memilih menghantar Uthman al-Affan sebagai perunding dengan kaum Quraisy yang dilihat lebih lembut dan tenang. Ini kerana tujuan rundingan adalah bagi mencapai titik pertemuan, bukan pertentangan, tanpa menggadaikan prinsip.
 

Ketika melakukan rundingan, bahasanya harus lunak, fikirannya mesti tajam melihat jauh ke hadapan. Jauhi sikap angkuh dan ingin tunjukkan kekuatan. Itu amat penting kerana beradu kekuatan ketika rundingan hanya akan menggagalkan dan mendatangkan perkara sebaliknya.
 

Hasil rundingan, maka satu perjanjian dirangka. Kandungan perjanjian tersebut yang kemudiannya dikenali Perjanjian Hudaibiyah adalah:
- Gencatan senjata selama 10 tahun.
- Orang Quraisy yang lari ke pihak Islam tanpa kebenaran keluarga dikembalikan semula.
- Orang Islam yang lari ke pihak Quraisy tidak perlu dikembalikan.
- Kedua-dua pihak boleh membuat perjanjian atau persahabatan dengan mana-mana kabilah Arab tetapi tidak boleh membantu peperangan.
- Orang Islam hanya dibenarkan memasuki Mekah pada tahun hadapannya dan disyaratkan hanya membawa senjata bersarung dan berada  di Mekah tidak lebih daripada tiga hari.
 

Pada mulanya para sahabat terutama Saidina Umar al Khattab mempertikaikan syarat-syarat perjanjian itu kerana kelihatan merugikan orang-orang Islam. Rasulullah pula melihat apa yang tersirat dari yang tersurat lantas bersetuju dengan syarat tersebut.
 

Perjanjian Hudaibiyah merupakan perjanjian damai di antara pihak Quraisy Mekah dengan Rasulullah yang berlaku pada bulan Zulkaedah tahun ke 6 hijrah (Mac 628). Perjanjian Hudaibiyah ini dinamakan sempena nama tempat perjanjian ini ditandatangani iaitu di perkampungan Hudaibiyah.
Ketika krisis politik yang melanda sekarang, ambil jalan penyelesaian dengan hati yang terbuka. Mungkin ada yang bertentangan dengan prinsip parti, tetapi terima dan lakukan ia dengan berlapang dada untuk demi kebaikan agama dan bangsa. 
Apa guna berpegang kepada prinsip jika keadaan menjadi lebih buruk yang kemudiannya prinsip yang dipertahankan itu tidak membawa apa-apa erti lagi. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2022/11/grl.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Perguna Anwar Calon Melayu Untuk Kuasai Politik Negara Hadi

Dap Perguna Anwar Calon Melayu Untuk Kuasai Politik Negara Hadi

papar berkaitan - pada 12/11/2022 - jumlah : 212 hits
agendaily com12 11 2022Pemimpin reformasi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan calon Melayu yang diletak serta disokong DAP serta Pakatan Harapan hanya sekadar kuda tunggangan bagi mencapai cita cita ekstrem parti itu dalam Pilihan raya Umum Ke 15 ...
Sudahlah Khianati Rakyat Umno Perak Mula Ikut Cara Politik Dap

Sudahlah Khianati Rakyat Umno Perak Mula Ikut Cara Politik Dap

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 184 hits
agendaily com29 11 2022Menteri Besar kerajaan DAP UMNO Perak Haji Saarani Mohamad Sudahlah mengkhianati mandat diberikan oleh rakyat dan akar umbi kini UMNO Perak mula mengikut rentak rakan baik mereka DAP melakukan pembohongan dalam usaha ...
Pengundi Muda Ubah Landskap Politik Negara

Pengundi Muda Ubah Landskap Politik Negara

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 231 hits
agendaily com10 11 2022Dianggarkan terdapat seramai 4 8 juta pengundi baharu yang telah didaftarkan secara automatik sehingga kini tetapi daripada jumlah tersebut kurang daripada 30 peratus dijangkakan keluar mengundi pada PRU 15 kelak Gamb...
Cara Menyekat Amp Quot Pop Ups Amp Quot Laman Iklan Pada Pelayar Safari

Cara Menyekat Amp Quot Pop Ups Amp Quot Laman Iklan Pada Pelayar Safari

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 71 hits
Keseronokan melayari internet boleh terganggu dek kerana terlalu banyak laman sesawang iklan yang kerap muncul Kepada pengguna iPhone berikut kami kongsikan cara menyekat Pop ups pada pelayar Safari Pertama sekali masuk ke menu Setting Set
Cara Buat Anak Lupa Gajet Diy Busy Board Bagus Untuk Iq Tingkatkan Motor Skil

Cara Buat Anak Lupa Gajet Diy Busy Board Bagus Untuk Iq Tingkatkan Motor Skil

papar berkaitan - pada 19/11/2022 - jumlah : 104 hits
Zaman sekarang aktiviti anak anak untuk bermain sangat terhad Biasanya bila duduk dalam rumah televisyen dan gajet yang akan jadi peneman anak untuk hilangkan rasa bosan Kalau dilihat kesan jangka panjang ini akan membantutkan perkembangan ...
Tak Mahu Gajet Tv Jadi Pengasuh Jacyln Victor Pilih Cara Old School Didik Anak

Tak Mahu Gajet Tv Jadi Pengasuh Jacyln Victor Pilih Cara Old School Didik Anak

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 200 hits
Penyanyi Jacyln Victor mempunyai cara tersendiri untuk mendidik anak anaknya Jonah Joshiah Rivera dan Molly Marguerite Rivera Kata Jac dia tidak akan lagi membenarkan gajet dan teknologi melekakan dan menjadi pengasuh anak anaknya mulai sek...
Cara Mudah Tanggalkan Kerak Susu Pada Botol Guna 3 Bahan Ni Terus Nampak Baru

Cara Mudah Tanggalkan Kerak Susu Pada Botol Guna 3 Bahan Ni Terus Nampak Baru

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 146 hits
Mencuci botol susu anak dengan cara yang betul penting untuk mengelakkan bakteria membiak Botol susu yang tidak dicuci dengan bersih boleh menyebabkan risiko penyakit seperti sakit perut muntah atau cirit birit Biasanya botol susu yang digu...
Bahaya Perut Boroi Dan Cara Merawatnya

Bahaya Perut Boroi Dan Cara Merawatnya

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 190 hits
Istilah perut boroi atau buncit apabila terbentuk perut meninggi melebihi 1 inci Puncanya lemak berkumpul hasil pengambilan gula pasir dan gula pemanis yang diproses Lemak berkenaan mula menyaluti organ seperti arteri usus pankreas dan hati...
Resipi Lengkap Cara Buat Nasi Ayam Hainan Yang Menyelerakan

Resipi Lengkap Cara Buat Nasi Ayam Hainan Yang Menyelerakan

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 254 hits
Hidangan nasi ayam antara yang paling mendapat tumpuan kerana lengkap dengan menu lauk dan sup Malah tidak ketinggalan menu sayur yang sedap Resipi nasi ayam Hainan daripada Mizzmoon Moon ini senang disediakan dan lengkap dengan hidangan na...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik