Unsung Hero Siti Rahmah Kassim Sanggup Gadaikan Gelang Emas Pernikahan Demi Kemerdekaan Negara


Siapa yang pernah dengar nama Siti Rahmah Kassim? Beliau ni merupakan seorang pejuang kemerdekaan dan jasa serta pengorbanan beliau sepatutnya dicontohi semua.
Sempena Hari Merdeka ni, marilah kita imbau kembali perjuangan Allahy4rhamah Datuk Hajah Siti Rahmah Haji Kassim yang telah sumbangkan gelang demi kemerdekaan negara.

 
1. Merupakan seorang guru yang berasal dari Negeri Sembilan
Siti Rahmah merupakan bekas guru di Sekolah Perempuan Melayu Sungai Star, Parit Buntar, Perak, namun berasal dari Kampung Batu Hampar, Rembau, Negeri Sembilan. Beliau dilahirkan pada 30 November 1926 dan menlnggal dunia pada 24 Mac 2017 kerana saklt tua.
Mempunyai empat orang anak perempuan dan seorang anak lelaki serta sentiasa mendapat sokongan padu suaminya, Allahyarham Ustaz Mohd Majzub Haji Yunus dalam perjuangannya.
2. Mendapat gelaran Tokoh Gelang Kemerdekaan
Kalau nak tau, Siti Rahmah merupakan orang Malaysia pertama yang menyerahkan gelang emas hadiah pernikahan daripada ayahnya, kepada Tunku Abdul Rahman.
Tujuan beliau menyumbangkan gelang emas itu adalah untuk membantu membiayai perjalanan ke London dalam menuntut kemerdekaan Tanah Melayu dari Inggeris. Disebabkan itu, beliau digelar Tokoh Gelang Kemerdekaan.

3. Terpanggil untuk membantu selepas melihat Tunku Abdul Rahman
Ketika Preslden UMNO Tunku Abdul Rahman berbicara di Dewan Hang Tuah, Bandar Hilir, Melaka, Tunku menitiskan air mata dan mengatakan bersama raja-raja Semenanjung Malaya hendak ke London bagi menuntut kemerdekaan dari mereka. Kata Tunku,
Namun begitu, UMNO pada masa itu tiada duit untuk membiayai perjalanan ke sana. Titisan air mata Tunku membuatkan Siti Rahmah membuat keputusan untuk tidak mementingkan diri sendiri.
Beliau berdiri dan berkata,
“Tunku, saya terpanggil apabila mendengar ucapan Tunku. Dengan ini, patik menyumbangkan gelang emas kesayangan patik demi kemerdekaan negara. Saya ikhlas. Jika ada 10 gelang emas, semuanya akan diberikan kepada Tunku.”
4. Menjadi inspirasi kepada yang lain
Dengan izin Tunku, Siti Rahmah menyeru agar orang lain untuk turut menyumbangkan apa yang mereka ada bagi membiayai perjalanan Tunku Abdul Rahman dalam menuntut kemerdekaan.
Oleh sebab ini, para pembesar UMNO dan hadirin yang lain turut sama menyumbangkan wang serta barangan lain seperti rantai emas, kerongsang, jam, pin baju, cincin dan subang termasuk tongkat berkepala emas.
Video Player
5. Sumbangan tak dipersetujui ibunya Siti Rahmah cuba merahsiakan hal gelang emas itu kepada ibunya namun, ada orang lain yang akhirnya memberitahu ibu beliau. Bila dapat tahu, ibunya marah kerana tidak setuju Siti Rahmah memberikan gelang emas hadiah pemberian bapanya kepada Tunku.
Bukan setakat itu je, Siti Rahmah juga dipukul sehingga berdrah. Baju Siti Rahmah yang berdarah itu disimpannya sebagai kenangan “Titisan Darah Kemerdekaan”.
“Ibu saya masih berfikiran konservatif. Saya fikir ibu bangga dengan saya tetapi sangkaan itu meleset. Ibu menunggu kepulangan saya dengan rotan belah empat. Dia tidak boleh menerima tlndakan saya menyerahkan gelang hadiah perkahwinan itu kepada Tunku. Ibu merotan belakang saya sebanyak lima kali di tempat yang sama. Saya menangls namun ibu tidak hiraukan dan dia hanya berhenti merotan selepas baju saya dibasahi d4rah.”
6. Penglibatan dalam politik 
Bukan calang-calang orang, Siti Rahmah juga pernah berkeclmpung dalam dunia politik. Beliau pernah dilantik menjadi Pegawai Penerangan UMN0 Malaya di bawah kepimpinan Allahyarham Tun Hussein Onn dan Tan Sri Syed Jaafar Albar
Selain menjadi Ketua Kaum Ibu Bahagian Rembau, beliau juga merupakan wanita pertama yang yang menyandang jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri di Negeri Sembilan, kawasan Terentang dari tahun 1959 hingga 1969 atas tiket Perikatan.
Semasa hayat beliau, Siti Rahmah sangat aktif serta banyak menghabiskan masa membabitkan diri dalam pelbagai aktiviti badan bukan kerajaan (NGO). Menurut beliau, itu merupakan platform untuk mengetengahkan cadangan dan idea baru dalam usaha meningkatkan kesedaran wanita dalam usaha memajukan ekonomi negara.
 
7. Perjuangan Siti Rahmah mendapat pengiktirafan

Pengorbanan serta perjuangan beliau pastinya mendapat pengiktirafan dan beliau dianugerahkan Tokoh Wanita UMNO Malaysia, Tokoh Ibu Mithali Peringkat Negeri Sembilan, Tokoh Wanita PERKIM dan Srikandi Negara serta darjah kebesaran seperti Ahli Mangku Negara dan Johan Setia Mahkota. Tapi yang pasti, tiada siapa dapat lupakan jasa Tokong Gelang Kemerdekaan ni.
Mungkin zaman sekarang, apalah sangat jumlah gelang emas tu. Tapi pada masa itu, gelang itulah yang dapat membantu negara mengecapi kemerdekaan.
Al-fatihan buat Siti Rahmah Kassim. Semoga rah beliau sentiasa dicucuri rahmat olehNYA. Amin.
Sumber: dedah.co
Via lobak merah
The post Unsung Hero! Siti Rahmah Kassim Sanggup ‘Gadaikan’ Gelang Emas Pernikahan Demi Kemerdekaan Negara appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/09/01/unsung-hero-siti-rahmah-kassim-sanggup-gadaikan-gelang-emas-pernikahan-demi-kemerdekaan-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gelang Dipakai Warga Emas Cetus Panik Di Masjid Dan Balai Polis

Gelang Dipakai Warga Emas Cetus Panik Di Masjid Dan Balai Polis

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 598 hits
Niat asal seorang warga emas yang ingin membuat laporan polis bertukar malang hari ini setelah berlaku salah faham sehingga dibawa ke hospital menaiki ambulans kerana disyaki pesakit Covid 19 Semua salah faham ini gara gara gelang berwarna ...
Kegiatan Terbesar Rasuah Di Negara Ini Dipercayai Kalangan Orang Politik Abu Kassim

Kegiatan Terbesar Rasuah Di Negara Ini Dipercayai Kalangan Orang Politik Abu Kassim

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 207 hits
Ketua Pengarah Pusat Governans Integriti dan Antirasuah Nasional Tan Seri Abu Kassim Mohamed di forum 2nd Malaysia Anti Corruption bertemakan Restoring Trust and Building a Culture of Integrity di The Everly Putrajaya foto MOHD ADZLAN PUTRA...
Berkorban Juga Kewangan Saya 2 Kali Masuk Tahun 1 Farah Lee Sanggup Berhabis Demi Maream

Berkorban Juga Kewangan Saya 2 Kali Masuk Tahun 1 Farah Lee Sanggup Berhabis Demi Maream

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 303 hits
Siapa yang tidak mahu anak bijak dan pandai Demi menjadi insan cemerlang bijak dan pandai personaliti media sosial Farah Lee sanggup berhabis untuk memastikan anak kesayangannya Maream Esabel 6 tahun mendapat pendidikan yang sempurna Akui F...
Suami Jarang Luah Rasa Cinta Tapi Sanggup Gadai Segalanya Demi Keluarga

Suami Jarang Luah Rasa Cinta Tapi Sanggup Gadai Segalanya Demi Keluarga

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 388 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
Menanam Nilai Rukun Negara Dalam Kalangan Belia Demi Perpaduan

Menanam Nilai Rukun Negara Dalam Kalangan Belia Demi Perpaduan

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 592 hits
Dengan fokus sambutan ke 50 bagi Rukun Negara bagi Hari Kemerdekaan tahun ini syarikat sosial Projek57 hari ini telah bekerjasama dengan Pusat Dialog Peradaban Universiti Malaya dalam Sesi Dialog bertajuk Rukun Negara Sebagai Asas Perpaduan...
10 Gaun Pernikahan Bintang Bollywood Paling Mahal Dan Mewah Sarat Nuansa Warna Emas Dan Merah

10 Gaun Pernikahan Bintang Bollywood Paling Mahal Dan Mewah Sarat Nuansa Warna Emas Dan Merah

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 300 hits
Sekilas sih warnanya sama merah dan emas Tapi apa ya yang membuatnya dibandrol sampai miliaran Iya MILIARAN
Pertahankan Maruah Negara Semangat Patriotik Kemerdekaan

Pertahankan Maruah Negara Semangat Patriotik Kemerdekaan

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 318 hits
Oleh Syed Ibrahim Syed NohKita baru sahaja menyambut Hari Kemerdekaan ke 63 dan akan menyambut Hari Malaysia pada 16 September nanti Kurang meriah berbanding tahun tahun sebelum ini tatkala umum faham bahawa bahaya pandemik Covid 19 belum r...
Boleh Perang Politik Tapi Jangan Rugikan Negara Wira Black Hawk Down

Boleh Perang Politik Tapi Jangan Rugikan Negara Wira Black Hawk Down

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 279 hits
1 108 total views 1 108 views today KUALA LUMPUR Boleh perang politik tapi jangan sesekali rugikan negara itu pesan Mejar Latif Ladin kepada generasi masa kini sempena sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia yang bakal disambut 16 Sept i...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree