Kegiatan Terbesar Rasuah Di Negara Ini Dipercayai Kalangan Orang Politik Abu Kassim


Kasthuri Jeevendran Ketua Pengarah Pusat Governans, Integriti dan Antirasuah Nasional (GIACC), Tan Seri Abu Kassim Mohamed di forum 2nd Malaysia Anti-Corruption bertemakan "Restoring Trust and Building a Culture of Integrity" di The Everly, Putrajaya. foto MOHD ADZLAN PUTRAJAYA – “Jika hendak mereformasi negara daripada terus bebas rasuah, kita perlu lakukannya bermula dari ahli politik terlebih dahulu.
“Ahli politik di negara ini perlu bebas rasuah sebagai langkah permulaan untuk mencapai negara bebas rasuah.”
Begitulah kata-kata Ketua Pengarah Pusat Governans, Integriti dan Anti Rasuah Nasional (GIACC), Tan Sri Abu Kassim Mohamed ketika menyampai ucapan sempena Forum Anti Rasuah Malaysia ke-2 anjuran Institut Strategik Antarabangsa (ISI) di sini hari ini.
Kata Abu Kassim, Malaysia sebenarnya antara negara yang begitu konsisten dalam memerangi rasuah sejak Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Malaysia di perkenalkan pada 1995.
“Ketika itu boleh tahan pencapaian kita, kita dapat capai sehingga 5.2 mata, namun menurun pada tahun-tahun selepas itu.
“Pada 2019 dalam usaha memerangi rasuah ini kerajaan seperti terkandung dalam Pelan Antirasuah Nasional 2019-2023 (NACP) telah memperkenalkan 115 inisiatif perangi rasuah di negara.
“Kita berani dedahkan, berani memberikan nasihat yang mana ianya menjurus kepada itegriti ahli-ahli politik ini sendiri, antara subjek paling susah dan sukar ialah ‘political donation’. Sumbangan politik ini kita perlu tahu apakah sumbernya, bagaimanakah ianya digunakan.
“Kerana itu juga kita mohon supaya semua ahli politik ini dedahkan aset-aset mereka. Sebenarnya kegiatan rasuah terbesar dalam negara dipercayai melibatkan ahli politik selain berlaku dalam kalangan pengurusan parti politik itu sendiri.
“Yang perlu kita ubah dan lakukan transformasi pertama adalah ahli politik,” katanya di Hotel Everly Putrajaya sebentar tadi.
Pada penghujung Januari lalu, Transparency International (TI) mengumumkan CPI Malaysia meningkat kepada 53 mata pada 2019 berbanding 47 mata pada 2018, sekali gus menduduki tangga ke-51 daripada 61 pada 2018.
Dalam pada itu, dalam isu berbangkit yang lain, Abu Kassim pada pendapat peribadinya mencadangkan supaya pegawai kerajaan dilantik membarisi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan bukannya di ketuai oleh ahli politik yang masih aktif.
Malah kata beliau, sememangnya insiatif untuk tidak melantik golongan berkenaan  ke dalam GLC sudah ada dalam NACP ketika ianya dilancarkan pada zaman pemerintahan Pakatan Harapan (PH).
“Ianya masih lagi di amalkan malah saya sudah beritahu kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri telah bersetuju yang dilantik ke dalam GLC itu sepatutnya lebih profesional dan memiliki integriti tinggi.
“Dengan melantik pegawai kerajaan yang memiliki pengalaman serta integiriti tinggi, sememangnya pelantikan seperti itu juga akan di yakini oleh umum termasuk pemain industri dengan membawa hala tuju GLC dengan betul dan telus.
“Ramai dalam kalangan pegawai kerajaan atasan yang sebenarnya sangat tegas dalam menangani isu-isu berkaitan integriti dan rasuah ini sebenarnya. –MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/09/kegiatan-terbesar-rasuah-di-negara-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
India Puji Ri Negara Muslim Terbesar Tapi Di Uang Rupiah Ada Gambar Dewa Hindu

India Puji Ri Negara Muslim Terbesar Tapi Di Uang Rupiah Ada Gambar Dewa Hindu

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 335 hits
Indonesia dikenal sebagai negara dengan populasi penduduk muslim terbesar di dunia Meski demikian India memuji dan menyebut Indonesia sebagai satu satunya negara yang dalam uang kertasnya memasukkan gambar salah satu dewa Hindu Satu satunya...
Boleh Perang Politik Tapi Jangan Rugikan Negara Wira Black Hawk Down

Boleh Perang Politik Tapi Jangan Rugikan Negara Wira Black Hawk Down

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 279 hits
1 108 total views 1 108 views today KUALA LUMPUR Boleh perang politik tapi jangan sesekali rugikan negara itu pesan Mejar Latif Ladin kepada generasi masa kini sempena sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia yang bakal disambut 16 Sept i...
Menanam Nilai Rukun Negara Dalam Kalangan Belia Demi Perpaduan

Menanam Nilai Rukun Negara Dalam Kalangan Belia Demi Perpaduan

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 595 hits
Dengan fokus sambutan ke 50 bagi Rukun Negara bagi Hari Kemerdekaan tahun ini syarikat sosial Projek57 hari ini telah bekerjasama dengan Pusat Dialog Peradaban Universiti Malaya dalam Sesi Dialog bertajuk Rukun Negara Sebagai Asas Perpaduan...
Zahid Md Arip Pembohong Terbesar Politik Malaysia Kata Mahathir

Zahid Md Arip Pembohong Terbesar Politik Malaysia Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 217 hits
Dr Mahathir Mohamad menyifatkan bekas setiausaha politiknya Senator Muhammad Zahid Md Arip sebagai pembohong terbesar dalam politik Malaysia Mengulas kenyataan Zahid yang mendakwa bekas perdana menteri itu sebagai individu yang tersenyum pu...
Unsung Hero Siti Rahmah Kassim Sanggup Gadaikan Gelang Emas Pernikahan Demi Kemerdekaan Negara

Unsung Hero Siti Rahmah Kassim Sanggup Gadaikan Gelang Emas Pernikahan Demi Kemerdekaan Negara

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 797 hits
Siapa yang pernah dengar nama Siti Rahmah Kassim Beliau ni merupakan seorang pejuang kemerdekaan dan jasa serta pengorbanan beliau sepatutnya dicontohi semua Sempena Hari Merdeka ni marilah kita imbau kembali perjuangan Allahy4rhamah Datuk ...
Buat Bodo Merayap Satu Negara

Buat Bodo Merayap Satu Negara

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 299 hits
Rina HamzahPemimpin bukan Islam di negara bukan Islam sanggup minta maaf letak jawatan selpas mereka langgar peraturan COVID 19 di negara mereka TETAPI yang berkopiah mengaku kerajaan ISLE langgar SOP kerajaan ingkar kuarantin kendiri MASIH...
Top 10 Negara Yang Memiliki Hutang Paling Tinggi Di Dunia

Top 10 Negara Yang Memiliki Hutang Paling Tinggi Di Dunia

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 323 hits
The nation s debt to GDP ratio exceeds 100 So what does that mean It means that all of the goods and services produced in one year still wouldn t be enough to pay off nation s debt And that s not healthy With data from the International Mon...
Israel Bakal Muncul Sebagai Negara Mesra Islam

Israel Bakal Muncul Sebagai Negara Mesra Islam

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 216 hits
TIADA siapa menyangka presiden Amerika Syarikat Donald Trump yang sering menjadi bahan ketawa orang ramai akan dikenang sejarah sebagai pencinta kedamaian berjiwa besar Berbanding pendahulunya Barrack Obama dari parti Democrat pemimpin kuli...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik