Umno Tolak Muhyiddin Dan Tak Sokong Anwar Sebagai Pm



KUALA LUMPUR: UMNO mengambil keputusan untuk menarik balik dan menamatkan sokongan terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan serta-merta.
Menurut Ahmad Zahid, segala panduan utama yang digariskan oleh UMNO sebagai syarat sokongan terhadap Muhyiddin sebelum ini telah gagal dipenuhi dan dilaksanakan dengan memuaskan.

Premium Quality Product From Japan In Malaysia.. buy here  
Katanya, kerajaan ternyata telah gagal dalam memenuhi segala aspirasi rakyat dalam beberapa perkara utama.
Perkara yang disebutkan oleh Ahmad Zahid ialah:
* Kegagalan kerajaan menangani pandemik COVID-19 sehingga menyebabkan keresahan rakyat, polisi tidak konsisten dengan pelaksanaan PKP separuh masak selama 6 bulan.
* Kegagalan kerajaan amat nyata, dalam menyalahgunakan Darurat yang dianggap sebagai muslihat politik hingga menyebabkan kemudaratan kepada rakyat, ekonomi negara sekali gus menafikan suara UMNO yang membantah proklamasi Darurat. Ini ternyata banyak membebankan rakyat dengan mengenakan kompaun yang bersifat dwi-standard apatah lagi terbeban dengan kelangsungan hidup.
* Kegagalan kerajaan mengamalkan Demokrasi Berparlimen. Membantutkan check-and-balance dalam aspek memerangi pandemik dan perbelanjaan.
* Kegagalan rakyat memberi bantuan tuntutan kepada rakyat termasuk moratorium terakru, dan tidak dipanjangkan kepada lembaga pembiayaan sektor awam, skim i-Citra tidak mesra rakyat, BPR, BPN yang lambat sehingga ramai rakyat tercicir.
* Kegagalan memberi keyakinan kepada rakyat sehinga peningkatan masalah sosial seperti kes bunuh diri. Daripada Mac 2020 hingga Mei 2021 berjumlah 1099 kes. Manakala kita juga lihat Gerakan Bendera Putih, protes Rakyat untuk menyantuni tekanan rakyat yang terdesak sekarang ini.
* Kegagalan kerajaan meneri kestabilan kerajaan sehingga pelabur asing tiada. Meletakkan negara kita ketiga paling bawah dari 53 negara ekonomi (laporan Bloomberg).
* Kegagalan kerajaan dalam memperkotak-katik Raja sehingga Parlimen, dan pelan pemulihan negara. Selaku parti yang menjadi benteng utama, sesungguhnya UMNO tidak boleh berkompromi dengan sikap kerajaan ini terhadap institusi Raja-Raja.
"Berdasar tujuh perkara di atas, Kerajaan Muhyiddin Yassin adalah gagal. Tujuh perkara ini adalah pra-syarat untuk UMNO meneruskan sokongan.
"Bagi memenuhi mandat Perhimpunan UMNO 2020, maka tempoh memberikan sokongan kepada Tan Sri Muhyiddin ditarik balik dan ditamatkan serta-merta," tegas beliau pada sidang media secara maya selepas mesyuarat MKT UMNO, pada awal pagi Khamis.

Selain itu, katanya UMNO juga mendesak agar Muhyiddin dapat berundur secara terhormat bagi membolehkan seorang Perdana Menteri baharu dilantik untuk suatu tempoh yang terhad. “Tempoh Perdana Menteri yang baharu akan hanya memfokuskan usaha membantu kebajikan rakyat sepanjang pandemik, menangani COVID-19 dengan pendekatan inklusif dan memastikan proses vaksinasi dan imunisasi dapat disegerakan.
“Setelah berjaya mencapai tahap imunisasi kelompok, Perdana Menteri baharu mestilah segera menasihati Yang di-Pertuan Agong bagi menyerahkan kembali mandat kepada rakyat untuk diadakan Pilihan Raya Umum ke-15.
Jelasnya, ini penting bagi membolehkan sebuah kerajaan yang benar- benar stabil dan memperoleh mandat majoriti rakyat diwujudkan sebagaimana terhasrat dalam titah Yang di-Pertuan Agong.
Dalam pada itu, Mesyuarat MKT malam ini juga mempertegaskan pendirian sebagaimana yang telah diputuskan di Perhimpunan Agung UMNO 2020, untuk tidak sesekali menyokong sebarang usaha mencalonkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ataupun kerajaan yang ditunjangi oleh DAP-PH.
Sebelum ini Astro AWANI melaporkan, menurut sumber dalaman UMNO, mesyuarat yang diadakan secara maya itu dijangka memberi tumpuan kepada usaha-usaha membawa keluar UMNO daripada kerjasama bersama PN bagi membolehkan sebuah kerajaan baharu dibentuk.
Media turut melaporkan, Ahmad Zahid sebelum ini telah mengadakan pertemuan dengan Ahli MKT UMNO bagi mendapatkan sokongan untuk keluar daripada kerajaan sedia ada.


Laporan dipetik dari AstroAwani

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/umno-tolak-muhyiddin-dan-tak-sokong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Tidak Sokong Anwar Sebagai Perdana Menteri

Umno Tidak Sokong Anwar Sebagai Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 215 hits
Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO putuskan tidak akan sokong Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri atau jalin kerjasama dengan DAP PH Perkara ini juga disebut dalam satu sidang media yang diadakan sebentar tadi oleh Presiden UMNO Dato S...
Shahidan Sahkan Zahid Masih Heret Umno Sokong Anwar

Shahidan Sahkan Zahid Masih Heret Umno Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 213 hits
KUALA LUMPUR Usaha menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi calon Perdana Menteri masih diteruskan sehingga hari ini Bercakap kepada Utusan Malaysia Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Perikatan Nasional Datuk Seri Shahidan Kassim berkat...
Umno Masih Sokong Pn Cuma Tak Sokong Muhyiddin Saje Najib

Umno Masih Sokong Pn Cuma Tak Sokong Muhyiddin Saje Najib

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 210 hits
PETALING JAYA Keputusan Majlis Kerja Tertinggi Umno untuk terus bersama kerajaan Perikatan Nasional sambil menarik balik sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin adalah tepat bagi menamatkan keadaan yang dihadapi negara ketika ini...
Semua Ahli Parlimen Pas Tolak Keputusan Zahid Kekal Sokong Muhyiddin

Semua Ahli Parlimen Pas Tolak Keputusan Zahid Kekal Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 251 hits
agendadaily com8 7 2021Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi AwangSemua 18 Ahli Parlimen PAS memberi sokongan tidak berbelah bahagi terhadap kepemimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia sekali gus menolak pendirian pe...
Umno Tidak Lagi Sokong Muhyiddin Desak Letak Jawatan

Umno Tidak Lagi Sokong Muhyiddin Desak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 462 hits
UMNO membuat keputusan untuk menarik balik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional di bawah pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan itu dibuat berikutan kegagalan k...
Umno Masih Sokong Kerajaan Tapi Bukan Muhyiddin

Umno Masih Sokong Kerajaan Tapi Bukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 174 hits
UMNO masih sokong kerajaan tapi bukan Muhyiddin Masih sokong kerajaan PN tapi tak sokong Muhyiddin keputusan tepat kata Najib Keputusan Majlis Kerja Tertinggi Umno untuk terus bersama kerajaan Perikatan Nasional sambil menarik balik sokonga...
Najib Gagal Menyekat Mp Umno Sokong Muhyiddin Dan Minta Senarai Nama

Najib Gagal Menyekat Mp Umno Sokong Muhyiddin Dan Minta Senarai Nama

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 157 hits
Najib tanya ahli parlimen BN mana sokong Muhyiddin Satu kenyataan tanpa nama mendakwa Ahli Parlimen Barisan Nasional menyokong Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri mengundang respons Najib Razak Bekas presiden Umno itu t...
Anggota Kabinet Termasuk Dari Umno Sebulat Suara Sokong Muhyiddin Kekal Pm

Anggota Kabinet Termasuk Dari Umno Sebulat Suara Sokong Muhyiddin Kekal Pm

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 179 hits
Ahli ahli jemaah menteri sebulat suara untuk kekal memberi sokongan penuh kepada kepimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dalam mesyuarat Kabinet hari ini Dalam kenyataan hari ini anggota Kabinet memaklumkan bahawa setiap keputusan keraj...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan