Umno Tentu Gerun Dengan Amaran Dari Mic Ini




Segalanya bermula bilamana Ketua Puteri Umno Bahagian Sungai Siput, Norazura Abdul Karim menerusi hantaran di Facebooknya menuntut supaya Barisan Nasional (BN) menyerahkan kerusi Parlimen Sungai Siput kepada UMNO..
Alasannya.. sudah tiga penggal Pilihan Raya Umum (PRU), kerusi tersebut gagal dimenangi oleh MIC.
“Sejak PRU pertama, Sungai Siput diwakili oleh MIC dalam setiap pilihan raya. Bermula dengan Tun VT Sambanthan dan yang terakhir Tun Samy Vellu pada tahun 2008.
“Sehingga kini, setelah tiga penggal PRU, Sungai Siput masih lagi tidak mampu dimenangi oleh MIC.
“Dengan jumlah pengundi India yang hanya 11,800 ++ orang atau hingga 12,000 orang, MIC dilihat tidak mampu lagi mengembalikan kerusi Parlimen Sungai Siput kepada BN,”
Untuk rekod, Samy Vellu yang juga bekas Presiden MIC ialah penyandang kerusi Parlimen Sungai Siput selama lebih tiga dekad sejak 1974, sebelum kalah kepada Dr Michael Jeyakumar Devaraj dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) dengan 1,821 undi pada 2008.
Pada 2013, Michael Jeyakumar mempertahankan Parlimen Sungai Siput apabila menewaskan calon BN dari MIC, SK Devamany dengan majoriti 2,793 undi.
Pada PRU lalu, calon PKR, S Kesavan menang kerusi tersebut dengan majoriti 5,607 mengatasi SK Devamany serta calon PAS dan PSM dalam pertembungan empat penjuru.
Rentetan dari itu Naib Presiden MIC membidas kenyataan Puteri UMNO itu sambil memberi amaran kepada UMNO..
Tulis Naib Presiden MIC..

Saya terbaca kenyataan Ketua Puteri Umno Sungai Siput yang meminta agar Parlimen Sungai Siput diserahkan kepada Umno kerana calon-calon MIC sebelum ini kalah untuk tiga kali berturut-turut.
Pertama saya ingin mengingatkan kepada kepimpinan tertinggi Umno supaya berhenti menggunakan taktik “baling batu, sembunyi tangan” seperti ini.
Jika kamu tidak berpuas hati dengan MIC, anda boleh cakap terus terang dengan kami.
Tidak perlu hantar wakil bercakap tentang perkara - perkara yang melibatkan hal ehwal Majlis Tertinggi Barisan Nasional, lebih-lebih lagi soal Parlimen Sungai Siput yang merupakan kerusi tradisi Presiden MIC.
Jangan dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi Barisan Nasional diam seribu bahasa, tapi diluar hantar orang buat kerja - kerja yang memalukan sebegini.

Kedua saya juga ingin mengingatkan kepada kepimpinan tertinggi Umno supaya jangan terlalu sombong dan “syok sendiri”. Berhenti dulu perangai hendak meminta semua kerusi untuk dibertanding seolah-olah kamu boleh menang semua tempat. Kepimpinan tertinggi Umno perlu belajar hormat rakan-rakan komponen.
MIC dan MCA setia bersama Umno dalam Barisan Nasional sejak penubuhan lagi. MIC mahupun MCA tidak pernah lari daripada Umno atau Barisan Nasional sewaktu susah.
Susah atau senang, MIC dan MCA tetap bersama Barisan Nasional. Apa yang pimpinan Umno ini susah sangat faham soal hormat-menghormati antara rakan-rakan komponen?
Pada asalnya kamu yang mahu berkerjasama dengan PAS melalui Muafakat Nasional dan Bersatu melalui Perikatan Nasional. Kemudian apabila kerjasama itu tidak menepati kemahuan kamu, kamu bergaduh pula dengan mereka tanpa berbincang dengan kami.
Bila perbincangan kerusi dengan mereka tidak menepati kemahuan kamu, kini kamu mahu ambil kerusi-kerusi tradisi rakan komponen pula.
Kenapa tak berani berbincang soal perkara-perkara ini dalam Majlis Tertinggi Barisan Nasional? Kamu mahu Barisan Nasional bersama kamu. Bukan main lagi puji rakan-rakan komponen di Persidangan Agung Umno hari ini di atas kesetiaan dan sebagainya tapi tak sampai dua hari kemudian, kamu hendak “tikam” rakan komponen sebegini?
Selesai dulu masalah dalaman kamu sebelum kamu hendak campur tangan dalam hal ehwal rakan komponen.
Kalau nak dikatakan rakan-rakan komponen tidak bertolak ansur dengan Umno, saya cadang kita tanya Presiden Umno mengapa dan untuk selamatkan siapa MIC lepaskan kerusi Cameron Highlands pada PRK Cameron Highlands tempoh hari?
Untuk selamatkan saya atau untuk selamatkan satu daripada dua kerajaan negeri yang dipimpin oleh Barisan Nasional ketika itu. Cuba Presiden Umno jawab.
Kalau ikutkan logik kenyataan tersebut, sepatutnya Cameron Highlands pun dipulangkan semula kepada MIC. Saya menang Parlimen Cameron Highlands pada PRU-14. Calon-calon MIC sebelum saya pun tetap menang.
Kenapa selepas PRK Cameron Highlands tempoh hari, Umno mahu kekalkan Cameron Highlands sebagai kerusi Umno walaupun pada asalnya perjanjiannya adalah hanya untuk “meminjam”?
Umno harus menghargai pengorbanan kami, walaupun semasa pembentukan kabinet di bawah Perikatan Nasional (PN) tahun lalu, presiden Umno tidak membawa nama MIC untuk timbalan menteri dan senator, dan hanya mencadangkan pemimpin Umno untuk dilantik sebagai ahli kabinet dan senator.
Adakah presiden Umno boleh menafikan perkara ini?

Walaupbagaimanaupun atas dasar perjuangan BN, kami masih setia dengan Umno sehingga hari ini. Jangan beranggapan kesetiaan parti-parti komponen ini membuta tuli.
Kami setia bersama kamu dalam Barisan Nasional. Belajar hormat dulu perlembangaan Barisan Nasional. Belajar hormat dulu prinsip hormat-menghormati antara rakan komponen yang terkandung dalam perlembagaan Barisan Nasional.
Jangan anggap MIC atau MCA hanya sekadar menjadi “pak turut”. Kesetiaan kami pun ada hadnya.
Jawab dulu persoalan yang dibangkitkan oleh Presiden MIC. Siapakah calon Perdana Menteri Barisan Nasional untuk PRU 15? Tetapkan jawapan untuk soalan ini terlebih
dahulu sebelum kamu hendak menyentuh hal ehwal rakan komponen dan berunding kerusi-kerusi komponen bagi pihak MIC dan MCA.
Jangan anggap semua perkara perlu dan akan berlaku berdasarkan kemahuan anda semata-mata.
Seperti mana yang kamu berhak untuk mengambil keputusan demi parti kamu, kami juga berhak untuk mengambil keputusan demi parti kami. Tidak semestinya kedua-dua keputusan itu sama. Hormat rakan komponen terlebih dahulu, jika kamu mahu rakan komponen menghormati kamu.
Jika Umno merasakan Umno terlalu kuat dan tidak memerlukan sokongan rakan-rakan komponen, baik Umno bertanding PRU 15 nanti pakai lambang Umno sahaja. Tak perlu lagi bertanding sebagai Barisan Nasional.

DATUK SIVARRAJH CHANDRANNaib Presiden MIC.
Pergh!!.. mesti gerun Zahid Hamidi dan UMNO dengan kenyataan dari Naib Presiden MIC ini.

Tapi.. Naib Presiden sajalah yang berani nak bersuara.. itupun sebab tak ada jawatan dalam Kabinet.. kalau ada tentu dia pun membisu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/03/umno-tentu-gerun-dengan-amaran-dari-mic.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mic To Umno If You Don T Like The Gov T Then Don T Be Part Of It

Mic To Umno If You Don T Like The Gov T Then Don T Be Part Of It

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 184 hits
With the tussle between Umno and its splinter party Parti Pribumi Bersatu Malaysia escalating a MIC leader urged the former to make up its mind on its political affiliation Sometimes I just don t understand Umno If you don t support the Per...
Ramai Pemimpin Mic Hentam Sifat Tamak Umno

Ramai Pemimpin Mic Hentam Sifat Tamak Umno

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 226 hits
Setiausaha Agung MIC M Asojan menyatakan kehairanan berhubung gesaan Ketua Puteri Umno Sungai Siput Norazura Abdul Karim agar MIC memberi laluan kepada Umno untuk bertanding di parlimen itu Asojan berkata kerusi itu secara tradisi ditanding...
Umno Lidah Biawak Veteran Mic Jawab Veteran Umno

Umno Lidah Biawak Veteran Mic Jawab Veteran Umno

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 182 hits
Biar saya mulakan tulisan ini dengan mengingatkan kembali peranan Umno kepada Veteran Umno Sejak negara menikmati kemerdekaan majoriti undi dan sokongan orang Melayu disalurkan hanya kepada Umno Mengapakah Umno menjadi faktor penentu undi M...
Umno S Divide And Rule Got Them Success Caused Us To Fail Mic Veteran

Umno S Divide And Rule Got Them Success Caused Us To Fail Mic Veteran

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 175 hits
Former MIC vice president K Kumaran has defended his party against accusations of being a burden to BN He said Umno s divide and rule tactic while effective for the Malay party had caused non Malay parties such as MIC and MCA to fail Why di...
Nothing Will Come Of Umno Ph Talks Says Mic Chief

Nothing Will Come Of Umno Ph Talks Says Mic Chief

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 271 hits
MIC president S Vigneswaran says Umno grassroots members will not agree to cooperation with PH PETALING JAYA MIC president S Vigneswaran has downplayed the likelihood of Umno working with Pakatan Harapan parties According to a Bernama repor...
Naib Presiden Mic Pula Kritik Umno

Naib Presiden Mic Pula Kritik Umno

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 335 hits
PETALING JAYA Naib Presiden MIC Sivarraajh Chandran mendakwa Umno kini mahu mengambil kerusi tradisi rakan rakan komponen Barisan Nasional selepas perbincangan kerusi dengan PAS dan PPBM tidak menepati kemahuan parti Melayu itu Beliau mengu...
Pemuda Umno Dakwa Bersatu Pujuk Mca Dan Mic Keluar Bn

Pemuda Umno Dakwa Bersatu Pujuk Mca Dan Mic Keluar Bn

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 155 hits
April 1 2021 Seorang pemimpin Pemuda Umno mendakwa Bersatu secara rahsia cuba menarik MCA dan MIC untuk menyertai Perikatan Nasional Apabila kita telah bersama membentuk kerajaan PN pada satu ketika mereka menarik di belakang Umno Untuk men...
Soalan Mic Untuk Umno Bagaimana Pendirian Anda Lepas Pru Ke 15

Soalan Mic Untuk Umno Bagaimana Pendirian Anda Lepas Pru Ke 15

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 156 hits
Masih ada yang belum tuntas dan tidak terjawab selepas Umno menamatkan perhimpunan agung tahunan mereka semalam kata pemimpin MIC Menurut presidennya SA Vigneswaran satu daripada persoalan yang masih ada ialah kemungkinan parti itu akan bek...
Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 291 hits
Presiden MIC SA Vigneswaran hari ini menegaskan parti itu berhak menentukan keputusan sendiri berhubung kerjasama politik demi kepentingan masyarakat India Dia mengulangi pendirian MIC yang akan terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional y...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku