Umno Lidah Biawak Veteran Mic Jawab Veteran Umno





Biar saya mulakan tulisan ini dengan mengingatkan kembali peranan Umno kepada Veteran Umno.
Sejak negara menikmati kemerdekaan, majoriti undi dan sokongan orang Melayu disalurkan hanya kepada Umno. Mengapakah Umno menjadi faktor penentu undi Melayu?
Jelas sekali kerana Umno sejak dulu tidak pernah mahu membenarkan mana-mana parti politik Melayu lain wujud dan menyertai politik kerana mereka tidak mahu ada saingan.
Akan tetapi, apakah nasib MIC semasa Umno tetap kekal sebagai wakil orang Melayu? Parti IPF (Barisan Kemajuan India Semalaysia) yang keanggotaannya berasaskan orang India diluluskan oleh kerajaan Umno.
Tidakkah Umno tahu dengan adanya IPF maka keahlian MIC akan berpecah?
Memang jelas bahawa niat Umno meluluskan dan membenarkan pendaftaran IPF hanyalah untuk memecahkan keahlian MIC dan pengikut MIC.
Dengan terdaftarnya IPF parti itu menjadi pesaing kepada undi kaum India buat MIC. Apakah niat sebenar Umno? Mungkinkah Umno memperjuangkan konsep pecah dan perintah?
Nasib yang sama juga menimpa MCA. Parti Gerakan diluluskan untuk pendaftaran semata-mata untuk meraih sokongan kaum Cina, sekali gus menjadi pesaing kepada MCA.
Apakah niat sebenar Umno? Mungkinkah Umno menegakkan konsep pecah dan perintah?
Kalau MIC atau MCA membangkitkan persoalan berkenaan hal ini kepada Umno, akan adalah bermacam-macam alasan yang diberi bagi menjustifikasikannya.
Selesaikan masalah UMNO dulu
Wahai veteran Umno, MIC bukanlah biawak hidup kepada Umno. Sebaliknya Umno itulah yang berlidah biawak!
Kepada Veteran Umno yang dihormati. Jangan asyik menghebohkan zaman kegemilangan Umno apabila anda menguasai sokongan kaum Melayu dengan caraa monopoli dan pada masa sama lidah bercabang dengan MIC dan MCA.
Bisa permainan Umno telah mula meracuni parti itu sendiri apabila sokongan orang Melayu mula disalurkan kepada parti lain seperti PAS, PKR, Bersatu, DAP, Gerakan serta parti-parti lain di Sabah dan Sarawak.
Dalam pada itu, kejatuhan parti supremo serta perpecahannya berpunca daripada beberapa insiden seperti pemecatan hakim pada 1997 dan penahanan ketua-ketua pembangkang.
Selepas itu pada 1998 timbalan perdana menteri dipecat dan ia merupakan titik permulaan kepada lahirnya PKR. Pada 2015 - sekali lagi dengan pemecatan timbalan perdana menteri - parti Bersatu pula muncul.
Oleh yang demikian kenyataan Presiden MIC, SA Vigneswaran, berkenaan sokongan dan kerjasama kepada Muhyiddin Yassin dan Bersatu sehingga keputusan bersama Majlis Tertinggi BN dibuat itu tidak boleh ditafsirkan secara negatif bahkan mesti diambil sebagai suatu kritik konstruktif.
Umno dan BN jatuh pada 2018 kerana kebangkitan rakyat terhadap virus rasuah dalam Umno. Wahai Veteran Umno, kamu harus menyelesaikan masalah rumahtangga kamu terlebih dulu sebelum menganggap parti lain yang setia sebagai biawak hidup!
Sila kenali dulu semua biawak hidup dalam parti kamu sendiri sebelum menunding jari kepada MIC. Janganlah jadikan kata-kata Dr Mahathir Mohamad - Melayu mudah lupa - satu realiti.
Bak kata pepatah Melayu, usahlah Umno menjadi seperti mayang menolak seludang. Lupakah sudah Veteran Umno kepada segala pengorbanan MIC untuk memperkasa BN selama ini?
Sebagai seorang ahli politik yang berpengalaman, anda seharusnya meneliti perjalanan Umno selama ini untuk mencari penyelesaian dalaman bukannya menunding jari ke sana ke sini.
Nasihatilah pemimpin kamu yang didakwa telah mengambil rasuah untuk berundur dari barisan hadapan seperti yang telah dibuat Najib Razak.
Saya kini faham mengapa Umno berada dalam kemelut politik sebegini. Ianya adalah kerana veteran parti macam anda yang masih terperangkap dalam fantasi kegemilangan monopoli zaman lampau.
Sumber: Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/04/umno-lidah-biawak-veteran-mic-jawab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Veteran Umno Lihat Mic Laksana Biawak Hidup Buat Bn

Veteran Umno Lihat Mic Laksana Biawak Hidup Buat Bn

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 185 hits
Setiausaha Agung Veteran Umno Mustapha Yaakub menyifatkan keberadaan MIC dalam BN umpama biawak hidup yang masalahnya terpaksa ditanggung oleh gabungan berkenaan Mustapha berkata dia benar benar berharap agar impiannya melihat parti itu men...
Umno S Divide And Rule Got Them Success Caused Us To Fail Mic Veteran

Umno S Divide And Rule Got Them Success Caused Us To Fail Mic Veteran

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 173 hits
Former MIC vice president K Kumaran has defended his party against accusations of being a burden to BN He said Umno s divide and rule tactic while effective for the Malay party had caused non Malay parties such as MIC and MCA to fail Why di...
Umno Veteran Says Mic A Burden To Bn

Umno Veteran Says Mic A Burden To Bn

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 223 hits
An Umno veteran has lashed out at MIC dismissing the party s presence in BN as being nothing more than an unnecessary burden Umno Veterans Club secretary general Mustapha Yaakub said he personally hoped the MIC would go through with its con...
Panas Presiden Mic Pula Bidas Pemimpin Umno Jawab Dulu Isu Surat Sokongan Pada Anwar

Panas Presiden Mic Pula Bidas Pemimpin Umno Jawab Dulu Isu Surat Sokongan Pada Anwar

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 218 hits
April 6 2021 Presiden MIC Tan Sri S A Vigneswaran mencabar Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Puad Zarkashi untuk menyoal Presiden UMNO berhubung isu surat sokongan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri Tegasny...
Mic Should Make Way For Umno In Sungai Siput Says Local Puteri Chief

Mic Should Make Way For Umno In Sungai Siput Says Local Puteri Chief

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 191 hits
After failing to win in its former stronghold of Sungai Siput in Perak for three consecutive elections MIC should let Umno contest the seat in the next election said Sungai Siput Puteri Umno chief Norazura Abdul Karim The seat was held by f...
Veteran Umno Syor Adakan Egm Pecat Zahid

Veteran Umno Syor Adakan Egm Pecat Zahid

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 149 hits
Pemecatan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh dilakukan dengan mengadakan Perhimpunan Agung Luar Biasa itu cadangan yang disuarakan Veteran UMNO Setiausaha Agungnya Datuk Mustapha Yaakub berkata EGM adalah langkah terbaik untu...
Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

Ika Umno Kerjasama Pas Kenapa Mic Tak Boleh Kerjasama Bersatu Soal Mic

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 288 hits
Presiden MIC SA Vigneswaran hari ini menegaskan parti itu berhak menentukan keputusan sendiri berhubung kerjasama politik demi kepentingan masyarakat India Dia mengulangi pendirian MIC yang akan terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional y...
Soalan Mic Untuk Umno Bagaimana Pendirian Anda Lepas Pru Ke 15

Soalan Mic Untuk Umno Bagaimana Pendirian Anda Lepas Pru Ke 15

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 155 hits
Masih ada yang belum tuntas dan tidak terjawab selepas Umno menamatkan perhimpunan agung tahunan mereka semalam kata pemimpin MIC Menurut presidennya SA Vigneswaran satu daripada persoalan yang masih ada ialah kemungkinan parti itu akan bek...
Report No Benefit To Umno Remaining In Cabinet As Perikatan Govt Still Carries Out Pakatan Agenda Says Party Veteran

Report No Benefit To Umno Remaining In Cabinet As Perikatan Govt Still Carries Out Pakatan Agenda Says Party Veteran

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 202 hits
Tan Sri Shahrir Abdul Samad said the public does not actually care whether Umno holds office but the fact is the party can use such positions to bring about positive change to their lives Bernama picKUALA LUMPUR April 3 Umno veteran and for...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping