Umno Sudah Nyatakan Pendirian Tak Sertai Pn Dalam 2 Mesyuarat Mn


Ketua Pemuda Umno Senator Asyraf Wajdi Dusuki menjelaskan bahawa kepimpinan partinya telah menyatakan pendirian untuk tidak menyertai gabungan politik Perikatan Nasional sebagai parti komponennya ketika mesyuarat Muafakat Nasional bersama PAS.
“Ini kerana dalam dua mesyuarat Jawatankuasa Induk Muafakat Nasional (MN), Umno tegas membawa suara Majlis Tertinggi dan akar umbi yang tidak mahu Umno menyertai PN sebagai salah satu parti komponen, sekiranya PN ingin didaftarkan sebagai sebuah parti politik.
“Hampir keseluruhan kepimpinan di semua peringkat mahu Umno kekal Barisan Nasional (BN) dan terus memperkukuhkan kerjasama dengan PAS dalam MN,” katanya pada suatu kenyataan malam ini.
Asyraf mengulas kenyataan Setiausaha Agong PAS Takiyuddin Hassan sebelum ini bahawa parti itu tidak dimaklumkan mengenai keputusan Umno untuk tidak menyertai PN.
Menurut Asyraf pendirian tersebut telahpun dibangkitkan oleh barisan 11 orang kepimpinan yang mewakili Umno dalam Jawatankuasa Induk Perundingan Muafakat Nasional yang turut disertai 11 kepimpinan tertinggi PAS.
“Justeru, apa yang disuarakan oleh Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dalam kenyataan beliau baru-baru ini merupakan suara kolektif kepimpinan dan akar umbi Umno.
“Namun sebagaimana yang ditegaskan, Umno akan terus mempertahankan Kerajaan Perikatan Nasional sehingga PRU15,” katanya lagi.
Terdahulu, Astro Awani melaporkan Takiyuddin berkata perkara berkenaan “dijangka dibincangkan dalam masa terdekat dan PAS sedang menunggu pelawaan daripada Umno mengenainya.”
PAS juga, kata beliau sekali lagi menegaskan sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, sehingga PRU-15.
“Berdasarkan perjanjian dan kita (sebagai) parti Islam, kita berpegang pada janji.
“Perkembangan (yang berlaku) ialah kita (kini) bersama PN, jadi menjadi tanggungjawab (kita) memperkukuh dan pertahankan kerajaan ini,” katanya.
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini berkata berkata parti itu memutuskan untuk tidak menyertai Perikatan Nasional (PN) secara rasmi.
Zahid pada 30 Julai lalu berkata Umno sebaliknya akan terus memperkasakan MN bersama-sama dengan PAS dan parti komponen BN yang lain.
Menurutnya, sokongan kepada Kerajaan PN hanya berlandaskan sokongan anggota parlimen Umno dan BN di Dewan Rakyat dan Adun di peringkat negeri.

The post Umno sudah nyatakan pendirian tak sertai PN dalam 2 mesyuarat MN appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/08/02/umno-sudah-nyatakan-pendirian-tak-sertai-pn-dalam-2-mesyuarat-mn/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Umum Tak Sertai Perikatan Nasional

Umno Umum Tak Sertai Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 208 hits
July 30 2020 1 30 PMZahid Hamidi PETALING JAYA Umno mengumumkan ia tidak menyertai Perikatan Nasional Sebaliknya akan memperkasakan Muafakat Nasional bersama sama PAS dan komponen Barisan Nasional kata Presiden Zahid Hamidi dalam kenyataan ...
Selamatkah Muhyiddin Jika Kembali Sertai Umno

Selamatkah Muhyiddin Jika Kembali Sertai Umno

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 193 hits
Daripada sudut yang lain kenyataan Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan yang mahu Muhyiddin Yassin kembali kepada parti itu dengan UMNO sedia mengubah keputusan pemecatannya pada 2016 dahulu ia juga adalah suatu berita buruk buat Bersatu Ia...
73 Kerusi Bersatu Mahu 45 Umno Mahu 32 Bung Kata Mesyuarat Esok

73 Kerusi Bersatu Mahu 45 Umno Mahu 32 Bung Kata Mesyuarat Esok

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 293 hits
Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin berkata bahawa partinya akan bermesyuarat esok untuk akan membuat keputusan berhubung kerjasama antara Umno dengan Bersatu menghadapi Pilihan Raya Negeri Sabah Menurutnya Umno Sabah akan mengadakan mes...
Umno Putuskan Tak Sertai Pn Tapi Masih Sokong Kerajaan Pn Sebagai Kerajaan Sehingga Pru 15

Umno Putuskan Tak Sertai Pn Tapi Masih Sokong Kerajaan Pn Sebagai Kerajaan Sehingga Pru 15

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 486 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata parti itu memutuskan untuk tidak menyertai Perikatan Nasional secara rasmi Zahid berkata Umno sebaliknya akan terus memperkasakan Muafakat Nasional bersama sama dengan PAS dan parti komponen BN yang ...
Zahid Perjelas Sebab Umno Tidak Sertai Pn

Zahid Perjelas Sebab Umno Tidak Sertai Pn

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 159 hits
Berikut disiarkan sesi soal jawab sidang media dengan Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yangmengumumkan parti itu tidak akan sertai Perikatan Nasional sebaliknya mengukuh hubungan dengan PAS dalam Muafakat Nasional Apakah sebab...
Nak Mesyuarat Apa Lagi Kan Umno Keluar Pn

Nak Mesyuarat Apa Lagi Kan Umno Keluar Pn

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 437 hits
Nanti BangBung akan mengadakan mesyuarat parti esok untuk berbincang pembahagian kerusi dengan sekutunya dalam BN iaitu PBRS dan MCA Mesyuarat tersebut turut akan mempertimbangkan kerjasama antara Umno Bersatu yang merupakan komponen Perika...
Mesyuarat Pertama Mn Johor Bincang Perkukuh Kerjasama Umno Pas

Mesyuarat Pertama Mn Johor Bincang Perkukuh Kerjasama Umno Pas

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 360 hits
ISKANDAR PUTERI Mesyuarat pertama Jawatankuasa Muafakat Nasional Johor hari ini berkisar kepada soal pengukuhan hubungan Umno dan PAS di negeri itu menerusi pelbagai program di peringkat akar umbi Pengerusi Umno Johor Hasni Mohammad berkata...
Pemuda Negara Hilang Arah Tuju Sertai Umno Demi Kelangsungan Hidup

Pemuda Negara Hilang Arah Tuju Sertai Umno Demi Kelangsungan Hidup

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 296 hits
KENYATAAN MEDIA27 JULAI 2020 ISNINHari ini saya dimaklumkan bahawa salah seorang mantan Ketua Angkatan Muda Keadilan Beaufort saudara Keven Lee telah menyertai UMNO bersama lebih kurang 40 pengikutnya Saya memandang apa yang berlaku ini seb...
Bekas Bos Fgv Holdings Umum Keluar Amanah Sertai Umno

Bekas Bos Fgv Holdings Umum Keluar Amanah Sertai Umno

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 235 hits
Bekas ketua pegawai eksekutif FGV Holdings Bhd Zakaria Arshad membuat keputusan untuk menyertai Umno dan mengumumkan keluar daripada Amanah Zakaria berkata keputusan keluar Amanah itu dibuat selepas melihat visi dan objektif parti diketuai ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened