Umno Seru Serap Doktor Kontrak Buat Buat Lupa Ke Mat Hassan



Mengulas mengenai hartal Doktor Kontrak, Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan menganggapnya sebagai hak doktor-doktor kontrak terbabit untuk bersuara dan menunjuk rasa.
Tapi bila dia berkata “Tetapi semasa negara menghadapi krisis kesihatan ini, fikirkan sebaik-baiknya. Kami menghormatinya dan kami juga mengiktiraf sumbangan anda pada tanah air. InsyaAllah perjuangan anda adalah juga perjuangan kami demi Malaysia yang lebih baik,”

... "InsyaAllah perjuangan anda adalah juga perjuangan kami demi Malaysia yang lebih baik,”.. mungkin beliau terlepas pandang akan puncanya atau asalnya permulaan 'Doktor Kontrak' ini.
Sistem 'Doktor Kontrak' ini mula diperkenalkan oleh Perdana Menteri ketika itu Dato’ Sri Najib Tun Razak yang juga Presiden UMNO dalam pembentangan Belanjawan 2017 semasa era pemerintahan beliau.
"Bagi mengatasi masalah para doktor pakar yang mahu meninggalkan perkhidmatan awam atas isu kelewatan naik pangkat,... Kerajaan memandang serius,...seraya kita umumkan satu lapisan gred baru, yakni gred 56 antara gred 54 dan JUSA C diwujudkan, bagi pegawai perubatan pakar dan pegawai pergigian pakar; dan
"Kerana kekangan jawatan tetap, Kerajaan mengambil keputusan melantik secara kontrak kumpulan pertama graduan perubatan, pergigian dan farmasi selewat-lewatnya Disember 2016."
"Untuk makluman,...hampir 2,600 doktor yang sebelum ini tidak dapat penempatan housemanship di mana-mana hospital, kini boleh menjalani housemanship secara kontrak. Harapnya, berita ini akan membawa khabar gembira kepada mereka dan keluarga." ~ BH
Bagaimanapun secara dasarnya ini adalah kesinambungan dari Dasar Penswastaan Negara oleh Kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh Tun Mahathir bin Mohamad pada 1990-an.
sistem pendidikan tinggi juga dibuka untuk penswastaan, lantas menggalakkan penubuhan Institut-institut Pengajian Tinggi Swasta di seluruh negara serta memudahkan pemberian kelulusan kepada kursus perubatan.
Namun begitu, dasar ini menyebabkan penghasilan jumlah graduan bidang perubatan yang terlalu ramai berbanding dengan kapasiti sistem kesihatan negara.
Oleh itu, pada 2016, dasar doktor kontrak diusulkan oleh Perdana Menteri Najib Abdul Razak dalam belanjawan negara 2017, dan bermula pada Disember apabila Menteri Kesihatan Dr. S. Subramaniam mengumumkan 2,600 lantikan pegawai perubatan atau doktor, pegawai pergigian dan pegawai farmasi dibuat secara kontrak.
Jadi bila Mohamad Hassan berkata "InsyaAllah perjuangan anda adalah juga perjuangan kami demi Malaysia yang lebih baik,” kelihatannya beliau seolah-olah terlupa ataupun buat-buat lupa puncanya semua ini adalah dari UMNO sendiri..
Laporan berkaitan..
PETALING JAYA: Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan, hari ini secara terbuka menyeru kerajaan menyerap pegawai perubatan kontrak ke jawatan tetap ketika negara bersiap sedia menghadapi hartal doktor kontrak di sebalik situasi Covid-19 di banyak hospital.
Beliau menyambut baik tawaran penyelesaian yang diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sebagai “langkah ke hadapan”, namun berkata, ia tidak menyelesaikan tuntutan mereka.
“Tuntutan mereka jelas. Serapan ke jawatan tetap tidak berpencen, mencukupi dengan caruman untuk laluan kerjaya yang lebih menjamin,” katanya di Facebook.
“Penyerapan mereka ke jawatan tetap adalah penyelesaian yang Malaysia perlukan.”
Mohamad berkata, pandemik dalam 18 bulan ini menonjolkan pelbagai kelemahan ketara dalam sistem kesihatan sekali gus memerlukan peningkatan drastik.
Tegasnya, pelaburan dalam sektor kesihatan sangat perlu dipertingkatkan “dalam lingkungan 7% ke 10% KDNK”.
“Paradigma akses universal mesti beralih dan diselarikan dengan peningkatan kualiti perubatan.
“Nisbah yang lebih baik untuk doktor kepada penduduk mesti diutamakan. Nisbah pakar untuk 10,000 penduduk wajar dipertingkatkan dari 3.4 pada 2018 kepada 15 selari dengan tanda aras Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi.
“Penyelidikan, kesihatan pencegahan, digitalisasi serta sistem sokongan lain, semuanya memerlukan peningkatan berganda.”
Berhubung doktor kontrak pula, Mohamad menyeru kerajaan menyerap mereka ke perjawatan tetap kerana mengambil kira “sumbangan, titik peluh dan pengorbanan doktor kontrak kita” terutamanya sewaktu pandemik.
Beliau menyeru kerajaan melakukan penyerapan itu sebagai suatu pengiktirafan khas dalam sejarah perubatan negara.
“Untuk kohort selepas mereka, keluarkan garis panduan baharu yang lebih jelas untuk memasuki perkhidmatan kerajaan bagi memastikan tiada berlakunya lambakan pegawai perubatan,” katanya.
Mohamad turut mengingatkan tidak semua doktor dalam sistem kerajaan akan selamanya berkhidmat dengannya.
“Akan ada mereka yang memilih haluan lain. Namun pengalaman mereka dalam perkhidmatan kerajaanlah yang akan memberikan wibawa yang mereka perlukan untuk masa depan mereka, bukan ganjarannya,” tambahnya.
Mengenai hartal, Mohamad menganggapnya sebagai hak doktor kontrak terbabit untuk bersuara dan menunjuk rasa.
“Tetapi semasa negara menghadapi krisis kesihatan ini, fikirkan sebaik-baiknya. Kami menghormatinya dan kami juga mengiktiraf sumbangan anda pada tanah air. InsyaAllah perjuangan anda adalah juga perjuangan kami demi Malaysia yang lebih baik,” katanya lapor FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/umno-seru-serap-doktor-kontrak-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Hartal Doktor Kontrak Di Hrpz Ll

Tiada Hartal Doktor Kontrak Di Hrpz Ll

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 155 hits
Oleh AIN MANAF KOTA BHARU Tiada Hartal Doktor Kontrak berlaku di Hospital Raja Perempuan Zainab II di sini seperti yang dinyatakan sebelum ini untuk mengadakan mogok secara aman Bagaimanapun Pengarah Kesihatan Negeri Kelantan Dato Dr Zaini ...
Kronologi Lantikan Doktor Kontrak

Kronologi Lantikan Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 177 hits
Semalam sektor perubatan negara menjadi tumpuan selepas doktor doktor kontrak bergerak keluar secara beramai ramai di hospital hospital di bawah seliaan Kementerian Kesihatan di seluruh negara Gerakan dikenali sebagai Hartal Doktor Kontrak ...
Pas Kemukakan Plan Jangka Pendek Dan Jangka Panjang Isu Tangani Isu Doktor Kontrak

Pas Kemukakan Plan Jangka Pendek Dan Jangka Panjang Isu Tangani Isu Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 286 hits
Senator Ir Ts Khairil NizmaPASSSS berpendirian bahawa isu Doktor Kontrak yang berlarutan tanpa penyelesaian sejak tahun 2016 ini mestilah ditangani segera oleh pihak Kerajaan Perikatan Nasional Doktor doktor yang masih berstatus kontrak kin...
Kerajaan Pn Serius Tangani Isu Doktor Kontrak

Kerajaan Pn Serius Tangani Isu Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 201 hits
HARAKAH DAILYTan Sri Muhyiddin Yassin KOTA BHARU Biarpun ada pihak menganggap usaha kerajaan bagi menyelesaikan isu doktor kontrak sebagai separuh masak namun kesungguhan kerajaan Perikatan Nasional tidak mampu dinafikan lagi Perdana Menter...
Menteri Kesihatan Berucap 55 Minit Tidak Ada Penghargaan Kepada Doktor Kontrak

Menteri Kesihatan Berucap 55 Minit Tidak Ada Penghargaan Kepada Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 174 hits
Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba seharusnya mengucapkan penghargaan dari kerajaan Perikatan Nasional terhadap sumbangan doktor kontrak sebagai barisan hadapan menangani Covid 19 Namun kata Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir tid...
Tidak Ada Pengiktirafan Kepada Doktor Kontrak Dalam Ucapan Adham Baba

Tidak Ada Pengiktirafan Kepada Doktor Kontrak Dalam Ucapan Adham Baba

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 339 hits
Menteri Kesihatan Datuk Seri Adham Baba seharusnya mengucapkan penghargaan dari kerajaan Perikatan Nasional terhadap sumbangan doktor kontrak sebagai barisan hadapan menangani Covid 19 Namun kata Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir tidak ...
Pakar Ingatkan Jangan Berbohong Tindas Doktor Kontrak

Pakar Ingatkan Jangan Berbohong Tindas Doktor Kontrak

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 227 hits
FAZLI RADZIPakar Perunding Perubatan dan Pakar Nefrologi Hospital Putrajaya Dr Rafidah Abdullah mengingatkan agar hak doktor kontrak dibela Menerusi Twitternya beliau mengulangi peringatan supaya doktor kanan menjunjung tinggi profesionalis...
Dr Dzul Gagal Urus Isu Doktor Kontrak Kini Berlagak Umpama Hero

Dr Dzul Gagal Urus Isu Doktor Kontrak Kini Berlagak Umpama Hero

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 345 hits
DR DZUL SEMASA JADI MENTERI DAHULU PUN TAK MAMPU URUS MASALAH DR KONTRAK Dzulkefly semasa memegang jawatan Menteri Kesihatan Tiada jaminan pegawai perubatan siswazah ditawar lantikan tetapKenyataan Dr Dzulkifli semasa menjawat jawatan sebag...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16