Umno Patut Tarik Balik Penyertaan Bersatu Ke Dalam Mn


 
Sebelum ini, atas persetujuan bersama, UMNO dan Pas telah bersetuju menjemput Bersatu untuk menyertai Muafakat Nasional (MN).
Surat jemputan kepada Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin bertarikh 13 Ogos itu ditandatangani oleh Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi bersama Presiden Pas, Hadi Awang.
Berikutan itu, Bersatu melalui surat balasannya bertarikh 18 Ogos yang ditandatangani Muhyiddin telah menyatakan persetujuan untuk parti itu menyertai MN.
Begitu pun, kemasukan Bersatu ke dalam MN belum lagi diterima secara rasmi kerana ia perlu disahkan terlebih dahulu oleh Jawatankuasa Induk MN yang dianggotai pimpinan kanan UMNO dan Pas.
Dalam waktu yang sama, UMNO tidak menyertai Perikatan Nasional (PN) yang ditaja oleh Muhyiddin, tetapi Pas mengambil keputusan untuk menyertainya.
Ini bermakna, Pas ada dalam MN dan Pas juga ada dalam PN, malah dalam Gagasan Sejahtera pun Pas ada bersama dengan Berjasa, meskipun gabungan itu ketika ini senyap sunyi tanpa sebarang khabar berita.
Pendirian UMNO ialah parti itu hanya berada dalam kerajaan PN sehingga tempoh penggal PRU14 ini berakhir saja dan untuk menghadapi PRU15, UMNO hanya mahu bersama Pas dalam MN.
Sikap dan pendirian UMNO enggan menyertai PN ialah kerana mereka tidak mahu bersama dengan Bersatu, jauh sekali untuk berkongsi kerusi dengan parti itu dalam PRU15 akan datang.
Masalahnya, dalam pada UMNO tidak mahu bersama dengan Bersatu, sebaliknya hanya mahu bersama dengan Pas, tetapi Bersatu telah pun dijemput untuk menyertai MN dengan Zahid Hamidi sendiri merupakan salah seorang penandatangan surat jemputan kepada Muhyiddin itu.
Bahkan, Muhyiddin telah pun bersetuju untuk Bersatu menyertai MN.
Cumanya, kemasukan Bersatu ke dalam MN belum lagi disahkan secara rasmi.
Berikutan PRN Sabah yang menampakkan UMNO kena buli dengan Bersatu serta tuntutan akar umbi UMNO yang mahu parti itu menyemak semula hala tujunya, sebarang keputusan sebenarnya sukar diambil oleh UMNO pada peringkat ini.
Kesukaran pertama adalah kerana UMNO masih sebahagian kerajaan PN dan kedua, Bersatu telah pun dijemput untuk menjadi sebahagian daripada MN.
Tidakkah ini pelik sepelik-pelik pendirian yang telah diambil oleh UMNO.
Mereka tidak mahu kepada Bersatu dan enggan menyertai PN, tetapi dalam waktu yang sama menjemput pula Bersatu masuk ke dalam MN.
Selagi UMNO masih berada dalam kerajaan PN yang dipimpin Muhyiddin dan Bersatu juga tidak ditolak daripada menyertai MN, selagi itulah UMNO sukar untuk menentukan hala tujunya secara konkrit.
Maka, jika benar UMNO serius mahu menentukan hala tujunya ke arah memenangi PRU15 akan datang dan mendengar suara akar umbi parti, dua perkata di atas harus diselesaikan terlebih dahulu.
UMNO melalui Jawatankuasa Induk MN mesti bertegas untuk menolak kemasukan Bersatu ke dalam gabungan itu.
Tiada untungnya kepada UMNO dengan adanya Bersatu di dalam MN, tetapi kemasukan itu hanya memberi keuntungan kepada Bersatu.
Di dalam MN, cukup dengan UMNO dan Pas saja, selain komponen BN lain turut berada di dalamnya dan itu pun sebenarnya sudah cukup untuk memberi sinar kemenangan dalam PRU15 nanti.
Bersatu ini harus ditinggalkan begitu saja kerana ia adalah parti pengkhianat, di dalamnya ramai pengkhianat dan tidak mustahil ia akan terus khianat untuk meneruskan hidupnya.
Soal sama ada Pas setuju atau tidak untuk menolak penyertaan Bersatu daripada menyertai MN, ia terserah kepada parti itu membuat pilihan, namun satu perkara yang Pas harus sedar ialah keberadaannya bersama PN tidak pun menguntungkan di mana untuk mendapatkan Adun Lantikan di Sabah pun ditentang oleh Star, komponen PN sendiri.
Dalam hal ini, bukankah lebih baik Pas fokus kepada MN saja.
Tentang kedudukan UMNO dalam kerajaan PN, cepat atau lambat, UMNO tiada pilihan dan mesti keluar daripadanya kerana Muhyiddin ternampak jauh lebih sayang kepada Azmin Ali dan Hamzah Zainuddin, dua pelompat katak daripada PKR dan UMNO ke dalam Bersatu berbanding Zahid Hamidi dan semua Ahli Parlimen UMNO yang merupakan jumlah terbesar dalam PN ketika ini.
Makin lama masa berlalu bersama Bersatu, bukan saja MN semakin tenggelam, bahkan laluan ke Putrajaya yang dicita-citakan oleh UMNO sejak 2018 lalu dibimbangi perlahan-lahan akan menyimpang ke penjara jadinya. (Shahbudindotcom 03/10/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/umno-patut-tarik-balik-penyertaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Atau Bersatu Pas Sokong Dua Dua

Umno Atau Bersatu Pas Sokong Dua Dua

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 348 hits
mhdaily netKetika hubungan antara Umno dan Bersatu dilihat semakin tegang PAS pula mengambil sikap berkecuali Dalam sidang media di Terengganu hari ini Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyatakan sokongan kepada Muafakat Nasional dan Perikatan...
Untuk Kembali Kuasai Putrajaya Umno Mesti Tinggalkan Bersatu

Untuk Kembali Kuasai Putrajaya Umno Mesti Tinggalkan Bersatu

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 198 hits
Kalau diadakan pungutan suara di kalangan ahli ahli UMNO tentang kerjasama dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang rasanya tidak sampai 10 peratus yang bersetuju Begitu juga kalau diadakan pungutan suara tentang perlukah UMNO berkongsi kerus...
Umno Ugut Tarik Sokongan

Umno Ugut Tarik Sokongan

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 350 hits
Umno Ugut Tarik Sokongan Pemuda Umno menyeru ahli ahli Parlimen Barisan Nasional untuk menarik semula sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional sekiranya calon Ketua Menteri Sabah tidak dilantik dari parti itu Ketua Pemuda Umno Bahagian...
Melayu Umno Mau Sailang Melayu Bersatu Hahahahaha

Melayu Umno Mau Sailang Melayu Bersatu Hahahahaha

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 194 hits
Jawatan ketua menteri Sabah yang terlepas dari genggaman Umno mungkin mendorong rasa tidak puas hati beberapa ahli parlimen parti itu Ini mungkin memberi kelebihan kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim dalam usahanya untuk mengambil alih Putraj...
Pas Tidak Menyebelahi Mana Mana Ketika Hubungan Umno Bersatu Tegang Kata Abdul Hadi

Pas Tidak Menyebelahi Mana Mana Ketika Hubungan Umno Bersatu Tegang Kata Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 242 hits
Ketika hubungan antara Umno dan Bersatu dilihat semakin tegang PAS pula mengambil sikap berkecuali Dalam sidang media di Terengganu hari ini Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyatakan sokongan kepada Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional K...
Bersatu Khianati Umno Di Sabah

Bersatu Khianati Umno Di Sabah

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 448 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan telah memberi amaran kepada wakil wakil BN dalam perundingan melantik Ketua Menteri baharu iaitu Bung Moktar Radin Ismail Sabri Tan Sri Annuar Musa dan Ahmad Maslan agar kekal dengan pendirian Ket...
Wakil Rakyat Bersatu Parlimen Bukit Gantang Tidak Setuju Umno Hantar Nama Calon Awal

Wakil Rakyat Bersatu Parlimen Bukit Gantang Tidak Setuju Umno Hantar Nama Calon Awal

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 290 hits
BUKIT GANTANG Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal tidak bersetuju dengan tindakan UMNO Bahagian itu yang telah menamakan calon mereka bagi kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri untuk pilihan raya umu...
Marah Bersatu Mp Umno Ramai Pilih Anwar Muafakat Atau Mu Kena Sakat

Marah Bersatu Mp Umno Ramai Pilih Anwar Muafakat Atau Mu Kena Sakat

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 207 hits
Pemimpin Umno Johor Nur Jazlan Mohamed mempertahankan kenyataan presiden parti itu Ahmad Zahid Hamidi yang mengatakan Umno tidak boleh menghalang mana mana anggota parlimennya daripada menyokong Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri Jazlan ...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni