Untuk Kembali Kuasai Putrajaya Umno Mesti Tinggalkan Bersatu


 
Kalau diadakan pungutan suara di kalangan ahli-ahli UMNO tentang kerjasama dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang, rasanya tidak sampai 10 peratus yang bersetuju.
Begitu juga kalau diadakan pungutan suara tentang perlukah UMNO berkongsi kerusi dengan Bersatu, terutama di kawasan yang biasa ditandingi parti itu, agaknya hampir tidak ada yang setuju dengan perkara itu.
Meskipun Bersatu kini mengetuai kerajaan PN dengan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, nyawa parti itu dalam PRU akan datang banyak bergantung kepada ihsan UMNO.
Tanpa kerjasama dan sokongan, lebih-lebih lagi murah hati UMNO untuk bertoleransi dari segi pembahagian kerusi, Bersatu tiada ruang lagi untuk menghirup udara segar dalam perjalanan masa depannya.
Bersatu ini hanya umpama bunga teratai – gah di permukaan tetapi akar umbinya tidak pun mencengkam tanah.
Dalam PRU14 lalu, mereka banyak bergantung kepada jentera parti PKR dan DAP dan dalam PRU akan datang, mereka mengharap menumpang jentera parti UMNO dan Pas pula.
Itulah Bersatu, lebih-lebih lagi Muhyiddin yang menerajui Bersatu tidaklah mempunyai aura seperti Tun Mahathir Mohamad ketika PRU14 lalu.
Pendirian UMNO terhadap Bersatu ketika ini amat jelas iaitu mereka menyokong Muhyiddin dan berada dalam kerajaan PN hanyalah sehingga penggal Parlimen PRU14 ini berakhir saja.
Untuk PRU15, UMNO hanya mahu komited dalam kerjasamanya dengan Pas dalam Muafakat Nasional atau MN dan sebab itulah UMNO menolak untuk menyertai gabungan PN secara rasmi.
Dengan keadaan ini, walaupun Muhyiddin telah mendaftarkan PN, kedudukan Bersatu masih lagi terumbang-ambing kerana jika UMNO menolak untuk bertoleransi dalam soal kerusi, parti itu tiada peluang lagi untuk terus bernyawa.
Berikutan PRN Sabah yang memperlihatkan Bersatu tidak menghormati UMNO di mana sejak awal Muhyiddin telah menamakan Hajiji sebagai Ketua Menteri, walaupun parti itu hanya serpihan UMNO, kemudian cuba memungkiri janji pengagihan kouta menteri kepada Bung Mokhtar Radin, nyata bahawa Bersatu bukanlah rakan yang baik untuk berkongsi kuasa.
Sepatutnya sejak awal lagi Bersatu menghormati kedudukan UMNO yang lebih besar dan ramai Ahli Parlimennya pula menyokong Muhyiddin, namun Muhyiddin seperti memperlekehkan UMNO dengan mengumumkan nama Hajiji sebagai Ketua Menteri tanpa sebarang perundingan dengan UMNO.
Kini, selepas PRN berakhir, nampaknya ramai pemimpin UMNO makin sedar mereka bukan saja sedang dipermainkan oleh Bersatu, malah bakal “dibunuh” masa depannya jika terus bersama parti itu.
Presiden UMNO, Zahid Hamidi, Timbalan Presiden, Mohamad Hasan dan lain-lain pemimpin kanannya mula bersuara tentang hala tuju baru yang mahu dilalui untuk menghadapi PRU akan datang.
Tindakan UMNO tidak menyertai PN adalah suatu tindakan yang betul, tetapi ingin terus berada bersama Bersatu sehingga PRU akan datang, barangkali bukan suatu keputusan yang tepat.
Ini kerana selama tujuh bulan bersama selama ini jelas menampakkan Bersatu ingin membolot, menguasai dan melemahkan UMNO melalui kuasa yang terkumpul di tangan Muhyiddin dan beberapa menteri kanan daripada Bersatu yang rapat dengan Perdana Menteri seperti Hamzah Zainuddin dan Azmin Ali.
Jika lebih lama bersama, UMNO akan terus dilemah serta hubungannya dengan Pas juga akan dipecah-perintahkan yang tujuan akhirnya ialah agar Bersatu terus unggul menguasai kerajaan untuk tempoh yang lebih lama.
Dalam hal ini, UMNO tidak harus berlengah lagi dan mesti cepat keluar daripada kerajaan PN, tidak kira sama ada dengan menyokong Anwar Ibrahim membentuk kerajaan baru atau supaya pilihanraya semula dapat diadakan segera.
Yang penting, keluar daripada kerajaan PN dan menarik sokongan terhadap Muhyiddin adalah pilihan yang tidak boleh dilengah-lengahkan lagi buat UMNO.
Lagi cepat bertindak, lagi cerah harapan untuk UMNO kembali menguasai Putrajaya seperti sebelum ini, sebaliknya bagi Bersatu pula, sekali ia sudah berjaya mengalahkan UMNO sejak PRU14 lalu, selamanya niat untuk menguburkan UMNO itu tetap membara.
Berdasarkan sokongan semasa rakyat kepada UMNO dalam beberapa PRK sebelum ini dan di PRN Sabah, tidak dinafikan ia telah pulih dan berada di tahap yang baik, maka masa depan parti itu sebenarnya lebih berkilau jika tanpa bersama Bersatu, tetapi Bersatu hampir tiada masa depan jika tiada UMNO bersamanya.
Pilihlah mana satu – mahu UMNO terus hidup atau merelakan Bersatu “mematikan” UMNO? 
(Shahbudindotcom 02/10/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/untuk-umno-kembali-kuasai-putrajaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salleh Akui Silap Percaturan Tinggalkan Umno Kini Ingin Kembali Semula Kepada Umno

Salleh Akui Silap Percaturan Tinggalkan Umno Kini Ingin Kembali Semula Kepada Umno

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 259 hits
Bekas menteri komunikasi dan multimedia Mohd Salleh Said Keruak mengakui bahawa dia tersilap langkah meninggalkan Umno pada 2018 Saya akui saya membuat kesilapan dalam pertimbangan politik saya Saya minta maaf Ketika saya berada di luar par...
Think Tank Clashes Umno Bersatu Discord Give Warisan Plus Edge In Sabah

Think Tank Clashes Umno Bersatu Discord Give Warisan Plus Edge In Sabah

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 252 hits
SABAH POLLS Warisan Plus leads Gabungan Rakyat Sabah in the Sabah state election observed think tank Ilham Centre Of the 73 seats up for grabs it predicted Warisan Plus would comfortably win 23 while GRS would secure 19 The scales were tipp...
Pas Tidak Menyebelahi Mana Mana Ketika Hubungan Umno Bersatu Tegang Kata Abdul Hadi

Pas Tidak Menyebelahi Mana Mana Ketika Hubungan Umno Bersatu Tegang Kata Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 242 hits
Ketika hubungan antara Umno dan Bersatu dilihat semakin tegang PAS pula mengambil sikap berkecuali Dalam sidang media di Terengganu hari ini Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyatakan sokongan kepada Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional K...
Umno Atau Bersatu Pas Sokong Dua Dua

Umno Atau Bersatu Pas Sokong Dua Dua

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 347 hits
mhdaily netKetika hubungan antara Umno dan Bersatu dilihat semakin tegang PAS pula mengambil sikap berkecuali Dalam sidang media di Terengganu hari ini Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyatakan sokongan kepada Muafakat Nasional dan Perikatan...
Zahid Hamidi Ketua Menteri Sabah Mesti Di Pilih Dari Kalangan Adun Umno

Zahid Hamidi Ketua Menteri Sabah Mesti Di Pilih Dari Kalangan Adun Umno

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 392 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO menjelaskan kenyataannya sebelum ini bahawa amat munasabah jika mana mana parti dalam gabungan yang memperolehi kerusi yang terbanyak diberikan mandat dan peluang untuk mengetuai kerajaan setelah rundingan diadaka...
Wakil Rakyat Bersatu Parlimen Bukit Gantang Tidak Setuju Umno Hantar Nama Calon Awal

Wakil Rakyat Bersatu Parlimen Bukit Gantang Tidak Setuju Umno Hantar Nama Calon Awal

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 284 hits
BUKIT GANTANG Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal tidak bersetuju dengan tindakan UMNO Bahagian itu yang telah menamakan calon mereka bagi kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri untuk pilihan raya umu...
Umno Patut Tarik Balik Penyertaan Bersatu Ke Dalam Mn

Umno Patut Tarik Balik Penyertaan Bersatu Ke Dalam Mn

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 140 hits
Sebelum ini atas persetujuan bersama UMNO dan Pas telah bersetuju menjemput Bersatu untuk menyertai Muafakat Nasional Surat jemputan kepada Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin bertarikh 13 Ogos itu ditandatangani oleh Presiden UMNO Ahmad Zahi...
Dap Dan Umno Akan Bersatu Dalam Kerajaan Baru

Dap Dan Umno Akan Bersatu Dalam Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 261 hits
Kadir Jasin Dengan blok padu 42 kerusi dalam Dewan Rakyat DAP akan menjadi cemat pemati jika Anwar Ibrahim berjaya membentuk kerajaan pusat dalam masa terdekat Ini tidaklah memeranjatkan kerana dalam kerajaan Pakatan Harapan pun DAP mempuny...
Pas Khianati Umno Dengan Mengadakan Kerjasama Dgn Bersatu Dan Menubuhkan Pn

Pas Khianati Umno Dengan Mengadakan Kerjasama Dgn Bersatu Dan Menubuhkan Pn

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 241 hits
Ada satu org post kat saya dan bertanya mengapa PAS khianati UMNO dengan mengadakan kerjasama dgn BERSATU dan menubuhkan PN Saya tanya kat mana yg dikatakan khianat InsyaaAllah PAS sepanjang kerjasamanya dgn siapa pun telah membuktikan seti...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman

Malaysia Middle Or Middling Power