Umno Kena Tumbukan Tko Difahami Masih Pening Pening


 

Seorang menteri Umno mengucapkan semoga berjaya kepada pengundi di Kedah, Kelantan, dan Terengganu kerana mengekalkan kerajaan pembangkang di negeri-negeri berkenaan dalam PRN Sabtu lalu. Padanya, seolah-olah tiada apa yang boleh dilakukan untuk meyakinkan mereka agar mengalih sokongan.
Bunyinya dalam video yang tular itu seperti seorang berhati besar yang akur menerima kekalahan. Sebaliknya, ia rata-rata dilihat ramai sebagai sindiran sinis kepada pengundi yang lebih mahu ditadbir kerajaan Perikatan Nasional (PN) di ketiga-tiga negeri ‘Gelombang Hijau’ itu.
“Bagi sebuah kerajaan (berusia) lapan bulan, untuk dapat anak pun, ia perlukan sembilan bulan,” kata menteri itu lagi, seakan-akan terlalu awal untuk kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim dijatuhkan ‘hukuman’ di ketiga-tiga negeri itu.
Ia bukan pun berkisar kepada PAS merampas Kedah, Kelantan dan Terengganu, sebaliknya mengekalkan status quo, cuma dengan jumlah kerusi lebih besar. Jadi, apakah motif ulasan sedemikian? Jauh daripada ia boleh membawa sebarang kebaikan, ia sebaliknya sekadar menambah kemarahan dan kebencian terhadap Umno. Sekali gus ia harus dilihat terlalu angkuh untuk menerima kenyataan.
Pengundi telah pun bersuara dan ia harus didengar sangat lantang. Suka atau tidak, pilihan mereka hendaklah dihormati. Mereka tidak terhutang apa-apa, lebih-lebih lagi kepada Umno. Untuk Umno berasa megah atau angkuh sepatutnya jauh sekali kerana tiada apa pun yang mewajarkannya.
Dalam PRN, Umno selaku parti tunggal yang mewakili Barisan Nasional (BN), langsung tidak menang sebarang kerusi di Kedah dan Terengganu di samping cuma menang satu di Kelantan. Selain itu, parti itu menang masing-masing dua kerusi di Pulau Pinang dan Selangor serta 14 di Negeri Sembilan untuk keseluruhannya meraih hanya 19 kerusi daripada 108 yang ditandinginya atau sekadar 17.6% sebagai bukti mereka ditolak.
Dua kerusi yang dimenanginya di Selangor itu turut rata-rata dianggap mengecewakan di sebalik jangkaan parti itu boleh memenangkan lebih banyak kerusi majoriti Melayu kepada kerajaan negeri diketuai Pakatan Harapan (PH).
Berlawanan dengan ego menteri itu ada banyak pandangan berbeza, antaranya bekas menteri besar Pahang, Adnan Yaakob, yang merumuskan Umno sudah hampir nak bungkus tanpa boleh menyalahkan sebarang pihak lain. Bendahari Umno Selangor Tengku Zafrul Abdul Aziz pula menganggap keputusan PRN sebagai amaran terakhir terhadap kelangsungan parti itu – sependapat dengan ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Isham Jalil bahawa Umno perlu melakukan perubahan drastik sekiranya mahu mengembalikan kepercayaan ahli akar umbi serta mengelakkan parti hancur pada PRU16.
Cuma, apabila ditinjau pandangan-pandangan selebihnya, bolehlah disimpulkan bahawa Umno masih belum terlambat untuk diselamatkan sekalipun ada percanggahan di antara ia harus bermula dengan sama ada Zahid Hamidi berundur selaku presiden atau melaksanakan langkah-langkah segera bagi membetulkan keadaan.
Elok juga didengar saranan Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim agar Umno tidak menyalahkan orang Melayu dan golongan muda kerana terpengaruh dengan sentimen politik berasaskan kaum dan agama di media sosial. Mereka hendaklah terus disantuni dan diberi penjelasan sebaik-baiknya.
Umpama seorang peninju yang berusaha untuk bangkit sebelum kiraan 10 pengadil selepas direbahkan tumbukan TKO (kalau KO tak mampu bangun lagi), ia boleh difahami jika Umno terkial-kial hendak bangun semula dengan berpaut pada tali dalam keadaan masih-masih pening-pening lalat. Lantaran itu, ramailah di tepi gelanggang yang melatah dan berbalah pendapat.
Di satu pihak, Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh mengambil inisiatif menganjurkan satu perhimpunan khas sayap itu Khamis lalu bagi mencari punca kekalahan dalam PRN dan jalan penyelesaiannya bagi pertimbangan kepimpinan parti untuk dilaksanakan.
Di sebalik perhimpunan khas itu bertujuan baik, mungkin apa yang tidak disenangi ialah kenyataannya bahawa keputusan PRN lalu jelas membuktikan Umno perlu berani untuk berubah dengan mengutamakan suara rakyat, bukannya suara pemimpin.
“Biar kita buat dulu cara kita, tetapi jika cara kita ni tidak langsung didengari, maka kita akan melakukan sesuatu. Ini amaran keras kita berikan kepada (kepimpinan),” katanya.
Hampir senada dengannya, Isham yang kecewa melihat Umno seperti tenggelam punca dan masih teraba-raba, mendesak agar MKT segera bermesyuarat dan mengadakan perhimpunan agung khas secepat mungkin bagi merumuskan strategi parti selanjutnya.
Namun, seperti pandangan menteri pada awal tadi bahawa keputusan PRN masih turut memihak PH-BN yang mengatasi Perikatan Nasional (PN) sebanyak 17,000 daripada segi undi popular atau 0.25% daripada keseluruhan 6.8 juta undi, seorang lagi ahli MKT Razlan Rafii berpendapat Umno tidak pun perlu gelabah dan tidak harus terburu-buru mengambil sebarang tindakan.
Mempertahankan parti masih berada dalam keadaan baik dan terkawal sambil sebarang analisis memerlukan masa untuk data berkaitan dihimpun, beliau mempersoalkan niat sebenar Isham apabila menyatakan demikian secara terbuka.
Di tengah-tengah perselisihan pendapat seperti itu, Zahid dan Mohamad Hasan selaku orang no 1 dan 2 parti terus mengunci mulut daripada menyatakan pendirian mereka. Kedua-duanya dan kepimpinan yang sewaktu dengan mereka seakan-akan tidak peka yang akar umbi semakin resah dengan pimpinan tertinggi parti mendiamkan diri dan tidak memberikan hala tuju yang jelas sewaktu krisis.
Seperti dikatakan Isham, berada dalam sindrom penafian dan melengah-lengahkan masa supaya isu dilupai bukanlah pilihan yang baik untuk Umno dan kelangsungannya.
Umno bukannya tidak mempunyai banyak pilihan – masih banyak yang boleh dilakukan daripada gabungan minda-minda terbaik dalam barisan kepimpinannya – cuma tidak mengambil sebarang langkah proaktif pada ketika parti itu mahu dilihat segera melaksanakan langkah pembaikan bukanlah salah satu opsyen yang ada.
Apa pun tindakan yang bakal diambil – setelah poster dan bendera parti semakin hilang dari pandangan selepas seminggu PRN berlalu – rasanya ia hendaklah bermula dengan sikap merendah diri di pihak Umno sendiri.
Berhentilah menyalahkan orang lain dan bermuafakatlah mencari jalan yang dirasakan terbaik untuk memenangi semula hati pengundi dan elakkanlah menuding jari sesama sendiri hingga boleh membuat saki-baki penyokong yang tinggal turut jelak dengan gelagat pimpinan parti.
“Kita ada masa empat tahun dua bulan lagi dari sekarang hingga tahun 2027 kerana kalah teruk hari ini tidak semestinya kalah lagi selepas ini jika kita sanggup berubah daripada pelbagai sudut,” kata Naib Presiden Johari Abdul Ghani.
Turut dirujuknya ialah perihal PRU 2004 yang menyaksikan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang cuma menang satu kerusi, DAP menang 12 manakala PAS sekadar menang tujuh tetapi parti-parti berkenaan berada di kedudukan jauh lebih baik kini. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/08/umno-kena-tumbukan-tko-difahami-masih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sudah Tiba Masa Umno Bertanding Atas Bendera Sendiri Atau Masih Bn Soal Azalina

Sudah Tiba Masa Umno Bertanding Atas Bendera Sendiri Atau Masih Bn Soal Azalina

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 140 hits
agendait com22 08 2023Datuk Seri Azalina Othman Said Susulan keputusan buruk selepas enam Pilihan Raya Negeri baru baru ini Datuk Seri Azalina Othman Said mempersoalkan sama ada UMNO perlu bertanding atas bendera sendiri atau masih kekal at...
Masih Yakinkah Orang Melayu Pada Umno

Masih Yakinkah Orang Melayu Pada Umno

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 154 hits
UMNO adalah parti utama orang Melayu yang mempunyai sumbangan besar tidak boleh disangkal oleh sesiapa pun Sumbangan dan jasa UMNO sangat besar dan tidak terbilang kepada bangsa Melayu khususnya dan negara amnya Sokongan besar pengundi dan ...
Negeri Sembilan Mb Swearing In Tomorrow Harapan Or Umno

Negeri Sembilan Mb Swearing In Tomorrow Harapan Or Umno

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 162 hits
Negeri Sembilan s new menteri besar will be sworn in tomorrow but it is unclear if the candidate will be from Pakatan Harapan or Umno According to Bernama Pakatan Harapan chairperson and caretaker Menteri Besar Amuinuddin Harun refused to d...
Ph Bn Risks Losing More Support If Umno Doesn T Change Says Analyst

Ph Bn Risks Losing More Support If Umno Doesn T Change Says Analyst

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 225 hits
Ahmad Fauzi Hamid says the party s poor performance in the state elections is unsurprising The unity government risks losing more political support if Umno does not change says an analyst Universiti Sains Malaysia s Ahmad Fauzi Hamid said U...
Zahid Perlu Bertanggungjawab Terhadap Prestasi Buruk Umno Kata Penganalisis

Zahid Perlu Bertanggungjawab Terhadap Prestasi Buruk Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 108 hits
freemalaysiatoday com 13 Aug 2023Perpecahan undi Melayu dan sambutan hambar terhadap kerjasama dengan Pakatan Harapan juga faktor kekalahan besar Umno Zahid Hamidi mengukuhkan cengkaman dalam Umno apabila jawatan presiden tidak dibenar dipe...
We Re Still Relevant In Ns Despite Drop In Votes Says Umno Leader

We Re Still Relevant In Ns Despite Drop In Votes Says Umno Leader

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 198 hits
Jalaluddin Alias said Umno performed much better in Negeri Sembilan compared with the party s showing in the other five states PETALING JAYA Despite seeing a decline in the majority vote count for certain seats Negeri Sembilan Umno chief Ja...
Umno Man Questions Alliance With Dap After Polls Setback

Umno Man Questions Alliance With Dap After Polls Setback

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 237 hits
Umno Supreme Council member Isham Jalil said it is pointless to win some votes from DAP supporters but lose 5 000 grassroots votes PETALING JAYA Umno Supreme Council member Isham Jalil has questioned the party s alliance with DAP after regi...
Battered At State Polls Umno Is Becoming A Liability

Battered At State Polls Umno Is Becoming A Liability

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 205 hits
Prime Minister Anwar Ibrahim s Pakatan Harapan coalition government fought off a major assault by the opposition in the six state assembly elections on Saturday to comfortably ward off any potential threat to the national leadership But the...
Isu Zahid Dan Pemenjaraan Najib Juga Punca Umno Kalah

Isu Zahid Dan Pemenjaraan Najib Juga Punca Umno Kalah

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 279 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 13 2023 Selain kerjasama Umno dengan DAP melalui Pakatan Harapan isu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi serta kedudukan Najib Razak yang kini meringkuk di penjara memberi kesan kepada BN pada enam pilihan raya ...
If Anwar Is Bad Najib Was Worse

Dua Lelaki Maut Berbalas Tembakan Dengan Polis

Tengku Zafrul Defends Blackrock S Involvement In Mahb

Bufet Bertema Dari Legumes Catering Istimewa Untuk Semua Majlis

Sedarlah Diri Jangan Terlalu Berlebihan

Mcdonald S Malaysia Laments Acts Of Vandalism On Its Premises

Why Green Credentials Must Be A Business Imperative

Makan Di Othman Mee Tarik



10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat


Boboiboy Galaxy Windara

Abubakarxli Bayang Chord

Segenggam Kekuasaan Jili 3 By Dr Haji Muhammad Rakib S H M Ag Dosen

Cara Claim Baucar Buku Madani 2024 Rm100 Serta Senarai Buku Cadangan Madani 2024

Telur Setengah Masak Atau Tiga Suku Masak Tu Camna Rupanya

Apalah Nasib Rumah Kg Sri Makmur Dirobohkan Rakyat Jadi Gelandangan