Umno Akan Sokong Apa Saja Keputusan Zahid Kata Penganalisis


Minderjeet KaurSeorang penganalisis politik berkata, Ahmad Zahid Hamidi mendapat sokongan kebanyakan cawangan dan bahagian Umno.PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik berkata, Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi akan mendapat sokongan partinya atas sebarang keputusan dibuatnya mengenai perkongsian kuasa dengan PPBM.
Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya memberitahu FMT, Zahid mendapat sokongan kebanyakannya cawangan dan bahagian Umno, terutama di kawasan luar bandar, atas alasan mudah beliau ialah pemimpin yang bermula dari bawah.
“Beliau bukan dari keluarga atau dinasti politik. Beliau juga tidak bangkit dengan bantuan mertuanya.
“Ahli parti boleh mengaitkan beliau sebagai orang biasa dan beliau mempunyai hubungan baik dengan akar umbi.”
Beliau merujuk sokongan Zahid perolehi dalam pemilihan Umno 2018, ketika beliau memenangi jawatan presiden selepas mengalahkan Khairy Jamaluddin dan Tengku Razaleigh Hamzah.
Namun, katanya, mungkin wujud rasa tidak senang dalam kalangan ahli akar umbi atas kegagalan Zahid mengambil tindakan terhadap mereka yang tidak menyokong pucuk pimpinan Umno, khasnya selepas kejadian di Sabah.
Beliau berkata, ahli akar umbi marah dengan pembahagian kerusi DUN tidak adil semasa Pilihan Raya Negeri di Sabah dan kegagalan berunding dengan Umno berhubung pelantikan ahli PAS sebagai Adun dan beberapa pelantikan lain.
“Langkah melantik seorang Adun PAS di Sabah dilihat sebagai cara PPBM bekerjasama rapat dengan PAS di peringkat nasional, sementara Umno diketepikan.”

 
 Awang Azman Pawi.



Awang Azman berkata, mereka yang menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri ialah minoriti dalam parti itu dan mereka berbuat demikian kerana kedudukan yang diberikan selepas Perikatan Nasional berkuasa.
Semalam, sumber dalaman parti memberitahu FMT, beberapa ahli Parlimen Umno menyokong Muhyiddin untuk melindungi kedudukan dan faedah istimewa yang mereka perolehi daripadanya.
Umno dan PPBM sedang merundingkan perjanjian baru, di mana Umno mahu pengaruh lebih besar dalam kerajaan. Rundingan itu berlaku ketika beberapa ahli Parlimen Umno dikatakan bersetuju menyokong Presiden PKR, Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri baru, jika beliau bersetuju dengan syarat Umno.
 Azmi Hassan.Seorang lagi penganalisis politik, Azmi Hassan berkata, hanya sebahagian kecil ahli Parlimen Umno menyokong Muhyiddin.
“Sokongan mereka kepada Muhyiddin mungkin bersifat sementara disebabkan mereka tidak akan mendapat sokongan akar umbi kerana berselisih faham dengan Zahid,” katanya kepada FMT.
Azmi, yang bersara dari Universiti Teknologi Malaysia baru-baru ini, berkata sentimen akar umbi terhadap PPBM mengenai PRN Sabah adalah kuat.
“Dengan sentimen itu, mereka yang menyokong Muhyiddin mungkin kembali kepada presiden mereka atau mereka mungkin terima akibat daripada kemarahan akar umbi.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/umno-akan-sokong-apa-saja-keputusan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Tak Akan Hukum Zahid Najib Sekiranya Mereka Sokong Anwar Kata Penganalisis

Umno Tak Akan Hukum Zahid Najib Sekiranya Mereka Sokong Anwar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 315 hits
freemalaysiatoday com October 21 2020 12 31 PMUmno tidak mungkin mengambil tindakan disiplin terhadap Presiden Zahid Hamidi dan bekas presiden Najib Razak sekiranya benar kedua duanya menyokong usaha Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana ment...
Pergolakan Umno Pn Ancam Kerajaan Sabah Kata Penganalisis

Pergolakan Umno Pn Ancam Kerajaan Sabah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 244 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Penganalisis politik bersetuju bahawa kerajaan Gabungan Rakyat Sabah yang baru dibentuk boleh tumbang sekiranya Umno menarik sokongannya kepada Perikatan Nasional Bercakap kepada FMT mereka mengakui akan hubun...
Umno Bersatu Kongsi Kekasih Sama Tak Mungkin Berdamai Kata Penganalisis

Umno Bersatu Kongsi Kekasih Sama Tak Mungkin Berdamai Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 318 hits
Penganalisis politik Wong Chin Huat meramalkan gencatan politik yang diumumkan oleh presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi semalam tidak akan berkekalan Umno dan Bersatu merupakan saingan bukan hanya untuk menteri tetapi akhirnya mereka adalah pe...
Dap Kecam Kenyataan Pkr Hormati Keputusan Umno Kekal Sokong Pn

Dap Kecam Kenyataan Pkr Hormati Keputusan Umno Kekal Sokong Pn

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 200 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 1 42 pmKenyataan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail bahawa parti itu menghormati keputusan Umno untuk terus menyokong Perikatan Nasional nampaknya mencetuskan rasa tidak puas hati DAP Setiaus...
Umno Terus Sokong Kerajaan Pn Ahmad Zahid

Umno Terus Sokong Kerajaan Pn Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 254 hits
18 total views 18 views today KUALA LUMPUR Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO malam ini memutuskan untuk mengekalkan keputusan terdahulu untuk mendukung kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin selain tidak menjalin ...
Jumlah Mp Umno Sokong Pn Saya Matematik Tak Bagus Kata Ku Li

Jumlah Mp Umno Sokong Pn Saya Matematik Tak Bagus Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 228 hits
B Nantha Kumar Kow Gah ChiePemimpin veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah memberi alasan bahawa matematiknya kurang bagus ketika diajukan soalan berhubung peratusan ahli parlimen Umno yang masih menyokong kerajaan Perikatan Nasional Saya mat...
Khalid Samad Kata 30 Dari Umno Sokong Anwar

Khalid Samad Kata 30 Dari Umno Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 362 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai jumlah sokongan yang jelas termasuk 30 ahli parlimen Umno ketika beliau mempersembahkan bukti sokongan itu kepada Yang Dipertuan Agong kata Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad Khalid satu satunya pemim...
Najib Sokong Keputusan Biro Politik Umno Bentang Realiti Politik

Najib Sokong Keputusan Biro Politik Umno Bentang Realiti Politik

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 252 hits
Penasihat Barisan Nasional Datuk Seri Mohd Najib Razak Penasihat Barisan Nasional Datuk Seri Mohd Najib Razak tampil menzahirkan sokongan beliau kepada keputusan Biro Politik UMNO semalam dan menyifatkan ia satu keputusan yang mengambil kir...
Tak Mustahil Dap Bekerjasama Dengan Umno Kata Penganalisis

Tak Mustahil Dap Bekerjasama Dengan Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 418 hits
PETALING JAYA Penganalisis tidak menolak kemungkinan DAP mengabaikan rungutan lama dan bekerjasama dengan ahli Parlimen Umno dalam kerajaan baharu yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata ini kerana D...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music