Tun Mahathir Tak Perlu Jadi Pm Sampai Dua Tahun Jun 2019 Paling Sesuai Mengundurkan Diri




Ketika berucap merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu malam tadi, Tun Mahathir Mohamad berkata, ucapannya tahun ini mungkin adalah yang terakhir.


Bermakna, Tun Mahathir sendiri belum pasti sama ada beliau akan merasmikan PAT Bersatu pada tahun depan atau tidak.


Tetapi, kata-kata ini bukan bererti Tun Mahathir memberi isyarat akan pergi tidak lama lagi atau memberi bayangan akan pergi meninggalkan kita semua, sebaliknya lebih menggambarkan keletihan dan kekurangan tenaganya ketika memegang jawatan ketua kerajaan ketika ini.


Dalam ucapan perasmian itu, Tun Mahathir bukan saja nampak letih, berwajah kelat dan sebutannya tersekat-sekat yang menggambarkan kepenatannya dalam usia 93 tahun ketika ini, bahkan beliau juga sehingga terlupa menyebut nama dan mengalu-alukan kehadiran Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan serta tetamu-tetamu lain ke majis perasmian itu.


Walhal, perkara itu tidak sepatutnya berlaku atas kedudukannya sebagai Perdana Menteri dan dalam keadaan Bersatu merupakan parti yang membentuk kerajaan bersama PKR, DAP dan Amanah.


Kepenatan, apalagi dalam usia yang semakin tua, bukan saja boleh  membuatkan kita terlupa banyak perkara, tetapi juga menjadikan segala-galanya nampak tak kena.


Dalam konteks Tun Mahathir, memang auranya diperlukan ketika mengetuai Pakatan Harapan dan bertujuan menumbangkan Najib/UMNO/BN dahulu, tambahan lagi Anwar ketika itu berada di penjara, tetapi keperluan jadi berbeza apabila sudah menjadi Perdana Menteri.


Aura tidak penting lagi ketika memegang jawatan Perdana Menteri. Yang lebih penting sebagai Perdana Menteri ialah tenaga dan daya tahan yang akhirnya menjelmakan kemampuan berfikir untuk mengurus negara.


Dengan pelbagai mesyuarat perlu dipengerusikan, timbunan kertas kabinet mahu dibaca, beratus fail dan surat yang wajib disemak, berjumpa pelbagai jenis orang, menghadiri segala macam majlis dan program, mendengar masalah parti dan orang parti serta macam-macam hal lainnya, tidak dinafikan tugas sebagai Perdana Menteri adalah cukup meletih dan memenatkan.


Dalam hal ini, kita faham keinginan Tun Mahathir mahu memulihkan ekonomi negara dan memberi yang terbaik buat rakyat. Tetapi beliau juga harus sedar faktor usianya. Beliau bukan lagi dalam era masih gagah ketika menjadi Perdana Menteri buat kali pertama dahulu.


Yang penting, matlamat untuk menjatuhkan Najib sudah pun berjaya. Lebih daripada itu, dapat menjadi Perdana Menteri sebanyak dua kali melalui parti yang berbeza adalah sejarah terunggul yang terlalu sukar untuk diulangi oleh sesiapa pun juga selepas ini.


Hakikatnya, Tun Mahathir sudah mencipta banyak sejarah dalam hidupnya. Beliau tidak perlu mengejar lebih daripada itu.


Dalam keadaan ini, terlanjur Tun Mahathir sendiri sudah menyebut ucapan perasmian tahun ini mungkin yang terakhir baginya, di samping janji awalnya hanya akan memegang jawatan Perdana Menteri selama dua tahun saja, maka ada baiknya beliau memendekkan saja tempohnya memegang jawatan itu.


Sebaik-sebaiknya, cukup setahun menjadi Perdana Menteri iaitu pada Jun 2019, ia adalah tarikh yang paling sesuai untuk beliau mengundurkan diri. 


Dengan dalam kerajaan sudah ada pengganti iaitu Anwar dan dalam Bersatu pun, ada Muhyiddin dan Mukhriz yang boleh menguruskan parti, apa lagi yang Tun Mahathir risaukan?


Pada waktu ini Tun Mahathir hanya perlu berehat dan menghabiskan sisa-sisa usianya dengan tenang, sambil melalui peralihan kuasa yang aman yang akan dilakukannya, ia dengan sendirinya akan menjadikan namanya mengharum sepanjang zaman dalam lipatan sejarah buat selama-lamanya.


Jika ada cubaan untuk memaksa Tun Mahathir meneruskan khidmat lebih daripada dua tahun atau sehingga PRU15 akan datang, ia sebenarnya lebih untuk menyeksa dan menderanya semata-mata.


Janganlah ada sesiapa tergamak jadi begitu kejam kepada beliau.


Adalah lebih baik Tun Mahathir melepaskan jawatannya dengan tenang dan membiarkan penggantinya yang sudah dipersetujui oleh Pakatan Harapan mengambil alih tampuk pemerintahan negara ini daripada terus menuju prospek perbalahan politik dan kuasa sekali lagi yang bukan saja belum tentu menjamin beliau mampu menang seperti dahulu, tetapi mungkin akan meninggalkan legasi dan nama buruk kepada dirinya sendiri.


Oleh itu, tak perlu Tun Mahathir mahu menjadi Perdana Menteri sampai dua tahun atau sehingga PRU15 akan datang. Tidak berbaloi dengan tahap usia dan kemampuannya ketika ini.


Sekali lagi - Jun 2019, selepas setahun menjadi Perdana Menteri adalah tarikh paling sesuai dan munasabah untuk Tun Mahathir mengundurkan diri. (ShahbudinHusin 30/12/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/tun-mahathir-tak-perlu-jadi-pm-sampai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Masih Ada Kecenderungan Mahu Jadi Pm Lebih Daripada Dua Tahun

Tun Mahathir Masih Ada Kecenderungan Mahu Jadi Pm Lebih Daripada Dua Tahun

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 330 hits
Sebelum ini ayat yang biasa kita dengar daripada Tun Mahathir Mohamad berhubung peralihan kuasanya kepada Anwar Ibrahim ialah ia akan dilakukan dalam tempoh dua tahun selepas beliau memegang jawatan itu Berkali kali tempoh dua tahun itulah ...
Spekulasi Hubungan Tun Mahathir Dan Anwar Boleh Diredakan Dengan Dua Tindakan Ini

Spekulasi Hubungan Tun Mahathir Dan Anwar Boleh Diredakan Dengan Dua Tindakan Ini

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 433 hits
Kecuali dirinya sendiri tidak ada sesiapa yang lain yang betul betul pasti apa yang ada dalam hati dan pemikiran Tun Mahathir Mohamad tentang peralihan kuasa daripada beliau kepada Anwar Ibrahim Tun Siti Hasmah Mohd Ali pegawai pegawai Tun ...
Tun M Ketuai Senarai 500 Individu Islam Paling Berpengaruh 2019

Tun M Ketuai Senarai 500 Individu Islam Paling Berpengaruh 2019

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR TUN Dr Mahathir Mohamad dipilih sebagai Muslim Man of the Year oleh penerbitan The Muslim 500 bagi tahun 2019 Menerusi edisi 2019 yang dikeluarkan sempena ulangtahun ke 10 penerbitan itu Dr Mahathir berada di tangga teratas men...
Lencun2019 Tiada Perjanjian Tun M Pm Hanya Dua Tahun Saifuddin

Lencun2019 Tiada Perjanjian Tun M Pm Hanya Dua Tahun Saifuddin

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 428 hits
KUANTAN 1 Jan Ketua Sekretariat Pakatan Harapan Datuk Saifuddin Abdullah hari ini berkata tempoh Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Presiden PH Datuk Saifuddin Abdullah Sebalikny...
Tiada Perjanjian Dr Mahathir Sebagai Pm Hanya Dua Tahun Saifuddin

Tiada Perjanjian Dr Mahathir Sebagai Pm Hanya Dua Tahun Saifuddin

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 366 hits
Ketua Sekretariat Pakatan Harapan Datuk Saifuddin Abdullah hari ini berkata tempoh Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Presiden PH Sebaliknya kata Menteri Luar itu PH cuma membuat...
Manifesto Untuk Diri Sendiri Sempena Tahun Baharu 2019

Manifesto Untuk Diri Sendiri Sempena Tahun Baharu 2019

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 261 hits
Subahanallah Alhamdulillah Cepatnya masa berputar macam tak terasa pape tetiba je dah masuk 2019 Kalau nak ikutkan memang tak prepare pape pun tapi kuatkan semangat jugak la adakan manifesto untuk diri sendiri sebagai pemangkin semangat unt...
Mahathir Menteri Kabinet Sertai Rakyat Sambut Kemeriahan Tahun Baharu 2019

Mahathir Menteri Kabinet Sertai Rakyat Sambut Kemeriahan Tahun Baharu 2019

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 226 hits
Tepat jam 12 tengah malam percikan bunga api berwarna warni menghiasi ruang udara di seluruh negara mengalu alukan kemunculan tahun baharu 2019 Meskipun 2018 dipenuhi dengan pelbagai peristiwa yang meninggalkan kenangan pahit dan manis namu...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran