Mahathir Menteri Kabinet Sertai Rakyat Sambut Kemeriahan Tahun Baharu 2019


BernamaJanuary 1, 2019 7:00 am
Tepat jam 12 tengah malam, percikan bunga api berwarna-warni menghiasi ruang udara di seluruh negara mengalu-alukan kemunculan tahun baharu 2019.

Meskipun 2018 dipenuhi dengan pelbagai peristiwa yang meninggalkan kenangan pahit dan manis, namun kedatangan tahun baharu disambut dengan cukup meriah menerusi pelbagai acara di seluruh negara, disertai ribuan rakyat berbilang kaum dan agama.

Di PUTRAJAYA, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bersama ribuan rakyat Malaysia menyambut detik tengah malam tahun baharu 2019 di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan dengan sinaran lampu berwarna-warni dan pertunjukan bunga api, termasuk bunga api digital.

Acara sambutan tahun baharu penuh aneka warna itu bersempena Festival Light and Motion Putrajaya (Lampu) 2018 di Dataran Putrajaya, di sini.

Dr Mahathir bersama isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali yang tiba di Dataran Putrajaya pada 11 malam disambut Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abdul Samad.

Sejurus tiba Dr Mahathir dan Dr Siti Hasmah menyaksikan persembahan ‘Projection Mapping Lampu 2018”.

Selepas detik tengah malam, Dr Mahathir dan para pengunjung menyaksikan pertunjukan bunga api dan bunga api digital selama enam minit, kemudian berkumandang ‘Negaraku’.

Dalam ucapan ringkas sebelum detik tahun baharu, Dr Mahathir menyarankan agar rakyat Malaysia berusaha lebih gigih untuk menjadikan Malaysia Negara Maju menjelang 2025.

“Ini adalah cita-cita kita. Semua pihak perlu mencetuskan keadaan damai dan sama-sama membangunkan negara kita,” katanya.

Dr Mahathir yakin tahun baharu akan membawa banyak nikmat kepada seluruh rakyat Malaysia.

“Saya yakin kita semua akan bekerjasama untuk membangunkan negara bertuah ini. Ini adalah negara kita bersama dan terpulang kepada kita semua untuk mencorak negara ini,” katanya.

Tonton video di sini

Di KUALA LUMPUR , hujan renyai tidak menghalang warga kota memenuhi ruang legar pusat beli-belah Sunway Velocity bagi menyambut kedatangan 2019 yang dimeriahkan dengan persembahan artis terkenal tanah air.

Pusat beli-belah itu juga melanjutkan waktu operasinya sehingga 12 tengah malam bagi membolehkan pengunjung menikmati aktiviti membeli-belah dan pengunjung turut berpeluang merakam kenangan di ruangan mengambil gambar yang disediakan di samping menjamu selera di lebih 40 trak makanan.

Persatuan Peminat Seni Warisan Tan Sri P. Ramlee Malaysia (PERWALEE) mengambil inisiatif menyambut kedatangan tahun baharu dengan menganjurkan persembahan seni silat di Kompleks Muhibbah, Ampang Jaya dalam usaha mempertahankan seni warisan tersebut.

Di PERAK, padang Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim dipilih sebagai lokasi sambutan Ambang Tahun Baharu 2019 sebagai usaha kerajaan negeri mendekati rakyat.

Untuk hadir ke acara tersebut yang dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia dan Sukan Perak Howard Lee Chuan How mewakili Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

Turut menjadi tumpuan, taman tema Lost World of Tambun dengan hampir 10,000 pengunjung.

Di KELANTAN, Sambutan Tahun Baharu 2019 yang bertempat di Dataran Bandaraya Majlis Perbandaran Kota Bharu disambut dengan sedikit berbeza apabila diadakan Malam Pengucapan Puisi dan Kayuhan Basikal.

Bermula kira-kira 8 malam, ratusan pengayuh basikal menyertai kayuhan mengelilingi bandar Kota Bharu sejauh kira-kira 30 kilometer selain persembahan dikir barat dan Karnival Azam Tahun Baharu.

Di SARAWAK, hujan lebat kira-kira dua jam bermula 7.40 malam tidak menghalang ribuan penduduk dan pelancong asing membanjiri kawasan Kuching Waterfront, bersama-sama menunggu detik 12 tengah malam dan pelancaran Kempen Melawat Sarawak oleh Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

Di SABAH, kira-kira 1,000 penduduk setempat termasuk pelancong memeriahkan Program Gagar 2019 #kasijadi anjuran Sabah FM sempena sambutan ambang tahun baharu di Dataran Waterfront Segama, Kota Kinabalu.

Lebih 2,000 penduduk pula memenuhi Pantai Pasir Putih, Sandakan bagi memeriahkan sambutan ambang tahun baharu anjuran Parlimen Batu Sapi dengan dihiburkan persembahan nyanyian artis Sandakan FM serta pertunjukan bunga api tepat detik 12 tengah malam yang dihadiri oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong.

Di SELANGOR, sambutan ambang tahun baharu 2019 di Dataran Kemerdekaan, Shah Alam menyaksikan kelainan apabila ia disambut dengan gema bacaan selawat yang diketuai pendakwah terkenal Al-Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid sebagai tanda kesyukuran untuk melangkah ke tahun baharu 2019.

Program Selangor Berselawat 2019 yang turut dihadiri Menteri Besar, Amirudin Shari dan lebih 1,000 penduduk bermula 9.30 malam.

Di NEGERI SEMBILAN, Karnival Tahun Baharu & Malam Ambang 2019 yang diadakan di Dataran Nilai disambut 8,000 pengunjung pelbagai kaum dan peringkat umur dan dimeriahkan dengan persembahan beberapa artis tempatan antaranya Ara Johari, Syamel dan Datuk Hattan.

Di ,JOHOR sambutan tahun baru 2019 memberi kegembiraan kepada pengguna motosikal di Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua) khususnya warga Johor Bahru yang bekerja di Singapura berikutan pemansuhan kutipan tol di Plaza Tol Tanjung Kupang, lebuh raya terbabit.

Gimik pemansuhan kutipan tol tersebut dilakukan Timbalan Menteri Kerja Raya Mohd Anuar Mohd Tahir, di plaza tol terbabit di Gelang Patah, malam ini.

Di TERENGGANU, sambutan ambang tahun baharu di Stadium Tertutup Gong Badak berlangsung dalam suasana sederhana dengan kira-kira 3,000 orang memenuhi stadium itu bagi menyambut detik-detik ketibaan tahun baru dengan pengisian program berbentuk keagamaan, spiritual dan hiburan berkonsepkan Islamik yang bermula sejak jam 5 petang.

Pada acara sambutan itu, Menteri Besar Dr Ahmad Samsuri Mokhtar turut membuat gimik pelancaran hari Jumaat sebagai hari ilmu dan Sabtu sebagai hari keluarga rakyat Terengganu.

Di PULAU PINANG lebih 1,000 pengunjung menyambut tahun baharu 2019 dengan bergaya bila acara penuh meriah itu dilangsungkan di ketinggian 816-kaki dari aras laut di menara hiburan ikonik paling tinggi di pulau ini, The TOP Penang.

Ketua Menteri Chow Kon Yeow tiba pada jam 11.10 malam bersama pengasas dan ketua pegawai eksekutif Only World Group Holdings Berhad Tan Sri Richard Koh serta pengasas bersama dan ketua pegawai operasi syarikat berkenaan Puan Sri Jean Koh dan eberapa orang anggota Exco negeri untuk menyambut kedatangan tahun baharu.

Di KUANTAN, tiada sebarang acara sambutan tahun baharu diadakan, namun penduduk sekitar daerah ini berkumpul di Pantai Teluk Chempedak, untuk bersantai bersama keluarga.

Dalam pada itu, hampir 100 penganut agama Sikh menghadiri upacara sembahyang kesyukuran bagi meraikan kedatangan tahun baharu di Rumah Ibadat Sikh Gurdwara Sahib, yang bermula pada 10 malam

- BERNAMA

Berita penuh https://malaysiadateline.com/mahathir-menteri-kabinet-sertai-rakyat-sambut-kemeriahan-tahun-baharu-2019/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/mahathir-menteri-kabinet-sertai-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jokowi Ingatkan Para Menteri Kabinet Hati Hati Hadapi Tahun Politik 2019

Jokowi Ingatkan Para Menteri Kabinet Hati Hati Hadapi Tahun Politik 2019

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 280 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengingatkan para menteri untuk berhati hati menghadapi tahun politik 2019 Jokowi meminta jajaran menterinya menjaga Pilpres serta Pileg berjalan dengan aman dan demokratis
Tahun Baharu 2019 Semestinya Traveloka Menjadi Pilihan

Tahun Baharu 2019 Semestinya Traveloka Menjadi Pilihan

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 346 hits
Teruja juga dengar kawan aku yang suka travel sana sini bercerita tadi setiap tahun dia dan kawan kawan akan ke Thailand untuk celebrate salah satu festival terbesar iaitu perayaan Songkran Perayaan Songkran ini adalah untuk menyambut Tahun...
Sampah Berselerak Beza 500orang Sambut Tahun Baru 2019 Vs Himpunan Ummah 1juta Orang

Sampah Berselerak Beza 500orang Sambut Tahun Baru 2019 Vs Himpunan Ummah 1juta Orang

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 658 hits
Sambutan ambang tahun baru 2019 awal pagi tadi bukan sahaja meninggalkan seribu kenangan kepada rakyat namun turut meninggalkan sisa sampah yang bertaburan di sepanjang jalan sekitar ibu negara Dalam rakaman video berdurasi 27 saat yang tul...
Tahun 2019 Tahun Rakyat Menuntut Janji Pakatan Harapan

Tahun 2019 Tahun Rakyat Menuntut Janji Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 494 hits
Hari ini merupakan hari terakhir di tahun 2018 dan mulai esok kita akan melangkah ke hari baru tahun 2019 Selamat tinggal 2018 dan selamat datang 2019 Tahun 2018 meninggalkan banyak kenangan suka dan duka pahit dan manis buat kita semua Tet...
Tun Mahathir Tak Perlu Jadi Pm Sampai Dua Tahun Jun 2019 Paling Sesuai Mengundurkan Diri

Tun Mahathir Tak Perlu Jadi Pm Sampai Dua Tahun Jun 2019 Paling Sesuai Mengundurkan Diri

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 455 hits
Ketika berucap merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu malam tadi Tun Mahathir Mohamad berkata ucapannya tahun ini mungkin adalah yang terakhir Bermakna Tun Mahathir sendiri belum pasti sama ada beliau akan merasmikan PAT Bersatu pada ...
Special Hi Tea Sempena Krismas Tahun Baharu 2019 Di Summit Hotel Subang Usj

Special Hi Tea Sempena Krismas Tahun Baharu 2019 Di Summit Hotel Subang Usj

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 530 hits
Special Hi Tea Sempena Krismas 2018 Di Summit Hotel Subang USJ Assalamualaikum Salam Sejahtera gais Bagi mereka yang menyambut Krismas yang akan menjelang tidak lama lagi pasti ingin mencari kelainan semasa Krismas nanti kan Momi nak kongsi...
Jangan Tunggu Lama2 Nanti Sambut Tahun Baru 2019 Gambar Pasangan Selebriti Ini Curi Perhatian Netizen

Jangan Tunggu Lama2 Nanti Sambut Tahun Baru 2019 Gambar Pasangan Selebriti Ini Curi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 495 hits
Bagi sambutan malam tahun baru 2019 diantara pasangan selebriti yang mencuri perhatian ramai adalah Zahirah MacWilson bersama Aiman Hakim Ridza Kisah cinta mereka menjadi berita hangat yang diperkatakan ramai apatah lagi keduanya merupakan ...
Manifesto Untuk Diri Sendiri Sempena Tahun Baharu 2019

Manifesto Untuk Diri Sendiri Sempena Tahun Baharu 2019

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 261 hits
Subahanallah Alhamdulillah Cepatnya masa berputar macam tak terasa pape tetiba je dah masuk 2019 Kalau nak ikutkan memang tak prepare pape pun tapi kuatkan semangat jugak la adakan manifesto untuk diri sendiri sebagai pemangkin semangat unt...
Tahun 2019 Apa Rakyat Dapat Dari K Jaan Baru

Tahun 2019 Apa Rakyat Dapat Dari K Jaan Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 286 hits
Diterbitkan Hari ini 7 09 malamBeberapa jam lagi kita akan memasuki Tahun Baru 2019 yang akan menyaksikan kerajaan baru dipilih pada Mei lalu akan menghentikan beberapa polisi kerajaan terdahulu manakala sebahagian yang lain akan diteruskan...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Tak Cukup Tangan Caprice Terkejut Terima Lebih 900 Aduan Baru