Tpm Baharu Harus Diberikan Kepada Pemimpin Sarawak Kata Jeffrey


Jeffry sebagai Presiden STAR sabah mahu TPM dari Sarawak


KOTA KINABALU: Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) berharap jawatan Timbalan Perdana Menteri baharu kerajaan Pusat diberikan kepada pemimpin dari Sabah dan Sarawak.

Presidennya, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, berkata keutamaan harus diberikan khususnya kepada pemimpin dari Sarawak kerana negeri itu banyak menyumbang jumlah sokongan pencalonan Perdana Menteri kepada Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Katanya, memang wajar jawatan Timbalan Perdana Menteri diberikan kepada pemimpin dari kedua-dua negeri sebagai penghargaan kepada sokongan mereka dan saranan itu patut mendapat pertimbangan.

"Ya. Kenapa tidak. Sarawak paling banyak menyumbang sokongan kepada pemilihan Perdana Menteri. Jadi, kita harap perkara ini diberikan pertimbangan yang sewajarnya.

"Soal siapa calon Timbalan Perdana Menteri itu bukan satu masalah bagi saya kerana yang penting ialah jawatan itu diberikan kepada pemimpin dari sini (Sabah Sarawak). Tetapi yang pastinya ialah dari Sarawak," katanya kepada pemberita setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) dari Kuala Lumpur, hari ini.

Ahli Parlimen Sarawak daripada Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan seorang BEBAS menghadiri sesi menghadap Yang di-Pertuan Agong secara maya dari Kuching, semalam. Beliau berkata demikian ketika ditanya kemungkinan jawatan Timbalan Perdana Menteri diberi keutamaan kepada pemimpin dari Sabah dan Sarawak dalam Kabinet baharu kerajaan Persekutuan yang dijangka dibentuk tidak lama lagi.

Sementara itu, Jeffrey yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, berkata beliau yakin kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) tidak akan tergugat, berikutan perubahan tampuk kerajaan Pusat yang akan diketuai Ismail Sabri.

Katanya, semua parti di bawah gabungan itu sentiasa berbincang dan saling menekankan kerjasama serta komitmen memastikan apa yang berlaku di Semenanjung tidak akan berlaku di Sabah.

"Kami juga ada berbincang dengan Ketua UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin dan kami semua sependapat supaya kerajaan GRS dipertahan," katanya.

Dalam pada itu, Jeffrey yang juga Ahli Parlimen Keningau, berkata kemelut politik yang berlaku di Kuala Lumpur diharap selesai dengan pelantikan Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri Kesembilan.

Beliau berkata, tumpuan selepas ini perlu diberikan sepenuhnya kepada isu dan masalah yang dihadapi sekarang iaitu pandemik COVID-19 dan kebajikan rakyat.

"Dalam masa sama, saya harap juga Kabinet baharu akan mengambil kira dan memberi tumpuan kepada isu Sabah dan Sarawak, hubungan negeri-Pusat, khususnya hak-hak kita dalam perlembagaan dan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

"Selepas ini saya harap tiada lagi kemelut politik atau perebutan Perdana Menteri atau apa-apa saja, sehingga Parlimen dibubarkan untuk diserah kepada rakyat menentukan mandat baharu.

"Saya harap juga apa yang berlaku di Kuala Lumpur tidak tumpah dan melarat ke Sabah, sebab saya percaya dan yakin politik di Sabah stabil," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/tpm-baharu-harus-diberikan-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tpm Dari Sarawak Saya Sedang Pertimbang Kata Ismail

Tpm Dari Sarawak Saya Sedang Pertimbang Kata Ismail

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 135 hits
Desas desus pelantikan wakil Sarawak sebagai calon timbalan perdana menteri timbul selepas mengambil kira kekuatan Gabungan Parti Sarawak yang menyumbang 18 Ahli Parlimen selain mewakili wilayah Malaysia Timur ALOR SETAR Perdana Menteri Ism...
Sudah Tiba Masanya Jawatan Tpm Diberi Kepada Pemimpin Sabah Sarawak Penganalisis

Sudah Tiba Masanya Jawatan Tpm Diberi Kepada Pemimpin Sabah Sarawak Penganalisis

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 238 hits
Sekiranya berjaya dilaksanakan ia dilihat sebagai peluang baik untuk kedua dua negeri ini membawa agenda pembangunan negeri Kepimpinan negara yang baharu diharap dapat melakukan pembaharuan dalam kepimpinan tertinggi dengan mempertimbangkan...
Gps Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm Kata Pemimpin Sarawak

Gps Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm Kata Pemimpin Sarawak

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 171 hits
GPS sokong Ismail kata pemimpin SarawakPemimpin Gabungan Parti Sarawak dalam satu acara di Kuching pada 2019 KUALA LUMPUR Gabungan Parti Sarawak akan menyokong Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob yang dinamakan sebagai calon perdana ment...
Apa Kata Bagi Hadi Jadi Tpm Tapi Jangan Bagi Dia Buat Pc Takut Tanya Lain Dia Jawab Lain Kah Kah

Apa Kata Bagi Hadi Jadi Tpm Tapi Jangan Bagi Dia Buat Pc Takut Tanya Lain Dia Jawab Lain Kah Kah

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 198 hits
Jangan hidupkan semula kerajaan PN ia sudah jatuh bersama MahiaddinOleh NASUHA RAHMAN August 23 2021Kerajaan Perikatan Nasional atau kerajaan BN itulah yang menjadi polemik di dalam kerajaan baru pimpinan Datuk Seri Ismail Sabri hari ini se...
Azmin Bakal Jadi Tpm Kata Sumber Bersatu Dan Umno

Azmin Bakal Jadi Tpm Kata Sumber Bersatu Dan Umno

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 232 hits
MalaysiakiniAnggota parlimen Gombak Azmin Ali akan dilantik sebagai timbalan perdana menteri kata sumber sumber Bersatu dan Umno Sumber Bersatu yang rapat dengan Azmin memberitahu Malaysiakini besar kemungkinan bekas menteri kanan itu akan ...
Noraini Ahmad Pun Pening Kata Tpm

Noraini Ahmad Pun Pening Kata Tpm

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 146 hits
Noraini Ahmad AHLI Parlimen Parit Sulong Datuk Seri Noraini Ahmad menghubungi Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob malam tadi untuk memaklumkan bahawa beliau pening dengan keadaan sekarang Maksud pening dengan keadaan sek...
Pemimpin Politik Sabah Sarawak Tiba Di Perdana Putra

Pemimpin Politik Sabah Sarawak Tiba Di Perdana Putra

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 328 hits
Kenderaan yang membawa Ketua Menteri Sarawak yang juga Pengerusi Gabungan Parti Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Abang Tun Openg tiba di Bangunan Perdana Putra hari ini untuk mengadakan pertemuan bersama Perdana Menteri Foto Bernama Muhy...
Sembilan Pemimpin Wanita Ini Barisi Kabinet Baharu Dua Bertukar Portfolio

Sembilan Pemimpin Wanita Ini Barisi Kabinet Baharu Dua Bertukar Portfolio

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 138 hits
KUALA LUMPUR 27 Ogos Jumlah pelantikan pemimpin wanita bagi menganggotai Kabinet di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyamai bilangan Kabinet sebelum ini iaitu sembilan Ahli Parlimen
Kerajaan Baharu Bukan Kerajaan Pn Pemimpin Umno Bidas Muhyiddin

Kerajaan Baharu Bukan Kerajaan Pn Pemimpin Umno Bidas Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 201 hits
August 21 2021 Ahmad Maslan dan Abdul Rahman Dahlan berkata Barisan Nasional bukannya parti komponen Perikatan Nasional PETALING JAYA Dua pemimpin Umno berkata kerajaan baharu pimpinan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob bukannya kerajaan P...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan