Ibu Kongsi Tips Latih Anak Lelaki Berdikari Dalam Pa Ma Tv Mama Papa Pun Boleh Tiru


Anak boleh dididik untuk berdikari dari awal sekiranya mendapat latihan awal daripada ibu bapa. Perkongsian ibu ini menerusi Pa&Ma TV boleh memberikan anda panduan.
Puan Nordianah Bachok telah muncul dalam rancangan TV Pa&Ma episod 6 yang membawa tajuk “Mendidik Anak Berdikari”  di mana beliau berkongsi bagaimana mendidik anak lelakinya,  Nur Muhammad untuk berdikari melakukan tugas-tugas di rumah.

“Mula-mula nak alih perhatiannya dari sibuk nak buka handphone ummi. Harap-harap aktiviti pagi ini jadi sesi rutin yang membentuk nilai dirinya. Itu niat ummi. Waktu bujang, banyak teori dan tip orang pesan nak cari calon suami yang baik.Nampak gaya ummi la yang perlu bermula sekarang. Ada anak lelaki dua orang,” kata Nordianah.
Dia turut menyatakan tentang bagaimana nak lahirkan anak lelaki yang nabi sebut lelaki yang paling bagus macam dalam hadith di bawah ni.
“Orang yang imannya paling sempurna diantara kaum mukminin adalah orang yang paling bagus akhlaknya, dan sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya terhadap isterinya”.
Hadits Riwayat At Tirmidzi no 1162 dan Ibnu Majah no 1987.

5 TIPS LATIH ANAK LELAKI BERDIKARI
Apa yang dilakukan Puan Nordianah adalah melazimi anak-anak lelaki dengan membantu kerja-kerja di rumah seperti :
1. Bantu sidai pakaian di jemuran.
Belajar sabar dan tahu proses baju kotor perlu dibasuh kemudian di jemur. Sudah kering perlu dilipat pula. Banyak prosesnya, perlu kekuatan mental dan fizikal.
Waktu ini boleh tanam benih tolong menolong untuk selesaikan isu pakaian yang banyak. Ibu dan ayah tolong menolong, anak ikut sama selesaikan lipat atau urus baju yang menimbun macam bukit.
Lipat boleh, gantung juga boleh. Yeay! Selesai.
2. Bantu memasak di dapur
Anak-anak akan belajar banyak ilmu asas fardhu ain – kebersihan dan kesucian. Boleh sebut teori mencuci kotoran atau najis dengan air mutlak.
Tunjuk air paip itu air mutlak, guna untuk cuci ikan, sayur, buah,
kain buruk, pinggan mangkuk dan seumpamanya.
Suasana di dapur cukup sempurna jika nak perkenalkan macam-macam peraturan asas hidup seorang muslim. Boleh juga ajar anak-anak berdoa dan berselawat semasa memasak.
Kadangkala Ummi terlupa, tapi selalu ternampak abinya berkumat-kamit selawat masa cuci nasi atau ikan. Jadi terdidik juga umminya.
Patutlah sedap je lauk yang dimasak walau hanya sup sayur pecah telur. Ada ‘perasa istimewa’ yang dijampi dalam masakan.
Agaknya ini juga moment yang menimbulkan mawaddah dan rahmah dalam keluarga tu kan.
Tidak dinafikan dalam proses mendidik di dapur ni, macam-macam aktiviti dan kerja tambahan ummi kena buat contohnya lap air atau sisa ‘hasil tangan’ anakanda di atas lantai, pilihan yang ada hanyalah pejamkan mata dan senyum ikhlas. Mula-mula dulu memang ada rasa ‘messy’ dan rimas.
Kemudian tarik nafas, ingat semula misi mendidik anak lelaki yang bakal jadi suami soleh, mencairkan hati isteri macam Nabi Muhammad tu. Terus je senyum muka. Hahahaha

3. Menanam doktrin mesti makan ‘real food’ dan diet seimbang
Mesti makan sayur, buah dan ‘real food’, minum air kosong banyak. Waktu ibu memotong sayur, ajak anak-anak bantu sekali. Kenalkan jenis sayur, warna dan khasiat.
Beri mereka peranan contohnya masukkan sayur dalam bancuhan cekodok. Mereka seronok ikuti aktiviti memasak dan nampak sayur-sayuran itu bukanlah ‘makhluk asing’ yang menakutkan dan perlu dijauhi.
Setakat ini taktik ni agak berjaya untuk jadikan anak saya, Muhammad dan Ramadhan ‘mesra sayur’.
Konsisten mesti kenalkan dengan makanan asasi bukan ‘processed food’. Mesti bermula dari dapur. Tidak dinafikan saya kena 200% rajin siapkan bahan pembelajaran bab ini di rumah.

4. Ajak mereka basuh motor atau kereta bersama
Aktiviti ini merapatkan hubungan antara anak dan ayah. Menguatkan otot jari dan tangan sebab kena cuci dan bersihkan bahagian paling halus dan paling luas.
Ayah boleh terangkan mengenai fungsi air mutlak mencuci kotoran dan najis macam di dapur tadi.
Ia juga mengajar anak menghargai dan menyayangi harta benda seperti kenderaan ini. Si ayah ambil kesempatan waktu ni terangkan fungsi kereta, bahagian kereta, kegunaan kereta untuk ke tempat yang baik-baik.
Waktu ini mungkin ada adegan yang tak ingin dilihat seperti anak main air berlebihan (waktu ini boleh ajar berjimat dan ingatkan orang susah tiada air).
Suami saya selalu out station ke Bangladesh misi bantuan perlarian Rohingya jadi kami selalu tunjukkan video mereka tinggal dalam khemah, tiada makanan minuman,
tiada bilik air dan lain-lain.
Muhammad nampak terkesan dan ingat mesej ini. Ia menjentik naluri halus empati dalam diri anak-anak.

5. Mengajak anak bersihkan ruang-ruang yang ada dalam rumah
Antara aktiviti yang Muhammad suka buat adalah menyapu sampah dan simpan barang mainannya dalam kotak. Saya teringat pesanan ibu saudara saya walau anak kecil kita yang perlu didik anak-anak supaya tahu mengemas selepas bermain.
Memang fitrah begitu tetapi terapkan juga fitrah bersih dan kemas tu. Memang rutin harian ibu yang ada anak kecil dan sedang membesar. Ikhlaskan sahaja.
Pandang mainan yang bersepah itu seperti permandangan indah di dasar lautan. Nanti kemas semula. Waktu anak kecil begini saya diajar untuk ajak anak kemas bersama, bukan arah dan suruh. Jadi aktiviti mengemas lebih menyeronokkan buat kita dan anak-anak. Tiadalah kejadian singa atau harimau jadian mengaum setiap hari.
Santai dan enjoy the moment.

Ini refleksi yang saya perolehi saat ini, ibu yang beranak dua. Masih kecil 4 tahun dan setahun 6 bulan. Cuba amalkan mana yang mampu dan memaknai moment dengan mereka.
Paling utama mesti dimulakan dengan mengurus fikiran, set niat, rangka aktiviti dan laluinya dengan gembira.
Walau ada masa tidak lancar, namun sebenarnya banyak sungguh perkara yang kita belajar.
Oh ya, harapnya ‘training’ ummi kepada Muhammad dan Ramadhan dari kecil ni dapat persiapkan diri mereka jadi calon suami yang ringan tulang paling kurang pandai lipat baju, memasak dan mengemas rumah. Beruntunglah menantu ummi nanti.
HARAP DAPAT LAHIRKAN ANAK LELAKI YANG BAIK
“Sebagai ibu, itu sahaja yang boleh saya sumbang untuk lahirkan lelaki yang lebih baik melalui anak-anak sendiri. Saya harap kisah anakanda Muhammad ni dapat beri inspirasi kepada penonton nanti. Ini antara sebab utama mengapa saya terima untuk buat rakaman ini. Moga Allah redha dan pelihara saya dari niat yang salah. Aamiin. Nampaknya 2019 memang Allah nak set saya jadi seorang yang berbeza. Dan itu memang ada dalam doa saya penghujung 2018,” kata Nordianah.
Sumber: Nordianah Bachok
The post Ibu Kongsi Tips Latih Anak Lelaki Berdikari Dalam Pa&Ma TV. Mama Papa Pun Boleh Tiru! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/ibu-kongsi-tips-latih-anak-lelaki-berdikari-dalam-pama-tv-mama-papa-pun-boleh-tiru/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Risau Anak Lelaki Suka Main Masak Masak Jangan Sekat Pakar Early Childhood Kongsi 5 Tips Ibu Ayah Boleh Buat

Risau Anak Lelaki Suka Main Masak Masak Jangan Sekat Pakar Early Childhood Kongsi 5 Tips Ibu Ayah Boleh Buat

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 576 hits
Anak lelaki cenderung suka main masak masak mungkin menimbulkan kerisauan di hati ibu ayah Bimbang ia akan mempengaruhi pembentukan karakter menjadi lembut dan sebagainya 5 tip yang dikongsikan pakar pendidikan awal kanak kanak ini boleh di...
Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

Tantrum Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Control Dengan 7 Tips Ini

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 415 hits
Tantrum adalah salah satu perkara yang biasa bagi kanak kanak dua tahun ke atas Pada fasa ini ibu ayah perlu lah banyakkan bersabar kerana ia ada kaitan dengan perkembangan otak si manja Ibu ini telah berkongsi mengenai tantrum yang dihadap...
Tips Spm 2019 Tiru Teknik Cara Bagaimana Anda Boleh Dapat Semua A

Tips Spm 2019 Tiru Teknik Cara Bagaimana Anda Boleh Dapat Semua A

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 601 hits
Tips SPM 2019 Tiru Teknik Cara Bagaimana Anda Boleh Dapat SEMUA A Tahukah anda tips spm yang Mypt3 kongsikan di bawah ini pernah dipraktikkan oleh ramai orang Menariknya lagi Menariknya ada yang sampai berjaya dapat SEMUA A dalam dan tips P...
Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Tak Mahu Bagi Anak Makanan Rapu Berkesan Kalau Betul Disiplin

Ibu Ini Kongsi Cara Berkesan Tak Mahu Bagi Anak Makanan Rapu Berkesan Kalau Betul Disiplin

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 970 hits
Konsep makanan rapu adalah sebagai kudapan Tapi disebabkan makanan ini diambil untuk isi perut inilah yang menyebabkan ketagihan Kenapa ketagihan Kerana bahan didalamnya Jadi macam mana nak buat kalau anak memang tak nak makan sebab sukakan...
Alami Pendarahan Otak Masa Dilahirkan Seberat 1 4kg Aulia Kini Membesar Dengan Bijak Ibu Kongsi 5 Tips

Alami Pendarahan Otak Masa Dilahirkan Seberat 1 4kg Aulia Kini Membesar Dengan Bijak Ibu Kongsi 5 Tips

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 334 hits
Anak ini mengalami pendarahan otak semasa lahir dan ibunya melalui beberapa komplikasi semasa hamil dan bersalin Namun ia sama sekali tidak mengganggu perkembangannya ibunya berkongsi tips Melalui proses kehamilan dan kelahiran yang agak me...
Anak Umur 2 Tahun Dah Boleh Pakai Ubat Gigi Berflourida Tapi Dengan Syarat Doktor Gigi Kongsi Tentang Ubat Gigi

Anak Umur 2 Tahun Dah Boleh Pakai Ubat Gigi Berflourida Tapi Dengan Syarat Doktor Gigi Kongsi Tentang Ubat Gigi

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 397 hits
Pemilihan ubat gigi penting untuk anak anda terutama yang berumur 4 tahun ke bawah Tidak semua ubat gigi sesuai untuk anak kecil Ikuti saranan doktor tentang ubat gigi berflorida dan bilakah sesuai digunakan oleh anak anda Doktor anak saya ...
Belum Pun 2 Tahun Armeen Dah Tinggalkan Mama Ibu Luah Rindu Perginya Anak Cerebral Palsy Quadplegia

Belum Pun 2 Tahun Armeen Dah Tinggalkan Mama Ibu Luah Rindu Perginya Anak Cerebral Palsy Quadplegia

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 362 hits
Sudah dikandung 9 bulan dan dan dijaga bagi menatang minyak yang penuh akhirnya si kecil pergi menghadap Ilahi Kerinduan ibu tak dapat dibendung lagi Kehilangan yang dihadapi ibu ini tidak dapat penulis selami tentunya tidak mudah melihat s...
Menyanyi Menyeronokkan Boleh Ajar Anak Bercakap Pakar Bahasa Kongsi Tip Untuk Anak Lambat Bercakap

Menyanyi Menyeronokkan Boleh Ajar Anak Bercakap Pakar Bahasa Kongsi Tip Untuk Anak Lambat Bercakap

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 438 hits
Kanak kanak memang sukakan lagu Sebab tu lah mereka boleh habiskan berjam jam hanya untuk menonton video nyanyian di Youtube tv dan lain2 Banyak perkara juga yang boleh dipelajari dengan lagu seperti meniru aksi meniru perkataan mengikut re...
Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 413 hits
Hb rendah semasa mengandung memang bukan perkara asing Walau pun ia banyak berlaku tidak bermakna ia boleh dipandang remeh Ada kalangan ibu yang buntu selepas mencuba pelbagai cara tapi paras Hb tidak naik ulasan pakar O G ini mungkin memba...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte