Tolong Produk Muslim Baik Untuk Bukan Islam Mufti


Yasmin Ramlan

Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin percaya kempen menyokong pembelian produk keluaran Muslim bukan sahaja dapat memperkasakan ekonomi mereka, malah baik untuk bukan Islam.

Katanya, kempen 'beli produk Muslim dulu' itu secara tidak langsung membantu peniaga atau usahawan Muslim berdikari tanpa mengharapkan insentif Bumiputera dari kerajaan.

“Saya percaya saudara-saudara non Muslim dalam negara ini, jika orang Islam senang dan mereka (orang Islam) kuat ekonomi mereka, pada masa itu kita (Islam-bumiputera) tak perlu lagilah bantuan-bantuan khusus untuk Bumiputera.

“Dengan itu, saudara (bukan Islam) juga akan puas hati satu hari nanti dan tak timbul lagilah perasaan tak puas hati kerana semua dah kaya.

“Sekarang ni rasa tak puas hati ni adalah disebabkan faktor ekonomi. Tapi kalau saudara jadikan semua orang kaya macam saudara, tak ada orang marah,” katanya.

Asri menegaskan kempen berkenaan bukan bertujuan memboikot barangan bukan Muslim dari pasaran atau mewujudkan sentimen perkauman dan kebencian terhadap sesuatu agama.

Sebaliknya, katanya, ia hanya bertujuan untuk mendahulukan barangan keluaran Muslim.

Beliau berkata demikian pada forum “Kempen produk Muslim: Boikot atau bantu?” di Lembaga Pembangunan Seni Visual Negara di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur malam tadi.

Forum tersebut turut menampilkan panelis Pensyarah kanan Universiti Pendidikan Sultan Idris, Dr Rozaimi Ramle dan ketua aktivis, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Nadzim Johan.

Kempen “beli produk Muslim dulu” dikesan sejak akhir tahun lepas, bertujuan menggalakkan pembelian produk keluaran Muslim.

Kempen itu kurang mendapat perhatian sehingga sekitar Ogos, apabila semakin ramai orang menyertai laman dan kumpulan kempen tersebut di media sosial.

Bagaimanapun, terdapat penyokong kempen itu bersikap lebih ekstrem dengan mengajak orang ramai memboikot produk bukan Muslim.

Peniaga Muslim juga kena ubah mentaliti

Rozaime berkata, pengusaha Muslim juga perlu mengubah mentaliti mereka dengan berdisplin ketika menjalankan perniagaan dan tidak mengambil kesempatan.

Katanya, mereka seharusnya menjalankan perniagaan bersungguh-sungguh dengan menyediakan kualiti dan khidmat terbaik.

“Orang Muslim bila berniaga kena ubah mentaliti, ambil peluang bukan ambil kesempatan, jual benda yang berfaedah, bukan jual produk sampah. Kadang-kadang produk tak ada khasiat, dia tambah.

“Saya tak nafi, saya sendiri sebagai Muslim kadang-kadang bila kita nak tolong orang Muslim, disiplin tak ada (dalam kalangan) peniaga Muslim.

“Kita pergi kedai tutup, tutup tiba-tiba tanpa ikut jadual, lama-lama orang fed up, layanan tak bagus, kadang-kadang dia main tengking-tengking. Manusia ada jiwa dan perasaan,” katanya.

Tambahnya, sekiranya orang Islam terasa hati dengan komen bukan Islam serta berhasrat nak bantu perniagaan orang Islam, peniaga harus menjalankan perniagaan bersungguh-sungguh.

“Dalam masa yang sama, kita tidak menindas orang bukan Islam. Kita tak boikot tapi utamakan produk Muslim sebab kadang-kadang mereka berniaga produk baru nak naik,” katanya.

Sementara itu, apabila diminta mengulas mengenai sikap sesetengah pengusaha Muslim yang menjalankan perniagaan acuh tak acuh, Nadzim menegur bahawa mereka sewajarnya mencontohi sikap disiplin dari orang Jepun.

Nadzim juga menyifatkan akhlak orang Jepun 'lebih Islam' berbanding orang Melayu-Islam sendiri.

“Kita kadang-kadang tanya kenapa orang Melayu jadi macam ni? Kita Melayu kebetulan dikaitkan dengan Islam.

“Melayu lemah, Islam pula jadi gambaran yang tidak baik,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/09/tolong-produk-muslim-baik-untuk-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Produk Islam Tolong Menolong Sesama Muslim Timbalan Mufti Perak

Produk Islam Tolong Menolong Sesama Muslim Timbalan Mufti Perak

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 333 hits
ABU Hasan Ali al Nadwi seorang ulama hebat bukan berbangsa Arab pernah mengkritik dunia Arab dalam bukunya Apakah kerugian yang dialami oleh dunia disebabkan kejatuhan orang Islam Beliau secara sinis menyatakan Sepatutnya dunia Arab sebagai...
Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 362 hits
DR AHNAD SANUSI AZMI Utamakan produk muslim jalan bantu bangunkan ekonomi IslamRASULULLAH memuji kaum al Asy ariyyin yang mempunyai sikap yang sangat istimewa Kaum al Asy ariyyin ini adalah bangsa yang suka membantu kaumnya sendiri Sabda Ra...
Salahkah Orang Islam Mahu Utamakan Produk Muslim

Salahkah Orang Islam Mahu Utamakan Produk Muslim

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 213 hits
Perbandingan Mujahid terhadap kempen BMF tak relevan BerjasaBANGI Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mujahid Yusuf Rawa yang membandingkan kempen beli produk muslim dengan sentimen bangsa disifatkan sebagai sangat tidak...
Bantu Beli Produk Muslim Bukannya Boikot Produk Bukan Islam

Bantu Beli Produk Muslim Bukannya Boikot Produk Bukan Islam

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 1265 hits
Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyeru umat Islam agar mengetengahkan kempen untuk membantu ekonomi sesama Muslim di Malaysia dan bukannya melalui kempen memboikot barangan bukan Islam yang hanya merugikan ramai pihak Biarpun sikap...
Install Apps Produk Muslim Untuk Memudahkan Pengguna Mengenalpasti Produk Muslim Sebelum Membeli

Install Apps Produk Muslim Untuk Memudahkan Pengguna Mengenalpasti Produk Muslim Sebelum Membeli

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 909 hits
Laman sesawang ini akan dilancarkan pada 14hb September 2019 Namun buat masa ini Borang Pendaftaran Perusahaan Industri Muslim sudah diaktifkan Rakan rakan dah boleh mula mendaftarkan perniagaan anda di sini Boleh ke untuk melakukan pendaft...
Apa Yang Tidak Waras Dengan Kempen Beli Produk Muslim

Apa Yang Tidak Waras Dengan Kempen Beli Produk Muslim

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 416 hits
Kamarul Yusoff Kempen Beli Produk Muslim bukanlah satu benda baru kerana ia telah dilancarkan sejak 2 April 2019 lagi Ia juga bukanlah inisiatif parti parti politik tetapi inisiatif NGO NGO iaitu Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Geraka...
Mufti Haram Umat Islam Sertai Undian Tukar Agama

Mufti Haram Umat Islam Sertai Undian Tukar Agama

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 235 hits
Datuk Seri Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata umat Islam mempunyai keimanan bahawa hanya agama Islam merupakan agama yang benar dan diredai di sisi Allah Foto BernamaKUALA LUMPUR 5 Sept Umat Islam haram terlibat dalam undian menukar agama ya...
Jangan Fitnah Kempen Beli Produk Muslim

Jangan Fitnah Kempen Beli Produk Muslim

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 423 hits
Sekretariat Suara Pengguna Prihatin Malaysia menyelar tindakan sesetangah pihak yang memfitnah Kempen Utamakan Produk Muslim sebagai satu kempen untuk memboikot produk bukan muslim Presidennya Normala Sudirman turut melahirkan rasa kesal te...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy