Bantu Beli Produk Muslim Bukannya Boikot Produk Bukan Islam


Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyeru umat Islam agar mengetengahkan kempen untuk membantu ekonomi sesama Muslim di Malaysia dan bukannya melalui kempen memboikot barangan bukan Islam yang hanya merugikan ramai pihak.


Biarpun sikap anti-Islam di kalangan sesetengah bukan Islam begitu ketara terutamanya ahli politik "parti tertentu", Asri berpendapat kempen memboikot barangan bukan Islam bukanlah satu seruan yang bijak.

"Ada mereka (bukan Islam) yang baik hubungan dan penghormatan mereka kepada masyarakat Muslim. Islam tidak mengajar kita memusuhi orang yang tidak memusuhi kita.

"Kedua, produk Muslim sendiri tidak merangkumi seluruh keperluan kehidupan pada masa kini.

"Maka, sangat sukar untuk berjaya jika memboikot keseluruhannya selagi kita masih bergantung kepada sumber produk bukan Muslim dalam sebahagian keperluan.

"Saya percaya kempen yang lebih baik ialah kempen membantu ekonomi sesama Muslim, dalam ertikata lain, kita berusaha dengan pelbagai cara menguatkan ekonomi sesama kita," katanya.

Menurut Asri, antara perkara yang boleh dilakukan untuk membantu mencapai perkara tersebut adalah dengan membeli dan mengutamakan produk muslim, berkongsi kepakaran, membantu meningkatkan hasil perniagaan, serta membantu berkempen barangan Muslim.

Katanya, biarpun orang Islam mempunyai kuasa membeli yang tinggi selaku kaum majoriti, malangnya golongan itu bukan peniaga mahupun pengeluar, tetapi hanya berfungsi sebagai pembeli dan pengguna dalam banyak hal.

"Hal ini perlu diatasi. Kuasa membeli kita mesti dimanfaatkan," katanya.

Tambahnya, pengeluaran sebahagian produk keperluan merupakan fardu kifayah dan membeli daripada peniaga Muslim sebagai usaha memperkukuh ekonomi umat Islam.

"Jika gagal sehingga umat ini boleh diperkotak-katikkan, maka semua kita berdosa," katanya lagi.

Cabaran peniaga Muslim

Mohd Asri berkata, kelemahan masyarakat Muslim menguasai rantaian bekalan (supply chain) menyebabkan peniaga Muslim menghadapi cabaran yang kuat dari sudut persaingan.

"Contohnya, agak sukar untuk kita dapati pasaraya-pasaraya besar dimiliki oleh Muslim atau memasarkan barangan keluaran Muslim.

"Demikian juga untuk memperolehi bahan mentah yang baik dan berpatutan. Ini berlaku disebabkan faktor-faktor tertentu, antaranya pihak lain telah lama melancarkan usaha bantu membantu ekonomi sesama sendiri. Tiada siapa pun menyatakan itu 'rasis'.

"Demikianlah kita semua masyarakat Muslim. Kita semua berusaha memajukan masyarakat Muslim kita terutama dalam menghadapi situasi yang ada seperti sekarang," katanya lagi.

Tambah beliau, jika setiap rumah Muslim membeli barangan keperluan makanan dari produk Muslim, berbilion ringgit dapat digerakkan dalam ekonomi umat Islam dan akan menggalakkan lebih banyak produk dan syarikat perniagaan Muslim muncul.

Pada masa yang sama beliau menegaskan peniaga Muslim perlulah memastikan kualiti produk dan urusan perniagaan ditingkatkan dan bebas daripada penipuan.

Di media sosial, muncul gerakan kempen bagi menggesa golongan Bumiputera memboikot produk yang dihasilkan oleh bukan Bumiputera.

Beberapa NGO turut tampil menyeru pengguna memboikot produk halal yang dihasilkan oleh bukan Islam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
4 Syarikat Yang Di Boikot Dunia Kerana Membantu Yahudi Tetapi Bebas Di MalaysiaAhli Politik Punca Perpecahan Kaum Di Malaysia
sumber: malaysiakini



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/09/beli-produk-muslim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

Utamakan Produk Muslim Jalan Bantu Bangunkan Ekonomi Islam

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 358 hits
DR AHNAD SANUSI AZMI Utamakan produk muslim jalan bantu bangunkan ekonomi IslamRASULULLAH memuji kaum al Asy ariyyin yang mempunyai sikap yang sangat istimewa Kaum al Asy ariyyin ini adalah bangsa yang suka membantu kaumnya sendiri Sabda Ra...
Sibuk Dengan Boikot Tapi Tak Beli Pun Produk Orang Islam

Sibuk Dengan Boikot Tapi Tak Beli Pun Produk Orang Islam

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 779 hits
Hangpa perasan tak spesis yang jenis orang kempen boikot dia pun tak nak kalah Pung pang pung pang kat social media boikot tu boikot ni Alih alih lepak starbuck la makan kat kopitiam membeli belah kat pasaraya pasaraya besar milik bukan Isl...
Kempen Beli Produk Muslim Mahukan Kesucian Atau Boikot Produk Cina

Kempen Beli Produk Muslim Mahukan Kesucian Atau Boikot Produk Cina

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 1592 hits
Kecoh baru baru ni apabila Pakatan Harapan marah segelintir umat islam mewar warkan agar semua penganut agama Islam membeli produk buatan Islam atau Muslim sahaja Kisah ni sebenarnya dah lama cuma ia meletup apabila ada campur aduk politik ...
Boikot Produk Bukan Islam Tindakan Orang Cetek Fikiran Dr Mahathir

Boikot Produk Bukan Islam Tindakan Orang Cetek Fikiran Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 508 hits
KUALA LUMPUR Tindakan memboikot produk bukan Islam adalah tindakan mereka yang cetek fikiran kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Jelas Pengerusi Pakatan Harapan itu gerakan seperti itu tidak akan mendatangkan kesan yang besar malah...
Tak Bijak Kalau Sertai Kempen Boikot Produk Bukan Muslim

Tak Bijak Kalau Sertai Kempen Boikot Produk Bukan Muslim

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 528 hits
Kempen memboikot produk bukan bumiputera perlu dihentikan kerana bukan sahaja ia boleh menjejaskan perpaduan nasional malah turut merugikan pengguna Ini kerana pengguna tidak boleh membeli barangan yang lebih berkualiti pada harga yang lebi...
Jangan Fitnah Kempen Beli Produk Muslim

Jangan Fitnah Kempen Beli Produk Muslim

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 421 hits
Sekretariat Suara Pengguna Prihatin Malaysia menyelar tindakan sesetangah pihak yang memfitnah Kempen Utamakan Produk Muslim sebagai satu kempen untuk memboikot produk bukan muslim Presidennya Normala Sudirman turut melahirkan rasa kesal te...
Apa Yang Tidak Waras Dengan Kempen Beli Produk Muslim

Apa Yang Tidak Waras Dengan Kempen Beli Produk Muslim

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 413 hits
Kamarul Yusoff Kempen Beli Produk Muslim bukanlah satu benda baru kerana ia telah dilancarkan sejak 2 April 2019 lagi Ia juga bukanlah inisiatif parti parti politik tetapi inisiatif NGO NGO iaitu Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Geraka...
Umno Pas Tak Hasut Orang Islam Boikot Produk Bukan Bumiputera

Umno Pas Tak Hasut Orang Islam Boikot Produk Bukan Bumiputera

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 279 hits
MALAYSIAKINI Pemuda Umno Kelantan hari ini tampil menjawab kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menggesa supaya Umno dan PAS mengecam usaha memboikot produk bukan Bumiputera Ketuanya Noor Hariri Mohamed Noor berkata kedua dua pa...
Sokong Produk Islam Boikot Barangan Cina

Sokong Produk Islam Boikot Barangan Cina

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 1022 hits
Pertama sekali CN nk minta maaf kalau ada yang akan terasa Niat CN bukan nk cari gaduh cuma sekadar nak lepaskan pendapat saja Bagi CN Sudah tiba masanya untuk kita menyokong 100 produk islam kerana sekarang banyak orang melayu yang sudah t...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024