Tokoh Tasawuf Kata Anwar Jadi Pm




Tokoh tasawuf kata Anwar jadi PM?Oleh: PentadbirOctober 07, 2020ShareAda satu perkara yang saya begitu tertarik sepanjang pertemuan di meja sarapan pagi tadi dengan sahabat saya di Jitra pagi tadi.
Sahabat saya seorang yang sangat rapat dengan seorang tokoh kerohanian (tasawuf) di Kedah, juga seorang ulamak. Bila sebut nama Poksu Mid boleh dikatakan ramai yang kenal dan ramai yang ingin mendampingi Poksu Mid.
Siapa yang pernah jumpa dan bercakap dengan beliau, pasti akan ingin berjumpa lagi sebab tak puas, tutur katanya penuh bermadah membuat kita mesti berfikir untuk faham akan maksudnya.
Dato Seri Anwar Ibrahim juga pernah jumpa Poksu Mid dan Poksu Mid ada sebut “Anwar akan jadi PM” tapi tak disebut PM ke berapa. Tapi oleh kerana pada masa itu memang ramai kalangan kita lihat Anwar cuma tunggu masa sahaja untuk ganti Tun M seperti dijanjikan jadi apa yang diperkatakan Poksu Mid tak sangat menjadi perhatian.
Bila selepas kejatuhan PH, ramai lihat peluang Anwar agak samar.
Namun ikut sahabat saya yang rapat dengan Poksu Mid bercerita bahawa Poksu Mid sentiasa ulangi sampai sekarang bahawa “Anwar jadi PM”. Poksu Mid pernah tulis satu nota dalam tulisan jawi dan diberikan kepada seorang korporat bergelar Dato dari Penang.
Nota itu bertulis “Anwar jadi PM” dan sahabat saya sendiri tengok nota tersebut tapi tak sempat nak rakam gambar nota tersebut.
Mulanya sahabat saya juga sangsi dengan pernyataan berterusan Poksu Mid tentang Anwar jadi PM walau pun sebelum ini banyak yang disebut Poksu Mid tak lari dari apa yang dia sebut itu berlaku.
Sahabat saya kata tengak keadaan, peluang Anwar makin sukar tapi kenapa Poksu Mid tak berubah sedikit pun pendirian dia.
Bila Anwar buat kenyataan 10 hari lepas tentang dia cukup sokongan untuk jadi PM, maka sahabat saya tadi makin nampak apa yang dikatakan Poksu Mid & dia ceritakan pada saya dia yakin apa yang Poksu Mid kata itu In Shaa Allah, akan berlaku. Kita berserah pada Allah.
Al Allamah Arif Billah Tok Wali Pak Su Mid (1926 – Sekarang)
Nama sebenar Pak Su Mid ialah Tuan Guru Haji Abdul Hamid dan dilahirkan di Air Hitam, Jerlun, Kedah. Menurut Pak Su Mid umur sebenar beliau sudah pun menghampiri 100 tahun. Ini kerana orang dahulu sudah biasa mendaftar lambat di Jabatan Pendaftaran. Beliau telah menuntut ilmu dari beberapa wali Allah.
Di antara guru beliau ialah :
Syeikh Abu Bakar PalestinWali Allah Syeikh Abdullah Harun – Stesen Kereta Api Lama Alor Star, Sg. KorokPak Da Eil MekahTuan Guru Haji Abdullah Kecik – Pondok LanggarKeturunan asal Pak Su berasal dari Banjar, Indonesia. Pak Su mula tinggal di Bukit Tembaga pada tahun 1965 dan beliau berkahwin pada tahun 1973. Semasa mudanya beliau bekerja dan berniaga di Pekan Rabu, Alor Setar pada siang harinya. Manakala pada sebelah malamnya beliau akan menadah ilmu bersama guru-guru beliau. Pak Su juga bersahabat baik dengan Tuan Guru Haji Abdul Aziz Pendang.
Antara kitab yang sering menjadi rujukan Pak Su Mid adalah:
1) Hilyatul Auliyak
2) Futuhat Makkiyyah Ibn Arabi
3) Khozinatul Asror
Beliau pernah berkata bahawa, beliau cuma membaca kitab-kitab yang pengarangnya seorang Wali Allah sahaja. Amalan utama Paksu Mid hanya lah Al-Qur’an & puasa setiap hari. Setiap kali diminta amalan dan nasihat, maka beliau akan berpesan supaya berdamping dengan Al-Qur’an. Sudah lebih 30 tahun beliau berpuasa sunat.
Ramai ulamak yang berpendapat menyatakan bahawa Pak Su sudah mencapai maqam Wali Allah.
Berkata Syeikh Wan Izzudin Bin Syeikh Wan Ibrahim / Pak Chu Him Pondok Gajah Mati. Ada yang berpendapat bahawa Pak Su Mid telah mencapai maqam wali Abdal. Ini berdasarkan 4 rukun Abdal iaitu salah satunya rajin berpuasa. Kalam Pak Su Mid mempunyai gaya bahasa yang tinggi dan unsur kiasan yang mendalam. Beliau suka berkias dalam percakapan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/tokoh-tasawuf-kata-anwar-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Cuba Sabotaj Ekonomi Negara Kata Wee Ka Siong

Anwar Cuba Sabotaj Ekonomi Negara Kata Wee Ka Siong

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 216 hits
oleh Wee Ka Siong Pengumuman Dato Sri Anwar Ibrahim yang mengatakan beliau mempunyai sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk membentuk Kerajaan hari ini dilihat seolah olah mensabotaj negara yang ketika ini sedang sibuk meyakinkan pelabur unt...
Semua 18 Ahli Parlimen Pas Tidak Bersama Anwar Kata Tuan Ibrahim

Semua 18 Ahli Parlimen Pas Tidak Bersama Anwar Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 389 hits
PETALING JAYA PAS mengesahkan tiada seorang pun wakil rakyatnya menyokong Anwar Ibrahim tidak lama selepas presiden PKR itu mengumumkan beliau mendapat sokongan dan majoriti kukuh dan meyakinkan bagi membentuk kerajaan Satu kenyataan rasmi ...
Dr Mahathir Kata Ini Bukan Pertama Kali Anwar Dakwa Ada Sokongan Majoriti

Dr Mahathir Kata Ini Bukan Pertama Kali Anwar Dakwa Ada Sokongan Majoriti

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 397 hits
772 total views 772 views today Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dilihat tidak yakin dengan kenyataan Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa memiliki sokongan cukup dari anggota parlimen untuk membentuk kerajaan baru Bercakap men...
Kemaskini Gabungan Parti Sarawak Pbs King Maker Jika Dakwaan Anwar Benar Kata Penganalisis

Kemaskini Gabungan Parti Sarawak Pbs King Maker Jika Dakwaan Anwar Benar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 245 hits
Willie Jude October 7 2020 Seorang penganalisis tidak nampak kegunaan Anwar Ibrahim dalam usaha Umno untuk kembali menjadi parti dominan KOTA KINABALU Gabungan Sarawak dan sebuah parti Sabah sekali lagi bakal jadi penentu atau king maker se...
Tun Dr Mahathir Kata Akan Tunggu Dan Lihat Sekiranya Anwar Ibrahim Cukup Sokongan

Tun Dr Mahathir Kata Akan Tunggu Dan Lihat Sekiranya Anwar Ibrahim Cukup Sokongan

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 342 hits
PETALING JAYA Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau akan tunggu dan lihat sekiranya pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim mempunyai sokongan yang cukup untuk membentuk kerajaan baharu Anwar hari ini mendakwa beliau mendapat ...
Anwar Ada Sokongan Yang Cukup Kata Orang Kanan Najib

Anwar Ada Sokongan Yang Cukup Kata Orang Kanan Najib

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 238 hits
malaysiadateline com Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papagomo mengakui menerima maklumat bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sememangnya sudah mempunyai sokongan daripada majoriti ahli Parlimen Menerusi sedutan video berdurasi...
42 Mp Dap Akan Sokong Anwar Jika Anwar Cukup Majoriti Kata Lim Guan Eng

42 Mp Dap Akan Sokong Anwar Jika Anwar Cukup Majoriti Kata Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 302 hits
PETALING JAYA DAP hari ini mengesahkan 42 ahli Parlimennya akan memberikan sokongan kepada Anwar Ibrahim jika presiden PKR itu mempunyai cukup bilangan ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata pihakny...
Sokongan Ahli Parlimen Umno Kepada Anwar Perlu Dirai Kata Pemimpin Pemuda Pkr

Sokongan Ahli Parlimen Umno Kepada Anwar Perlu Dirai Kata Pemimpin Pemuda Pkr

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 342 hits
October 10 2020 8 24 AMPETALING JAYA Sokongan wakil rakyat Umno kepada Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baharu perlu dirai kata seorang pemimpin Pemuda PKR mengulas khabar angin mengatakan semakin ramai wakil rakyat parti itu menyokon...
Dap Hilang Sokongan Cina Jika Sokong Kerajaan Melayu Islam Anwar Kata Penganalisis

Dap Hilang Sokongan Cina Jika Sokong Kerajaan Melayu Islam Anwar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 383 hits
malaysianow comOct 10 2020 8 05 AM Penganalisis mengatakan Amanah hanya akan mengikut keputusan bakal diambil DAP Semua senario berkata Anwar mungkin tidak menjadi Perdana MenteriParti terbesar Pakatan Harapan DAP akan kehilangan sokongan p...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Bertanggung Jawab Penuh Terhadap Semua Perkara Yang Anda Sendiri Buat Pilihan

Resipi Pajeri Buah Gajus Khasiat Dan Bahaya Kacang Gajus

Lunch Jom

The Importance Of Air Filtration For Smoke And Allergies

Sukar Muhyiddin Hadi Berundur Selepas Pn Kalah

Resepi Mee Rebus