Tips Tetap Segar Bugar Saat Berpuasa Di Bulan Ramadhan



Tips tidak mengantuk bila puasa.Ramadanmerupakan bulan suci yang sangat istimewa bagi umat Islam di seluruh dunia. Ramadan tak hanya mengajarkan bersabar menahan lapar dan dahaga sejak terbit hingga terbenam matahari, namun sarat dengan nilai mulia.

Namun, bagimana caranya menjalankan puasa dan ibadah Ramadan namun tubuh tetap bugar? Kondisi fisik dan mental orang berpuasa perlu dipersiapkan. Agar tetap sehat selama menjalankan ibadah puasa, ikuti tips seperti dikutip dari laman Arab News berikut.

Mulailah dengan perencanaan makanan dan membuat daftar belanja sehingga Anda memiliki rencana makan selama Ramadan yang tersusun dengan rapi. Sehingga, tidak kalang kabut saat menentukan menu berbuka. Tubuh yang sehat sangat membantu Anda ketika beraktivitas di siang hari. Jadi, mulailah berbuka dengan menu sehat hari ini, hindari junk food dan pilih makanan sehat seimbang.

Kurangi teh, kopi dan minuman bersoda
Sekarang waktu yang baik untuk mengurangi asupan teh, kopi dan minuman bersoda lain yang mengandung kafein. Cobalah untuk membatasi diri hanya mengonsumsi minuman berkafein dua kali sehari selama Ramadan. Ini penting untuk meminimalisasi gejala sakit kepala.

Pastikan tubuh tetap terhidrasi dengan mengonsumsi air minum sebanyak 8-10 gelas sehari saat berbuka dan santap sahur. Mengonsumsi minuman bersoda dan berkafein akan membuat Anda terjaga di malam hari, dan memiliki efek diuretik pada tubuh.

Jaga kesehatan
Berpuasa selama Ramadan merupakan waktu tepat untuk memperbaiki metabolisme tubuh sehingga tubuh makin sehat. Jangan memikirkan berpuasa sebagai cara berdiet, namun bagaimana menahan nafsu dan menjalani hidup sehat.

Jika Anda memiliki masalah kesehatan, ada baiknya berkonsultasi pada dokter. Tanyakan pada dokter, bagaimana cara terbaik untuk membantu tubuh agar bisa menjalankan puasa dengan sehat.

Kebiasaan makan sehat
Pertahankan kebiasaan makan yang baik dengan menu seimbang dengan buah dan sayuran. Cobalah untuk tidak makan terlalu cepat saat berbuka puasa. Kunyahlah makanan dengan lembut dan jangan lupa untuk minum cukup untuk menghindari dehidrasi dan sakit kepala pada siang hari.

Perbanyak jus buah segar juga bisa membantu tubuh tetap fit selama Ramadan. Jika air urin terlihat berwarna gelap dan pekat, bisa menjadi bahaya bahwa Anda tidak cukup minum air. Minum banyak air juga akan membantu Anda menghindari sembelit.

Jangan lupa olahraga
Hal ini penting yang bisa membantu sirkulasi oksigen dalam tubuh tetap lancar adalah dengan berolahraga. Lakukan kegiatan aktif setelah berbuka, minimal melakukan aktivitas berjalan santai.

Tidur cukup
Tidur malam yang baik diperlukan untuk memastikan keseimbangan tubuh di hari berikutnya terutama bagi mereka yang pergi bekerja atau belajar. Kurang tidur dapat menyebabkan gelisah, sakit kepala dan masalah pencernaan yang buruk.

Sempatkan diri tidur siang karena ini akan memberikan energi dan menyegarkan Anda sehingga Anda dapat menikmati malam Anda.

Sahur
Semua pakar kesehatan sangat merekomendasikan makan sahur sebelum Anda memulai hari saat berpuasa. Meskipun berat terbangun di waktu subuh untuk sahur, hal ini penting dilakukan.

Sebagai ganti waktu tidur Anda yang terganggu, Anda bisa mengganti waktu tidur di sore hari menjelang berbuka. Agar tak repot menyiapkan santap sahur di waktu subuh, sebelum tidur masak makanan sahur dengan menu yang mudah dibuat.

Cobalah persiapkan makanan yang dapat memberikan Anda energi untuk menikmati hari di siang hari. Karena cuaca Ramadhan tahun ini cukup panas, jangan lupa minum air putih, dan jus untuk menghindari dehidrasi sepanjang berbuka hingga sahur.

Tubuh yang fit membuat Anda dapat melakukan puasa dan ibadah Ramadan lainnya dengan lebih khusyuk. 

Sumber: www.tipsremaja1.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://danau-berita-blog.blogspot.com/2015/07/tips-tetap-bugar-saat-berpuasa-di-bulan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejarah Bermulanya Puasa Bulan Ramadhan Asal Usul Puasa Bulan Ramadhan

Sejarah Bermulanya Puasa Bulan Ramadhan Asal Usul Puasa Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 183 hits
Assalamualaikum dan salam hormat buat semua pembaca blog yang dirahmati Allah sekalian Saya pasti ramai diantara tidak mengetahui sejarah permulaan disyariatkan puasa ramadhan atau dalam erti kata mudah bilakah umat islam mula diwajibkan be...
Tips Belanja Akhir Bulan Hemat Dan Bikin Happy

Tips Belanja Akhir Bulan Hemat Dan Bikin Happy

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 146 hits
Perlu tips dan trik khusus saat berbelanja agar terhindar dari over budget telebih saat memasuki tanggal tua
Berhijab Hanya Untuk Hantar Anak Ke Sekolah Agama Pada Bulan Ramadhan Ziana Zain

Berhijab Hanya Untuk Hantar Anak Ke Sekolah Agama Pada Bulan Ramadhan Ziana Zain

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 179 hits
X BERHIJAB HANYA UNTUK HANTAR ANAK KE SEKOLAH AGAMA PADA BULAN RAMADHAN ZIANA ZAINBERHIJAB HANYA UNTUK HANTAR ANAK KE SEKOLAH AGAMA PADA BULAN RAMADHAN ZIANA ZAIN KUALA LUMPUR 8 JULAI 2014 Sejak tersiarnya gambar Ziana Zain berhijab seperti...
Tips Melatih Anak Kecil Untuk Berpuasa

Tips Melatih Anak Kecil Untuk Berpuasa

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 143 hits
Alhamdulillah hampir seminggu umat islam telah berpuasa di bulan Ramadhan entry kalini ni saya nak share tips buat ibu bapa yang sedang mendidik anak2 supaya belajar berpuasa bukan senang nak melatih anak berpuasa yer bila ye had umur yang ...
Puasa Terbaik Selepas Ramadhan Ialah Puasa Pada Bulan Muharram

Puasa Terbaik Selepas Ramadhan Ialah Puasa Pada Bulan Muharram

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 439 hits
Puasa Terbaik Selepas Ramadhan Ialah Puasa Pada Bulan Muharram Assalamualaikum sahabat pembaca blog KakYa Alhamdulillah pagini KakYa rasa nak berkongsi satu perkongsian daripada Ustazah Asma Harun berkenaan dengan Puasa Pada Bulan Muharram ...
Fadhilat Dan Kelebihan Puasa Bulan Ramadhan

Fadhilat Dan Kelebihan Puasa Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 156 hits
Daripada Anas Katanya Bersabda Nabi Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah kemudian dibacanya Al Fatihah tujuh kali melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini Keleb...
Kasus Covid 19 Turun Bupati Garut Berencana Buka Tempat Wisata Bulan Depan

Kasus Covid 19 Turun Bupati Garut Berencana Buka Tempat Wisata Bulan Depan

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 179 hits
Bupati Garut Rudy Gunawan menyebut saat ini angka kasus Covid 19 di Kabupaten Garut terus mengalami penurunan Dengan kondisi tersebut pihaknya menargetkan untuk membuka kembali tempat wisata bulan depan
Tawaran Pengurangan 70 Saman Jpj Sempena Bulan Kemerdekaan 2021

Tawaran Pengurangan 70 Saman Jpj Sempena Bulan Kemerdekaan 2021

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 449 hits
Tawaran Pengurangan 70 Saman JPJ Sempena Bulan Kemerdekaan 2021 Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia menawarkan pengurangan bayaran saman sebanyak 70 ini bermula 18 Ogos 2021 sehingga 16 Semptember 2021 Bersempena dengan sambutan hari kemerd...
Gvgur Mei Lalu Aurel Hermansyah H4mil Lagi Selepas Lebih 3 Bulan Mer4hsiakan

Gvgur Mei Lalu Aurel Hermansyah H4mil Lagi Selepas Lebih 3 Bulan Mer4hsiakan

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 202 hits
Selepas mengalami kegvguran pada bulan Mei lalu penyanyi Indonesia Aurel Hermansyah memaklumkan dirinya kini sedang berbadan dua Khabar gembira itu dikongsikan Atta Halilintar menerusi video rakaman imbasan ultrabunyi b4yi dalam kandungan i...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar