Tips Rancang Jamuan Makan Bajet Di Rumah Guna Peralatan Kitar Semula



Musim open house sana sini, tahun ni memang meriah lah berbanding tahun-tahun sebelumnya. Sampaikan julia dan suami pun sepakat nak anjur jamuan makan hari raya serta niat kesyukuran selepas keluar dari HKL tahun ini. Tujuan kenduri kesyukuran tu nak buat sejak awal bulan 2 lagi, sebab ada kekangan tertentu jadi jamuan hari raya aidilfitri 2019 haha, janji niat kerana Allah tu dah sampai. InsyaAllah.
Hari ini julia besar hati nak kongsikan satu tips yang mungkin berguna untuk kalian yang bercadang nak buat jamuan makan kecil-kecilan atau besar-besaran tanpa catering. 
Maksudnya, sama ada korang masak sendiri menu jamuan atau sub order dari restoren terpilih. Tak semua restoren yang kita sub order menu boleh menyediakan peralatan sajian makanan tau. Jadi kami dah ada pilihan menu order bagi sajian utama, yang memeningkan kepala nak saji guna mangkuk apa, takkan mangkuk nasi biasa kat rumah tu mana cukup nak ulang-ulang letak dengan nak melayan tetamu datang...haa ini tipsnya. 

Aluminium tray jawapannya!Macam pernah dengar, tahan kah julia?Ya memang tahan, tapi jangan alihkan sangat bekas ini bila dah isi makanan. Maksudnya ia keras, utuh dan sejenis aluminium yang sesuai untuk isi makanan ulang-ulang tambah. 
Dimana julia dapatkan?Di Ninso, kebetulan kedai Ninso ini sangat popular di kawasan Selatan dan Timur tanahair, baru sekarang Ninso bertapak di Greenwood Gombak. Satu tray ni baru RM2.10 sebab semua kedai ini sekali pandang memang macam kedai Eco tu tau. Cuma disini kawasannya lebih luas banding kedai Eco. 
Ada berapa bentuk?
Setakat julia survey dan ingat ada dua bentuk. Satu jenis memanjang dan satu lagi jenis empat segi. Suami pun setuju kami guna kaedah ini, berbanding niat asal nak beli bekas letak makanan plastik jenis keras tu yang ada di Giant. 
Ada lekuk untuk saiz panjang, julia cuba picit di tengah bekas ni, agak keras dan sedikit melendut kalau kita penyet, tapi ia kembali ke kedudukan asal bila tak tekan lah. Memang nampak mudah dan praktikal cara ini. 
Semasa nak isi makanan, kami basuh dulu Aluminium foil ini bersih-bersih, kami letak ayam goreng, gulai ayam 2 kali refill, nasi impit, spagetthi, kuah pasta panas-panas. Aluminium foil ini dapat bertahan lama, bayangkan jamuan makan raya kami persediaan makan pun di awal pagi, dengan buah potongnya serta lain-lain. 
Contoh salah satu menu dessert julia persembahkan dalam aluminium foil, kek lapis pelangi Sarawak homemade, potong kecil-kecil dan susun dalam bekas ni, senang di bawa ke mari tau.
Lepas habis majlis jamuan, tak ada kisah nak cuci bekas makanan jamuan, kami simpan lebihan lauk dan kami hanya perlu penyetkan sahaja aluminium foil dan kumpul setempat untuk kitar semula. Mudah dan sungguh praktikal. Cubalah ye idea julia, sebab ramai yang suka cara ini. Kalau beli di kedai kek agak mahal dan berbeza sikit kualitinya, baik beli di Ninso. 
Kedai Ninso ini baru kami jejak selepas balik dari beraya di kampung Pahang, ramai juga yang datang sini selepas habis bekerja dan ambil anak dari sekolah. Jom tengok apa yang menarik dalam Ninso Greenwood Gombak. 


Pinggan plastik pun design simple menarik perhatian. 
Softener ni RM2.10 gak satu, julia saje beli satu try guna untuk mesin cuci baju, wangiiii...nanti nak beli lagi berbaloi dan murah. 

Puas hati, inilah tips julia kalau nak anjur jamuan. Apa sahaja event macam picnic ke, jamuan opis ke, jamuan keluarga ke boleh guna kaedah ini. Selamat berjamuan dan rapatkan silaturrahim. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.juliajohari.com/2019/06/tips-rancang-jamuan-makan-bajet-di.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+WithJulia+%28With+Julia...%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Tips Guna Iron Philips Steam Yang Patut Anda Cuba

5 Tips Guna Iron Philips Steam Yang Patut Anda Cuba

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 566 hits
Alhamdulillah 6 tahun CN dah guna iron Philips Steam purple ni Satu pelaburan yang berbaloi sebab senang sangat guna iron ni tak perlu risau baju terbakar tau Masa yang diambil untuk iron pun sangat cepat jimat masa sangat Hokay bagi mereka...
Pasang 6 Buah Air Cond Kat Rumah Tapi Bil Tak Sampai Rm70 Ini 9 Tips Jimat Elektrik Korang Wajib Tahu

Pasang 6 Buah Air Cond Kat Rumah Tapi Bil Tak Sampai Rm70 Ini 9 Tips Jimat Elektrik Korang Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 511 hits
Dua bulan kebelakangan ini umum hangat membicarakan mengenai isu bil elektrik yang naik mendadak walhal penggunaaannya sama seperti biasa Isu ini menjadi topik hangat di media sosial dan menjadi tajuk utama di ruangan akhbar Malah ramai yan...
Agar Rumah Kita Terhindar Dari Setan Ini Tips Dari Imam Masjidil Haram

Agar Rumah Kita Terhindar Dari Setan Ini Tips Dari Imam Masjidil Haram

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 247 hits
Imam Masjidil Haram Syeikh Ahmad Sudais memberikan beberapa tips agar rumah yang menjadi tempat Kita bernaung sehat dan terhindar dari Syeitan Berikut tips tips beliau Pertama tiga hari sekali buka pintu dan jendela lalu setel surat Al Baqa...
Buat Duit Mudah Dengan Menjual 16 Jenis Sampah Kitar Semula Kepada Alam Flora

Buat Duit Mudah Dengan Menjual 16 Jenis Sampah Kitar Semula Kepada Alam Flora

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 1558 hits
Kalau dulu dulu kita selalu menjual surat khabar lama kepada lori atau motosikal uncle Cina yang lalu lalang di sekeliling taman perumahan tapi zaman sekarang sudah canggih Kita boleh terus walk in ke Alam Flora untuk lakukan perkara yang s...
Amanada Lacaze Dakwa Sisa Wlp Lynas Akan Di Kitar Semula

Amanada Lacaze Dakwa Sisa Wlp Lynas Akan Di Kitar Semula

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 305 hits
KUANTAN Syarikat Lynas Corp Ltd akan mengitar semula residu sisa penulenan air larut lesap dalam tempoh lima tahun sebelum kilang bagi melupuskan sisa yang mengandungi bahan radioaktif semula jadi siap dibina di Australia Ketua Pegawai Ekse...
Acah Bagi Tips Kahwin Bajet Pengantin Dikecam Sebab Semua Dah Ditaja

Acah Bagi Tips Kahwin Bajet Pengantin Dikecam Sebab Semua Dah Ditaja

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 530 hits
Acah bagi tips kahwin bajet pengantin dikecam sebab semua dah ditaja Tidak dinafikan ramai pasangan pengantin berkongsi tips kahwin bajet setelah mengadakan majlis perkahwinan mereka supaya boleh dijadikan rujukan untuk bakal pengantin yang...
Jamuan Hari Raya Rumah Julia Johari 2019 Meriahnya

Jamuan Hari Raya Rumah Julia Johari 2019 Meriahnya

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 1088 hits
Macam mana nak mula ni aduyai tak sabarnya nak cerita kat korang akhirnya sampai juga rezeki julia dan suami nak anjur jamuan makan untuk keluarga kejiranan dan rakan rakan kenalan kami berdua Dari bulan 2 2019 selepas julia keluar dari HKL...
Hukum Bawa Balik Makanan Dari Jamuan Rumah Terbuka

Hukum Bawa Balik Makanan Dari Jamuan Rumah Terbuka

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 741 hits
Hukum Bawa Balik Makanan Dari Jamuan Rumah Terbuka Kita dijemput ke rumah terbuka anjuran tuan rumah atau pihak masjid surau pejabat dan sebagainya Isunya ada yang bukan setakat makan di sana bahkan ada setengah tetamu yang tapau makanan at...
Tips Untuk Mendapatkan Makanan Yang Sihat Dengan Bajet Yang Rendah

Tips Untuk Mendapatkan Makanan Yang Sihat Dengan Bajet Yang Rendah

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 496 hits
Mengekalkan corak pemakanan yang sihat tidak semestinya menelan belanja yang tinggi Mungkin ia kelihatan lebih mudah dan berpatutan untuk mendapatkan makanan daripada penjaja di tepi jalan mamak atau restoran makanan segera ketika lapar tet...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap