Tips Dari Nelayan Tarikh Ni Ikut Bulan Melayu Hari Paling Sesuai Memancing Laut Kenapa



Antara hobi yang sering mendapat tempat dalam hati rakyat Malaysia adalah memancing. Betul tak? Ia memang memberi kepuasan yang tak terhingga kepada kaki-kaki pancing hingga ada yang sanggup mengeluarkan belanja kadang kala mencecah ribuan ringgit.
Tetapi, hobi memancing bukan bukan hobi sembarangan. Ia perlukan ilmu untuk mengetahui waktu mana yang sesuai untuk memancing bagi mendapatkan pulangan yang lumayan. Waktu bila ikan lebih agresif dan memberi lebih keterujaan untuk bertarung dengan ikan-ikan tersebut. Tak guna kalau aksesori mahal kalau ilmu memancing kosong kan?
Satu page yang dikenali sebagai Dunia Memancing telah berkongsi info bagaimana untuk menentukan waktu ikan lebih agresif dan memberi pulangan yang lebih lumayan untuk kaki pancing berdasarkan perkiraan dalam kalendar. Jom ikuti perkongsiannya.
Elakkan kumpau berdarah kerana ia akan terus menjatuhkan semangat anda ketika memancing.
Perkongsian masa bila air terbaik untuk pancing. Sebelum ni memang dah pernah share dan jadual yang saya buat tu pun ada tersilap sebab bulan Melayu tiada 31 haribulan so abaikan part itu.

Pengalaman sebelum-sebelum ini yang mana saya telah belajar dengan nelayan terdahulu dan telah dipraktikan sekian lama. Air pancing ataupun air merawai senang cerita air yang ikan mencari umpan sangat agresif adalah 9,10,11 @ 25,26,27 mengikut bulan Melayu. Selain dari hari itu bukan tak boleh tapi tak berapa cun kerana ikan kurang agresif untuk memakan umpan. Air besar arus terlalu deras dan jika air bani ikan kurang agresif kerana kandungan oksigen kurang dalam air.
Fenomena ini terjadi kerana air laut yang sebelum ini bani (tidak berarus/air mati) bertukar menuju ke air besar. Senang cerita air nyorong besar, boleh perhatikan bulan jika terang sekali, gelap sekali, atau separuh ia tidak sesuai untuk pancingan. Ia lebih kepada aktiviti lain untuk nelayan dengan alat tangkapan yang berbeza.
Bagaimana untuk memahami jadual tersebut adalah. Cuma perlu ingat 9,10,11 @ 25,26,27 hari bulan Islam dan ditukarkan ke kalendar biasa untuk memudahkan perkara selanjutnya.

1 hari akan berlaku 2 kali air pasang dan 2 kali air surut, setiap sesi pasang surut juga ada misi tersendiri. Jika air surut kering pagi bermakna ia sesuai untuk pancing tepi atau sungai pada waktu tu. Dan sebelah malam sesuai untuk pancingan laut dalam kerana arus tidak berapa kuat di sebelah malam. Dan jika air surut kering petang bermakna kalau awak mancing tengah laut agak sukar kerana arus deras.
Semua elemen ini perlukan segala gabungan jadual untuk betul-betul spot masa yang terbaik untuk pancing, ia adalah benar belaka. Diibaratkan seperti anda berniaga ketika orang sedang gaji, tiada tawar menawar tak lecehnya terus jatuh duit so perumpamaan ia sama seperti mancing umpan dah lunyai pun dia sebat.
Jika anda mengikuti jadual ini pasti akan terasa ia benar-benar fakta yang betul, sampai lenguh tarik ikan dengan hasil yang luar biasa. Faktor kita pakai langgar sahaja hari pancing kerana kita bekerja. So, waktu cuti sahaja yang sesuai. Laut tidak akan ikut masa kita sebaliknya kita yang perlu ikut fenomena tersebut. Kebanyakkan tekong tau perkara ini cuma ia sukar untuk cerita satu persatu. Biasa hari-hari tersebut dah kena booking oleh otai-otai berpengalaman atau owner tu sendiri yang turun pancing sebb hasil pancing pada waktu tu boleh cover segala kos.

Surut kering bermaksud laut surut jauh kalau tengok jadual air tu akan nampak berapa meter paras air surut, ia tak sama tahap jauh surutnya. Jadi kalau nak pancing tu pilih masa air pasang leleh atau air gerak slow.
Kenapa fenomena ini terjadi, beberapa idealogi mengatakan kebanyakkan ikan hendak berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain kerana ketibaan air besar nanti membantu dia untuk bergerak dengan lebih laju tanpa penat lelah untuk berenang. Hanya ikut arus kemana pergi. Dan dalam masa yang sama ikan perlukan banyak makanan untuk bekalan kerana ikan akan berlindung di suatu tempat untuk berehat ketika air surut kerana tidak mahu kebelakang kembali. Sebab tu pemancing akan dapat ikan pelik-pelik pada waktu ini.
Selamat mencuba. Share jer kalau rasa ia bermanfaat.
Sumber : Dunia Memancing

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2019/03/tips-dari-nelayantarikh-ni-ikut-bulan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gadis Ini Kongsi Tips Turun 26kg Dalam Masa Tujuh Bulan

Gadis Ini Kongsi Tips Turun 26kg Dalam Masa Tujuh Bulan

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 493 hits
Pasti ramai di antara anda berazam untuk kurus pada tahun 2019 Tapi janganlah biarkan azam anda itu hanya angan angan kosong sahaja seperti tahun tahun lalu Mungkin anda boleh cuba tips kurus yang dikongsikan oleh gadis ini yang hanya menga...
Tips Itenary Dan Bajet Ke Hatyai Untuk 3 Hari 2 Malam

Tips Itenary Dan Bajet Ke Hatyai Untuk 3 Hari 2 Malam

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 463 hits
Patutnya aku dah lama buat entry ni tapi aku lupa wei Sorry sangat untuk sesapa yang tanya aku kat whatsapp FB atau IG Aku tak dapat jawab berapa total lost selagi aku tak buat entry ni sebab aku tak kira lagi TipsOk First aku nak share tip...
Nak Dapat Anak Pertama Mudah Bila Anak Kedua Susah Pula Nak Lekat Ikut Tips Doktor Ini

Nak Dapat Anak Pertama Mudah Bila Anak Kedua Susah Pula Nak Lekat Ikut Tips Doktor Ini

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 383 hits
Sukar mendapatkan anak kedua atau seterusnya sering dihadapi sesetengah pasangan Untuk anak sulung ibu berupaya hamil dengan mudah Namun bila nak dapatkan anak kedua ketiga atau seterusnya asyik gagal Kenapa ye Ada yang mengadu kitaran haid...
Wiranto Kaget Nelayan Bisa Kantongi Rp 5 Juta Per Hari

Wiranto Kaget Nelayan Bisa Kantongi Rp 5 Juta Per Hari

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 176 hits
Saya merasa sangat bangga bahwa program SPKT dapat memberikan kesejahteraan kepada masyarakat Saya tanya nelayan penghasilan rata satu hari Rp 5 juta berarti satu bulan bisa mencapai Rp 100 juta lebih kata Wiranto
Pramugara Kongsi 7 Tips Pilih Tempat Duduk Paling Best Dalam Flight

Pramugara Kongsi 7 Tips Pilih Tempat Duduk Paling Best Dalam Flight

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 421 hits
Persekitaran dalam flight kadang kala boleh membantutkan mood excited nak pergi travel disebabkan oleh beberapa perkara Laluan tempat duduk yang sempit atau keadaan yang terlalu sejuk menjadi salah satu faktor lebih lebih lagi untuk penerba...
Wanita Cantik Tidak Lokek Ilmu Ini Kongsi Tips Untuk Para Ibu Amalkan Berjaya Turunkan 40kg Selama 44 Hari Berpantang

Wanita Cantik Tidak Lokek Ilmu Ini Kongsi Tips Untuk Para Ibu Amalkan Berjaya Turunkan 40kg Selama 44 Hari Berpantang

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 575 hits
Boleh dikatakan setiap wanita pasti mengimpikan berat badan yang ideal tetapi untuk menguruskan badan bukanlah satu proses yang mudah kerana ia memerlukan kesungguhan dan tekad daripada individu itu sendiri Ramai yang tewas di tengah jalan ...
Kajian Mengatakan Umur Paling Sesuai Berkahwin 28 Hingga 32 Tahun

Kajian Mengatakan Umur Paling Sesuai Berkahwin 28 Hingga 32 Tahun

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 418 hits
Kajian Mengatakan Umur Paling Sesuai Berkahwin 28 Hingga 32 Tahun Sebenarnya jodoh dan maut itu aturan Allah tapi ada satu kajian menyatakan orang harus berkahwin di antara usia 28 dan 32 tahun jika mereka tidak mahu perceraian sekurang kur...
10kg Turun 3 Bulan Putus Selera Tapi Hb Stabil Ibu Kongsi Tips Hadapi Alahan Mengandung Dalam Pa Ma Tv

10kg Turun 3 Bulan Putus Selera Tapi Hb Stabil Ibu Kongsi Tips Hadapi Alahan Mengandung Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 359 hits
Bila positif hamil alahan mengandung paling menakutkan para ibu Ibu ini berkongsi pengalamannya mengalami alahan mengandung yang teruk hingga mengakibatkan beratnya turun sebanyak 10kg Puan Sharini muncul dalam rancangan TV Pa Ma Musim Keem...
Kumpulan Amalan Ringan 10 Puasa Tiga Hari Tiap Bulan Puasa Arafah Puasa Asyura

Kumpulan Amalan Ringan 10 Puasa Tiga Hari Tiap Bulan Puasa Arafah Puasa Asyura

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 336 hits
Ada puasa sunnah yang ringan untuk dilakukan yaitu puasa tiga hari tiap bulan puasa Arafah dan puasa Asyura
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah