10kg Turun 3 Bulan Putus Selera Tapi Hb Stabil Ibu Kongsi Tips Hadapi Alahan Mengandung Dalam Pa Ma Tv


Bila positif hamil, alahan mengandung paling menakutkan para ibu. Ibu ini berkongsi pengalamannya mengalami alahan mengandung yang teruk hingga mengakibatkan beratnya turun sebanyak 10kg.

Puan Sharini muncul dalam rancangan TV Pa&Ma Musim Keempat berkongsi pengalaman alahan hamilnya dalam episod kedua yang bertajuk Bila Positif Hamil. Walau pun menghadapi alahan yang teruk, tekanan darah dan paras Hb stabil serta terkawal.

ALAHAN KETIKA HAMIL
Sharini yang membahasakan dirinya Nini hamil anak keempat  ketika usia 33 tahun. Ahli perniagaan ini mengakui kehamilan anak keempatnya agak mencabar di mana alahan yang alami berterusan sehingga kandungan mencecah 5 bulan.
” Time tu Nini kene alahan super duper hebat. Compare to my other previous pregnancy, yang ke empat ni memang membuatkan Nini serik nak pregnant lagi.
“Adakah faktor usia? Hahaha selama 3 bulan, Nini hilang selera makan, tak boleh bangun, and kalau keluar rumah pun sebab paksa diri keluar. Tapi sebelum pregnant tu, berat Nini naik mendadak tau. Muka pun bulat je. And punyala banyak makan. So fikir-fikir dia balancekan la tu,” kata Nini.

BERAT TURUN 10KG
Alahan yang dialami menyebabkan dia tidak boleh menghidu bau-bauan memasak. Makanan kegemaran sebelum ini pun tidak boleh disentuh. Kepala berpusing dan ini menyebabkan Nini tidak berupaya menguruskan rutin harian.
“The moment alahan tu start, Nini turun 10kg tau. Mana tak nya, bau bawang, tumis2 tak boleh bau langsung, semua makanan fav macam kari ke, kurma ke kuah lemak, masak merah, sayonara la. Then angin punyala banyak satu badan. Kepala rasa berpusing, lantai bila berdiri macam sway je. Macam dalam boat. Nasib baik la ada husband yang bantu uruskan 3 3 anak tu. Kalau tak, tak tahulah.”

BANYAK MAKANAN TAK BOLEH DITELAN
Disebabkan alahan teruk, banyak makanan tidak boleh ditelan ibu ini. Walau pun begitu, buah-buahan, kurma, kismis, kekacang and sup yang mengandungi celery, halia, lada hitam, lobak merah dan ayam boleh dimakan Nini.Dia mengakui mungkin disebabkan ini paras Hb tidak jatuh dan tekanan darah normal.
Selain itu, masalah badan rasa berangin membuatkan ibu ini rasa tak selesa. “Satu lagi, bila rasa makin berangin badan, husband saya akan membantu  menyapu minyak angin dan mengurut supaya angin keluar.

ALAHAN SAMPAI 5 BULAN
“Standard kalau alahan tu, 3 bulan masuk 4 bulan dah ok. Tp nini sampai 5 bulan. And Nini siap sampai pi bertangas tau untuk hilangkan angin sebab tak tahan. Kihkihkih Hehe agak rare sikit la kan?
TIP PEMKANANAN YANG DILAKUKAN SHARINI
Apa Nini buat untuk kurangkan rasa yang teruk tu,
Bila bangun pagi tu, Nini makan buah dulu. Kemudian akan minum. Kerap makan kudapan seperti kurma, kismis, biskut and kacang supaya tidak terlalu lapar bila tiba waktu makan utama. Banyak makan makanan macam sup  sebab ada herba macam halia dan lada hitam. Tidak ambil makanan berminyak. Makanan berminyak akan menyebabkan rasa senak ulu hati dan muntah. Dalam melayan loya, mual tu semua, make sure kita makan cukup makanan yang ada asid folic. Sama ada pil doktor bagi, makanan yang kaya zat besi? Trimester pertama kehamilan adalah sangat penting, kerana pada fasa itulah pembentukan organ bayi sedang berlangsung. Tak nak kene spina bifida. Jelas?

ALAHAN & MUNTAH BAGUS UNTUK KANDUNGAN
Nini juga turut berkongsi yang alahan juga mempunyai sudut positif kepada setiap kehamilan. Antara kebaikannya ialah;
1. Risiko untuk gugur lebih rendah dibanding dengan mereka yang tidak mengalaminya.
2. Rasa mual boleh membantu dalam melindungi embrio yang kecik comel tu. Menurut Nini apabila ibu tak berselera dan kurang, makanan yang ada potensi untuk membahayakan baby dapat dielakkan.
Bagi anda yang ingin mendapatkan lebih banyak info mengenai awal kehamilan, boleh mengikuti rancangan TV Pa&Ma Musim Keempat yang ke udara pada Selasa, 19 Mac 2019, Jam 12 tengah hari dan ulangan 9 malam di Astro Prima & Prima HD bersama pengacara Fad & Sha.

The post 10kg Turun, 3 Bulan Putus Selera Tapi HB Stabil. Ibu Kongsi Tips Hadapi Alahan Mengandung Dalam Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/10kg-turun-3-bulan-putus-selera-tapi-hb-stabil-ibu-kongsi-tips-hadapi-alahan-mengandung-dalam-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gadis Ini Kongsi Tips Turun 26kg Dalam Masa Tujuh Bulan

Gadis Ini Kongsi Tips Turun 26kg Dalam Masa Tujuh Bulan

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 493 hits
Pasti ramai di antara anda berazam untuk kurus pada tahun 2019 Tapi janganlah biarkan azam anda itu hanya angan angan kosong sahaja seperti tahun tahun lalu Mungkin anda boleh cuba tips kurus yang dikongsikan oleh gadis ini yang hanya menga...
Sarat Hamil 7 Bulan Suami Hilang Dari Mh370 Ibu Ini Kongsi Rahmat Disebalik Percaya Dengan Kuasa Allah

Sarat Hamil 7 Bulan Suami Hilang Dari Mh370 Ibu Ini Kongsi Rahmat Disebalik Percaya Dengan Kuasa Allah

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 538 hits
Tragedi MH370 yang hilang dari radar pada 8 Mac 2014 masih segar di ingatan rakyat Malaysia walaupun sudah 5 tahun berlalu Ketika kejadian Pesawat MAS penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing China telah hilang dari radar dan isyarat ...
Fuh Modal Hanya Rm3 Tapi Hasilnya 4 Bulan Wanita Ini Kongsi Cara Betul Tanam Cendawan

Fuh Modal Hanya Rm3 Tapi Hasilnya 4 Bulan Wanita Ini Kongsi Cara Betul Tanam Cendawan

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 679 hits
Sebenarnya tak susah pun nak tanam sendiri cendawan tiram di rumah Syaratnya ikut cara yang betul Menanam cendawan tiram bongkah ini telah dilakukan sendiri oleh wartawan Mingguan Wanita Netty Ah Hiyer Dalam masa 11 hari anda dah boleh tuai...
Kombinasi Puasa Eat Clean Senaman Ibu Turun 23kg Kongsi Sajian Menarik Confirm Diet Tak Terseksa

Kombinasi Puasa Eat Clean Senaman Ibu Turun 23kg Kongsi Sajian Menarik Confirm Diet Tak Terseksa

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 545 hits
Melakukan rutin kombinasi puasa pemakanan secara eat clean dan senaman ibu ini membuktikan menurunkan berat badan tidak mustahil Perkongsian sajian sajian yang diambil sepanjang proses berdiet sangat menarik kelihatan sedap Perkongsian ibu ...
Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah

Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 415 hits
Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah
Baby Masih Belum Pusing Kepala Ke Bawah Tapi Raja Farah Kongsi Pengalaman Hamil Anak Kedua

Baby Masih Belum Pusing Kepala Ke Bawah Tapi Raja Farah Kongsi Pengalaman Hamil Anak Kedua

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 461 hits
Pelakon dan pengacara Raja Farah Raja Aziz kini sedang sarat hamil anak keduanya Farah juga sempat berkongsi pengalamannya mengandungkan cahaya mata kedua hasil perkongsian dengan Iskandar Ismail Assalammualaikum semua Post ni sepatut nye n...
Ibu Dipenjara 6 Bulan Dera Anak Angkat Agar Dapat Didaftarkan Sebagai Oku Tuntut Bantuan Kebajikan

Ibu Dipenjara 6 Bulan Dera Anak Angkat Agar Dapat Didaftarkan Sebagai Oku Tuntut Bantuan Kebajikan

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 377 hits
The ReporterSeorang ibu angkat berasal dari Rusia dijatuhkan hukuman penjara selama enam tahun kerana telah memaksa anak yatim piatu berlapar sehingga nampak tulang agar dia dapat menuntut bantuan kebajikan yang layak dituntut oleh mangsa b...
Pergi Keluar Budak2 Ni Kotor Ibu Dan Anak Dihalau Dari Masjid Tapi Masih Teruskan Solat

Pergi Keluar Budak2 Ni Kotor Ibu Dan Anak Dihalau Dari Masjid Tapi Masih Teruskan Solat

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 481 hits
Pergi keluar Budak2 ni kotor Ibu dan anak dihalau dari masjid tapi masih teruskan solat Connect with us Oh My Media Pergi keluar Budak2 ni kotor Ibu dan anak dihalau dari masjid tapi masih teruskan solat
Allah Ambil Seorang Tapi Allah Ganti Seorang Kuatnya Semangat Ibu Ini Buat Ramai Sebak

Allah Ambil Seorang Tapi Allah Ganti Seorang Kuatnya Semangat Ibu Ini Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 299 hits
ALLAH ambil seorang tapi Allah ganti seorang Anak anak kini menjadi penguat semangat dan menggembirakan saya Begitu kata Katijah Abdul Karim 36 balu kepada Allahyarham Mohamad Suhaimi Khamis 38 yang maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16