Tip Untuk Mak Ayah Yang Risau Anak Menangis Bila Hantar Ke Tadika Masuk Darjah Satu


Anak menangis nak ke sekolah. Ok fahami dulu apa ‘separation anxiety’. Sempena sesi persekolahan ini, perkara yang guru kena bersedia ialah anak yang menangis tak henti-henti.
Ia akan terjadi jika itu adalah tempat yang baru untuk si kecil, boleh jadi juga tempat yang sama tapi kembali selepas cuti yang panjang (atau sekejap).
Jadi, apa yang sebenarnya telah berlaku? Adakah anak-anak berada dalam ketakutan? Guru di sekolah menengking ke? atau kena buli dengan kawan-kawan baru? Atau sebenarnya si kecil tengah melalui satu fasa yang dinamakan ‘separation anxiety’?
Menurut Pensyarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Hazhari Ismail, separation anxiety ini adalah satu perasaan bimbang yang dialami oleh anak-anak apabila dipisahkan daripada ibu bapa, dan ia membawa kepada tingkah laku lazimnya seperti menangis yang tidak henti. Fasa ini berlaku dek si anak sedang ber-negotiate untuk berdikari.
Gambar Hiasan Perasaan ini sebenarnya dah bermula sejak 6 bulan kerana attachment antara ibu bapa dan anak dah berlaku. Jadi, ia adalah situasi yang normal bagi anak-anak apabila dipisahkan daripada ibubapa terutamanya bagi satu tempoh jangka masa yang agak lama.
Berbalik kepada situasi persekolahan, ibu bapa perlulah mencari puncanya dulu. Cuba bercakap dengan guru, dan ibu bapa yang lain adakah anak-anak lain mengalami masalah yang sama atau tidak.
Jika di sekolah/pusat jagaan yang baru, ini berlaku ketika tempoh transisi. Tempoh si kecil untuk membiasakan diri dengan persekitaran yang baru. Tidak kisahlah transisi dari taska ke tadika, atau tadika ke sekolah rendah atau rumah ke tadika. Boleh jadi ia tempoh yang sekejap atau lama sebab setiap anak lain-lain tahapnya. Banyak sekolah buat sesi orientasi supaya anak membiasakan diri dengan persekitaran – jadi, jangan skip.
Jika si anak kembali ke sekolah dari cuti yang panjang, kita keliru sebab sebelum cuti mereka suka sangat sekolah, cikgu dan kawan-kawan. Tapi, bila dah kembali ke sekolah, ia berlaku sebaliknya. Eh kenapa pula kan?
Jadi, separation anxiety inilah antara punca yang kita perlu tackle sebaiknya. Perasaan excited tapi takut dalam pada masa yang sama.
Apa langkah yang perlu dan boleh diambil? (khusus untuk anak baru masuk tadika atau tahun 1)
* Minggu pertama persekolahan itu, hantarlah anak ke sekolah. Sesudah sampai, peluklah dan ciumlah mereka, kemudian tinggalkan mereka segera. Kalau mereka menangis, abaikan. Jangan teragak-agak, kerana ia akan membuatkan situasi menjadi lebih sukar. Guru pun akan cadangkan untuk ibu bapa balik. Jangan jenguk atau intai, dengan kata lain, jangan munculkan diri anda depan mereka. Percayalah, selepas anda pulang, tangis mereka akan hilang.
* Nak menjadikan situasi lebih mudah, beritahu kepada si anak bahawa dia akan ditinggalkan oleh ibu bapa. Usah sesekali menipu kanak-kanak tersebut. Jangan cakap lima sepuluh minit lagi akan datang balik – tapi tak datang-datang. Mereka akan ingat sampai bila-bila. Bila dah bagitahu anak akan ditinggalkan, jangan lupa untuk bagitahu bila mereka akan dijemput semula. Contohnya, selepas balik kerja etc. Bagitahu tiap hari pun tidak mengapa.
* Kalau minggu pertama hantar hingga ke kelas, minggu kedua boleh hantar depan pagar sahaja. Ini hanya bertujuan untuk mengatasi fasa separation anxiety sahaja. Sebab ada sekolah menggalakkan hantar anak hingga ke kelas.
* Oh, jangan lupa bila nak berpisah dengan anak, gunakan perkataan tertentu seperti “bye”, assalamualaikum, see you, love you, take care dan sebagainya. Ia memberi satu perasaan selamat dan yakin untuk kanak-kanak itu ditinggalkan di sekolah bersama penjaga atau guru yang baru.
* Cuba bermain ‘hide and seek’ dengan mereka. Baik ibu bapa atau guru. Ia adalah aktiviti/latihan perpisahan walaupun sementara. Ini kerana mereka ditinggalkan bersendirian buat seketika dan akan bertemu semula.
* Selepas pulang dari sekolah, jangan lupa reflek dengan bertanya si kecil tentang bagaimana sekolah hari ini? Buat apa? Kawan siapa? Main apa dan sebagainya.
Gambar Hiasan -Bernama * Janganlah trigger anak seperti tanya “takut tak nak sekolah?” Elok mereka teruja, terus rasa bimbang.
Selalunya, tingkahlaku yang terhasil dari separation anxiety ini adalah menangis, tapi jangan lupa ia juga boleh berlaku dalam pelbagai keadaan. Contohnya, si kecil menjadi terlalu pendiam sampai tidak bercakap, kencing dalam seluar walau dah praktis beribu kali cakap nak pergi tandas, menggigil dan berpeluh, no eye contact dan sebagainya.
Teringat bekas anak murid kecil yang terlalu pendiam ketika di dalam kelas, tetapi di rumah kata ibu bapanya, dia lah manusia paling bising dan lincah. Siap tunjuk bukti video lagi ketika itu.
Hanya satu cara kita boleh mengatasi separation anxiety iaitu bertoleransi dengannya (tolerating separation). Gently but firmly.
Ibu bapa jangan hujum anak-anak dengan membandingkan mereka dengan abang/kakak yang kurang menangis. Atau guru membandingkan dengan anak murid yang lain. Jangan mengejek dengan panggilan seperti cengeng, manja, mengada-ngada dan sebagainya.
Ia langsung tidak membantu untuk meredakan keadaan.
Separation anxiety untuk anak kita sudah tahu, tapi yang untuk si ibu pun dok sama teriak sebab berpisah dengan anak siapa nak bantu?
Percayakan guru, dan dalam pada masa yang sama, we do our part ok?
Sumber: Hazhari Ismail
The post Tip Untuk Mak Ayah Yang Risau Anak Menangis Bila Hantar Ke Tadika & Masuk Darjah Satu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/tip-untuk-mak-ayah-yang-risau-anak-menangis-bila-hantar-ke-tadika-masuk-darjah-satu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Tadika Kongsi 4 Punca Anak Menangis Pada Hari Pertama Sekolah 3 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat

Guru Tadika Kongsi 4 Punca Anak Menangis Pada Hari Pertama Sekolah 3 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 600 hits
Menangis pada hari pertama sekolah adalah kebiasaan yang akan berlaku pada hari pertama sekolah Ibu ayah jangan judge anak panik mesti tahu punca anak menangis Hari pertama persekolahan anak mendebarkan bukan sahaja kepada si anak tetapi ib...
Anak Banyak Akal Otaknya Aktif Tapi Buat Mak Ayah Geram Follow Tip Ini Sebelum Marah

Anak Banyak Akal Otaknya Aktif Tapi Buat Mak Ayah Geram Follow Tip Ini Sebelum Marah

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 459 hits
Apa yang ibu bapa perlu lakukan untuk menghadapi si kecil yang aktif dan banyak akal Perlu ingat sebelum marah pada anak adalah lebih baik beri kesempatan kepada mereka untuk menjelaskan apa yang ingin dia lakukan agar kita sebagai ibu ayah...
Anak Disahkan G6pd Mak Ayah Kena Jadi Cerewet Langgar Pantang Larangnya Sangat Bahaya

Anak Disahkan G6pd Mak Ayah Kena Jadi Cerewet Langgar Pantang Larangnya Sangat Bahaya

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 476 hits
Sebaik dilahirkan bila doktor sahkan anak ada G6PD ibu jangan cepat down Ia bukan penyakit atau kecacatan Lazimnya G6PD tidak berbahaya sekiranya kita mengenali tentang cara menguruskannya G6PD ialah Glokosa 6 Fosfat Dehidrogenase yang meru...
Taska Mana Yang Bagus Untuk Anak Ibu Ayah Boleh Follow Tip Ini Masa Nak Survey

Taska Mana Yang Bagus Untuk Anak Ibu Ayah Boleh Follow Tip Ini Masa Nak Survey

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 551 hits
Bila nak masuk tahun baru mesti akan ada ramai ibu bapa survey dan carikan taska untuk anak buat kali pertama atau bercadang untuk tukar taska Ok TASKA ni sebenarnya adalah singkatan Taman Asuhan Kanak Kanak khas iaitu tempat pusat jagaan k...
Anak Tak Konfiden Takut Jumpa Orang Sebab Mak Ayah Asyik Larang Anak Dengan Kasar

Anak Tak Konfiden Takut Jumpa Orang Sebab Mak Ayah Asyik Larang Anak Dengan Kasar

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 382 hits
Perasan tak bila anak menginjak usia 1 5 ke atas kadang kadang kita tengok dia takut bila dengan orang ramai Bukan itu sahaja bila nak berkawan pun dia lebih rela tengok dari jauh Lagi satu sikap anak bila suruh itu ini alasan diberi takutl...
26 Tahun Tak Pernah Berpisah Dengan Mak Ayah Pengantin Wanita Ini Menangis Nak Balik Ikut Bapa Jadi Perhatian Netizen

26 Tahun Tak Pernah Berpisah Dengan Mak Ayah Pengantin Wanita Ini Menangis Nak Balik Ikut Bapa Jadi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 494 hits
26 Tahun Tak Pernah Berpisah Dengan Mak Ayah Pengantin Wanita Ini Menangis Nak Balik Ikut Bapa Jadi Perhatian Netizen Perkahwinan sememangnya sesuatu yang baik bagi mengikat hubungan silaturrahim antara 2 keluarga selain itu ianya juga amat...
Mama Papa Tak Perlu Risau Pertama Kali Hantar Anak Ke Sekolah Cikgu Ni Berikan Pesanan Jamin Anak Selamat

Mama Papa Tak Perlu Risau Pertama Kali Hantar Anak Ke Sekolah Cikgu Ni Berikan Pesanan Jamin Anak Selamat

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 498 hits
Mama papa pastinya makin berdebar menunggu hari untuk menghantar anak ke pra sekolah atau tadika Bimbang anak ditinggalkan bersama rakan rakan yang tak dikenali menangis nak buang air dan sebagainya Semua ini makin membuatkan mama tak tidur...
Mak Ayah Banyak Berjanji Tapi Tak Tunaikan Jangan Pelik Kalau Anak Liat Nak Ikut Arahan

Mak Ayah Banyak Berjanji Tapi Tak Tunaikan Jangan Pelik Kalau Anak Liat Nak Ikut Arahan

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 565 hits
Berjanji nak buat atau berikan anak bermacam macam tapi akhirnya ia tinggal janji tak ditunaikan Nampak ringan tapi impaknya sangat besar kepada emosi anak anak Tidak dinafikan berjanji untuk membuat memberikan sesuatu salah satu cara ibu a...
Tak Dapat Sesuatu Bukan Main Mengamuknya Fasa Ini Mak Ayah Perlu Tahu Skil Kawal Anak

Tak Dapat Sesuatu Bukan Main Mengamuknya Fasa Ini Mak Ayah Perlu Tahu Skil Kawal Anak

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 232 hits
Pasti semua mak ayah akan menghadapi fasa anak susah kawal diri dimana jika ada sesuatu yang tidak kena walaupun sekecil kecil benda Mereka akan mengamuk sampai tak ingat dunia Contohnya Anak nak makan satu bekas makanan yang disukai sepert...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music