Tak Dapat Sesuatu Bukan Main Mengamuknya Fasa Ini Mak Ayah Perlu Tahu Skil Kawal Anak


Pasti semua mak ayah akan menghadapi fasa anak susah kawal diri, dimana jika ada sesuatu yang tidak kena walaupun sekecil-kecil benda. Mereka akan mengamuk sampai tak ingat dunia. Contohnya:
– Anak nak makan satu bekas makanan yang disukai seperti ais krim, selagi tak habis selagi itu anak akan minta.
– Anak mengamuk bila tersalah masuk kaki semasa memakai seluar.
– Anak campak mainan bila tersalah pasang atau terlalu susah baginya.
Menurut Terapis Cara Kerja, Maryam  Jamadi, jangan risau, ia adalah SANGAT NORMAL terutamanya bagi anak yang berumur 2 tahun ke bawah kerana waktu ini adalah waktu paling sensitif untuk anak belajar mengurus emosi sendiri.
Kita semua tidak dilahirkan dengan mempunyai Pengawalseliaan Diri (Self regulation) kerana semasa lahir, otak kita masih belum lagi dalam proses berkembang dan membesar. Skil ini akan mula berkembang semasa bayi berumur 12 bulan ke atas. Semakin kita membesar, semakin susah untuk belajar sesuatu skil kerana otak kita dah semakin kurang fleksibel berbanding otak kanak-kanak.

Maka, sangat penting untuk mak ayah yang mempunyai anak kecil untuk mempelajari bagaimana membantu anak mengawal diri dalam pelbagai situasi.
Kebanyakan anak yang mempunyai masalah tingkahlaku adalah disebabkan isu pengawalan diri dan selalunya mempunyai masalah pengurusan diri juga . Sebab itu, kami terapis cara kerja selalu tekankan skil pengurusan diri anak seperti pakai dan buka baju seluar sendiri, berus gigi sendiri, sikat rambut, makan sendiri dan sebagainya. Setiap kali anak belajar menguruskan diri sendiri, setiap kali itu juga belajar mengawal diri sendiri.
Skil pengurusan diri awal memberi kesan pada skil sosial, pengurusan emosi, malah sangat penting juga untuk pembelajaran anak di masa akan datang. Semua skil ini sangat berkait rapat antara satu sama lain.
Saya beri analogi mudah, jika anak umur 7 tahun masih baling barang atau mengamuk bila mainan yang dimain terlampau susah baginya, adakah anak boleh mengawal dirinya daripada putus asa atau mengamuk jika tidak dapat menjawab soalan matematik di sekolah?
Membesarkan anak memang sangat mencabar kerana kita bukan sahaja membesarkan fizikal mereka tetapi juga membesarkan skil-skil asas penting dalam kehidupan termasuklah skil mengurus emosi diri.
 TIPS MEMBANTU ANAK MENGAWAL DIRI MENGIKUT UMUR 
Untuk membantu anak mengawal diri, mak ayah tidak boleh lakukan secara drastik. Perlu lakukan sedikit demi sedikit mengikut umur dan tahap anak. Mak ayah boleh cuba tips saya mengikut umur seperti dibawah️
0-12 BULAN 
– Akan menangis setiap kali sedih, marah, sakit atau lapar.
– Tenang apabila dipeluk dan dibelai mak ayah. Mula belajar untuk tenangkan diri sendiri dengan cara menghisap jari ataupun mengigit mainan.
TIPS 
– Elakkan membiarkan bayi berumur 6 bulan kebawah menangis terlampau lama kerana bolen memberi kesan jangka panjang pada perkembangan emosi anak.
– Banyakkan memeluk dan membelai anak semasa anak menangis, jadikan mak ayah sendiri sebagai “agen penenang” anak berbanding gadget atau TV.
1-2 TAHUN 
– Mula belajar mengawal diri dan emosi tetapi ada kalanya masih kerap kalah dengan emosi apabila berhadapan situasi baru atau mencabar.
TIPS: 
– Beri sokongan bila anak berhadapan situasi mencabar contohnya apabila main mainan yang susah.
– Beri sokongan, bukan buatkan
– Semasa ini anak sangat suka meniru perbuatan orang dewasa, mak ayah perlu jadi model terbaik untuk anak apabila berhadapan situasi mencabar.
– Main mainan mengikut umur anak dan mak ayah juga perlu buat-buat rasa susah juga.
– Contohnya “Susahnya nak buka mainan ni, tapi jom kita cuba lagi” (dengan muka berkerut).
– Usaha sama-sama sehingga berjaya.

2-3 TAHUN 
– Mula belajar beratur dan menunggu giliran.
– Mendengar arahan dan cuba belajar memahami keadaan semasa dengan bantuan mak ayah.
– Kadang kala sengaja melanggar peraturan jika berhadapan situasi mencabar.
TIPS: 
– Banyakkan bercerita tentang emosi dengan anak seperti sedih, marah, gembira, suka, tak suka dan sebagainya.
– Tanya perasaan anak apabila berdepan situasi gembira atau sedih.
– Kadang-kala, memujuk bukanlah cara terbaik untuk menenangkan anak semasa ini.
– Beri ruang untuk anak meluahkan perasaan dengan cara menangis, pujuk apabila anak sudah buka mata dan tenang.
– Beritahu situasi dan peraturan apabila berada di situasi baru atau tempat.
– Puji anak jika berkelakuan baik dan berjaya lakukan sesuatu perkara baru.
3-4 TAHUN 
– Mula belajar memahami situasi dan tingkahlaku yang sesuai contohnya mengawal diri dari menaiki tangga rumah orang lain atau memperlahankan suara apabila bayi sedang tidur.
TIPS
– Sentiasa beritahu tentang keadaan semasa setiap kali pergi ke tempat baru contohnya senyap di panggung wayang atau jangan berlari di kedai kaca. Terangkan kesan dan akibat apabila berpelakuan begitu.
– Kerapkan memuji anak jika anak berkelakuan baik.
– Bantu anak belajar mengurus emosi apabila berdepan dengan situasi mencabar seperti kawan rampas barang atau kematian haiwan peliharaan.
– Beri mereka ruang untuk menangis dan belajar meredakan perasaan sendiri juga.
4 TAHUN 
– Sudah tahu kesan dan akibat setiap perlakuan yang dilakukan.
– Mula bertolak ansur dan bertoleransi semasa bermain dengan orang lain.
– Suka bersaing dalam pelbagai situasi.
TIPS: 
– Jika mak ayah ada tetapkan peraturan, elakkan melanggar peraturan sendiri kerana akan mula belajar yang tiada kesan jika melanggar peraturan.
– Perkenalkan anak dengan permainan yang ada unsur kalah dan menang supaya anak belajar menerima kekalahan. (Snakes, and Ladder, Jenga, Chess, Dam Haji, dll)
Sumber: Maryam Jamadi
The post Tak Dapat Sesuatu Bukan Main Mengamuknya. Fasa Ini Mak Ayah Perlu Tahu Skil Kawal Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/tak-dapat-sesuatu-bukan-main-mengamuknya-fasa-ini-mak-ayah-perlu-tahu-skil-kawal-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mak Ayah Banyak Berjanji Tapi Tak Tunaikan Jangan Pelik Kalau Anak Liat Nak Ikut Arahan

Mak Ayah Banyak Berjanji Tapi Tak Tunaikan Jangan Pelik Kalau Anak Liat Nak Ikut Arahan

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 569 hits
Berjanji nak buat atau berikan anak bermacam macam tapi akhirnya ia tinggal janji tak ditunaikan Nampak ringan tapi impaknya sangat besar kepada emosi anak anak Tidak dinafikan berjanji untuk membuat memberikan sesuatu salah satu cara ibu a...
Anak Disahkan G6pd Mak Ayah Kena Jadi Cerewet Langgar Pantang Larangnya Sangat Bahaya

Anak Disahkan G6pd Mak Ayah Kena Jadi Cerewet Langgar Pantang Larangnya Sangat Bahaya

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 482 hits
Sebaik dilahirkan bila doktor sahkan anak ada G6PD ibu jangan cepat down Ia bukan penyakit atau kecacatan Lazimnya G6PD tidak berbahaya sekiranya kita mengenali tentang cara menguruskannya G6PD ialah Glokosa 6 Fosfat Dehidrogenase yang meru...
Anak Banyak Akal Otaknya Aktif Tapi Buat Mak Ayah Geram Follow Tip Ini Sebelum Marah

Anak Banyak Akal Otaknya Aktif Tapi Buat Mak Ayah Geram Follow Tip Ini Sebelum Marah

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 463 hits
Apa yang ibu bapa perlu lakukan untuk menghadapi si kecil yang aktif dan banyak akal Perlu ingat sebelum marah pada anak adalah lebih baik beri kesempatan kepada mereka untuk menjelaskan apa yang ingin dia lakukan agar kita sebagai ibu ayah...
Kuih Warisan Terengganu Mak Mak Kena Wariskan Pada Anak Anak

Kuih Warisan Terengganu Mak Mak Kena Wariskan Pada Anak Anak

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 901 hits
Kuih tradisional ni memang wajar diwarisi golongan muda Bahannya ringkas sahaja dahlah tu murah pulak Musim cuti sekolah ni masa terbaik nak kenalkan anak anak kuih muih tradisional ini Ni min kongsikan 7 resipi kuih muih dari pantai timur ...
Anak Derhaka Pukul Mak Didenda Rm5 000 Rayu Hukuman Ringan

Anak Derhaka Pukul Mak Didenda Rm5 000 Rayu Hukuman Ringan

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 224 hits
Padah memukul ibu kandungnya dengan rangka kerusi sehingga lebam dan luka di mata tangan dan kaki seorang pegawal keselamatan dijatuhkan hukuman denda RM5 000 oleh Mahkamah Majistret Petaling Jaya hari ini lapor Majistret Nor Ariffin Hisham...
Kau Kedekut Dengan Mak Ayah Hidup Kau Akan Sempit Walau Laki Bini Gaji Puluhan Ribu Rileks Media

Kau Kedekut Dengan Mak Ayah Hidup Kau Akan Sempit Walau Laki Bini Gaji Puluhan Ribu Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 363 hits
Berapa ramai yang sediakan satu bahagian gaji untuk diberi kepada ibu bapa setiap bulan Adakah kita kedekut kepada ibu bapa Pernahkah kita berkira untuk membuat bakti kepada mereka Persoalan di atas hanya diri sendiri yang boleh jawab Baran...
5 Bulan Dia Tak Balik Dan Tiba Tiba Dia Balik Buat Kejutan Tengok Reaksi Mak Dia Bila Terkena Kejutan Anak Dia Sendiri

5 Bulan Dia Tak Balik Dan Tiba Tiba Dia Balik Buat Kejutan Tengok Reaksi Mak Dia Bila Terkena Kejutan Anak Dia Sendiri

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 333 hits
5 Bulan Dia Tak Balik Dan Tiba Tiba Dia Balik Buat Kejutan Tengok Reaksi Mak Dia Bila Terkena Kejutan Anak Dia Sendiri5 Bulan Dia Tak Balik Dan Tiba Tiba Dia Balik Buat Kejutan Tengok Reaksi Mak Dia Bila Terkena Kejutan Anak Dia Sendiri
Bawa Anak Anak Main Air Di Taman Tema Fantasia Aquapark Jitra Kedah

Bawa Anak Anak Main Air Di Taman Tema Fantasia Aquapark Jitra Kedah

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 1531 hits
Pintu Masuk Utama ke Fantasia AquaparkView secara keseluruhan Fantasia Aquapark Kepada yang duduk belah belah utara korang pasti happy sebab kat Jitra dah ada taman tema air Fantasia Aquapark Walaupun takde la besar mana pun kalau nak compa...
26 Tahun Tak Pernah Berpisah Dengan Mak Ayah Pengantin Wanita Ini Menangis Nak Balik Ikut Bapa Jadi Perhatian Netizen

26 Tahun Tak Pernah Berpisah Dengan Mak Ayah Pengantin Wanita Ini Menangis Nak Balik Ikut Bapa Jadi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 497 hits
26 Tahun Tak Pernah Berpisah Dengan Mak Ayah Pengantin Wanita Ini Menangis Nak Balik Ikut Bapa Jadi Perhatian Netizen Perkahwinan sememangnya sesuatu yang baik bagi mengikat hubungan silaturrahim antara 2 keluarga selain itu ianya juga amat...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11