Tidur Beralas Lantai Papan Tanpa Batal Atau Tilam Lim Cerita Pengalaman Di Lokap



Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menceritakan pengalamannya bermalam di lokap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya sebelum didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam.

Dalam satu hantaran Facebook lewat malam tadi, bekas menteri kewangan dan ketua menteri Pulau Pinang itu mengimbas kembali bagaiamana dia tidur di atas lantai papan dan "tidak bernasib baik seperti menteri kewangan sebelumnya" iaitu Najib Razak, semasa ditahan SPRM berhubung kes 1MDB dan SRC International.

"Saya terpaksa tukar pakaian kepada baju oren lokap SPRM, mengharungi tidur malam beralaskan lantai papan di bilik lokap yang sempit (tanpa bantal mahupun tilam), dan tidak berbasib baik seperti menteri kewangan sebelum saya yang tidak perlu bermalam walau satu malam pun di lokap.

"Sama ada ini satu bentuk pilih kasih atau tidak, hanya SPRM yang boleh menjawabnya," katanya.

Dia juga berkata merasa kecewa apabila mendapat tahu isterinya, Betty Chew, turut ditahan SPRM di Pulau Pinang semalam, dan bimbang dia juga akan berdepan perkara yang sama.

"(Isteri ditahan) Walaupun dia tidak ada kaitan dengan projek terowong mahupun apa-apa hal kerajaan.

"Sedikit lega apabila dia telah dilepaskan daripada tahanan. Bimbang juga jika dia ditahan bermalam di lokap SPRM seperti saya," katanya lagi.

Lim, yang menjadi ketua menteri Pulau Pinang daripada 2008 hingga 2018, menegaskan dakwaannya bahawa dia menjadi mangsa tindakan politik.

"Saya tidak hairan PN (Perikatan Nasional) cuba menekan saya dengan tuduhan tidak berasas. Ini kerana kerajaan yang tidak dipilih rakyat ini perlu mengukuhkan majoriti tipis mereka di Parlimen.

"Tetapi untuk mereka menjadikan isteri saya sebagai sasaran, yang walaupun seorang peguam namun tidak pernah hidup dengan mewah, membuktikan bahawa mereka sanggup menyeksa jiwa tanpa perasaan belas kasihan," katanya.



Semalam, Lim mengaku tidak bersalah atas satu pertuduhan meminta suapan membabitkan kes projek terowong dasar laut di Pulau Pinang bernilai RM6.3 bilion.

Isterinya juga dijangka didakwa mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Aktiviti Haram 2001 (AMLA) di Mahkamah Butterworth pada Selasa ini.

Semalam, Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki ketika dihubungi Malaysiakini mempertahankan tindakan SPRM menahan semalaman Lim dan memberitahu dia bukan ahli politik pertama yang dikenakan tindakan sedemikian.

Dia menyenaraikan Najib sebagai antara ahli politik yang turut ditahan semalaman oleh SPRM sebelum dibawa ke mahkamah, walaupun tidak jelas sama ada bekas perdana menteri itu turut bermalam di dalam lokap.

Kata Azam lagi, keputusan untuk menahan suspek bergantung pada budi bicara pegawai penyiasat, dan diperuntukkan di bawah undang-undang.

Sebelum ini, Najib berkata dia tidak bermalam di lokap SPRM sebelum dibawa ke mahkamah untuk didakwa atas pertuduhan pengubahan wang haram dan salah guna kuasa melibatkan 1MDB.

"Saya tak masuk dalam lokap, saya dalam bangunan SPRM," katanya kepada pemberita selepas membayar ikat jamin pada 21 September 2018. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/08/tidur-beralas-lantai-papan-tanpa-batal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lim Guan Eng Tak Puas Hati Ditempatkan Dalam Lokap Sempit Tanpa Tilam Perlu Pakai Baju Oren

Lim Guan Eng Tak Puas Hati Ditempatkan Dalam Lokap Sempit Tanpa Tilam Perlu Pakai Baju Oren

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 220 hits
Sepanjang pendakwaan bekan Ketua Menteri Pulau Pinang di mahkamah berikutan kes rasuah dan ditahan SPRM netizen mula mempersoal mengapa Lim Guan Eng tidak memakai baju tahanan berwarna oren yang selalunya dipakai tertuduh SPRM bagaimanapun ...
Asingkan Bilik Tidur Anak Sejak Usia 6 Bulan Nanti Dia Biasa Dengan Rutin Ibu Ini Kongsi Pengalaman

Asingkan Bilik Tidur Anak Sejak Usia 6 Bulan Nanti Dia Biasa Dengan Rutin Ibu Ini Kongsi Pengalaman

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 390 hits
Menjadi satu kebiasaan bagi ibu bapa di Asia ini untuk tidur bersama dengan anak terutama bagi yang masih bayi Situasi ini berbeza dengan ibu bapa di Barat yang sudah membiasakan anak mereka walaupun masih bayi untuk mempunyai bilik tidur s...
Kisah Pilu Bocah 5 Tahun Ini Tidur Beralas Karton Dan Tiap Hari Harus Tuntun Ibunya Yang Buta

Kisah Pilu Bocah 5 Tahun Ini Tidur Beralas Karton Dan Tiap Hari Harus Tuntun Ibunya Yang Buta

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 336 hits
Sehari hari Muhammad Hatta mengisi kegiatannya untuk menuntun sang ibu yang buta Hidup dalam kondisi yang serba kekurangan bocah berusia tahun tersebut sudah biasa tidur hanya beralas karton Kisah mengenai Hatta tersebut dibagikan akun sili...
Cara Semak Kita Cukup Tidur Atau Tidak

Cara Semak Kita Cukup Tidur Atau Tidak

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 233 hits
Cara Semak Kita Cukup Tidur atau Tidak Kali ni kita bercerita pasal tidur ramai di kalangan kita masih tidak cukup tidur dan kenapa masih lagi mengatuk Mari kita semak dahulu diri kenapa kita masih lagi mengatuk walau kita rasa tidur sudah ...
Terima Rasuah Rm3 3 Juta Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah

Terima Rasuah Rm3 3 Juta Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 307 hits
BUTTERWORTH 10 Ogos Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk menerima wang suapan berjumlah RM3 3 juta bagi membantu sebuah syarikat dilantik ...
Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Terima Suapan Rm3 3 Juta Projek Terowong Dasar Laut

Lim Guan Eng Mengaku Tidak Bersalah Terima Suapan Rm3 3 Juta Projek Terowong Dasar Laut

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 330 hits
Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk menerima wang suapan berjumlah RM3 3 juta bagi membantu sebuah syarikat dilantik untuk melaksanakan P...
Butterworth Lim Guan Eng Isteri Didakwa Hari Ini

Butterworth Lim Guan Eng Isteri Didakwa Hari Ini

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 398 hits
Bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan isterinya akan dihadapkan ke Mahkamah Pulau Pinang melibatkan kes Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini ni merupakan kali ketiga Ahli Parlimen Bagan itu dihadapkan ke mahkamah dalam tempoh s...
Tuduhan Rasuah Rm3 300 000 Ke Atas Lim Guan Eng Apa Lim Kit Siang Mahu Kata Sekarang

Tuduhan Rasuah Rm3 300 000 Ke Atas Lim Guan Eng Apa Lim Kit Siang Mahu Kata Sekarang

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 411 hits
Oleh Dr Kamarul Yusoff Bila Lim Guan Eng didakwa atas tuduhan rasuah pada 7 Ogos lalu cepat cepat bapanya Lim Kit Siang mendakwa bahawa ia dilakukan semata mata untuk mematahkan semangat politiknya di mana ia dikatakan mungkin merupakan yan...
Lim Guan Eng Didakwa Lagi Pagi Ini

Lim Guan Eng Didakwa Lagi Pagi Ini

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 398 hits
Pengamal media mula berkumpul sejak 6 30 pagi untuk menunggu bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang dijangka dihadapkan di Mahkamah Sesyen di Butterworth hari ini Media sebelum ini melaporkan Guan Eng akan didakwa di mahkamah di Pulau Pin...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte