Tidak Perlu Darurat Jika Mahu Pinda Undang Undang



Alasan Perdana Menteri (PM) Muhyiddin Yassin bahawa proklamasi darurat penting untuk meminda undang-undang dipertikaikan oleh banyak pihak.
Bagi Ahli Parlimen Ledang, Syed Ibrahim Syed Noh, pindaan akta-akta yang disebut dalam perutusan PM semalam untuk meyakinkan rakyat perlunya darurat diisytiharkan, sebelum ini tidak langsung mempunyai masalah untuk dipinda dan sebahagiannya telah pun diluluskan sejak 2019.
“Dalam ucapan PM ada dua fakta yang disebut mengapa dia perlukan perintah darurat. Pertama, pindaan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit atau Akta 342.
“Dia sebut ada beberapa pindaan yang perlu dibuat. Pertama menutup premis sebab tak patuh SOP. Kedua, untuk tindakan perundangan ke atas pemilik perniagaan, francais dan sebagainya.
“Saya nak tanya, adakah pindaan undang-undang ini kita tidak boleh bawa dalam Parlimen, kita bahas dan bincang kemudian setuju bersama-sama? Kenapa kena ada perintah darurat untuk melaksanakannya?
“Kalau kita tengok Akta 342 ini, ada Perkara 24 yang menyebut Penalti Am. Iaitu tidak lebih 2 tahun penjara atau denda atau kedua-duanya.
“Kemudian kita tengok Perkara 26, Akta 342 pula menyebut boleh mengambil alih premis. (Telah) wujud dalam Akta 342. Apakah perkara ini (yang) sudah ada, dan tidak boleh dikuatkuasakan terus di bawah 342?” tanyanya.
Begitu juga, menurut Syed Ibrahim, berkenaan Akta 446, berkaitan standard minimum perumanahan, penginapan dan kemudahan pekerja 1990.
Akta itu, katanya, bagi mewajibkan majikan menyediakan tempat tinggal mengikut standard, majikan perlu tanggung kos penginapan serta kos saringan kesihatan dan lain-lain.
“Saya rujuk kepada berita pada November 2019: “Akta 446, tingkat standard penginapan pekerja asing berkuatkuasa esok.”
“Saya baca, Kementerian Sumber Manusia akan kuatkuasakan akta pindaan penambahbaikan bertujuan menaikkan standard penginapan pekerja asing. Semua majikan harus mematuhi standard akta berkenaan. Kalau gagal boleh dikenakan denda RM50,000 bagi setiap pekerja.
“Pindaan ini telah diluluskan dalam Dewan Rakyat, Julai 2019. Diwartakan pada 18 September 2019. Maksudnya lama dah. Kalau kita kata perlukan darurat untuk pinda, saya rasa kita terlambat,” sinisnya.
Tambah Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor itu, keadaan yang kritikal berlaku hari ini adalah kerana kerajaan tidak cekap menangani kluster tempat kerja.
Katanya, kerajaan telah pun mengetahui tempat kerja punca utama merebaknya Covid 19. Sekiranya kerajaan buka mata dan tumpu perkara tersebut sejak awal maka tidak perlu sehingga diisytihar darurat.
“Kita boleh bawa (pindaan undang-undang) dalam sidang Parlimen. Kita akan sokong pindaan yang perlu ini sebab kita tahu wabak ini merebak di tempat kerja.
“Soal Parlimen, saya nampak darurat yang menggantung Parlimen ini tidak perlulah berpusing-pusing (mencipta alasan).
“Kerajaan ini sudah hilang keabsahan, tiada majoriti dan kalau masuk Parlimen dia bimbang akan terpaksa beralih kerajaan, PM kena letak jawatan dan ditukar,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31435

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Jadikan Darurat Satu Isu Bebaskan Malaysia Daripada Covid 19 Dahulu Pakar Undang Undang

Jangan Jadikan Darurat Satu Isu Bebaskan Malaysia Daripada Covid 19 Dahulu Pakar Undang Undang

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 240 hits
Proklamasi darurat yang diisytiharkan oleh Yang di Pertuan Agong untuk menangani pandemik COVID 19 di negara ini tidak seharusnya dijadikan isu kerana Malaysia bukan satu satunya negara yang melaksanakan perintah itu kata pakar undang undan...
Undang Undang Mana Halang Rakyat Rayu Agong Batal Darurat Soal Anwar

Undang Undang Mana Halang Rakyat Rayu Agong Batal Darurat Soal Anwar

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 171 hits
Anwar Ibrahim menggesa pimpinan negara tidak menggunakan taktik mengugut mana mana pihak yang merayu Agong membatalkan pelaksanaan darurat PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mempersoalkan undang undang mana yang menghalang rakyat...
Syor Undang Undang Khas Darurat Kekang Propaganda Subversif Antiraja

Syor Undang Undang Khas Darurat Kekang Propaganda Subversif Antiraja

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 162 hits
Tuduh darurat bersifat politik umpama hina kuasa Agong bawah Perkara 150 BANGI Wanita Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam mencadangkan supaya satu undang undang khas darurat diwujudkan demi menjamin keamanan dan keselamatan negara Ketua Klu...
Kerajaan Boleh Ambil Alih Negeri Pembangkang Jika Darurat Bermotif Politik

Kerajaan Boleh Ambil Alih Negeri Pembangkang Jika Darurat Bermotif Politik

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 202 hits
Oleh Januari 24 2021 2 57pmFoto hiasan BERNAMAKUALA LUMPUR Pengisytiharan darurat bukan bermotifkan politik sebaliknya bagi menjamin keselamatan dan kesihatan rakyat yang terjejas akibat pandemik COVID 19 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana...
Tukar Perdana Menteri Ketika Darurat Kerja Mengarut Kata Hadi

Tukar Perdana Menteri Ketika Darurat Kerja Mengarut Kata Hadi

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 188 hits
PETALING JAYA Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyifatkan perbuatan menukar perdana menteri pada saat negara melaksanakan perintah darurat bagi menyekat penularan wabak Covid 19 sebagai kerja mengarut Katanya ia juga boleh mengganggu usaha ke...
114 Atau 115 Mp Tak Setuju Darurat Saranan Pn Dakwa Anwar

114 Atau 115 Mp Tak Setuju Darurat Saranan Pn Dakwa Anwar

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 204 hits
Ketua pembangkang Anwar Ibrahim hari ini mendakwa jumlah ahli parlimen yang bersetuju untuk menolak cadangan kerajaan Perikatan Nasional mengadakan darurat lebih daripada mencukupi Setakat ini kata Anwar ada antara 114 hingga 115 ahli parli...
Surat Untukj Anwar Darurat Utk Elak Ahli Politik Bercakaran Spt Yg Dikatakan Oleh Prof Shamrahayu

Surat Untukj Anwar Darurat Utk Elak Ahli Politik Bercakaran Spt Yg Dikatakan Oleh Prof Shamrahayu

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 218 hits
Dari dlu lagi parlimen dan DUN memang tempat yg agak panas krn dlm tu mereka kebal undang jadi main lepas saja Jgn kan dlm dewan kat luar pun mereka lebih galak lagi bercakaran sghpun itu akn mendedahkan mereka kpd proses undang Alhamdulill...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan

Elegan Dalam Minimalis

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Anak2 Harta Paling Berharga Bella Astillah Peminat Harap Ayden Jaga Mummy Elok2

Bahan Bacaan Berperingkat Kad Bacaan Bergred Bbm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar