Tidak Bijak Bagi Joe Biden Untuk Mengubur Pencapaian Manis Donald Trump Atas Korea Utara




 Kebijakan Amerika Serikat (AS) atas Korea Utara di bawah kepemimpinan Joe Biden yang akan datang masih menjadi teka-teki.


Sejauh ini, Biden belum menunjukkan langkah pasti apa yang akan diambilnya atas sejumlah pencapaian manis Presiden Donald Trump selama tiga tahun terakhir.


Namun sejumlah pihak dibuat khawatir jika Biden akhirnya mengubur pencapaian-pencapaian tersebut dan merusak perbaikan hubungan AS dengan Korea Utara.




Salah satunya adalah Presiden Korea Selatan, Moon Jae-in yang mendesak Biden untuk melanjutkan dialog damai dengan Korea Utara.


Dalam pidato awal tahun yang disampaikannya pada Senin (18/1), Moon mendorong Biden untuk memasukkan dialog damai dengan Korea Utara ke dalam prioritas kebijakan luar negeri AS.


Ia bahkan meminta Biden untuk menindaklanjuti pencapaian pertemuan Trump dengan Pemimpin Tertinggi Korea Utara, Kim Jong Un di Singapura pada 2018.


Namun jika melihat catatan masa lalu, Biden sendiri pernah menyebut Kim sebagai "thug" atau penjahat. Ia juga menegaskan hanya akan bertemu dan melanjutkan dialog damai dengan Korea Utara jika Pyongyang sepakat melakukan denuklirisasi.


Teka-teki kebijakan Biden atas Korea Utara itu juga menjadi perhatian dosen politik Asia Timur Universitas Islam Negeri (UIN) Jakarta Syarif Hidayatullah, Teguh Santosa.


Teguh mengatakan, telah terjadi penurunan ketegangan secara signifikan yang tidak pernah terbayangkan sebelumnya di Semenanjung Korea selama pemerintahan Trump. Sehingga tidak bijak bagi Biden menekan tombol reset.


"Joe Biden akan terlihat tidak bijaksana bila mengembalikan hubungan Amerika Serikat dan Korea Utara ke titik sebelum pertemuan antara Kim Jong Un dan Donald Trump di Singapura bulan Juni 2018. Bagaimanapun setelah pertemuan itu, Korea Utara memperlihatkan sikap koperatif dengan melucuti fasilitas nuklir mereka," ujar mantan Ketua Bidang Luar Negeri Persatuan Wartawan Indonesia (PWI) itu.


Komitmen Korea Utara


Dalam pernyataan tertulisnya yang diterima redaksi Kantor Berita Politik RMOL pada Selasa (19/1), Teguh juga menyoroti bagaimana Kim menunjukkan komitmennya terhadap perdamaian di Semenanjung Korea saat menyampaikan pidato dalam Kongres ke-8 Partai Pekerja Korea pekan lalu.


"Kim Jong Un telah menyampaikan komitmennya untuk meningkatkan hubungan negara itu dengan negara-negara lain, dimulai dari Korea Selatan,” ujar Sekjen Perhimpunan Persahabatan Indonesia-Korea Utara itu.


Dengan pernyataan Kim tersebut, Teguh mengatakan, semestinya pemerintahan baru Biden menyambut positif dan menanggalkan segala "beban" politis maupun ideologis.


Beban politis yang dimaksud Teguh merupakan keinginan Biden untuk mencatatkan hal-hal yang berbeda dibandingkan dengan pemerintahan Trump sebelumnya.


Sementara beban ideologis berupa keinginan kubu Partai Demokrat menjajakan demokrasi ala Amerika Serikat ke negara-negara yang menurut mereka tidak demokratis dan terbelakang.


“Joe Biden sudah selayaknya membuka mata lebar-lebar bahwa demokrasi ala mereka yang selama ini mereka jajakan dan paksakan di banyak negeri telah menciptakan kekalutan dan kekacauan global," jelas Ketua Bidang Luar Negeri PP Pemuda Muhammadiyah itu.


"Menciptakan perdamaian bukan dengan memaksa bangsa lain dan negara lain menerima dan mengadopsi cara hidup dan pandangan politik mereka," imbuhnya.


Pencapaian Era Trump


Melalui pernyataannya, Teguh juga mengingatkan kembali pencapaian-pencapaian yang telah diwujudkan AS selama pemerintahan Trump.


Misalnya pada April 2018, Kim bertemu dengan Moon di perbatasan Panmunjom. Dalam kesempatan itu, Kim sempat mengajak Moon menginjakkan kaki di Korea Utara. Sebulan kemudian keduanya kembali bertemu di tempat yang sama.


Sementara pada Juni tahun yang sama, Kim dan Trump bertemu di Singapura.


"Pertemuan Singapura tersebut patut dicatat sebagai pertemuan historis di abad ini," lanjut Teguh.
 
Tahun 2018 belum berakhir. Pada September, Moon mengunjungi Pyongyang dan Gunung Paektu yang sakral bagi masyarakat di kedua Korea. Kim bahkan memberikan kesempatan kepada Moon untuk berbicara langsung di hadapan rakyat Korea Utara di First of May Stadium, Pyongyang.


Lalu Kim dan Trump melakukan pertemuan di Hanoi, Vietnam pada 2019. Tidak ada kesepakatan yang dihasilkan, tetapi hubungan kedua negara masih tetap bertahan.


Medio 2019, usai menghadiri G-20 Summit di Osaka, Trump terbang ke Korea Selatan untuk bertemu dengan Kim dan Moon di Panmunjom.


“Lagi-lagi ini adalah pertemuan historis yang patut kita catat dalam konteks membangun perdamaian di Semenanjung Korea," sambung Teguh.
Mengutip hasil pembicaraan dengan banyak pihak di Korea Utara, Teguh mengatakan, sesungguhnya Korea Utara pun kurang puas dengan berbagai hasil pembicaraan yang telah dilakukan sebelumnya.


“Korea Utara merasa telah memberikan banyak hal, dan tidak mendapatkan balasan apa pun. Namun begitu, mereka tetap menjaga komitmen dan tidak berniat untuk menciderainya,” demikian Teguh Santosa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bagibagi.info/2021/01/tidak-bijak-bagi-joe-biden-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Joe Biden Akan Tandatangani 17 Perintah Eksekutif Batalkan Dasar Pentadbiran Trump

Joe Biden Akan Tandatangani 17 Perintah Eksekutif Batalkan Dasar Pentadbiran Trump

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 62 hits
Ternyata pada hari pertama Joe Biden selaku Presiden Amerika Syarikat di Capitol beliau tidak terus membuang masa apabila mula merancang menandatangani 17 Perintah Eksekutif berhubung fungsi negara AS Untuk makluman Biden dari Parti Demokra...
Cara Buat Ayam Goreng Korea Pedas Manis Sedap

Cara Buat Ayam Goreng Korea Pedas Manis Sedap

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 162 hits
Teringin nak makan ayam goreng rangup Korea rasa manis pedas dan sedap time petang petang nih Apa kata kita cuba buat sendiri di rumah Bahan bahan untuk masak ayam goreng rangup ni tidaklah sesusah mana Kalau makan dekat K Fry ke ayam dia t...
Eur Usd Januari 18 Laporan Cot Amerika Sedang Bersiap Untuk Pelantikan Joe Biden Pasukan Pengawal Nasional Dikerahkan

Eur Usd Januari 18 Laporan Cot Amerika Sedang Bersiap Untuk Pelantikan Joe Biden Pasukan Pengawal Nasional Dikerahkan

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 88 hits
EUR USD 1H Pasangan EUR USD terus jatuh pada 15 Januari dan telah jatuh ke tahap pembetulan 127 2 Lonjakan pasangan dari tahap ini akan menyokong mata wang Eropah dan permulaan pertumbuhan baru ke arah garis arah aliran menurun yang menciri...
Awani Ringkas Joe Biden Angkat Sumpah Presiden As Ke 46

Awani Ringkas Joe Biden Angkat Sumpah Presiden As Ke 46

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 86 hits
Joe Biden angkat sumpah Presiden AS ke 46 Permohonan penstrukturan semula MAG diluluskan SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FA...
Kim Jong Un Turunkan Pangkat Adiknya Agar Dia Tetap Berkuasa Lebih Lama Di Korea Utara

Kim Jong Un Turunkan Pangkat Adiknya Agar Dia Tetap Berkuasa Lebih Lama Di Korea Utara

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 63 hits
Pemimpin Korea Utara Kim Jong Un telah memberikan dirinya gelar baru yang tinggi dan menyingkirkan adik perempuannya untuk berkuasa dari lingkaran dalam elit kuat di Korea Utara Adik perempuan Kim Jong un yang bernama Kim Yo jong menjadi sa...
Pasangan Mata Wang Eur Usd 12 Januari Laporan Cot Perasmian Joe Biden Yang Tidak Menarik

Pasangan Mata Wang Eur Usd 12 Januari Laporan Cot Perasmian Joe Biden Yang Tidak Menarik

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 73 hits
Pasangan mata wang EUR USD pada carta 1H Pada 19 Januari pasangan mata wang EUR USD secara terus meningkat dan membuat pengukuhan di atas garis trend menurun Oleh demikian mood pedagang telah berubah dari bearish menjadi bullish dan pertumb...
Goodbye Trump Hello Biden

Goodbye Trump Hello Biden

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 108 hits
WHAT are our expectations of Joe Biden Replacing Donald Trump as the US President is just a formality The main focus is more on his policies notably foreign economic and engagement with the Muslim world Among a raft of orders addressing imm...
Trump Acknowledges Biden Victory A Day After Capitol Chaos Faces Call For Removal

Trump Acknowledges Biden Victory A Day After Capitol Chaos Faces Call For Removal

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 88 hits
President Donald Trump faced the threat yesterday of a second impeachment a day after his supporters breached the US Capitol in a stunning assault on American democracy as Congress was certifying President elect Joe Biden s victory As Democ...
Biden Jadi Presiden As Implikasinya Ke Atas Malaysia

Biden Jadi Presiden As Implikasinya Ke Atas Malaysia

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 150 hits
PETALING JAYA Dengan pelantikan Joe Biden sebagai presiden AS Malaysia mungkin menjadi kunci utama untuk dasar AS khasnya dalam isu perdamaian di Timur Tengah Menurut laporan AS Biden sudah menyenaraikan sejumlah arahan eksekutif termasuk m...
Mitos Saka Keturunan Dalam Lagu Nenek Si Bongkok Tiga

P Mau Main Main Arhh 4 Lelaki Ditahan Kerana Pukul Samun Pemandu Myvi

Kerajaan Gagal Tok Mat Andaikan Dapat Pulih Umno

Kelemahan Kerajaan Bukan Covid Punca Gaji Graduan Rendah

Lirik Ramadhan Zizi Kirana Feat Hafiz Hamidun

Pakej 2021 Buffet Ramadhan Dan Sea Life Di Legoland Johor Baharu

Contoh Surat Kebenaran Rentas Daerah Negeri

Microsoft To Set Up First Datacentre Region In Malaysia Train 1m People



Lina Medina Ibu Paling Muda Dalam Dunia

Bateri Berlian Dari Sisa Radioaktif Ini Mampu Bertahan 28 Ribu Tahun

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ramadani TV3

Kisah Gadis Colombia Yang Tidur Selama 2 Bulan Secara Berterusan Sleeping Beauty

Berapa Harga Sebenar Kereta Recond Popular Jepun Yang Dijual di Malaysia


Dato Sri Aliff Syukri Dilantik Sebagai E Ambassador Di Pameran Pra Pelancaran Gintell S7 Superchair

Jawatan Kosong Terkini Agensi Kelayakan Malaysia Gaji Rm1 218 00 Rm9 585 00 Kelayakan Minima Pmr Layak Memohon

Cendol Mahabah Benut

Persiapan Ramadhan Syeikh Zainul Asri Hj Ramli

Drama Calon Menantu Tuan Rumah

Anies Sebut 130 Rumah Terbakar Di Taman Sari 263 Kk Terdampak