Tidak Bagus Minum Air Lemon Waktu Malam Betul Ke Apa Kata Pakar



Tidak Bagus Minum Air Lemon Waktu Malam, Betul Ke? Apa Kata Pakar
AIR limau atau lemon adalah salah satu must potion bagi influencer kesihatan dan air dengan rasa masam ini sentiasa ada dalam kehidupan seharian mereka.
Kebiasaannya, melalui video yang dimuat naik di media sosial, influencer secara amnya mendakwa bahawa air lemon mempunyai pelbagai manfaat – daripada meningkatkan kesihatan kulit, imuniti, kepada detoksifikasi.
Bagaimanapun, rata-rata individu mengambil minuman ini pada waktu pagi. Kenapa? Apa yang akan berlaku jika air lemon diminum pada waktu malam?
Berikut merupakan kebaikan dan kesan sampingan minum air lemon sebelum tidur, termasuk;
1. Mitos kebaikan lemon Menurut Pakar Diet di LetsGetChecked, Megen Erwine, banyak dakwaan tentang kebaikan minum air lemon yang tidak disokong pakar sains.
Namun, itu tidak bermakna lemon tidak mempunyai manfaat, kerana semestinya ia adalah sumber vitamin C yang baik.
Malah laman media Well and Good, menjelaskan satu sudu jus lemon mempunyai kira-kira 10mg vitamin C – walaupun kebanyakan orang dewasa memerlukan 75-90mg vitamin C setiap hari.
Menurut Erwine, vitamin C adalah antioksidan yang kuat dan menyokong sistem imuniti seseorang.
Vitamin ini memainkan peranan dalam pencegahan penyakit kardiovaskular, pencegahan dan rawatan kanser, degenerasi makula berkaitan usia (AMD) dan perkembangan katarak, serta pencegahan dan rawatan selesema biasa.
2. Lemon sebagai asas penghidrat tubuh Lemon juga mempunyai banyak manfaat seperti perahan jus lemon sebagai faktor penghidratan asas.
Dalam pada itu, sentiasa mengekalkan tubuh terhidrat adalah suatu perkara yang sangat penting untuk kesihatan dan kepanjangan umur seseorang.
Kerana penghidratan adalah salah satu perkara terbaik yang boleh dilakukan seseorang untuk kekal sihat.

3. Manfaat air putih Bercerita mengenai detoks, sebenarnya air kosong pun jauh lebih tinggi kebaikannya.
Dengan minum lebih banyak air sahaja hati dan buah pinggang mampu menyingkirkan lebih banyak toksin melalui saluran air kencing.
Perlu diingat, badan kita tidak memerlukan mekanisme detoks yang mewah, ia hanya perlu disokong oleh tabiat harian yang sihat di samping menggalakkan fungsi optimum.
Antara kesan sampingan minum air lemon sebelum tidur, termasuk;

1. Punca kencing malam Apabila minum jus lemon sebelum tidur ia boleh mengganggu tidur seseorang kerana akan kencing dengan kerap.
Penyelesaiannya, perhatikan berapa banyak air lemon yang diminum jika anda ingin mengelak dari pergi ke tandas berulang kali pada waktu malam.
2. Konsumsi air lemon secara minimum Erwine berpendapat bahawa minum air lemon suam sebelum tidur boleh memberi kesan kelegaan dalam tubuh, yang membantu mengurangkan tekanan dan meningkatkan kualiti tidur.
Selain itu, bagi mereka yang mendapati air lemon sebagai minuman yang mengenyangkan pada waktu malam, ia boleh menjadi alternatif yang lebih sihat kepada minuman beralkohol atau snek lewat malam.

3. Pedih ulu hati Bagi mereka yang mengalami pedih ulu hati dan GERD, pengambilan air lemon sebelum tidur boleh menyebabkan gejala.
Sebaiknya buat keputusan yang bernas untuk kesihatan tubuh sebelum menambah air lemon ke dalam rutin malam anda.
Kita boleh mengujinya terlebih dahulu dengan meminum segelas air lemon suam atau sejuk sebelum tidur. Selepas itu, awasi tingkah laku tidur kita dengan melihat jika berlaku pencernaan yang baik dan kesihatan kita bertindak balas terhadapnya, maka ia mungkin bagus untuk diamalkan setiap malam.
Tidak Bagus Minum Air Lemon Waktu Malam, Betul Ke? Apa Kata Pakar
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik :
Dia nak mengurat siapa, itu hak dia, saya tidak lagi berstatus isterinya – Nadia Brian Kura-kura terhempas kerana pujian – Shabery Fitnah PM: SetPol buat laporan polis Tomok terima royalti RM19.06 untuk 7 tahun PN dicabar letak Muhyiddin sebagai ‘poster boy’ di Johor Isu saham Azam Baki, pemberi maklumat dipanggil ke Bukit Aman PH ubah peraturan hutang, Najib tegur Pua ‘beremosi’ Digelar itik patah kaki? PAS boleh ‘pergi lebih jauh’ – Azan Bagaimana TMJ boleh tahu cerita dalam kelambu? Sekolah Cina tolak 1,208 guru BM KPM, diganti calon ‘walk in’? Ini sebab mengapa Anwar elak menggunakan logo PH dalam PRN Johor Layari Laman Facebook MYKMU</a
Pelakon Mak Wan Latah Menikah Lagi, Kali Ini Pindah Ikut Suami Ke Kuala Pilah

Luna Maya Terkedu Ditanya Soalan Panas, “Awak Pernah Buat Jahat Dalam Kereta Tak?

Pak Nil bertemu jodoh?

The post Tidak Bagus Minum Air Lemon Waktu Malam, Betul Ke? Apa Kata Pakar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/01/tidak-bagus-minum-air-lemon-waktu-malam-betul-ke-apa-kata-pakar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Ibu Waktu Malam Bantu Anak Tidur Lena Tak Meragam Betul Ke

Susu Ibu Waktu Malam Bantu Anak Tidur Lena Tak Meragam Betul Ke

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 184 hits
Patutlah dia cepat tertidur masa menyusu malam Rupanya ada penyebab yang membuatkan bayi mudah tertidur Hebatnya ciptaan Allah ini lengkap dengan fungsinya dan sesuai dengan masanya Pernah tak dengar bahawa susu ibu yang diperah pada waktu ...
Amalkan Minum Mandi Air Selusuh Cara Siti Nurhaliza Tunggu Hari Bersalin Sempat Pesan Pada Neelofa

Amalkan Minum Mandi Air Selusuh Cara Siti Nurhaliza Tunggu Hari Bersalin Sempat Pesan Pada Neelofa

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 160 hits
Menanti detik hari melahirkan anak sememangnya begitu mendebarkan semua ibu Masing masing dengan cara sendiri Namun bagi penyanyi nombor satu negara Dato Sri Siti Nurhaliza beliau senang memilih cara orang orang lama sebelum melahirkan anak...
Gst Lebih Baik Untuk Tangani Hutang Isi Rumah Yang Tinggi Kata Pakar Ekonomi

Gst Lebih Baik Untuk Tangani Hutang Isi Rumah Yang Tinggi Kata Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 173 hits
Pelaksanaan GST berlapis akan meringankan beban golongan berpendapatan rendah kata ahli ekonomi Carmelo Ferlito PETALING JAYA Cukai barangan dan perkhidmatan yang dilaksanakan dengan baik boleh menghalang perbelanjaan tidak perlu yang memba...
Kena Rajin Minum Air Putih Selepas Bangun Tidur Jika Nak Badan Ramping

Kena Rajin Minum Air Putih Selepas Bangun Tidur Jika Nak Badan Ramping

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 183 hits
Kenapa kita digalakkan untuk minum air putih ketika perut kosong Selepas bangun dari tidur Khasiat air putih bukan sekadar untuk membersihkan tubuh malahan juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh Salah satu waktu yang paling baik untu...
Usah Percaya Minum Air Kencing Mampu Cegah Covid 19 Nanti 5 Masalah Lain Yang Datang

Usah Percaya Minum Air Kencing Mampu Cegah Covid 19 Nanti 5 Masalah Lain Yang Datang

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 140 hits
Usah Percaya Minum Air Kencing Mampu Cegah Covid 19 Nanti 5 Masalah Lain Yang Datang PELBAGAI mitos yang disebarkan kononnya dapat mencegah Covid 19 dan terbaharu ada mendakwa minum air kencing sendiri dapat melindungi diri daripada wabak t...
Pelawak Pian Cecupak Meninggal Dunia Akibat Terjatuh Di Bilik Air Rumah Ibunya Malam Tadi

Pelawak Pian Cecupak Meninggal Dunia Akibat Terjatuh Di Bilik Air Rumah Ibunya Malam Tadi

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 156 hits
PETALING JAYA Pelawak Pian Cecupak telah menghembuskan nafas terakhirnya selepas terjatuh di bilik air di kediaman ibunya di Pangsapuri Sentul Murni Taman Dato Senu Sentul Kuala Lumpur Menurut adiknya Hassenah abangnya ditemui dalam keadaan...
Mutiara Kata Daripada Hassan Al Basri

Mutiara Kata Daripada Hassan Al Basri

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 253 hits
Hasan Al Basri adalah salah seorang daripada Ulama terkemuka dari kalangan Tabi in yang banyak berguru dengan para sahabat Rasulullahi Sollallahu Alaihi Wassalam Beliau lahir di Madinah pada tahun 30 hijrah iaitu 642 Masihi dan dijaga oleh ...
Muda Tak Ambil Mudah Sentimen Undi18 Kata Syed Saddiq

Muda Tak Ambil Mudah Sentimen Undi18 Kata Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 161 hits
freemalaysiatoday com February 5 2022 6 00 PMSyed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata MUDA perlu berlumba lumba bukan untuk jatuhkan parti lain tetapi berlumba agar dapat berikan tawaran dan khidmat yang lebih baik JOHOR BAHRU Pimpinan terting...
Kekurangan Bekalan Bahan Mentah Ketika Ini Bersifat Sementara Kata Kpdnhep

Kekurangan Bekalan Bahan Mentah Ketika Ini Bersifat Sementara Kata Kpdnhep

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 115 hits
Shamsul Nizam berkata kenaikan harga bahan mentah ketika ini selain dipengaruhi faktor permintaan dan penawaran dalam pasaran juga banyak berkait dengan kos pengangkutan yang tinggi KUALA LUMPUR Kekurangan bekalan beberapa bahan mentah sepe...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing