Tiada Tpm Dalam Kabinet Ismail Sabri



Pada saat Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selesai menghadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah di Istana Abdul Aziz, Kuantan sebentar tadi, spekulasi barisan kabinet baharu kerajaan beliau kini semakin hangat diperkatakan.
Secara umumnya, ramai pihak sudah menduga hasrat sebenar Ismail Sabri menghadap Seri Paduka Baginda pada Khamis adalah bertujuan mempersembahkan senarai nama barisan kabinet baharu bagi membantu negara mendepani krisis Covid-19 dan ekonomi ketika ini.
Jangkaan itu diperkuatkan lagi dengan kejayaan Naib Presiden UMNO itu memeterai persefahaman dengan ketua-ketua parti dalam Pakatan Harapan (PH) termasuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mencari titik persamaan terbaik bagi menangani krisis secara bersama, pada Rabu.
Lebih-lebih lagi, persefahaman antara kerajaan dan pembangkang yang difahamkan lebih berbentuk perjanjian kepercayaan dan perbekalan (CSA) itu, dipercayai mematikan segala helah atau taktik pihak tertentu di dalam kerajaan yang cuba mendesak Ismail Sabri bagi mendapatkan jawatan politik dalam kerajaan baharu.
Hal ini kerana sejak Sabtu lalu, pelbagai pihak sudah mengemukakan tuntutan dan pandangan agar parti mereka diberikan jawatan penting dalam kabinet baharu kerajaan dipimpin Ismail Sabri, termasuk jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Selain jawatan nombor dua dalam pentadbiran kerajaan itu dikaitkan dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), beberapa ahli Parlimen dari Sarawak turut menggesa Ismail Sabri melantik Timbalan Perdana Menteri dalam kalangan pemimpin dari dua negeri berkenaan.
Daripada pihak Bersatu, Sinar Premium difahamkan terdapat empat nama disebut-sebut bakal dipertimbangkan untuk dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri baharu.
Nama berkenaan adalah Setiausaha Agung Bersatu, Datuk Seri Hamzah Zainuddin; Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu; serta dua ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) parti itu iaitu Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof.
Untuk calon jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) dari Sarawak, nama pemimpin yang dikatakan layak untuk dipilih adalah bekas Menteri Kanan (Kerja Raya), Datuk Seri Fadillah Yusof serta Setiausaha Agung Gabungan Parti Sarawak (GPS), Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.
Setakat tengah hari Khamis, beberapa pemimpin politik kerajaan yang dihubungi Sinar Premium masih 'mengunci mulut' apabila ditanyakan soal pembentukan kabinet baharu.
Bagi Ahli Parlimen Alor Gajah, Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof, beliau sendiri masih tidak mendapat sebarang gambaran barisan jemaah menteri baharu yang bakal dilantik Ismail Sabri.
Bahkan, Ahli MPT Bersatu itu menegaskan beliau tiada masalah sekiranya tidak dicalonkan kembali untuk dilantik sebagai menteri dalam kabinet baharu.
"Jujurnya, saya sendiri masih tidak tahu...Masih tiada gambaran lagi siapa bakal dilantik dalam jemaah menteri kabinet baharu. Itu urusan Perdana Menteri.
"Kalau saya tidak dilantik pun, saya tiada masalah. Kita masih ada banyak saluran lain untuk digunakan bagi menyampaikan isu permasalahan rakyat kepada kerajaan baharu," katanya kepada Sinar Premium.
Bagaimanapun, Mohd Redzuan menjangkakan saiz kabinet baharu kerajaan diterajui Ismail Sabri berkemungkinan lebih kecil dan praktikal.
Pandangan Mohd Redzuan turut dipersetujui penganalisis politik daripada Universiti Sultan Azlan Shah (USAS), Profesor Tan Sri Nordin Kardi yang mencadangkan kerajaan Ismail Sabri perlu mencontohi saiz kabinet kerajaan Britain yang melantik tidak lebih 23 menteri.
Nordin turut mengajak mana-mana ahli Parlimen kerajaan yang tidak dilantik dalam kabinet baharu supaya berjiwa besar untuk menyumbang kepada negara tanpa mengharapkan sebarang imbuhan.
Sementara itu, seorang pemimpin UMNO yang enggan dikenali tidak menolak kemungkinan jawatan Timbalan Perdana Menteri mungkin akan dikosongkan oleh Ismail Sabri buat sementara, sekurang-kurangnya sehingga usul undi percaya terhadap beliau pada sidang Parlimen diadakan.
Jelas pemimpin UMNO berkenaan, langkah itu penting bagi mengendurkan tuntutan parti-parti dalam kerajaan baharu, di samping membolehkan Ismail Sabri 'membeli masa' untuk terus berunding dengan parti-parti menyokong kerajaan bagi tujuan berkenaan.
"Sekiranya Ismail Sabri gagal mengagihkan jawatan TPM dan portfolio kementerian yang kritikal secara saksama, risiko beliau bakal kehilangan sokongan pihak yang melobi jawatan berkenaan tetap ada walaupun perjanjian CSA dengan PH sudah dimeterai.
"Justeru, saya jangkakan beliau akan membuat tindakan selamat untuk mengosongkan sementara jawatan TPM sehingga rundingan dengan parti-parti membentuk kerajaan baharu mencapai titik persamaan," katanya.
Situasi ini mungkin menyamai apa yang dilakukan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Mac tahun lalu yang melantik empat Menteri Kanan dalam kabinetnya dan mengosongkan jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Dari sudut pandang penglibatan pembangkang dalam kerajaan baharu, satu perkara menarik yang dapat dilihat umum ketika ini adalah keterbukaan ahli-ahli Parlimen menyokong kerajaan untuk menyerahkan jawatan Timbalan Speaker Dewan Rakyat kepada pihak pembangkang.
Perkara itu pada mulanya dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim dan kini diulangi semula oleh bekas penyandang jawatan berkenaan, Datuk Seri Azalina Othman Said.
Jelas Ahli Parlimen Pengerang itu, sekiranya kerajaan serius mengenai pembaharuan dan kerjasama dwipartisan, beliau yang melepaskan jawatan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat itu percaya tempatnya patut diganti oleh wakil pembangkang.
Cadangan itu menyusul pertemuan Ismail Sabri dengan pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang bersetuju mengenai kepentingan reformasi institusi dan pemerintahan baik.
Bagaimanapun, seorang lagi sumber ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) meramalkan kerajaan baharu hanya akan melibatkan ahli-ahli Parlimen pembangkang dalam beberapa jawatankuasa khas yang penting bagi menangani krisis Covid-19 dan ekonomi.
"Kemungkinan besar tiada ahli Parlimen pembangkang yang dilantik menggalas jawatan penting dalam kerajaan Ismail Sabri kelak.
"Cuma sekiranya mereka dilibatkan dalam sebilangan jawatankuasa khas penting bagi tangani krisis Covid-19 dan ekonomi negara, ya...perkara itu jelas," katanya.
Soal siapa 'lekat' dan siapa 'tidak lekat' dalam senarai, sama-sama kita tunggu pengumuman rasmi daripada Pak Long Mail nanti.
Dalam pada itu, setakat petang tadi, Pejabat Perdana Menteri memaklumkan tiada pengumuman senarai kabinet akan dibuat Ismail Sabri pada hari ini.
Dipetik dari Sinar Premium
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/08/tiada-tpm-dalam-kabinet-ismail-sabri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kabinet Ismail Sabri Tanpa Tpm

Kabinet Ismail Sabri Tanpa Tpm

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 314 hits
Kabinet Ismail Sabri tanpa TPM Pada saat Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selesai menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah di Istana Abdul Aziz Kuantan sebentar tadi spekulasi barisan k...
Saya Faham Kenapa Pm9 Dan Ydp Agong Membuat Keputusan Berikut Najib Bersuara Mengenai Kabinet Baru Ismail Sabri

Saya Faham Kenapa Pm9 Dan Ydp Agong Membuat Keputusan Berikut Najib Bersuara Mengenai Kabinet Baru Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 580 hits
SHAH ALAM Pembangkang menyifatkan anggota kabinet yang dilantik Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sama seperti lantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin
Mampukah Kabinet Ismail Sabri Bertahan Diserang Kem Zahid Dan Anwar

Mampukah Kabinet Ismail Sabri Bertahan Diserang Kem Zahid Dan Anwar

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 394 hits
agendadaily com28 8 2021Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anak muridnya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Pelbagai reaksi awal diberikan sejurus pengumuman barisan Kabinet baharu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail...
Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

Selepas Ismail Sabri Umum Barisan Kabinet Baru Mkt Umno Bermesyuarat Malam Ini

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 206 hits
August 27 2021 Selepas dua kali ditangguhkan Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi UMNO dijadual berlangsung malam ini di ibu pejabat parti di Menara Dato Onn di sini Ini merupakan kali pertama mesyuarat MKT berlangsung selepas Naib Preside...
Ismail Sabri Umumkan Kabinet Baharu Tanpa Menamakan Siapa Timbalan Perdana Menteri

Ismail Sabri Umumkan Kabinet Baharu Tanpa Menamakan Siapa Timbalan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 214 hits
PETALING JAYA Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pembentukan Kabinet baharu dibarisi seramai 31 Menteri dan 38 Timbalan Menteri hari ini Bagamanapun tiada pengumuman berhubung lantikan jawatan Timbalan Perdana Menter...
Kabinet Besi Buruk Ismail Sabri Gagal Fahami Kebencian Rakyat

Kabinet Besi Buruk Ismail Sabri Gagal Fahami Kebencian Rakyat

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 275 hits
Melihat senarai menteri dan timbalan menteri yang diumumkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob pagi tadi kesimpulan paling jelas ia langsung tidak menampakkan sebarang perubahan dan pembaharuan Seolah olah kabinet yang dibentuknya ini tida...
A Kadir Jasin Jika Kabinet Ismail Sabri Hebat Kenapa Cuma Kj Menonjol

A Kadir Jasin Jika Kabinet Ismail Sabri Hebat Kenapa Cuma Kj Menonjol

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 233 hits
Malaysiakini Apabila Ismail Sabri Yaakob menjadi perdana menteri kesembilan pada 20 Ogos lalu beberapa penganalisis membayangkan ramai muka baru akan dilantik naib presiden Umno itu ke dalam kabinet Sebagai perdana menteri baru Ismail dikat...
Ismail Sabri Tpm Paling Cepat Dilantik Pm Dalam Sejarah

Ismail Sabri Tpm Paling Cepat Dilantik Pm Dalam Sejarah

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 262 hits
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob KUALA LUMPUR Tidak sampai 2 bulan mengisi jawatan timbalan perdana menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini diberi kepercayaan menggalas tanggungjawab besar sebagai pemimpin nombor satu negara Pelantika...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital