Tiada Lagi Bazar Ramadan Untuk Tahun 2020 Ini 7 Jenis Juadah Yang Anda Pasti Rindui




Setiap kali tibanya bulan puasa, perkara yang pasti ditunggu-tunggu oleh kita adalah bazar Ramadan.


Saban tahun, bulan mulia ini pastinya akan dimeriahkan dengan ratusan tapak bazar Ramadan yang dibuka di banyak tempat seluruh Malaysia.

Apa yang lebih menyeronokkan, jika dilihat bazar Ramadan bukan sahaja dikunjungi oleh mereka yang beragama Islam, bahkan individu dari agama lain juga tidak ketinggalan untuk mengunjunginya. Ini kerana, pelbagai jenis makanan dan minuman yang sebelum ini mungkin sukar untuk dijumpai boleh dibeli di bazar Ramadan.

Namun tahun ini suasana bulan Ramadan di negara kita mungkin akan sedikit berbeza susulan daripada penularan wabak Covid-19 yang semakin meruncing.

Kerajaan sebelum ini telah menyatakan bahawa tiada bazar Ramadan dibenarkan untuk beroperasi di seluruh negara sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Berita tersebut mungkin telah mengecewakan rata-rata daripada kita namun Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebelum ini berkata ia perlu dilakukan untuk membendung penularan wabak Covid-19 yang masih mengancam negara pada ketika ini.

Ketika pergi ke bazar Ramadan di tahun-tahun sebelum ini, sudah pastilah kita akan membeli pelbagai jenis makanan dan minuman untuk dijadikan menu ketika berbuka.




Justeru itu, di sini kami senaraikan tujuh jenis juadah yang anda pasti rindui untuk beli di bazar Ramadan.

1. Tepung pelita


Siapa sahaja yang tidak menggemari kuih tepung pelita bukan? Boleh dikatakan hampir di setiap bazar kuih ini dijual dan dibeli oleh pengunjung pada setiap kali tibanya bulan Ramadan. Rasa manis yang ada pada kuih ini membuatkan ia sering menjadi pilihan sebagai pembuka selera ketika berbuka puasa. Agak-agak dapat ke kita merasa kuih tepung pelita ya untuk berbuka tahun ini? Hmmm...


2. Murtabak


Kami pasti murtabak merupakan salah satu makanan yang akan anda rindu untuk beli di bazar Ramadan. Terdiri daripada pilihan seperti ayam ataupun daging, ramai pengunjung sanggup beratur panjang semata-mata untuk mendapatkannya dan dijadikan juadah berbuka puasa.

3. Roti John


Wajib ada dalam list tentulah roti john. Di mana-mana bazar sekalipun, roti john pastinya akan dijual kerana ia mendapat sambutan yang hangat dalam kalangan pengunjung. Selain mempunyai pilihan antara ayam atau daging, kini roti john juga sering ditambah cheese bagi menyedapkan lagi rasa. Di setiap bazar, mesti akan dapat tengok satu barisan panjang untuk membeli juadah ini bukan? Rindunya suasana ni!

Tapi tak mengapalah, jika kali ini anda tidak dapat beli di bazar, anda cubalah buat sendiri di rumah. Mana tahu lagi sedap!

4. Nasi kukus ayam berempah


Sedapnya kalau dapat nasi kukus ayam berempah ketika berbuka! Mana tidaknya, ketika lapar, juadah seperti nasi inilah yang paling sesuai untuk dimakan. Pergi sahaja ke mana-mana bazar, nasi kukus ayam goreng berempah juga sering dijual dan menjadi pilihan pengunjung khususnya golongan bujang dan juga mereka yang bekerja.

Tapi tak apa, tahun ini try buat sendiri di rumah ok. Yang penting, sambal tu kena pedas dan sedap barulah nasi kukus ayam berempah anda 'terangkat'!

5. Air soya


Sebab tak ada lagi bazar Ramadan untuk tahun ini, mesti ramai yang rasa 'gelisah' mana nak dapatkan air soya bukan? Yelah, ada bazar, senang sahaja nak dapatkan air ni. Rasa air ini yang segar membuatkan ia sering dijadikan pilihan untuk 'diteguk' ketika berbuka. Tak kiralah soya panas ataupun soya sejuk, rasanya tetap sedap!

6. Popia basah


Popia basah juga akan turut menjadi juadah yang anda pasti rindui untuk beli di bazar. Kalau dapat inti yang padat tu lagilah sedap kan. Kalau nak tahu sedap ke tak, senang je. Selalu yang beratur panjang tu, maknanya sedaplah popia basah yang dijual.

7. Nasi goreng, mee / bihun / kueh teow kuali besar


Haaa.. mesti ada yang tak sangka menu ni pun akan ada dalam list kan? Selalunya kalau anda perasan, nasi goreng, mee, bihun atau kueh teow yang digoreng dalam kuali besar ini sentiasa mendapat sambutan dan menjadi pilihan ketika pergi ke bazar. Mana tidaknya, harga yang jauh lebih murah di samping rasanya yang sedap menyebabkan ia sentiasa menjadi 'rebutan'.

Tak apalah, sebab tak ada bazar tahun ini, anda gorenglah sendiri dekat rumah ok? Mesti lagi 'mengancam' rasanya.

Jadi sempena bulan Ramadan nanti, kita panjatkan doa agar negara kita dapat kembali pulih seperti sedia kala okay? InsyaAllah tahun depan kita bolehlah sambut bulan Ramadan seperti sebelum ini dan yang penting dapat pergi ke bazar! - says

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wwwberita-semasa.blogspot.com/2020/04/tiada-lagi-bazar-ramadan-untuk-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Bazar Ramadan Online Bagi Sekitar Pahang Untuk Tahun 2020

Senarai Bazar Ramadan Online Bagi Sekitar Pahang Untuk Tahun 2020

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 536 hits
Sebagai alternatif daripada bazar Ramadan kini kita semua beralih kepada Bazar Ramadan Online terutamanya bagi sekitar Pahang Pada 8 April yang lepas Menteri Besar Pahang telah mengumumkan dimana tahun ini seperti tahun tahun sebelum ini ke...
Tanpa Terawih Di Masjid Bazar Sambutan Ramadan Tahun Ini Berbeza Perdana Menteri

Tanpa Terawih Di Masjid Bazar Sambutan Ramadan Tahun Ini Berbeza Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 304 hits
CYBERJAYA Kehadiran bulan Ramadan yang penuh keberkatan tidak lama lagi mungkin disambut secara penuh berbeza berbanding tahun tahun sebelum ini Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata penularan wabak Covid 19 memerlukan semua piha...
Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Bersamaan Tahun 2020 Masihi

Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Bersamaan Tahun 2020 Masihi

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 1046 hits
Selamat Menyambut Ramadan 1441 H Kepada Semua Muslimin Muslimat Salam ramadan semua kesayangan saya yang tak pernah serik menyokong blog comel bernama aynorablogs com ini Selama jatuh bangun suka duka kejayaan dan kegagalan telah anda saksi...
Daftar Negara Dengan Durasi Puasa Ramadan Terpanjang Dan Terpendek Di Dunia Tahun 2020

Daftar Negara Dengan Durasi Puasa Ramadan Terpanjang Dan Terpendek Di Dunia Tahun 2020

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 293 hits
Duh nggak bisa bayangin deh yang harus puasa 20 jam per hari Berat banget pastinya ya
Kerajaan Pahang Putuskan Tiada Bazar Ramadan Tahun Ini

Kerajaan Pahang Putuskan Tiada Bazar Ramadan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 207 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang membuat keputusan tidak membenarkan penganjuran bazar Ramadan di 11 kawasan pihak berkuasa tempatan di negeri ini Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata keputusan itu dibuat bagi memutuskan rantaian ja...
Mb Kaedah Jual Beli E Bazar Ramadan Jamin Kualiti Juadah

Mb Kaedah Jual Beli E Bazar Ramadan Jamin Kualiti Juadah

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 283 hits
SHAH ALAM 16 APRIL Kerajaan Negeri akan mengumumkan kaedah jual beli sistem e bazar selewat lewatnya minggu depan kata Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari berkata mekanisme itu bergantung kepada aspek logistik termasuk mengambil kir...
Pelbagai Juadah Bazar Ramadan Kini Boleh Didapati Di Grabfood Dan Grabexpress

Pelbagai Juadah Bazar Ramadan Kini Boleh Didapati Di Grabfood Dan Grabexpress

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 333 hits
Dengan kerjasama antara Grab Malaysia dengan kerajaan Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur anda kini boleh menikmati perkhidmatan makanan ketika Ramadan dengan selesa dan selamat Menariknya lagi anda boleh menikmati diskaun sehingg...
Hari Pertama Ramadan Bagi Tahun 2020

Hari Pertama Ramadan Bagi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 382 hits
DAY 38 Sambungan kisah semalam di Ibu dalam bilik tu Nuha punya kan ibu Bukanlah itu orang lain punya Alah Nuha tahulah itu Nuha punya Hadiah dari mak saudara dia a k a mama1 Ramadan 1441 HijrahSalam Ramadan buat semua Cabaran Ramadan buat ...
Idea Kuih Raya Popular Lejen Dan Pasti Sedap Tahun 2020

Idea Kuih Raya Popular Lejen Dan Pasti Sedap Tahun 2020

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 675 hits
Idea Kuih Raya Popular Lejen Dan Sedap Tahun 2020 Kita nak perah idea sikit bagi kat korang yang dah nak start order kuih raya tahun ni Agaknya kuih raya yang mana satu jadi idaman pada tahun 2020 ni Atau ada kuih baru yang namanya kuih waw...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api