Tiada Istilah Rezeki Terpijak Dlm Islam Ini Hukum Terjumpa Duit Atau Harta Tercicir Rileks Media


PIHAK yang menjumpai barang tercicir yang tidak diketahui pemiliknya perlu mengambil tanggungjawab dan amanah untuk memulangkan kepada tuannya atau menyimpan barang itu sehingga menemui pemiliknya.
Namun, andai barangan yang dijumpai itu mudah rosak seperti makanan, maka individu yang menjumpainya boleh menggunakan atau memakannya, tetapi dengan syarat bersedia membayar harga nilai barangan itu jika dituntut tuannya nanti.
Pensyarah Kanan Universiti Putra Malaysia (UPM), Mohd Sukki Othman, berkata masyarakat tidak boleh ambil mudah dengan membuat keputusan sendiri kerana terdapat mekanisme atau kaedah menguruskan barang yang dijumpai disebabkan tercicir.
“Merujuk hukum menjumpai atau memungut barang yang tercicir, kita boleh ambil jika berasakan diri amanah serta berniat hendak memulangkan kepada tuannya. Jika kita rasa diri tidak amanah, maka jangan ambil.
Sedia bayar jika pemilik tuntut
“Bagi barang yang mudah rosak seperti makanan, individu berkenaan boleh mengambil dan memakannya tetapi hendaklah bersedia membayar harga makanan itu jika dituntut oleh pemiliknya.
Sebabnya, jika dibiarkan dikhuatiri barang itu akan rosak. “Pihak yang menjumpai barang tercicir perlu memastikan bentuk sebenar barangan itu, mengumumkan kepada orang ramai selama tempoh satu tahun, menyimpan jika tiada yang menuntut dan mengembalikan apabila ada pemilik menuntutnya,” katanya
Dalam kejadian di FELDA Selendang, Rompin, beberapa penduduk menyembelih seekor lembu seberat 300 kilogram (kg) yang patah kaki akibat kema    la   ngan selepas tiada siapa mengaku haiwan itu milik mereka.
Alasan penduduk, mereka tidak mahu membiarkan lembu itu mathi kesakitan, manakala daging yang sudah dise melih itu diagih kepada orang yang mela pah dan kenalan terdekat mereka
Mengulas perkara itu, Mohd Sukki berkata, sewajarnya mereka yang menjumpai lembu berkenaan mengisytiharkannya untuk mencari pemilik haiwan itu kerana setiap barang sudah pasti ada tuannya.
“Kejadian berlaku di kawasan kampung, jadi tidak munasabah lembu itu tiada pemiliknya. Namun, penduduk hendak selamatkan daripada lembu itu menjadi bangkai.
“Oleh itu, mereka yang mengambil daging berkenaan hendaklah bersedia membayar harga daging terbabit jika tuannya membuat tuntutan,” katanya.
Bolehkah ambil duit yang tercicir SUDAH jatuh ditimpa tangga, itu yang boleh dikatakan kepada pemilik wang syiling RM75,000 yang mengalami kema   la   ngan di Kilometer 244 Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus), dekat susur keluar Pedas beberapa tahun lalu
Berdasarkan laporan akhbar tempatan, orang ramai dikatakan berpusu-pusu menghentikan kenderaan mereka, sebahagiannya bukan untuk menolong mengutip dan mengembalikan wang yang bertaburan itu, sebaliknya mengambil dan melarikan semua wang syiling yang dikutip.
Tentunya penghargaan wajar diberi kepada mereka yang datang membantu tetapi bagi yang mengambil kesempatan melarikan wang terbabit, kejadian seperti ini sangat mendukacitakan dan jelas memperlihatkan betapa rakusnya naf su keinginan kepada wang.
Mereka sama sekali tidak mengendahkan persoalan hukum. Demikian amaran Rasulullah SAW yang bermaksud: “Akan sampai satu zaman di mana manusia tidak lagi menghiraukan daripada sumber mana diperoleh hartanya, sama ada daripada yang halal atau yang haram.” (Riwayat Al-Bukhari) Lebih teruk daripada itu, tiada lagi rasa ‘malu’ dan hiraukan kece  de  raan tuan punya wang yang berada di tempat sama.
Mereka juga tidak menghiraukan keselamatan diri sehingga dilaporkan ada yang mengutipnya di tengah-tengah lebuh raya, sehingga akhirnya pihak berkuasa terpaksa menutup laluan bagi memastikan tiada kema langan nya wa akibat kera kusan itu.
Dalam Islam, setiap harta yang dijumpai dan tidak diketahui pemilik, tidak boleh kita nikmati sebelum melalui proses tertentu.
Harta yang ditemui tanpa diketahui pemilik dinamakan ‘Luqatah’ di dalam ilmu Fiqh Islam.
Rasulullah SAW menyatakan bahawasanya: “Barang siapa menjumpai sesuatu harta, wajiblah dia memaklumkannya (bersaksi) dia menjumpainya kepada orang yang adil atau pihak berkuasa, tidak boleh sama sekali dia menyembunyikan dan menghilangkannya.
“Sekiranya dapat dijumpai pemiliknya, wajib dia mengembalikan wang terbabit, jika gagal maka harta tadi dikira milik Allah SWT dan boleh disedekahkan kepada sesiapa yang diingini.” (Riwayat Abu Daud) Imam Al-Khattabi menghuraikan, ia hanya boleh dimanfaatkan oleh yang menjumpainya setelah mencari pemiliknya dalam tempoh satu tahun. (Aunul Ma’bud, 101) Itu perbincangan hukum menjumpai harta dan panjang lagi perbincangannya dalam mazhab Fiqh Islam, cuma dapat kita lihat betapa Islam mengajar umatnya supaya sentiasa peka dan berhati-hati dalam apa juga harta yang diterima.
Malah yang dijumpai pun belum tentu boleh dimanfaatkan, apatah lagi untuk menganggap ia sebagai ‘rezeki terpijak’ atau ‘durian runtuh’.
Jika demikian disiplin Islam dalam hal harta yang dijumpai, tentulah Islam sangat melarang sesiapa juga mengambil kesempatan menchori, meruumpak dan melarikan wang yang tercicir akibat ke  ma  la  ngan sedang diketahui tuannya dalam kesakitan.
Justeru, saya ingin menasihatkan individu yang mengutip dan melarikan wang tercicir dalam kema langan di lebuh raya itu supaya segera bertaubat dan memulangkan wang terbabit kepada pemiliknya walau ia bernilai beberapa ringgit.
Rasulullah SAW bersabda: “Tidak halal bagi seorang Muslim untuk menakutkan Muslim yang lain, dan apabila seorang daripada kamu mengambil hak milik saudaranya yang lain, wajiblah dia memulangkannya kembali.” (Riwayat At-Tirmidzi dan Abu Daud) Rasulullah SAW juga mengingatkan: “Tidak halal harta yang dimiliki oleh seseorang Muslim (untuk diambil oleh orang lain) kecuali diizinkan olehnya.” (Riwayat Ahmad) Tanpa memulangkan kembali, ia bakal menjadi satu beban di dalam ku  bu  ran kelak. Ia jelas wang yang haram digunakan oleh mereka dan perlu disedari dosa tindakan itu berganda-ganda kerana sebab yang dinyatakan di atas.
Source link
The post Tiada istilah ‘rezeki terpijak’ dlm Islam.Ini hukum terjumpa duit atau harta tercicir. – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/tiada-istilah-rezeki-terpijak-dlm-islam-ini-hukum-terjumpa-duit-atau-harta-tercicir-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan Dan Lihatlah Bagaimana Rezeki Mengejar Kamu Rileks Media

Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan Dan Lihatlah Bagaimana Rezeki Mengejar Kamu Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 424 hits
Perasan tak sekarang Dah banyak orang kita tak makan sekali dengan keluarga Kalau ada pun time makan tu masing masing leka main henset atau pun sibuk melayan tv Allahu Semasa saya di taman petang tadi telah datang seorang lelaki Kami pun be...
Anak Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Amalkan Doa Ini Rileks Media

Anak Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Amalkan Doa Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 421 hits
Bagaimana membuat anak anak solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah Seorang sahabat pernah bercerita Aku menceritakan satu kisah yang terjadi padaku Anak perempuanku yang berumur 16 tahun solat baginya adalah h...
Dah Kahwin Atau Belum Perempuan Umur 30an Tolong Jangan Abaikan 5 Perkara Ini Rileks Media

Dah Kahwin Atau Belum Perempuan Umur 30an Tolong Jangan Abaikan 5 Perkara Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 357 hits
Kalau anda salah seorang perempuan yang berada dalam umur 30an kena ingat bahawa kesihatan wanita tidak akan sama seperti ketika di usia remaja hingga hujung 20an Potongan badan pun banyak mula lari tak seperti masa zaman da ra dulu tambah ...
Hukum D0sa Memelihara Kucing Yang Ramai Tidak Tahu Rileks Media

Hukum D0sa Memelihara Kucing Yang Ramai Tidak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 353 hits
Kami percaya ramai diantara kita adalah pencinta kucing Namun sedarkah kita kadang kala kita telah berbuat dosa akibat membela kucing Dan dosa ini mendapat amaran daripada Rasulullah SAW Awas Inilah hukum akibat dosa membela kucing yang men...
Kerja Ayah Hanya Driver Lori Tapi Hanya Dengan Amalkan Satu Surah Tu Rezeki Jadi Murah Rileks Media

Kerja Ayah Hanya Driver Lori Tapi Hanya Dengan Amalkan Satu Surah Tu Rezeki Jadi Murah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 525 hits
Dah selalu sangat kita tengok viral testimoni nak putih nak kurus Mai sini kita baca rahsia apabila mengamalkan surah Al Waqiah dalam kehidupan seharian Semoga kita semua boleh jadi istiqomah macam confessor ni jugak InsyaAllah BUKAN DARI L...
Kunci Panjang Umur Dan Murah Rezeki Ada Pada Ibubapa Bacalah Rileks Media

Kunci Panjang Umur Dan Murah Rezeki Ada Pada Ibubapa Bacalah Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 427 hits
Redha Allah tergantung pada redha ibu dan bapa dan murka Allah bergantung pada murka ibu dan bapa mereka Wahai Rasulullah apakah masih ada kebaikan yang boleh saya kerjakan untuk berbakti kepada kedua ibu bapa saya setelah mereka meninggal ...
Berkat Menyelamatkan Kucing Saya Selalu Dimurahkan Rezeki Rileks Media

Berkat Menyelamatkan Kucing Saya Selalu Dimurahkan Rezeki Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 247 hits
Assalamualaikum Disini saya terpanggil untuk berbagi cerita tentang murah rezeki bila bela kucing Ini dari pengalaman saya sendiri Kalau saya saja yang rasa seperti ini tak tahulah Saya perasan perkara ini sudah lama Saya memang jenis yang ...
Kenapa Umat Islam Disuruh Oleh Nabi Untuk Belajar Memanah Berenang Bermain Ped4ng Dan Berkuda Rileks Media

Kenapa Umat Islam Disuruh Oleh Nabi Untuk Belajar Memanah Berenang Bermain Ped4ng Dan Berkuda Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 628 hits
Semasa berperang dengan tentera Daj jal nanti pis tol sebesar mana pun kita akan tinggal kerana ketika itu kita akan kembali berlawan menggunakan pe dang Sebab apa duduk elok elok boleh tembak nuklear dari jauh tiba tiba kita nak guna pedan...
Cara Solat Dhuha Agar Pintu Rezeki Terbuka Dengan Luas Rileks Media

Cara Solat Dhuha Agar Pintu Rezeki Terbuka Dengan Luas Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 671 hits
Apakah benar solat Dhuha itu pembuka pintu rezeki Dari Nu aim bin Hammar Al Ghathafaniy beliau mendengar Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda Allah Ta ala berfirman Wahai anak Adam janganlah engkau tinggalkan empat raka at shala...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu