Tiada Bincang Pru Awal Dalam Mt Umno Kata Ismail Sabri


agendaily.com18/3/2022
Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO

Fokus Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) yang berlangsung malam tadi tertumpu kepada isu berhubung Perhimpunan Agung UMNO 2021 (PAU) yang berlangsung esok, kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Perdana Menteri semasa ditanya wartawan yang menunggu mesyuarat tersebut berakhir menjawab ringkas ‘tiada’ apabila ditanya berhubung sama ada terdapat isu berhubung gesaan pilihan raya umum ke-15 (PRU-15) disegerakan, ia susulan timbul desakan dalam perbahasan sayap UMNO yang berlangsung semalam.

“Ia berkenaan usul dan laporan daripada wakil MT yang menghadiri mesyuarat sayap, itu sahaja,” katanya dipetik laporan media.

Ketika ditanya berkenaan sama ada usul PRU-15 dibincangkan atau sebaliknya, Naib Presiden UMNO itu hanya menjelaskan perkara itu tiada disentuh.

“Tiada,” tambahnya lagi dengan ringkas.

Ismail Sabri kemudian berkata tunggu sehingga esok bagi mengetahui lebih lanjut berhubung butiran usul yang dijangka dikemukakan pada Perhimpunan Agung itu.

Mesyuarat yang berlangsung selama dua jam bermula 8.30 malam itu turut dihadiri Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan, dua Naib Presiden iaitu Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Datuk Seri Mahdzir Khalid serta barisan ahli MT.

Sebelum ini, desakan pembubaran Parlimen oleh UMNO bagi memberi membuka laluan kepada PRU-15 semakin hangat diperkatakan pemimpin parti.

Terdahulu, Mohamad semasa dalam ucapan perasmian sayap dengan penuh yakin berkata UMNO akan kembali berkuasa dan kembali menjadi dominan sekiranya PRU-15 diadakan dengan segera, ia mengambilkira keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, Sarawak dan Johor yang menyaksikan pembangkang kalah teruk.

Menguatkan hujah UMNO semakin kuat, Mohamad juga berkata semua parti lain kini berada dalam keadaan lemah dan tidak sekuat mereka, ia sekaligus memberi keyakinan untuk merampas semua kerusi yang mereka tewas semasa PRU-14 lalu.

“PKR kalah semua kerusi yang mereka tandingi di (Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, Sarawak dan memenangi hanya satu kerusi di (PRN) Johor. DAP kehilangan banyak kerusi di Melaka dan kalah hampir semua kerusi ditandingi di Sarawak. Di Johor pula, mereka hanya memenangi 10 daripada 14 kerusi.

“Perikatan Nasional (PN) pula dalam semua PRN, hanya bergantung kepada jentera PAS dan tidak menjadi pesaing handal lagi digeruni. Di Johor, PN sudah kita jinakkan dengan hanya menang tiga kerusi,” katanya.

Susulan ucapan perasmian Mohamad, beberapa perwakilan Pemuda dan Puteri UMNO semasa membahaskan ucapan tersebut dilihat senada dengan pendirian supaya PRU-15 diadakan dengan segera.

Ketua Puteri UMNO, Datuk Zahida Zarik Khan semasa ucapan dasar pergerakan berkata Covid-19 tidak boleh dijadikan alasan lagi untuk menangguhkan PRU-15 ia memandangkan musuh sekarang berada dalam keadaan lemah dan mereka perlu mengambil kesempatan tersebut sebaik mungkin.

“Covid 19, fasa pandemik sudah beralih ke fasa endemik. Sudah boleh solat di masjid seperti biasa. Sudah boleh makan di kedai 24 jam. Sudah boleh keluar masuk-negara seperti biasa.

“Tak nafi risiko tetap ada, tetapi, ‘no pain no gain’. Risiko yang dihitung harus dibuat demi masa depan parti dan negara,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki turut juga memberi gesaan yang sama supaya mandat diberikan kepada rakyat untuk memilih pada PRU-15 nanti.

“Maka kita tiada pilihan melainkan memulangkan kembali mandat kepada rakyat bagi mereka membuat pilihan. Tiada lagi sebarang alasan untuk kita menafikan hak rakyat menentukan kestabilan.

“Tiga Pilihanraya Negeri (PRN) Sarawak, Melaka dan Johor, dapat dilaksanakan dengan selamat, tanpa masalah dan penuh ketertiban. Ini sejajar dengan peralihan negara ke arah fasa
endemik.

“Sebuah negara demokrasi memerlukan rakyat sebagai kata penentu keabsahan sesebuah kerajaan. Hanya dengan mandat baru maka sebuah Kerajaan yang teguh dan stabil dapat didirikan,” katanya.

Spekulasi bertiup kencang mengatakan tuntutan PRU-15 bakal menjadi intipati utama PAU 2021 menerusi ucapan dasar Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi esok


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/tiada-bincang-pru-awal-dalam-mt-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Enggan Bubar Parlimen Awal Adakah Ismail Sabri Akan Dipecat Daripada Umno

Jika Enggan Bubar Parlimen Awal Adakah Ismail Sabri Akan Dipecat Daripada Umno

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 113 hits
Tindakan UMNO mendesak melalui pentas PAU2021 agar PRU15 diawalkan dan diadakan sebelum pemilihan parti adalah suatu langkah terdesak yang kemungkinan membawa kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dipecat daripada parti Menjadi perbual...
Pru Awal Atau Pemilihan Parti Dahulu Apa Kata Perwakilan Umno

Pru Awal Atau Pemilihan Parti Dahulu Apa Kata Perwakilan Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 139 hits
agendaily com18 3 2022Perhimpunan Agung UMNO 2021 UMNO kini dalam dilema sama ada mahu mengadakan pilihan raya umum atau pemilihan parti tersebut terlebih dahulu bagaimanapun mood perwakilan nampaknya cenderung untuk menyokong sekiranya PRU...
Darah Saya Darah Umno Tegas Ismail Sabri

Darah Saya Darah Umno Tegas Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 159 hits
Darah saya darah UMNO tegas Ismail SabriFoto Malay Mail Jati diri saya adalah jati diri Umno Siapalah Ismail Sabri tanpa tuan tuan dan puan puan demikian ucap Perdana Menteri pada Perhimpunan Agung Umno 2021 semalam Datuk Seri Ismail Sabri ...
Umno Youth Chief Plays Down Talk Of Rift Between Zahid Ismail Sabri As Wing Concludes Congress

Umno Youth Chief Plays Down Talk Of Rift Between Zahid Ismail Sabri As Wing Concludes Congress

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 132 hits
Umno Youth chief Datuk Asyraf Wajdi Dusuki told the wing s congress today that the party is not affected by rumours of a rift between president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi and Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Asyraf dismissed...
Hala Tuju Umno Nasib Mn Akan Dimuktamad Pada Pau Ismail Sabri

Hala Tuju Umno Nasib Mn Akan Dimuktamad Pada Pau Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 111 hits
mykmu net13 3 2022Hala tuju UMNO terutama selepas Pilihan Raya Negeri Johor akan ditentukan pada Perhimpunan Agung UMNO yang dijadualkan bermula Rabu ini Selain itu UMNO juga dijangka membentangkan pendiriannya terhadap Muafakat Nasional ba...
Pm Akan Mengalah Kepada Desakan Umno Adakan Pru15 Awal Kata Penganalisis

Pm Akan Mengalah Kepada Desakan Umno Adakan Pru15 Awal Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 117 hits
malaysiatoday com March 18 2022 11 30 AMPerdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mungkin akan mengadakan PRU15 awal selepas tamat tempoh Perjanjian Persefahaman antara kerajaan dan Pakatan Harapan pada Julai kata penganalisis PETALING JAYA Perda...
Berlebihan Tonjolkan Najib Berbanding Ismail Sabri Umno Amal Politik Songsang

Berlebihan Tonjolkan Najib Berbanding Ismail Sabri Umno Amal Politik Songsang

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 124 hits
Rasanya ramai di antara kita boleh bersetuju dengan kenyataan Khairy Jamaluddin bahawa Hasni Mohamad dan Ismail Sabri adalah wajah sebenar BN bagi kempen PRN Johor ini Hasni adalah penyandang jawatan Menteri Besar Johor manakala Ismail Sabr...
Ismail Sabri Cadangan Bubar Parlimen Akan Dibincang Top 5 Umno

Ismail Sabri Cadangan Bubar Parlimen Akan Dibincang Top 5 Umno

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 133 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Keputusan berkaitan cadangan untuk membubarkan Parlimen akan dibincangkan dalam kalangan lima pimpinan tertinggi atau Top Five Umno kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Beliau yang juga Naib Presiden Umno berka...
Apakah Umno Tak Hormat Ismail Sabri Sebagai Pm

Apakah Umno Tak Hormat Ismail Sabri Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 148 hits
wartarayat com myBy March 19 2022 SEMALAM tular dalam media sosial yang menunjukkan pemimpin pemimpin tertinggi UMNO berdiri beramai ramai semasa Perhimpunan Agung UMNO 2021 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur Dalam gambar itu antaranya ke...
Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Lepak Mengopi Di Rumah Kopi38

Union Bistrot Pamer Gabungan Seni Kulinari Tradisional Dan Moden

Sertifikasi Kompetensi Barista Membaca Tren Kebutuhan Sdm Di Kalimantan Barat Saat Ini

Doa Majlis Perkahwinan Doa Untuk Pengantin Dalam Rumi Dan Maksud

Sofea Says Abun Uwee

Family Fun Starts Here Unleash The Power Of Nerf Blasters