Tiada Arah Tuju Hadapi Covid Elok Menteri Pendidikan Berundur




Tiada arah tuju hadapi Covid, elok Menteri pendidikan berundurOleh: Redzuan RF8 MediaApril 24, 2021ShareMenteri dan Timbalan Menteri Pendidikan perlu meletak jawatan kerana gagal menyelia pengurusan sekolah mendepani wabak Covid 19.
Ahli-ahli Parlimen pembangkang berkata demikian kerana ketidaktentuan polisi kerajaan Perikatan Nasional berhubung kaedah pembelajaran di sekolah yang tiada garis panduan jelas dalam menghadapi norma baharu pendidikan.
“Kami mengambil maklum kegelisahan dan keresahan yang dialami para guru, ibu bapa, pelajar dan masyarakat berkaitan kes Covid-19 melibatkan kluster Pendidikan yang semakin meningkat mutakhir ini.
“Kami juga maklum usaha pembukaan sekolah secara berperingkat pada tahun ini yang dilakukan secara tergesa-gesa sejurus tidak lama selepas PdPR diumumkan tanpa disertai penerangan yang jelas kepada masyarakat tentang pelan dan mekanisme pembelajaran
dalam norma baharu melibatkan sekolah, jika terdapat kes-kes di sekolah apabila sekolah dibuka,” kata mereka dalam satu kenyataan.
Menurut Ahli-ahli Parlimen pembangkang itu, para guru telah cuba melakukan Prosidur Operasi Standard (SOP) terbaik untuk menghindari Covid 19 daripada merebak dalam kalangan pelajar namun mereka tidak pasti bagaimana untuk menguruskan pelajar yang begitu banyak dalam satu-satu masa kerana tidak dibekalkan SOP yang mantap.
“Kami mengiktiraf usaha bersepadu pihak pengurusan sekolah dan para guru di seluruh negara dalam mematuhi SOP yang diberikan, di samping memastikan pendidikan terus berjalan demi kesejahteraan dan masa depan anak-anak bangsa.
“Kami akur usaha mengekang Covid-19 dari merebak, lantas memutuskan rantaian jangkitan wabak menuntut usaha bersepadu semua pihak tanpa kompromi dengan mana-mana individu mahupun keadaan demi memastikan keberkesanan usaha terangkum tersebut.
“Apa yang berlaku kini, pihak pengurusan sekolah hilang arah dan punca apabila berlaku peningkatan kes di sekolah, tetapi mereka tidak dipersiap untuk PdPR di kala sekolah ditutup. Malah pemberian 150,000 komputer riba yang dijanjikan kerajaan masih tidak kelihatan.
“Rakyat umumnya kabur tentang hala tuju dan pelan tindakan pihak kementerian berkaitan pendidikan kerana tidak wujud ketelusan maklumat dari KPM kepada rakyat.
“Apa yang pasti, kemarahan rakyat terutamanya para guru, pentadbir sekolah dan ibubapa terhadap kerajaan dan KPM yang diwakili Menteri dan dua timbalan menterinya adalah berhubung lemahnya pengendalian mereka terhadap situasi terkini dan dapat dilihat sama ada di peringkat bawahan mahupun di media-media sosial,” kata mereka.
Sehubungan itu, mereka berpendapat sewajarnya Menteri dan Timbalan Menteri Pendidikan berundur, memberi peluang kepada pemimpin lain yang lebih berwibawa untuk menggalas tugas menyelamatkan pelajar-pelajar daripada dijangkiti virus maut Covid 19 tetapi dalam masa sama tidak mengorbankan pendidikan kepada generasi masa hadapan.
“Atas kesedaran ini, kami mewakili semua Ahli Parlimen Pakatan Harapan dan parti-parti pembangkang yang lain mendesak agar Menteri Pendidikan beserta kedua-kedua timbalannya yang dilihat gagal dalam melaksanakan tugas seperti yang diharapkan rakyat, supaya segera berundur demi masa depan rakyat dan negara tercinta,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Dr Maszlee Malik (Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan), Nik Nazmi Nik Ahmad (KEADILAN), Teo Nie Ching (DAP), Datuk Dr Hasan Baharom (Amanah), Wilfred Madius Tangau (Upko), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Muda), Amiruddin Hamzah (Pejuang) dan Ahmad Hassan (Warisan).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/tiada-arah-tuju-hadapi-covid-elok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengurusan Sekolah Caca Marba Hadapi Covid Menteri Timbalan Menteri Pendidikan Perlu Letak Jawatan

Pengurusan Sekolah Caca Marba Hadapi Covid Menteri Timbalan Menteri Pendidikan Perlu Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 210 hits
POSTED BY AMIR WRLRMenteri dan Timbalan Menteri Pendidikan perlu meletak jawatan kerana gagal menyelia pengurusan sekolah mendepani wabak Covid 19 Ahli ahli Parlimen pembangkang berkata demikian kerana ketidaktentuan polisi kerajaan Perikat...
Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Aminolhuda Tempelak Menteri Pendidikan Jangan Jadi Bisu

Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Aminolhuda Tempelak Menteri Pendidikan Jangan Jadi Bisu

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 236 hits
April 23 2021 Pakatan Harapan Johor menggesa agar Kementerian Pendidikan tidak terus membisu dan segera mengambil langkah proaktif bagi membendung penularan kes Covid 19 di sekolah Pengerusi Pakatan Harapan Johor Aminolhuda Hassan berkata t...
Menteri Kata Kerajaan Ada Cara Tangani Kluster Pendidikan

Menteri Kata Kerajaan Ada Cara Tangani Kluster Pendidikan

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 152 hits
KPM pastinya akan perketat SOP bendung penularan COVID 19 BATU GAJAH Kerajaan mempunyai cara tersendiri dalam menangani kluster pendidikan di beberapa negeri yang semakin membimbangkan ibu bapa ketika ini kata Menteri Pembangunan Wanita Kel...
Sejak Semalam Heboh Di Tweeter Menteri Kesihatan Nafi Agong Peroleh Vaksin Sinopharm Covid 19 Dari Uae

Sejak Semalam Heboh Di Tweeter Menteri Kesihatan Nafi Agong Peroleh Vaksin Sinopharm Covid 19 Dari Uae

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 242 hits
April 18 2021 Menteri Kesihatan Dr Adham Baba menafikan laporan media yang mendakwa Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah telah memperoleh vaksin Sinopharm Covid 19 yang belum diluluskan untuk digunaka...
Kenapa Menteri Pendidikan Tak Tutup Terus Sekolah

Kenapa Menteri Pendidikan Tak Tutup Terus Sekolah

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 269 hits
Tengoklah Sekolah sekejap buka sekejap tutup Bukan setakat ibu bapa anak sekolah pun pening dan keliru Para guru lagilah tertekan Tengok Menteri Undang Undang Sekali dia umum parlimen tutup terus tutup Tak ada nak main buka tutup macam seko...
Menteri Air Suam Kecewa Penurunan Kes Covid 19 Kepada 500 Sehari Pada Mei Tidak Berlaku

Menteri Air Suam Kecewa Penurunan Kes Covid 19 Kepada 500 Sehari Pada Mei Tidak Berlaku

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 179 hits
April 16 2021 Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba tidak dapat menyembunyikan kekecewaan apabila mengakui unjuran penurunan kes positif Covid 19 pada Mei ini tidak mungkin berlaku Dalam nada kesal beliau menyifatkan kegagalan masyarak...
Pertama Kali Aku Setuju Dengan Tindakan Menteri Pendidikan Ini

Pertama Kali Aku Setuju Dengan Tindakan Menteri Pendidikan Ini

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 207 hits
Jenaka rogol Tiada toleransi Radzi JidinHasimi MuhamadApril 28 2021 Menurut Radzi Kementerian Pendidikan sedang meneliti dan perkara itu masih dalam siasatan polis Foto Astro AWANI SHAHIR OMARKUALA LUMPUR Kementerian Pelajaran Malaysia mema...
Bekas Menteri Pendidikan Desak Kerajaan Pn Segerakan Pemberian Laptop Yang Dijanjikan

Bekas Menteri Pendidikan Desak Kerajaan Pn Segerakan Pemberian Laptop Yang Dijanjikan

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 235 hits
April 26 2021 Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik menggesa kerajaan menyegarakan pemberian 150 000 komputer riba kepada pelajar seperti yang dijanjikan di bawah Belanjawan 2021 Dia mengatakan ini kerana ketika sekolah di beberapa daerah ...
Menteri Komunikasi Dan Multimedia Saifuddin Abdullah Disahkan Positif Covid 19 Malam Tadi

Menteri Komunikasi Dan Multimedia Saifuddin Abdullah Disahkan Positif Covid 19 Malam Tadi

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 299 hits
PUTRAJAYA Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah disahkan positif Covid 19 setelah mendapat keputusan ujian saringan malam tadi Pejabat Menteri dalam satu kenyataan hari ini berkata Saifuddin akan menjalani tempoh kuaran...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



7 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya