Bekas Menteri Pendidikan Desak Kerajaan Pn Segerakan Pemberian Laptop Yang Dijanjikan


 
April 26, 2021 Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik menggesa kerajaan menyegarakan pemberian 150,000 komputer riba kepada pelajar seperti yang dijanjikan di bawah Belanjawan 2021.
Dia mengatakan ini kerana ketika sekolah di beberapa daerah ditempatkan di bawah perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD), para pelajar, terutama dari kumpulan B40 dan luar bandar, sekali lagi menjalani Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PDPR).
Ahli parlimen Simpang Renggam itu menekankan bahawa PDPR tidak bererti jika pelajar tidak mempunyai alat untuk belajar dan jika kawasan itu mempunyai sambungan Internet yang lemah.
Dia menyatakan bahawa beban itu juga ditanggung oleh para guru yang harus mengeluarkan wang tambahan untuk membeli alat untuk anak-anak mereka selain melanggan data Internet tambahan.
“Dalam sesetengah keadaan yang tiada capaian internet, mereka (guru) terpaksa mengedarkan latihan dan kertas aktiviti untuk kegunaan murid menggunakan duit mereka sendiri,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Justeru, Maszlee menggesa kerajaan melakukan tiga perkara iaitu.
1) Kerajaan menyegerakan pemberian 150,000 laptop yang telah diluluskan dalam belanjawan tempoh hari kepada keluarga B40 dan anak-anak para guru di kawasan PKP di seluruh negara, terutamanya Kelantan.
2) Insentif khas diberikan kepada para guru untuk pembelian data dan alat bantuan mengajar demi memudahkan urusan PDPR sepanjang tempoh PKP.
3) Kementerian Komunikasi & Multimedia Malaysia (KKMM) harus segera bekerjasama dengan Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) untuk memastikan kawasan-kawasan yang tiada atau lemah capaian internet disegerakan kemasukan infrastruktur yang membolehkan murid dan guru menikmati capaian internet untuk tujuan PDPR.
“Tindakan pro-aktif dan segera mestilah dilakukan demi mengelakkan anak-anak dari keluarga miskin terus tercicir dari pelajaran mereka,” katanya.
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz, ketika membentangkan Belanjawan 2021 pada November tahun lalu mengatakan bahawa GLC dan GLIC akan menyumbang RM150 juta ke dalam dana Cerdik untuk menyediakan 150,000 komputer riba kepada pelajar di 500 sekolah dalam projek perintisdi bawah Yayasan Hasanah.
Projek ini dikritik kerana laman webnya menyatakan bahawa pelajar akan diberikan komputer riba secara pinjaman.
Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq adalah antara ahli politik yang lantang dalam isu ini.
“Sekiranya (komputer riba) rosak, adakah pelajar dari keluarga miskin harus menggantinya? Sekiranya demikian, sistem ini bermasalah.
“Komputer riba akan digunakan untuk jangka masa yang panjang, tidak seperti buku teks di mana pelajar hanya menggunakannya mengikut tahap,” kata Syed Saddiq.
Kira-kira 13,000 sudah diedar
Sementara itu, program Cerdik, dalam satu kenyataan, mengatakan sekitar 13,000 peranti telah diedarkan ke jabatan pendidikan negeri.
“Berdasarkan kapasiti rantaian bekalan semasa, Cerdik menyasarkan sekurang-kurangnya 50,000 pelajar akan menerima peranti mereka pada akhir bulan Mei ini,” katanya.
“Berdasarkan kapasiti rantaian bekalan semasa, erdik mensasarkan sekurang-kurangnya 50,000 pelajar untuk menerima peranti mereka pada akhir Mei,” katanya.
Ia menambah bahawa baki 100,000 dijangka akan diedarkan pada akhir September.
“Kesemua peranti telah disahkan yang terkini dengan kapasiti yang mencukupi untuk penaikan taraf perisian (software upgrades) bagi menyokong pembelajaran akademik di sekolah selama sekurang-kurangnya tiga tahun.
“Selain itu, pengesahan kualiti, fungsi dan keselamatan setiap alat juga perlu dipastikan untuk mencegah atau meminimumkan sebarang isu atau gangguan dalam pembelajaran kelak,” katanya lagi.
Kenyataan Cerdik itu turut memetik komen Menteri Pendidikan Radzi Jidin yang mengatakan bahawa peranti tersebut akan dilengkapi dengan sokongan teknikal dan jaminan yang diperlukan untuk mengurangkan gangguan pembelajaran.
Antara agensi yang telah menyumbang kepada dana Cerdik termasuk Khazanah Nasional Berhad, Yayasan Petronas, Permodalan Nasional Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Lembaga Tabung Haji. 










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/talut-dikritik-jangan-jadi-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Kata Kerajaan Ada Cara Tangani Kluster Pendidikan

Menteri Kata Kerajaan Ada Cara Tangani Kluster Pendidikan

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 159 hits
KPM pastinya akan perketat SOP bendung penularan COVID 19 BATU GAJAH Kerajaan mempunyai cara tersendiri dalam menangani kluster pendidikan di beberapa negeri yang semakin membimbangkan ibu bapa ketika ini kata Menteri Pembangunan Wanita Kel...
Isu Sjkc Mana Menteri Pendidikan Apakah Pn Juga Sokong Vernakular

Isu Sjkc Mana Menteri Pendidikan Apakah Pn Juga Sokong Vernakular

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 226 hits
Apakah MCA terlalu berkuasa sehingga mampu berbuat apa sahaja BANGI Tatkala Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Dr Mah Hang Soon tegas mempertahankan pembinaan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Too Joon Hing dalam kawasan majoriti Melayu Menteri ...
Menteri Kata Kenaikan Harga Makanan Ternakan Luar Kawalan Kerajaan

Menteri Kata Kenaikan Harga Makanan Ternakan Luar Kawalan Kerajaan

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 200 hits
PUTRAJAYA 8 Ramadan 1442H Selasa Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Seri Ronald Kiandee berkata kenaikan harga komponen makanan ternakan disebabkan pasaran antarabangsa yang di luar kawalan kerajaan Katanya kenaikan harga makanan ...
Kenapa Menteri Pendidikan Tak Tutup Terus Sekolah

Kenapa Menteri Pendidikan Tak Tutup Terus Sekolah

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 272 hits
Tengoklah Sekolah sekejap buka sekejap tutup Bukan setakat ibu bapa anak sekolah pun pening dan keliru Para guru lagilah tertekan Tengok Menteri Undang Undang Sekali dia umum parlimen tutup terus tutup Tak ada nak main buka tutup macam seko...
Tambah Lagi Barangan Kawalan Kata Bekas Menteri

Tambah Lagi Barangan Kawalan Kata Bekas Menteri

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 195 hits
Bekas menteri pertanian dan industri asas tani Salahuddin Ayub menggesa kerajaan menambah bilangan barangan kawalan di bawah Skim Harga Maksimum Musim Perayaan menjelangnya musim perayaan Hari Raya Aidilfitri Katanya hasil makluman dan lawa...
Kalau Hujan Renyai Saya Redah Saja Cucu Bekas Menteri Besar Jadi Pnghantar Makanan Berbasikal

Kalau Hujan Renyai Saya Redah Saja Cucu Bekas Menteri Besar Jadi Pnghantar Makanan Berbasikal

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 206 hits
KeIibat seorang remaja perempuan berbasikal ketika menghantar makanan ditempah pelanggan sejak dua bulan lalu sering mencvri perhatian penduduk sekitar di sini Kgigihan Wan Nabihah Hannah Wan Abdul Hakim 19 yang sanggup berpanas dan berhuja...
Bekas Calon Amanah Cerita Beza Sikap Mujahid Dengan Menteri Agama Sekarang

Bekas Calon Amanah Cerita Beza Sikap Mujahid Dengan Menteri Agama Sekarang

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 172 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSusulan tersebar video Menteri Agama ke Arab Sudi yang didakwa bersama individu dari syarikat travel haji bekas calon AMANAH Azhar Abdul Shukur menceritakan bagaimana permohonan beliau sendiri pernah ditolak ketika mem...
Kerajaan Jamin Segerakan Undi 18

Kerajaan Jamin Segerakan Undi 18

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 195 hits
Untuk berita penuh https bit ly 3xC8EJV https bit ly 3nGcu0b https bit ly 2S6J0Nc Muzik www bensound com SinarHarian VideoSinar Undi18 Pembangkang PRU15 SPR PemudaUMNO UMNO BarisanNasional JaminanUndi18 Parlimen Tanggungjawab P
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally