Tia Ditukar Kepada 1mdb Adalah Baby Najib


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho, yang dikenali sebagai Jho Low menunjukkan minat dengan idea penubuhan Terengganu Investment Authority (TIA) sejak ia dicadangkan pada 2008.
Bekas pegawai khas kepada Najib Razak, Amhari Efendi Nazaruddin, 43, berkata demikian ketika dirujuk Minit Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 19 Dis 2008 oleh peguam Najib, Muhammad Shafee Abdullah pada hari kelapan perbicaraan kes bekas perdana menteri itu membabitkan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Loading… Amhari Efendi, yang merupakan saksi pendakwaan kelapan berkata beliau mengetahui dari awal lagi pembabitan Jho Low dalam projek TIA serta penglibatannya dalam membentangkan deraf cadangan projek berkenaan.
Muhammad Shafee turut mencadangkan kepada saksi bahawa idea penubuhan TIA diilhamkan oleh DYMM Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin yang merupakan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ketika itu.Iklan
Bagaimanapun, Amhari Efendi berkata, beliau mengetahui bahawa Jho Low terbabit pada peringkat awal (cadangan penubuhan TIA) dan tidak tahu ia adalah idea Sultan Mizan Zainal Abidin.
Sementara itu, Amhari Efendi berkata, TIA yang kemudiannya ditukar kepada 1MDB merupakan ‘baby’ Najib.
Ketika disoal Muhammad Shafee apa yang dimaksudkan bahawa projek TIA itu ‘baby’ Najib, Amhari Efendi berkata ‘baby’ dalam konteks itu adalah sesuatu yang penting, dilahirkan dan diinspirasikan seperti projek 1MDB.
“Pada waktu itu, dalam konteks Najib akan menjadi perdana menteri (PM), jadi ‘baby’ adalah sesuatu perkara yang ingin beliau lakukan sebelum jadi PM…sesuatu yang sangat rapat dengannya seperti 1MDB atau dasar…sesuatu yang beliau ingin ‘carry’ yang ‘important’ untuknya.
“Ini adalah ‘baby’ dia dan ia sangat penting bagi dia,” kata saksi itu.
Muhammad Shafee: Saya katakan bahawa kamu telah mengetahui lebih awal TIA bukan ‘baby’ kepada Najib tetapi ia idea dari Sultan Terengganu (Sultan Mizan Zainal Abidin)?
Amhari Efendi: Saya tidak bersetuju.
Semasa dirujuk kepada Minit Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 12 Dis 2008, Amhari Efendi mengesahkan cadangan penubuhan TIA dengan dana permulaan sebanyak RM10 bilion adalah untuk menjana pertumbuhan ekonomi yang mapan dan berterusan bagi negeri itu.
Dalam minit mesyuarat itu turut menyatakan dana RM10 bilion itu akan diperoleh daripada pengeluaran bon di pasaran kewangan tempatan dan luar negara dengan cadangan supaya Kerajaan Persekutuan menyediakan jaminan sebanyak RM5 bilion bersandarkan kepada sebahagian daripada pendapatan minyak masa depan Terengganu.
Saksi itu turut mengesahkan minit mesyuarat itu juga menyatakan penubuhan TIA adalah satu cadangan yang baik bertujuan memastikan pendapatan negeri Terengganu mencukupi untuk menjana pembangunan generasi akan datang bagi menghadapi keadaan di mana satu hari kelak negeri itu akan kehabisan sumber minyak dan gas.
Dalam pada itu, Amhari Efendi mengesahkan bahawa beliau menghadiri Mesyuarat TIA sebagai sekretariat pada 5 Mac 2009.
Namun, Amhari Efendi berkata beliau tidak dapat mengingati sama ada minit mesyuarat itu dicatit olehnya.
Najib, 66, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama.
Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan empat kesalahan rasuah di Cawangan AmIslamic Bank Berhad, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon di Kuala Lumpur antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014 manakala bagi semua pertuduhan pengubahan haram antara 22 Mac 2013 dan 30 Ogos 2013, di tempat sama.
Perbicaraan berlangsung di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/09/tia-ditukar-kepada-1mdb-adalah-baby-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
1mdb Saksi Buat Pusingan U Kata Tia Bukan Baby Najib

1mdb Saksi Buat Pusingan U Kata Tia Bukan Baby Najib

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 254 hits
Perbicaraan kes berprofil tinggi 1Malaysia Development yang masuk hari ke 8 menyaksikan saksi Datuk Amhari Efendi Nazaruddin memberi keterangan balas melibatkan pertuduhan penyelewengan dana RM2 3 bilion oleh Datuk Seri Najib Tun Razak Pegu...
Shafee Questions Amhari Over 1mdb Being Najib S Baby

Shafee Questions Amhari Over 1mdb Being Najib S Baby

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 258 hits
The eighth day of the 1Malaysia Development Bhd trial saw the defence suggesting that the Terengganu Investment Authority was an idea by Terengganu ruler Sultan Mizan Zainal Abidin who was then the Yang di Pertuan Agong Datuk Amhari Efendi ...
Pejabat Pm Ambil Keputusan Untuk Pertahan Kerana Percaya Itu Adalah Konspirasi Kepada Najib Bekas Pegawai Khas Najib

Pejabat Pm Ambil Keputusan Untuk Pertahan Kerana Percaya Itu Adalah Konspirasi Kepada Najib Bekas Pegawai Khas Najib

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 302 hits
Bekas pegawai khas Najib Razak hari ini mendedahkan di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur bahawa banyak serangan berhubung isu 1Malaysia Development Berhad pada penghujung 2014 sehinggakan Pejabat Perdana Menteri terpaksa mempertahankan Najib ...
1mdb Trial Jho Low Flooded Najib S Ex Aides With Emails In Bid To Contain Fallout Deny Role In Scandal

1mdb Trial Jho Low Flooded Najib S Ex Aides With Emails In Bid To Contain Fallout Deny Role In Scandal

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 347 hits
In this document in paragraph seven it stresses how Jho Low played no role in 1MDB even though he happens to be the main planner concerning confidential 1MDB dealings Fugitive financier Low Taek Jho sent hundreds of emails to Datuk Seri Naj...
Najib Masih Sakit Mata Bicara Kes 1mdb Najib Disambung Minggu Depan

Najib Masih Sakit Mata Bicara Kes 1mdb Najib Disambung Minggu Depan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 291 hits
Perbicaraan kes Datuk Seri Najib Tun Razak yang berdepan pertuduhan berkaitan 1Malaysia Development Berhad ditangguhkan sehingga Selasa kerana bekas perdana menteri itu mengalami jangkitan konjunktivitis pada matanya Melalui semakan mahkama...
Bicara 1mdb Pegawai Najib Ke China Bimbang Keselamatan Diri

Bicara 1mdb Pegawai Najib Ke China Bimbang Keselamatan Diri

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 307 hits
Bicara 1MDB Pegawai Najib ke China bimbang keselamatan diriOleh September 05 2019Rahsia hubungan antara bekas PM Najib Razak Jho Low dan projek China untuk menyelamatkan skandal 1Malaysia Development Berhad mula didedahkan di Mahkamah Tingg...
Najib 1ndb Trial Day 4 1mdb Trial More Explosive Reveals Expected From Amhari

Najib 1ndb Trial Day 4 1mdb Trial More Explosive Reveals Expected From Amhari

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 405 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged abuse of power and laundering of 1MDB funds enters its third day at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the proceedings S...
Najib 1mdb Trial Day 5 Defence Set To Turn Up The Heat On Najib S Ex Aide

Najib 1mdb Trial Day 5 Defence Set To Turn Up The Heat On Najib S Ex Aide

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 440 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged abuse of power and laundering of 1MDB funds enters its fifth day at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the proceedings S...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly