Teruja Nak Scan Bayi Waktu Hamil Tapi Tak Faham Ini Yang Berlaku Masa Imbasan


Ibu yang pertama kali disahkan hamil pastinya ternanti-nanti saat untuk melakukan scan atau imbasan kehamilan untuk melihat janin di dalam kandungan.
Apa ada sebenarnya dengan scan dan imbasan ini? Jom ketahui apa yang boleh anda jangkakan ketika melakukan scan awal kehamilan, seperti yang dikongsikan oleh Hello Doktor.

Prosedur scan atau ultrabunyi (ultrasound) merupakan ujian diagnostik tanpa rasa sakit yang dilakukan kebanyakan wanita semasa tempoh kehamilan.
Gelombang bunyi berfrekuensi tinggi akan bergerak ke dalam rahim dan kembali daripada janin sebagai getaran. Gema yang dihasilkan akan diterjemah ke isyarat elektrik dan dipancarkan sebagai gambar hitam putih pada monitor – memaparkan tisu lembut dan organ bayi.

2 jenis imbasan
Terdapat 2 jenis imbasan yang boleh dilakukan ketika awal kehamilan. Ini yang anda perlu tahu.
1. Transvaginal Probe
Janin berada di dalam pelvis pada awal kandungan dan gelombang bunyi tidak dapat melepasi tulang, maka transvaginal probe- transduser dimasukkan ke dalam faraj, bagi membolehkan doktor melihat rahim melalui serviks. Prosedur ini dilakukan dengan probe berbentuk seakan tongkat yang ditutupi sarung lateks, seperti kondom.
Untuk scan awal kehamilan ini, doktor akan menggunakan sedikit pelincir dan memasukkan transduser ke dalam faraj secara perlahan. Peranti akan digerakan bagi membentuk gambar yang diperlukan di skrin. Ia tidak menyakitkan pada dasarnya, cuma mungkin menyebabkan ketidakselesaan.

2. Transabdominal Ultrasound
Selepas beberapa minggu pertama, kebanyakan doktor akan melakukan ultrabunyi pada perut bagi prosedur scan awal kehamilan.
Gel akan disapukan pada kulit perut bagi membolehkan transduser – peranti seakan mikrofon, meluncur dengan lebih mudah dan meningkatkan penghantaran gelombang bunyi ke dalam badan.
Doktor akan menggerakkan transduser pada perut dengan sedikit tekanan dan gelombang bunyi yang diterima akan menghasilkan gambaran bayi dalam kandungan.
Menarik: Ibu Hamil Mengidam Minum Air Tebu, Boleh Ke Minum? Ini Jawapan Tepat Dari Doktor!
Tak Sedar Anak Kena Virus Influenza, Doktor Pesan Mak Ayah Jangan Ambil Enteng Bila Anak Tak Sihat, Bahaya!

Waktu sesuai scan di awal kehamilan
Umumnya waktu untuk melakukan scan kandungan pertama adalah berbeza bagi setiap individu.
Scan awal kehamilan (minggu ke 6-8)
Pemeriksaan ultrabunyi yang dilakukan sekitar minggu ke 6 – 8 kehamilan biasanya disyorkan jika ibu hamil mempunyai gejala kehamilan berisiko tinggi seperti:
* Pendarahan
* Sakit perut
* Sejarah keguguran kandungan
* Sejarah kecacatan kelahiran
* Komplikasi kehamilan
Biasanya doktor akan menggunakan prosedur transvaginal probe untuk mendapatkan gambaran lebih jelas berkaitan degupan jantung bayi, tarikh jangkaan bersalin dan juga perkembangan semasa kehamilan anda.
Doktor juga dapat menentukan sama ada ia kehamilan berganda atau mempunyai risiko kehamilan ektopik – janin membesar di tiub fallopio dan bukannya rahim.

Imbasan Dating (minggu ke 10-13)
Sekiranya tidak melakukan scan awal kehamilan pada minggu ke 6 – 8, anda mungkin akan menjalani ultrasound dating sekitar 10-13 minggu kehamilan.
Pemeriksaan transabdominal ini akan meramalkan due date, memeriksa degupan janin dan menentukan jumlah bayi dalam kandungan. OB-GYN turut akan memeriksa anatomi asas janin seperti panjang kepala.
Ukuran tersebut penting untuk dilakukan bagi menentukan apakah ukuran janin bersesuaian dengan ukuran sepatutnya berdasarkan haid terakhir ibu hamil.

Scan kandungan: Tinjauan anatomi (minggu ke 18-20)
Jika anda tidak menjalani scan awal kehamilan pada trimester pertama, prosedur ultrabunyi anda biasanya dilakukan sekitar minggu 18 – 20.
Untuk imbasan pada tempoh ini, doktor akan menilai hampir 35 elemen termasuklah berkaitan otak, jantung, buah pinggang, limfa, wajah, jantina dan sebagainya.
Ukuran diameter dan keliling kepala dan perut serta panjang tulang paha bayi turut akan diambil. Doktor akan mencari dan menilai ciri fizikal yang menunjukkan sebarang kelainan.
Namun seperkara yang perlu ibu fahami, pemeriksaan imbasan ini tidak dapat mengesan semua kecacatan kelahiran dan hasil scan normal tidak menjanjikan bayi sihat 100%.
Walau bagaimanapun, melakukan imbasan menggunakan alat diagnostik hebat ini dapat membantu memastikan kehamilan dan bayi dalam kandungan berada pada landasan yang betul.

Persediaan untuk scan
Apakah persediaan bagi ibu hamil sebelum melakukan scan kandungan?
* Bagi wanita yang kehamilannya kurang daripada 14 minggu, akan diminta untuk mengisi pundi kencingnya dengan kapasiti yang mencukupi.
* Gelombang bunyi dapat bergerak lebih baik melalui cecair, maka pundi kencing yang penuh dapat meningkatkan kualiti ultrabunyi pada imbasan tempoh awal kehamilan.
* Pakai pakaian yang bersesuaian untuk melakukan ultrasound, seperti pakaian yang memudahkan akses ke perut.
* Terdapat sesetengah tempat menawarkan penggunaan ultrabunyi 3D yang memberikan gambar bayi berkualiti dengan lebih perincian. Teknologi ini biasanya digunakan untuk menilai pertumbuhan dan perkembangan bayi dengan lebih baik, serta mengesan kelainan wajah atau kecacatan tiub saraf.
Menarik: Makan Bulan Nak Jadi Best Friend Balik” Sebaknya Tengok Anak Awal Ashaari Lepas Rindu!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

Pa&Ma
Sumber: Hello Doktor
The post Teruja Nak Scan Bayi Waktu Hamil Tapi Tak Faham, Ini Yang Berlaku Masa Imbasan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/teruja-nak-scan-bayi-waktu-hamil-tapi-tak-faham-ini-yang-berlaku-masa-imbasan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputihan Masa Hamil Boleh Beri Kesan Pada Bayi Doktor Sarankan Tip Kurangkan Keputihan

Keputihan Masa Hamil Boleh Beri Kesan Pada Bayi Doktor Sarankan Tip Kurangkan Keputihan

papar berkaitan - pada 11/4/2023 - jumlah : 122 hits
Masalah keputihan yang berlaku pada ibu hamil selalu kita pandang enteng malah kurang diberikan perhatian Kita selalu buat acuh tak acuh Masalah keputihan sehingga diminta untuk membuat ujian untuk GBS seharusnya tid ak dipandang enteng GBS...
Bila Waktu Terbaik Nak Beli Emas

Bila Waktu Terbaik Nak Beli Emas

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 184 hits
Bagi saya waktu terbaik untuk saya beli emas adalah waktu harga emas tengah jatuh Tapi macammana nak tau harga emas tengah jatuh Ha jadi hari ini saya nak kongsi cara macammana nak tau harga emas tengah murah tu Baca sampai habis okay Bila ...
Nak Perhatian Dulu Masa Kecik Jenih Kurang Kasih Sayang

Nak Perhatian Dulu Masa Kecik Jenih Kurang Kasih Sayang

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 143 hits
Zainuddin OmarAlaaan nak sangat simpati Boleh aje beli tiket untuk ke dalam macam orang biasa Lain kali buatlah perangai elok dan jangan asyik nak bergaduh dengan Kerajaan Pusat Buanglah ego demi kebaikan rakyat Kedah dan ikutlah perangai s...
Yang Jatuh Tu Baru Kuih Mak Masa Nak Lahirkan Kau Rahim Mak Jatuh

Yang Jatuh Tu Baru Kuih Mak Masa Nak Lahirkan Kau Rahim Mak Jatuh

papar berkaitan - pada 5/4/2023 - jumlah : 182 hits
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini Cukup lah hanya sekali Terima kasih Please Click the advertisment Once is enough Thank You AIK BACA JE KOMEN LA SIKIT sumber youtube
Ramai Lelaki Nak Ajak Dating Sebab Tertarik Dengan Bibir Saya Tapi Saya Masih Belum Temui Cinta Sejati

Ramai Lelaki Nak Ajak Dating Sebab Tertarik Dengan Bibir Saya Tapi Saya Masih Belum Temui Cinta Sejati

papar berkaitan - pada 7/4/2023 - jumlah : 177 hits
The Reporter Seorang wanita sanggup menghabiskan wang sebanyak RM114 600 semata mata untuk memiliki bibir terbesar di dunia Walaubagaimanapun Andrea Emilova Ivanova 25 dari Sofia Bulgaria berkata dia masih lagi belum berjumpa dengan jodohny...
Pembantu Rumah Dipenjara 6 Bulan Kerana Gigit Bayi 14 Bulan Yang Tak Nak Tidur

Pembantu Rumah Dipenjara 6 Bulan Kerana Gigit Bayi 14 Bulan Yang Tak Nak Tidur

papar berkaitan - pada 8/4/2023 - jumlah : 138 hits
Seorang pembantu rumah warga Indonesia di Singapura dijatuhkan hukuman penjara enam bulan pada 4 April lalu atas kesalahan mendera bayi perempuan berusia 14 bulan yang diasuhnya Masita Khoridaturochmah 33 didakwa atas pertuduhan menganiaya ...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Op Samseng Jalanan 28 Buah Motosikal Disita Di Nilai

Ramai Orang Hina Caprice Dan Isteri Berhenti Kongsi Hal Anak Di Media Sosial

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Hasad Pengertian Dalil Contoh Dan Cara Mengatasinya

Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines