Tersebutlah Kisah Umno Dengan Mca


 

Satu hari sebelum tercetusnya Tragedi 13 Mei 1969, Presiden MCA, Tan Siew Sin, mengumumkan partinya akan keluar daripada Perikatan pimpinan Tunku Abdul Rahman. Ini berikutan prestasi tidak cemerlang Perikatan (dan tentunya MCA sendiri yang kehilangan Pulau Pinang kepada Gerakan yang ketika itu parti pembangkang) pada Pilihan Raya Umum yang diadakan 10 Mei. Bagaimanapun MCA tidak kota apa yang dikata lalu menyertai MAGERAN yang mentadbir negara ekoran Tragedi 13 Mei .
Pada 1973, Tan meminta jawatan Timbalan Perdana Menteri diberi kepada partinya ketika rombakan Kabinet dibuat setelah Ismail Abdul Rahman meninggal dunia. Permintaan itu ditolak Perdana Menteri Abdul Razak Hussein.
Jun 2009 dengan tidak semena-mena timbul satu “poll” atau tinjauan pendapat dalam blog versi Inggeris Presiden MCA ketika itu, Ong Tee Keat, bertanyakan “patut atau haruskah MCA tinggalkan BN?”.
Tidak dimaklumkan mengapa tinjauan itu dijalankan. Sasarannya tentulah masyarakat Cina. Dengan cepat ia dinaikkan, dengan cepat juga ia diturunkan. Tetapi tidak sebelum mendapat reaksi marah daripada Umno, rakan MCA dalam BN.
Bagi Umno, itu satu ugutan MCA terhadapnya memandangkan BN yang dikemudi Umno mencatat prestasi buruk walaupun menang peringkat pusat pada PRU12 pada 2008. BN tidak dapat ‘super majoriti’ di Parlimen hasil keputusan pilihan raya itu.
Oleh itu, bagi Umno, tinjauan yang dijalankan menerusi blog Presiden MCA satu tahun setelah PRU12 diadakan, menggambarkan MCA tidak mahu memikul tanggungjawab bersama terhadap keputusan pilihan raya 2008. Apa pun MCA tidak keluar BN dan isu itu senyap. Hanya Ong menyifatkan persoalan yang diaju ‘relevan’ semasa ia ditanya.
Anjak ke depan. Berikutan kekalahan BN pada PRU14 2018, MCA tidak sekadar mengancam keluar dari BN. Jauh lebih serius. Parti itu menerusi Perhimpunan Agungnya yang diadakan Disember tahun yang sama memutuskan BN dibubarkan “selepas melihat senario politik semasa negara” waktu itu.
Buat pertama kalinya Pengerusi BN (Presiden Umno) bukan pemimpin yang merasmikan perhimpunan, malah rakan sekutu mereka juga tidak dijemput.
Bagi Presiden MCA, Wee Ka Siong, ini bagi membolehkan perwakilan MCA bebas menyuarakan pandangan dan pendapat. Sesuatu yang pelik kerana Umno dan komponen lain dalam BN tidak dijemput untuk hadir perasmian perhimpunan di mana perwakilan belum memulakan hujah untuk “bercakap secara bebas”.
Apa juga yang diperkatakan kelak oleh para perwakilan dan diputuskan perhimpunan akan diketahui juga oleh Umno dan parti komponen lain (malah seluruh negara) sama ada menerusi media massa mahu pun media sosial, maka alasan Wee tidak masuk akal.
Hakikatnya MCA ketika itu sudah tidak mahu kena mengena apa pun dengan BN, terutama Umno. Mereka menyalahkan Umno yang terpalit pelbagai isu dan skandal sebagai penyebab kekalahan mereka. Bagi MCA, ia ditolak pengundi Cina kerana hubungannya dengan Umno.
Pun begitu BN tidak bubar dan MCA kekal di dalamnya bersama Umno, sehingga hari ini. Malah apabila Pakatan Harapan digulingkan menerusi rampasan kuasa Langkah Sheraton, MCA menyertai kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin Yassin, dan Wee menjadi Menteri.
Apabila Umno bertindak menjatuhkan Muhyiddin, MCA tidak bersama. Tetapi apabila Umno berjaya, MCA diterima kerajaan Keluarga Malaysia. Wee kekal Menteri dalam kerajaan Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob. Sehingga sekarang.
Siapa yang mendapat untung hasil hubungan Umno-MCA? Pada zaman kegemilanganya pun calon MCA menang di kerusi campuran atau majoriti Melayu hanya dengan sokongan Umno.
Berpandukan urutan sejarah, ancaman MCA untuk tinggalkan Perikatan dan BN kerap terjadi dan diulangi.
Benar Umno adalah “tuan” dalam konteks BN. Kerap juga Umno dilihat “membuli” MCA khususnya berkaitan isu tertentu. Tetapi MCA juga mendapat manfaat kerana berbaik baik dengan Umno. Cuma persoalannya siapa dapat untung lebih? Umno atau MCA? Terpulang kepada interpretasi masing-masing.
Umno memerlukan MCA untuk mendapat sokongan atau undi orang bukan Melayu terutamanya Cina. Undi Cina pernah disumbang MCA kepada Umno suatu masa dahulu, terutama zaman Perikatan pimpinan Tunku dan Tun Razak juga zaman awal BN. Namun lama kelamaan sumbangan MCA kepada Umno-BN terhakis dan mengecil. Sejak 2008 sehingga kini MCA tidak boleh diharapkan untuk mendapat sokongan masyarakat Cina untuk Umno-BN.
Menurut pemerhati politik, majoriti masyarakat Cina menyifatkan MCA sebuah parti yang “berjuang untuk diri sendiri, bukannya rakyat Malaysia dan apa lagi orang Cina”. Seorang kawan lama mengingatkan saya akan satu jenaka lama yang sinis – “MCA stands for Money Control All”. Wee Ka Siong pula dilihat sebagai pemimpin yang bermain dan terperangkap dalam politik BN dan PN.
Meskipun kempen di Melaka tahun lalu memberangsangkan di mana ia menang dua kerusi DUN, MCA akan terus bergelut untuk memenangi undi Cina dan terpaksa bergantung kepada Umno demi kelangsungannya. Itu kata penganalisis politik Ahmad Fauzi Abdul Hamid kepada FMT.
Berkata beliau lagi: “Peranan MCA dalam kemenangan BN agak kurang penting dalam erti kata bahawa gabungan itu tidak boleh mengharapkan MCA untuk memberikan undi Cina”. Walaupun sokongan masyarakat Cina terhadap DAP berkurangan sejak PRU14, ini kata Fauzi, tidak bermakna pengundi Cina akan beralih “beramai-ramai” kepada MCA.
Ramai pemerhati dan penganalisis politik setuju. Termasuk saya. Walaupun beliau bercakap mengenai prospek MCA pada PRN Johor, saya kira ulasan yang sama boleh diguna pakai untuk PRU15 kelak.
Apa pun, Umno tahu akan itu semua. Kata orang sejarah mengajar seseorang menjadi lebih dewasa. Pengajaran dijadikan iktibar untuk masa akan datang. Tidak tahu pula saya sama ada Umno berpegang dengan kenyataan itu.
Yang pasti Umno mahu MCA untuk mendapatkan sokongan orang bukan Melayu untuk memerintah negara. Umno tahu MCA tidak boleh diharapkan lagi. Lantas bak kata seorang lagi penganalisis politik Oh Ei Sun, MCA bagai komponen “hiasan” dalam BN .
Kata Oh lagi, seperti dilapor FMT beberapa hari lalu, beliau lebih percaya BN (Umno) telah “berputus asa” dalam usaha memenangi kerusi majoriti Cina dan akan menyerahkan kerusi itu kepada MCA.
Adakah ini bermakna Umno-BN menghantar MCA ke medan perang untuk kalah dan bersedia terima hakikat kerusi itu semua tidak boleh dimenangi MCA? Oh tidak menghurai lanjut. Cuma berkata “saya percaya Umno mengintai kerusi campuran dengan populasi Melayu yang ketara”.
Oh, seperti Fauzi, bercakap mengenai PRN Johor. Sekali lagi bagi saya ulasan beliau boleh digunakan apabila bercakap mengenai PRU15 .
Di Johor beberapa bahagian Umno sudah pun menghantar permohonan untuk bertanding di kerusi yang pernah ditandingi parti komponen BN. Ertinya, Umno mahu kerusi yang ditandingi MCA dan MIC.
Setuju atau tidak – suka Umno atau tidak, kali ini parti itu rasanya tidak boleh dipersalahkan jika mengambil tindakan begitu dan mengetepikan MCA.
Jika formula itu berjaya di Johor pasti ia akan digunakan pada lain pilihan raya terutama PRU15. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/02/tersebutlah-kisah-umno-dengan-mca.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Rega Ayam Kali Bahagi Darab Tolak Orang Umno Kaya Kah Kah Kah Ulang Cerita

Kisah Rega Ayam Kali Bahagi Darab Tolak Orang Umno Kaya Kah Kah Kah Ulang Cerita

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 145 hits
ABDULLLAH MAT ISACopy paste Feb 1 Manipulasi Harga Ayam Kaum Elit Pegang AP Jadi Kaya taukeh AP letak harga ayam RM8366 tan pengimpot lain boleh impot pada harga RM5435 tan Taukeh AP buat untung RM2931 setiap tan 32 syarikat dapat AP impot ...
Kekayaan Mereka Diketika Umno Memerintah Dikatakan Ahli Mca

Kekayaan Mereka Diketika Umno Memerintah Dikatakan Ahli Mca

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 191 hits
LIM KOK THAY PEMILIK TANAH MSIA 145 000 HEKTAR BUKAN CALANG2 ORGNYAPATUTPUN BALUN RM2 51 BILION DUIT MAYBANK CIMB RHB MELALUI GENTING HONG KONG BIKIN MUFLIS GENTING HONG KONG TAPI TETAP MEWAH DGN HARTANAH SEPATUTNYA SITA SEMUA ASET YG DIA A...
Kerusi Tradisi Tak Relevan Lagi Yang Kalah Umno Mca Menang Selesa

Kerusi Tradisi Tak Relevan Lagi Yang Kalah Umno Mca Menang Selesa

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 204 hits
TERUJA dengan pandangan seorang Ketua UMNO Bahagian Tanjung Piai Jefridin Atan menggesa Barisan Nasional lebih terbuka dalam pemilihan calon untuk Pilihan Raya Negeri Johor dengan mengikut selera pengundi berdasarkan majoriti kaum di setiap...
Lebai Ni Ulang Kisah Lama Nak Serang Umno Ka Apa Nih

Lebai Ni Ulang Kisah Lama Nak Serang Umno Ka Apa Nih

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 151 hits
S04fi911nhlu23h1lTengok tarian singa boleh berapat rapatan Saf solat sampai sudah jarak jarakkanBila gamaknya semuanya ini akan berakhir sedangkan manusia yg paling patuh SOP setakat ini adalah jemaah Masjid dan surau
Dua Kali Dun Pekan Nanas Gagal Mca Menangi Sampai Masa Umno Diberi Peluang

Dua Kali Dun Pekan Nanas Gagal Mca Menangi Sampai Masa Umno Diberi Peluang

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 179 hits
MCA sudah dua kali diberikan peluang bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri Pekan Nanas tetapi tewas dan kini sampai masanya UMNO pula diberikan bertanding disitu UMNO Bahagian Tanjung Piai menyatakan hasrat untuk bertanding di kerusi t...
Ambil Popcorn Tunggu Kisah Pemimpin Umno Dijaja Kata Zahid

Ambil Popcorn Tunggu Kisah Pemimpin Umno Dijaja Kata Zahid

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 148 hits
freemalaysiatoday com February 20 2022 12 19 AMAhmad Zahid Hamidi berkata tidak pelik jika lebih banyak kisah pemimpin Umno dijaja sebagai strategi untuk menjejaskan kredibiliti parti itu di mata masyarakat PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad...
Field 30 Women Candidates In Johor Says Wanita Umno

Field 30 Women Candidates In Johor Says Wanita Umno

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 168 hits
Mastura Mohd Yazid of Wanita Umno said it was well known that the women s wing was Umno s secret weapon at elections PETALING JAYA Women should comprise at least 30 of Barisan Nasional s candidates for the Johor state elections a member of ...
Jentera Umno Siap Siaga Dengar Rintihan Rakyat

Jentera Umno Siap Siaga Dengar Rintihan Rakyat

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 112 hits
LABUAN Jentera UMNO di seluruh negara bersiap siaga dalam segala aspek bagi memastikan parti itu terus bangun dan relevan di hati rakyat Ahli Majlis Kerja Tertinggi Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata UMNO juga telah mempersiapkan jentera ...
Jenuh Geng Umno Bagi Pelbagai Alasan Nak Buat Prn Johor

Jenuh Geng Umno Bagi Pelbagai Alasan Nak Buat Prn Johor

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 129 hits
LIAYA MARZUKIKatanya perlu pulangkan kembali mandat rakyat Sebabnya Kerajaan goyang dek geng satu kolam mereka ancam hendak tekan butang Maka PM6 dan PM8 pun bergaduh sakan dalam FB membahan satu sama lain Yang pastinya kalau betul nak pula...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Jarak Antara Dua Pintu Syurga

Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord