Terkini Peja Kata Agong Boleh Tubuh Kerajaan Minoriti


 



August 4, 2021 Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berpandangan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah boleh mempertimbangkan kaedah penubuhan kerajaan minoriti sekiranya tiada ahli Parlimen memperoleh sokongan majoriti.
Jelas Ahli Parlimen Tambun itu, hal ini susulan pengesahan tandatangan surat akuan bersumpah (SD) 11 ahli Parlimen UMNO sudah dipersembahkan Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada Seri Paduka Baginda, secara teorinya membolehkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) jatuh.
Jelas beliau, penubuhan sebuah kerajaan minoriti bukan suatu perkara janggal dengan seseorang ahli Parlimen yang mempunyai jumlah sokongan ahli Parlimen terbanyak meskipun tidak capai sokongan majoriti, boleh dipertimbangkan Yang di-Pertuan Agong sebagai Perdana Menteri baharu.
“Bila Ahmad Zahid kata sudah persembahkan SD ahli Parlimen mencukupi kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menjatuhkan kerajaan PN, berdasarkan kehadiran 10 ahli Parlimen lain yang berdiri bersama beliau, kita sudah nampak yang kerajaan PN boleh jatuh dengan angka itu.
“Cuma sekarang ke mana arahnya ahli-ahli Parlimen UMNO yang tidak lagi menyokong PN ini? Kalau sokongan mereka kepada calon Perdana Menteri baharu berpecah-pecah, jadi kemungkinan tiada pihak mempunyai jumlah majoriti sokongan ahli Parlimen yang jelas.
“Dalam soal sekarang, kemungkinan akan berlaku parlimen tergantung kerana ketiadaan parti yang memiliki sokongan majoriti. Ada kaedah-kaedah lain yang boleh dibuat bagi menubuhkan kerajaan baharu, salah satunya menerusi kaedah kerajaan minoriti,” katanya kepada Sinar Harian pada Selasa.
Beliau berkata demikian bagi mengulas status Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika ini susulan keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO memuktamadkan pendirian menarik balik sokongan terhadap kerajaan PN.
Presiden UMNO pada sidang media selepas mesyuarat MKT mengumumkan bahawa SD ahli-ahli Parlimen UMNO yang mencukupi angka bagi menzahirkan penarikan sokongan terhadap Muhyiddin sebagai Perdana Menteri telah pun dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong.
Senarai 11 ahli Parlimen UMNO yang disahkan menarik sokongan daripada kerajaan PN adalah diketuai Ahmad Zahid sendiri selaku Ahli Parlimen Bagan Datuk.
Beliau diikuti Datuk Seri Najib Tun Razak (Pekan); Datuk Seri Azalina Said Othman (Pengerang); Datuk Seri Mohd Nizar Zakaria (Parit); Datuk Seri Azeez Abdul Rahim (Baling); Tan Sri Noh Omar (Tanjung Karang); Datuk Ahmad Nazlan Idris (Jerantut); Datuk Ahmad Jazlan Yaakub (Machang); Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang), Datuk Seri Ahmad Maslan (Pontian) dan Ramli Mohd Nor (Cameron Highlands).
Keputusan itu, dakwa Ahmad Zahid sudah menunjukkan kepimpinan Muhyiddin hilang majoriti dan keabsahan selaku ketua kerajaan.
Sementara itu, Ahmad Faizal menegaskan kaedah penubuhan kerajaan minoriti tidak boleh disamakan dengan kerajaan interim yang lebih bersifat sementara dan ditubuhkan atas tujuan persediaan bagi menghadapi pilihan raya umum (PRU) baharu.
“Bahkan sekiranya Muhyiddin mempunyai jumlah sokongan ahli Parlimen terbanyak meskipun tidak capai majoriti, maka kerajaan minoriti itu tidak semestinya masih kekal dipanggil kerajaan PN.
“Segala terpulang kepada kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong dalam mempertimbangkan kaedah terbaik untuk menubuhkan kerajaan baharu sekiranya tiada pihak mendapat sokongan majoriti ahli Parlimen kelak,” katanya.
Dalam pada itu, bekas Menteri Besar Perak itu mengakui terkejut dan kecewa dengan keputusan terkini UMNO itu.
Tambah beliau, sepatutnya pucuk kepimpinan UMNO meletakkan kepentingan negara mendahului politik kepartian pada saat krisis pandemik Covid-19 masih lagi memuncak.
“Bila keadaan sebegini berlaku, keputusan UMNO itu meletakkan negara dalam situasi kacau bilau politik, lebih-lebih lagi pada saat masih ramai rakyat menderita akibat pandemik.
“Saya berpandangan UMNO sepatutnya bersikap lebih bertanggungjawab dengan cenderung tidakmencetuskan ketidakstabilan politik pada saat genting ketika ini.
“Implikasi paling teruk akan dirasai rakyat memandangkan mereka akan menjadi lebih susah, terutama pada saat pandemik Covid-19,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/terkini-peja-kata-agong-boleh-tubuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Tak Perkenan Kerajaan Batal Ordinan Darurat Kata Istana Negara

Agong Tak Perkenan Kerajaan Batal Ordinan Darurat Kata Istana Negara

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 224 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan rasa dukacita dengan kenyataan yang dibuat di Parlimen pada Isnin bahawa kerajaan membatalkan semua Ordinan Darurat walhal ia belum lagi diperkenan baginda kata Datuk Penge...
Terkini Selepas Pertemuan Dengan Tpm Kerajaan Masih Utuh Kata Zahidi

Terkini Selepas Pertemuan Dengan Tpm Kerajaan Masih Utuh Kata Zahidi

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 166 hits
Kumpulan ahli parlimen Umno yang cenderung mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional didakwa kekal utuh selepas mereka mengadakan pertemuan di tengah Kuala Lumpur malam ini Ditemui media selepas berakhir pertemuan tersebut kira kira jam 2 ...
Ismail Sabri Kata Derhaka Pada Agong Jika Jatuhkan Kerajaan Muhyiddin Sebelum September

Ismail Sabri Kata Derhaka Pada Agong Jika Jatuhkan Kerajaan Muhyiddin Sebelum September

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 226 hits
Ismail jaja titah diraja pada sidang media sokong kerajaan MuhyiddinFMT ReportersPETALING JAYA Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob kerap menggunakan titah Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika mempertahanka...
Jk Bebas Darurat Melapor Kepada Agong Bukan Kerajaan Kata Ahli

Jk Bebas Darurat Melapor Kepada Agong Bukan Kerajaan Kata Ahli

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 232 hits
Menurut Loke kali terakhir jawatankuasa itu bermesyuarat adalah dua minggu lalu Setiausaha Organisasi DAP dan Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke Siew Fook Gambar Bernama Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke hari ini menegaskan Jawatankuasa ...
Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

Kalau Kerajaan Derhaka Agong Tidak Terima Pm Menghadap Sampai Tiga Kali Seminggu Kata Annuar

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 183 hits
Annuar Musa menyifatkan tuduhan derhaka dicipta oleh orang yang mahu menjatuhkan kerajaan PETALING JAYA Annuar Musa menolak tuduhan pihak tertentu kononnya kerajaan telah derhaka kepada Yang di Pertuan Agong susulan pengumuman pembatalan Or...
Kerajaan Tiada Majoriti Tidak Boleh Nasihat Agong Dr Aziz Bari

Kerajaan Tiada Majoriti Tidak Boleh Nasihat Agong Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 146 hits
Kerajaan Perikatan Nasional seharusnya menyegerakan sidang khas Parlimen membahaskan usul Undi Percaya kepada Perdana Menteri Mahiaddin Yassin Menurut pakar undang undang Perlembagaan Dr Aziz Bari sekiranya kerajaan PN telah kehilangan majo...
Terkini Kerajaan Pn Tumbang Umno Serah Surat Tarik Sokongan Pada Agong

Terkini Kerajaan Pn Tumbang Umno Serah Surat Tarik Sokongan Pada Agong

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 202 hits
August 3 2021 Umno telah menyerahkan surat akuan yang mencukupi bagi menzahirkan penarikan sokongan terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri Presidennya Ahmad Zahid Hamidi berkata ia sekali gus menunjukkan kepimpinan Muhyiddin suda...
Boleh Saman Kerajaan Jika Dijangkiti Covid 19 Di Ppv Kata Peguam

Boleh Saman Kerajaan Jika Dijangkiti Covid 19 Di Ppv Kata Peguam

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 196 hits
Minderjeet KaurOrang ramai menunggu giliran untuk divaksin di Ideal Convention Centre Shah Alam di mana 204 orang petugas di pusat pemberian vaksin itu dilaporkan dijangkiti Covid 19 PETALING JAYA Orang ramai yang dijangkiti Covid 19 di Pus...
Agong Bukan Rubber Stamp Ikut Cakap Kerajaan Pn

Agong Bukan Rubber Stamp Ikut Cakap Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 261 hits
Kenyataan balas Pejabat Perdana Menteri terhadap kenyataan Yang di Pertuan Agong dianggap biadap apabila membayangkan seolah olah Raja Berperlembagaan hanyalah pak turut kepada kerajaan Perikatan Nasional dan terpaksa menerima apa sahaja ya...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap