Tempat Best Wajib Anda Pergi Di Perak Ramai Yang Tak Tahu


Tempat Best & Wajib Pergi Di Perak, Ramai Yang Tak Tahu! Kelly’s Castle, Menara Condong Teluk Intan, The Lost World of Tambun, dan Bukit Merah Laketown adalah sebahagian nama popular pilihan pelancong dan ibu bapa semasa cuti sekolah.
BACA: Top 5 Pantai Yang Wajib Anda Pergi Di Malaysia. Jernih Je Air!
Namun, ada banyak lagi tempat menarik yang ada di Perak untuk dilawati bersama anak-anak semasa cuti sekolah. Berikut adalah 10 lokasi terpilih:
1. Bukit Larut @ Maxwell Hill
Ini antara tempat yang sentiasa penuh semasa cuti sekolah. Tingginya mencecah 1036m dari paras laut. Di sinilah terletaknya taman dan rumah kolonial. Mereka yang ke sini akan mengambil peluang mendaki ke puncaknya sambil menghirup udara sejuk dan segar.
Harga Tiket: RM6 (dewasa), RM3 (Kanak-kanak),
Alamat: Bukit Larut, 34000 Taiping, Perak
2. Gua Tempurung
Mungkin tidak ramai yang membawa anak mereka ke tempat seperti ini semasa cuti. Namun, jika mahu anak anda merasai kelainan, cuba bawa mereka memasuki Gua Tempurung bersama jurupandu bertauliah mereka.
Ada beberapa pakej disediakan yang memakan masa sejam sehingga 2 jam. Anak anda pasti mempelajari sesuatu yang baru dan menarik untuk dikongsi dengan rakan-rakannya.
Harga Tiket (berbeza mengikut pakej): RM8-RM30(dewasa), RM4-RM15(kanak-kanak), RM20-RM50(warga asing dewasa), RM10-RM25(warga asing kanak-kanak).
Alamat: 31600 Gopeng, Perak
3. Hutan Lipur Lata Tebing Tinggi
Mandi di air terjun. Itulah tarikan yang ada di Daerah Selama. Malah, ada 5 air terjun di situ dan Lata Tebing Tinggi hanyalah salah satu darinya yang menjadi tumpuan penduduk setempat dan luar negara.
Selain itu, daerah ini juga mempunyai sungai dan tasik yang masih terpelihara. Homestay juga ditawarkan bagi pengunjung yang merangkumi pakej lawatan ke lokasi pelancongan yang lain di sekitarnya.
Harga Tiket: Percuma
Alamat: Ulu Mengkuang, 34100 Selama, Perak.
4. Kuala Sepetang
Sebuah kampung perikanan yang membawa anak-anak melihat keindahan semulajadi. Di situ terletaknya Hutan Paya Bakau Matang seluas 40000 hektar.
Ia merupakan lokasi terbaik pembiakan ketam, udang, selain ikan dan moluska yang lain. Bawa juga anak-anak anda menelusuri sungai pada malam hari untuk menyaksikan kunang-kunang.
Alamat: Larut, Matang, Perak.
5. Movie Animation Park Studio
Taman Tema Animasi ini merupakan yang pertama seumpamanya di Asia. Ia dibina dengan kos RM520 juta! Oleh itu, tidak mustahil di dalamnya penuh dengan keseronokan kepada kanak-kanak.
Ia mempunyai 40 tarikan dengan 6 zon tema seperti Boboiboy, the Smurf, Megamind dan banyak lagi. Ada banyak permainan, persembahan, dan kedai yang menjual pelbagai barangan menarik.
Harga Tiket: RM190 (dewasa), RM150 (Kanak-kanak),
Alamat: 3, Persiaran Meru Raya, 31200 Ipoh, Perak
Waktu Operasi: 10am-6pm (Isnin-Jumaat), 10am-10pm (Sabtu-Ahad)
6. Orang Utan Island
Pulau seluas 35 ekar ini menjadi tempat tinggal Orang Utan. Kedatangan anda akan disambut oleh orang utan-orang utan. Pulau ini menjadi lokasi para ahli sains yang mahu membuat kajian mengenai orang utan.
Membuka pulau ini kepada umum membolehkan orang awam mengenali orang utan dan kepentingan menjaga mereka agar tidak pupus.
Harga Tiket: RM30 (dewasa), RM18 (Kanak-kanak),
RM36 (warga asing dewasa), RM36 (warga asing kanak-kanak).
Alamat: Jalan Bukit Merah, 34400 Semanggol, Perak.
Waktu Operasi: 9am-5pm setiap hari
7. Royal Belum State Park
Hutan hujan berusia lebih 130 juta tahun ini lebih tua berbanding hutan-hutan hujan lain di dunia termasuk hutan Amazon! Hutan seluas 134,167 hektar yang dijaga rapi sememangnya menyimpan khazanah berharga untuk diterokai.
Air Terjun Sungai Kooi dan Sungai Papan hanya sebahagian tarikannya. Jika bernasib baik, anda akan melihat haiwan-haiwan liar yang menghuni hutan ini dan bunga terbesar dunia iaitu Rafflesia.
Lupakan kesibukan dan gangguan tv dan media sosial. Terdapat resort yang dibina di pulau buatan iaitu Pulau Banding bagi mereka yang mahu menikmati malam yang damai di situ.
8. Santuari Burung Kuala Gula
Ini merupakan lokasi terkenal sama ada di peringkat tempatan atau antarabangsa bagi pemerhati burung. Burung-burung dari Siberia, Kazakhtan, Jepun, China dan Momgolia menjadikan kawasan ini untuk berhijrah dan bertelur bagi burung residen.
Alamat: Kuala Gula, 34350 Perak
9. Taman Herba
Di tanah seluas 22 hektar ini, ditanam 527 spesis tumbuhan herba yang digunakan untuk pelbagai keperluan seperti perubatan, aromaterapi, dan kosmetik.
Pengunjung boleh menaiki trem dan berkhemah di tapak yang disediakan. Kemudahan surau juga disediakan. Aktiviti lain di sini ialah memancing.
Harga Tiket: RM2 (dewasa), RM1 (Kanak-kanak), RM350 untuk 1 tapak khemah.
Alamat: Batu 1, Jalan Simpang Pulai, Kg. Kepayang, Perak, Batu Gajah, 31300 Gopeng, Perak.
Waktu Operasi: 830am-5pm (Isnin-Jumaat), 9am-3pm (Sabtu-Ahad)
10. Zoo Taiping & Night Safari
Uniknya zoo ini ialah kerana ia turut menyediakan pengalaman Night Safari. Ia merupakan yang pertama di Malaysia. Anak-anak dapat melihat haiwan yang aktif pada waktu malam dan mendengar bunyi haiwan-haiwan ini.
Tanpa gangguan cahaya dan bunyi selain bunyi haiwan, ini pasti suatu pengalaman bernilai buat anak-anak.
Harga Tiket: RM17 (dewasa), RM8.50 (Kanak-kanak),
Night Safari: RM21.20 (dewasa), RM10.60 (kanak-kanak)
Sumber: The Kaki Cuti
The post Tempat Best & Wajib Anda Pergi Di Perak, Ramai Yang Tak Tahu! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/tempat-best-wajib-anda-pergi-di-perak-ramai-yang-tak-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulau Belitung Indonesia 6 Tempat Wajib Pergi Dan Tips Travel Di Belitung

Pulau Belitung Indonesia 6 Tempat Wajib Pergi Dan Tips Travel Di Belitung

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 688 hits
Bagi peminat percutian pulau Pulau Belitung yang terletak di Timur Sumatra merupakan salah satu pulau yang wajib korang pergi Dengan keindahan pulau yang boleh dikatakaan sebagai syurga dunia ini pastinya membuatkan percutian korang bertamb...
Senarai Tempat Top Wajib Pergi Di Pahang Yang Boleh Jadi Rujukan Untuk Korang

Senarai Tempat Top Wajib Pergi Di Pahang Yang Boleh Jadi Rujukan Untuk Korang

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 406 hits
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Yang Boleh Jadi Rujukan Untuk Korang Senanjung Malaysia Ibu Negeri Pahang adalah Kuantan Negeri Pahang terdiri daripada 11 daerah iaitu Cameron Highland Kuala Lipis Jerantut Raub Temerloh...
Lunch Di Warung Salai Tempat Makan Best Di Port Dickson

Lunch Di Warung Salai Tempat Makan Best Di Port Dickson

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 1964 hits
Lunch di Warung Salai Tempat Makan Best di Port Dickson l Assalamualaikum Lepas check in di D Wharf Hotel Serviced Residence perut memasing dah lapar nak cari nasi Kalau nak tunggu food truck tepi hotel tu pukul 5 baru buka So kami decide u...
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah

Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 399 hits
Senarai Tempat Top Dan Wajib Anda Kunjungi Di Pahang Jom Singgah Kami kongsikan senarai tempat menarik di Pahang yang boleh dikunjungi Pahang merupakan negeri terbesar di Semenanjung Malaysia Ibu Negeri Pahang adalah Kuantan Negeri Pahang t...
Kalau Pergi Sarawak Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah

Kalau Pergi Sarawak Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 588 hits
Kalau Pergi Sarawak Ini 5 Tempat Menarik Dan Unik Korang Kena Singgah Sarawak Bumi Kenyalang adalah negeri terbesar di Malaysia Terletak di pulau Borneo ia adalah lokasi percutian popular bagi pelancong dari dalam dan luar negara Terdapat b...
Krabi Part 7 7 Heaven Krabi Wajib Pergi Kalau Sampai Krabi

Krabi Part 7 7 Heaven Krabi Wajib Pergi Kalau Sampai Krabi

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 445 hits
Thanks Abg Qi snap gambar pakwe makwe Krabi ni tgh post wedding haha i like Nampak tak laut Ao Nang dan bukit dari jauh bawah awan tu Makin lama makin pandai Abg Qi snap tapi mcm biasa dia akan snap sekali je lepas tu kata dah jgn membazir ...
8 Tempat Wisata Kuliner Di Jogja Yang Melegenda Dan Wajib Dicoba

8 Tempat Wisata Kuliner Di Jogja Yang Melegenda Dan Wajib Dicoba

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 179 hits
Masyarakat kota Jogja yang terkenal ramah dan membumi membuat wisatawan merasa nyaman berada disini ditambah reputasi kota Jogja yang terkenal dengan wisata yang ramah di kantong Jika berjalan jalan ke Jogja jangan lewatkan untuk mencoba be...
8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah

8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 594 hits
8 Lokasi Wajib Anda Pergi Di Cameron Highlands Rugi Kalau Tak Singgah Cameron Highlands sentiasa menjadi lokasi cuti cuti Malaysia kegemaran ramai Pergilah berapa kali dalam setahun pun tempat dingin ini tak pernah membosankan Cameron Highl...
Top 5 Pantai Yang Wajib Anda Pergi Di Malaysia Jernih Je Air

Top 5 Pantai Yang Wajib Anda Pergi Di Malaysia Jernih Je Air

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 748 hits
Top 5 Lokasi Pantai Tercantik Paling Popular Di Malaysia Bersih Dan Jernih Dari Yang Lain Sekarang ni rata rata parent tanya mengenai tempat percutian menarik untuk dilawati Sebenarnya soalan tempat percutian menarik adalah soalan yang pali...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord