Teddy Bear Kotor Punca Anak Tak Sihat Ibu Ni Kongsi Cara Cuci Yang Betul Senang


Anak-anak sudah tentu memiliki patung kegemarannya terutama anak perempuan. Itulah yang menjadi temannya dan akan dibawa ke mana-mana. Masalahnya bila sudah dikelek ke sana ke mari, itulah yang merungsingkan kerana kita tidak tahu berapa banyak kuman yang ada padanya. Kemudian anak pula pegang selalu, dicium dan dipeluk pasti boleh memberi kesan kepada kesihatannya juga.

Di dalam perkongsiannya di laman Facebook, Yatie Emra, berkongsi tip cara-cara mencuci patung beruang atau mainan lembut yang menjadi kegemaran anak-anak. Menurut ibu ini, terdapat sesetengah patung lembut yang boleh dibersihkan dengan mesin basuh. Paling penting, rujuk label pada patung tentang cara membersihkannya kerana telah tercatat di situ cara cucian terbaik untuk patung tersebut.
Baca Juga:
Tak Sangka Boleh Ajar Anak Guna Mainan Rosak, Speech Therapist Ini Kongsi Caranya
Dah Besar Dia Tak Peluk Cium Dah. Ayah Ni Kongsi Cara Buat Anak Rasa ‘Dekat’ Dengan Kita!
Susah Fokus & Dengar Arahan, Ibu Ini Kongsi Efek Tonton Kartun Jenis ‘Fast-Paced’
🧸CARA CUCI TEDDY BEAR & PLUSHY🧸 Antara perkara kena buat akhir² tahun camni termasuk ler pilih barang² mainan, patung lembut (plushy) dak Fydh & asingkan yang mana dah rosak/nak buang, mana yang nak give away, etc.
Fydh ada banyak gak koleksi plushy sebab dakni suka sangat suruh abinya gi “tangkap teddy” kat claw machine😅. Tu belum lagi yang nenek & makcik² dak Fydh ni bagi. Sebelum ni dah banyak gak bagi kat orang, yang ada ni pun nak pilih² untuk give away gak. Ekeke.. Dalam banyak² tu sebenarnya ada 3 jer yang dia betul² sayang — bunny pemberian neneknya masa baby dulu, teddy putih (untuk peluk² dalam kete) & gak plushy kucing.
Sumber foto: www.freepik.com Fydh ni memang takleh berpisah dengan bunny dia merangkap “bantal busuk” sebab tu lah teman dia sejak dari kecik. Walaupun Bunny dia dah lembik & buruk, tapi yang penting tak bau busuk tau😆. Saya memang kerap basuh sebab bunny tu la yang dia selalu gomol, dipelukcium, lap tangan & mulut bagai. Pendek kata pakej all in 1 ler😂. Since teddy & plushy lain saya simpan dalam storage box & Fydh pun jarang nak main.. saya hanya cuci bila kena kotoran atau sebelum nak bagi orang.
Ramai kawan terkejut & tak tahu yang sesetengah teddy/plushy boleh dibasuh dengan mesin basuh (bergantung pada jenisnya). Sebab tu penting rujuk simbol cucian pada tag/label mainan tu. Biasanya pada label ni ada ditulis cara cucian yang DISARANKAN/KAEDAH CUCIAN TERBAIK. Tapi tu tak bermakna kaedah lain TAK BOLEH digunakan walaupun tetap ada risikonya tersendiri.
Kalau teddy anak korang harga ratus² ribu riban, ikut ler cara cucian yang disarankan supaya tahan lebih lama. Setakat teddy & plushy murah² ni, saya basuh gunakan mesin basuh jer. Maklum ler teddy & plushy dak Fydh ni banyak, 3 round gak nak basuh semuanya. Kalau semua nak basuh tangan memang ler leceh 😅.
Sumber foto: www.freepik.com Apape pun, kalau teddy/plushy ada ciri² kat bawah ni, sila jangan masuk mesin ye —
🔹Pada label dinyatakan langsung tak boleh dibasuh – bermakna teddy tu hanya boleh dicuci dengan cucian kering jer
🔹Hanya surface cleaning — perlu cuci permukaan teddy dengan kain lembap je
🔹Teddy daripada wool (benang bulu biri²)
🔹Plushy yang mengandungi foam beads/poly beads (butiran styrofoam)
🔹Teddy/plushy yang koyak. Kalau nak basuh mesin, pastikan bahagian yang koyak dijahit dulu supaya isi dalam tak terburai lak.
CARA BASUH TEDDY/PLUSHY DENGAN MESIN BASUH
====================================
👉Sebaik²nya gunakan mesh bag/laundry net untuk extra protection. Kalau takde sangat, gunakan sarung bantal pun boleh.
👉Gunakan setting cucian air sejuk/suam je. (ala kalau korang basuh dengan tangan pun guna air sejuk je pun😆)
👉Gunakan setting/program/kitaran yang paling lembut & sekejap.
👉Jangan spin untuk elak teddy/plushy rosak
👉Gunakan sikit jer sabun pencuci yang lembut, lagi bagus kalau guna sabun pencuci untuk pakaian bayi jer. Jangan guna sabun pencuci yang kuat atau jenis gel macam daiya, dynamo, breeze, etc.
👉Jangan gunakan pelembut fabrik. Bahan kimia dalam pelembut fabrik boleh merosakkan tekstur bulu teddy/plushy.
Sumber foto: www.freepik.com 👉Optional — boleh gantikan pelembut fabrik dengan ½ cawan cuka. Cuka bukan jer berfungsi sebagai pelembut fabrik (tanpa bahan kimia!😊) tapi dalam masa yang sama boleh kurangkan sisa² sabun pencuci (incase korang terletak banyak). Saya tambahkan 2-3 titik essential oil sebab nak bau wangi😊
👉Perah teddy/plushy gunakan tangan setakat yang boleh. Kemudian lapkan teddy dengan tuala/kain bersih untuk serap lebihan air lak. Dengan cara ni, teddy/plushy korang akan lebih cepat kering nanti.
👉 Kalau boleh, jemur teddy dengan cara letakkan diatas jaringan/ampaian (kaedah pengeringan — kering rata/titis kering). Teddy yang basah agak berat, jika digantung dikhuatiri boleh merosakkan tekstur lak.
👉Optional — Lepas jemur dalam sejam–2, boleh perah lebihan air pada bahagian kaki/badan supaya cepat sikit kering.
👉Bila dah kering, kalau korang rajin sikat ler bulu teddy bear untuk gebukan.🧸😊
Selamat mencuba! Eloklah periksa patung-patung lembut anak yang sudah lama tak dibersihkan tu. Semoga perkongsian dari ibu ini dapat membantu anda.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
The post Teddy Bear Kotor, Punca Anak Tak Sihat. Ibu Ni Kongsi Cara Cuci Yang Betul, Senang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/teddy-bear-kotor-punca-anak-tak-sihat-ibu-ni-kongsi-cara-cuci-yang-betul-senang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsi Cara Bermain Dengan Bayi Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

Ibu Ini Kongsi Cara Bermain Dengan Bayi Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 163 hits
Setiap ibu bapa pastinya mahukan anak bijak kan Ada cara yang boleh dilakukan untuk merangsang perkembangan otak bayi confirm si kecil banyak akal selepas ini Paling penting penglibatan ibu ayah dalam merangsang perkembangan otak anak anak ...
Guna Air Buah Delima Sahaja Ibu Kongsi Tip Rawat Batuk Anak Cepat Sembuh

Guna Air Buah Delima Sahaja Ibu Kongsi Tip Rawat Batuk Anak Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 162 hits
Anak anak kecil sememangnya kerap jatuh sakit demam selesema dan batuk disebabkan antibodi yang masih lemah Ibu mana yang tak risau bila anak mula jatuh sakit lebih lebih lagi masih kecil dan tiada ubat yang sesuai Sebenarnya anak anak bole...
Tak Cukup Nutrisi Punca Ramai Kanak Kanak Bantut Ini Sukatan Makanan Yang Betul Untuk Anak

Tak Cukup Nutrisi Punca Ramai Kanak Kanak Bantut Ini Sukatan Makanan Yang Betul Untuk Anak

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 209 hits
Setiap kanak kanak mempunyai hak untuk mendapatkan pemakanan nutrisi yang lengkap Kanak kanak yang diberi cukup makan pada waktu yang betul mengikut perkembangan mereka lebih cenderung untuk bertahan hidup membesar berkembang dan belajar Me...
Ibu Ini Kongsi 7 Ilmu Tidur Anak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu Tapi Berkesan

Ibu Ini Kongsi 7 Ilmu Tidur Anak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu Tapi Berkesan

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 176 hits
Tidur sangat penting untuk kanak kanak kerana tidur yang cukup memastikan otak dan tubuh kanak kanak dapat membesar dan berkembang dengan baik Kajian juga telah menunjukkan bahawa tidur adalah penting untuk kecergasan serta pelbagai fungsi ...
Anak Bercakap Bahasa Sendiri Ibu Ini Kongsi Tip Kini Anaknya Dah Petah Bercakap

Anak Bercakap Bahasa Sendiri Ibu Ini Kongsi Tip Kini Anaknya Dah Petah Bercakap

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 167 hits
Kebanyakan anak anak usia 3 tahun ke bawah mereka ada bahasa sendiri untuk bercakap dengan ibu bapa atau orang sekelilingnya Kadang untuk memahami apa maksud ayat itu agak sukar sehingga terpaksa buat pemahaman sendiri Menurut pakar cakap j...
Suami Selalu Cakap Keluar 11 Sept Ibu Tak Sangka 2 Anak Kongsi Tarikh Lahir Sama

Suami Selalu Cakap Keluar 11 Sept Ibu Tak Sangka 2 Anak Kongsi Tarikh Lahir Sama

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 177 hits
Seorang isteri dan ibu sama sekali tak menyangka akan berkongsi tarikh lahir yang sama dengan dua anak perempuannya Nurfahtiha Tahir juga menganggap ini adalah kebetulan dan rezeki Allah Dua orang puteri kesayangannya iaitu Aisyah Safiyyah ...
Bahaya Jangkitan Cacing Jika Terkena Pada Bayi Kanak Kanak Doktor Kongsi Cara Rawatan Yang Betul

Bahaya Jangkitan Cacing Jika Terkena Pada Bayi Kanak Kanak Doktor Kongsi Cara Rawatan Yang Betul

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 112 hits
Jangkitan cacing merupakan suatu masalah kesihatan yang global Ia membabitkan satu pertiga penduduk dunia Sebenarnya jangkitan cacing boleh berlaku kepada sesiapa saja termasuklah anak kecil dan bayi Kata Dr Samhan terdapat pelbagai jenis c...
Anak Termuntah Atas Karpet Bukan Sengaja Ini Cara Nak Cuci Kesan Muntah Hilang Terus Bau

Anak Termuntah Atas Karpet Bukan Sengaja Ini Cara Nak Cuci Kesan Muntah Hilang Terus Bau

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 169 hits
Anak anak kita yang sedang membesar memang banyak ragamnya Ada yang baru belajar bebas pamper dan terbuang tanpa sedar Penuh kesabaran kitalah yang membersihkannya agar jadi bersih Anak termuntah juga buat kita bikin panik namun jangan dima...
Anak Cepat Marah Mengamuk Bila Mainan Di Kacau Pakar Kongsi Cara Atasi Kemarahan Anak

Anak Cepat Marah Mengamuk Bila Mainan Di Kacau Pakar Kongsi Cara Atasi Kemarahan Anak

papar berkaitan - pada 12/11/2022 - jumlah : 81 hits
Setiap kali bermain dia akan menyusun alat permainannya dengan rapi dan bila ada rakan yang melanggar dia akan marah sangat sampai berguling Siapa yang tak risau melihat sikap panas baran anak kan Bagaimanakah cara terbaik untuk mengajar an...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus