Anak Bercakap Bahasa Sendiri Ibu Ini Kongsi Tip Kini Anaknya Dah Petah Bercakap


Kebanyakan anak-anak usia 3 tahun ke bawah mereka ada bahasa sendiri untuk bercakap dengan ibu bapa atau orang sekelilingnya. Kadang untuk memahami apa maksud ayat itu agak sukar sehingga terpaksa buat pemahaman sendiri.
Menurut pakar, cakap jerman ini sebenarnya normal bagi kanak-kanak, tetapi ia akan berkurang apabila kanak-kanak mula menguasai kefahaman bahasa mereka. Tetapi jika selepas 3 tahun masih ada cakap jerman, ianya sudah TIDAK NORMAL.

Menerusi perkongsian Puan Fadzielah Ayub yang juga seorang ibu yang banyak berkongsi tip keibubapaan dan anak, dia sendiri melalui pengalaman anak bercakap bahasa sendiri tetapi berjaya mengatasinya dengan melakukan beberapa tip di bawah ini.
ANAK BERCAKAP BAHASA SENDIRI?
Hari ini ilah nak berkongsi daripada perkongsian Terapi Pertuturan mengenai anak bercakap bahasa sendiri. Maksudnya anak bercakap dalam bahasa yang kita sendiri tak faham. Boleh jadi bahasa Jerman, Jepun, Perancis, Korea dan sebagainya. Tak tahulah anak cakap apa.
Ramai parents yang menghadapi masalah ini kan? Bunyi macam bercakap tapi kita tak faham apa yang anak cakap atau cuba sampaikan. Sejujurnya ilah pun pernah mengalami fasa ini masa mula-mula Zayd dah boleh sebut banyak bunyi dan perkataan. Bila dia membebel atau nak cakap laju, mula la keluar perkataan bahasa yang dia sendiri je faham.
Sebenarnya begini..
Kanak-kanak yang sedang belajar bercakap memang biasanya akan bercakap bahasa sendiri yang mana kita sebut sebagai ‘jargon’.. ini terjadi disebabkan oleh mereka cuba meniru untuk bercakap seperti orang dewasa tetapi mereka mempunyai vocab yang sedikit untuk bercakap seperti kita atau pun memori mereka masih lagi belum mampu untuk menangkap ayat panjang seperti yang kita cakap.

Ummi: “Zayd nak makan buah tak? Nak buah mangga ke buah anggur?”
Zayd: bfdfgrm ndifrs nak angkur
Haha. Ni contoh bahasa jargon Zayd kadangkala ada bunyi bahasa korea pun ada dan ummi langsung tak faham.
Anak memang akan dengar apa yang kita sebut. Tetapi mungkin ada beberapa perkataan yang mereka tidak faham dan tak mampu nak tangkap setiap perkataan yang kita sebut. Jadi, kita boleh ulang ayat dengan sebut satu persatu secara perlahan-lahan dan tidak laju terutama anak yang masih kecil atau ada masalah delay (perkembangan lewat).
Jargon ini sebenarnya normal jika berlaku pada kanak-kanak bawah umur 3 tahun. Tetapi jika masih ada lagi jargon selepas umur 3 tahun, perlu buat pemeriksaan. Takut-takut kalau ada masalah speech atau language delay.
Cara untuk mengurangkan jargon:
1. Terjemahkan kepada bahasa yang betul
Jika anak sebut sesuatu guna bahasa sendiri, kita perlu terjemahkan atau perbetulkan kepada bahasa yang betul mengikut situasi tersebut.
Sebagai contoh anak tengah memegang kereta dan sebut “hsfjedncx xcfgd..ghsjfe”
Maka, kita boleh terjemahkan dan perbetulkan mengikut situasi pada masa itu “Wah.. kereta Zayd warna oren. Kereta boleh gerak ke depan”
2. Guna bahasa yang pendek dan mudah difahami
Anak akan lebih mudah untuk faham dan senang nak pickup bila kita gunakan bahasa yang pendek dan mudah di sebut. Gunakan ayat 1-3 perkataan pun dah cukup. Tak perlu ayat yang panjang-panjang.

3. Tingkatkan kosa kata anak
Tingkatkan kosa kata anak dengan perkenalkan perkataan baru setiap hari. Bila kosa kata atau vocab anak meningkat, barulah mereka boleh menggunakan perkataan yang betul dan buat ayat. Jadi jargon itu akan berkurang.
Oh ya. Kadang-kadang anak tengok kartun yang cakap panjang-panjang dekat TV pun boleh menyebabkan jargon jugak. Seeloknya kurangkan gadjet atau TV dan banyakkan komunikasi 2 hala dengan anak.

nota: Contoh Zayd #17months bercakap dalam bahasa sendiri. Alhamdulilah sekarang dah boleh cakap dan sebut banyak perkataan.
Semoga bermanfaat.
Kredit: Fadzielah Ayub

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera di sini https://toko.ideaktiv.com/product/gathering-mama-hamil-menawan-pama-x-numom/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

\\
The post Anak Bercakap Bahasa Sendiri, Ibu Ini Kongsi Tip. Kini Anaknya Dah Petah Bercakap! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/anak-bercakap-bahasa-sendiri-ibu-ini-kongsi-tip-kini-anaknya-dah-petah-bercakap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guna Air Buah Delima Sahaja Ibu Kongsi Tip Rawat Batuk Anak Cepat Sembuh

Guna Air Buah Delima Sahaja Ibu Kongsi Tip Rawat Batuk Anak Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 162 hits
Anak anak kecil sememangnya kerap jatuh sakit demam selesema dan batuk disebabkan antibodi yang masih lemah Ibu mana yang tak risau bila anak mula jatuh sakit lebih lebih lagi masih kecil dan tiada ubat yang sesuai Sebenarnya anak anak bole...
Teddy Bear Kotor Punca Anak Tak Sihat Ibu Ni Kongsi Cara Cuci Yang Betul Senang

Teddy Bear Kotor Punca Anak Tak Sihat Ibu Ni Kongsi Cara Cuci Yang Betul Senang

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 136 hits
Anak anak sudah tentu memiliki patung kegemarannya terutama anak perempuan Itulah yang menjadi temannya dan akan dibawa ke mana mana Masalahnya bila sudah dikelek ke sana ke mari itulah yang merungsingkan kerana kita tidak tahu berapa banya...
Tak Cakap Tapi Asyik Tarik Tangan Ibu Bila Nak Sesuatu Mak Ayah Perlu Risau Pakar Kongsi Tip

Tak Cakap Tapi Asyik Tarik Tangan Ibu Bila Nak Sesuatu Mak Ayah Perlu Risau Pakar Kongsi Tip

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 177 hits
Kanak kanak biasanya akan menunjuk dengan jari bila mahukan sesuatu ditambah dengan bunyi bunyian di hujung hujungnya Namun jika anak hanya menarik tangan ibu dan menunjukkan apa dia mahu tanpa mengeluarkan suaranya ada baiknya anak diperik...
Ibu Ini Kongsi Cara Bermain Dengan Bayi Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

Ibu Ini Kongsi Cara Bermain Dengan Bayi Boleh Rangsang Perkembangan Otak Anak

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 163 hits
Setiap ibu bapa pastinya mahukan anak bijak kan Ada cara yang boleh dilakukan untuk merangsang perkembangan otak bayi confirm si kecil banyak akal selepas ini Paling penting penglibatan ibu ayah dalam merangsang perkembangan otak anak anak ...
Ibu Ini Kongsi 7 Ilmu Tidur Anak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu Tapi Berkesan

Ibu Ini Kongsi 7 Ilmu Tidur Anak Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu Tapi Berkesan

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 176 hits
Tidur sangat penting untuk kanak kanak kerana tidur yang cukup memastikan otak dan tubuh kanak kanak dapat membesar dan berkembang dengan baik Kajian juga telah menunjukkan bahawa tidur adalah penting untuk kecergasan serta pelbagai fungsi ...
Jangan Cium Bayi Orang Anak Sendiri Boleh Neelofa Minta Hormat Pendirian Setiap Ibu

Jangan Cium Bayi Orang Anak Sendiri Boleh Neelofa Minta Hormat Pendirian Setiap Ibu

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 141 hits
Selebriti dan usahawan popular Neelofa menasihatkan orang ramai agar tidak mencium anak individu lain sesuka hati bagi mengelak dijangkiti sebarang penyakit Neelofa atau nama sebenarnya Noor Neelofa Mohd Noor 33 menegaskan perkara sebegitu ...
Tak Tahu Nak Marah Ke Nak Senyum Ibu Reda Anak Mandi Lebih 100 Biji Telur

Tak Tahu Nak Marah Ke Nak Senyum Ibu Reda Anak Mandi Lebih 100 Biji Telur

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 126 hits
Tarik nafas panjang Tak tahu nak marah ke nak senyum Itulah yang berlaku kepada seorang kanak kanak perempuan yang bermandikan lebih seratus biji telur ayam Perkongsian video melalui akaun TikTok rais murtabak kadok yang dipercayai ibu kepa...
Ibu Dan Anak Di Bali Kompak Jadi Pencuri Modus Ganjal Kartu Atm

Ibu Dan Anak Di Bali Kompak Jadi Pencuri Modus Ganjal Kartu Atm

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 293 hits
Kepolisian sektor Denpasar Selatan menangkap tiga pelaku pencurian dengan modus mengganjal kartu mesin ATM Dua di antaranya adalah ibu dan anak bernama Maria Ulfa dan Aditya Izama Hendra dan satu rekannya bernama Siti Sobariah
Ini Sikap Ibu Ayah Yang Anak Cepat Tiru Tapi Kita Tak Perasan Tunjuk Depan Anak

Ini Sikap Ibu Ayah Yang Anak Cepat Tiru Tapi Kita Tak Perasan Tunjuk Depan Anak

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 107 hits
Dalam mendidik anak anak ibu bapa perlu menjadi contoh teladan dengan menunjukkan sikap dan budi pekerti yang baik di hadapan anak anak kerana anak anak cenderung mengikuti tingkah laku yang paling hampir dengan mereka Ibaratnya anak peniru...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun