Taugeh Walaupun Kecil Bagus Untuk Ibu Hamil Ada Folat Yang Diperlukan Untuk Elak Kecacatan Janin


Taugeh merupakan satu tumbuhan bercambah yang masih diperingkat awal atau muda. Dalam bahasa Inggeris, ia dikenali sebagai bean sprouts, dan apabila ia ditafsirkan ke dalam bahasa Melayu, membawa maksud, kacang yang bercambah, yang akhirnya membawa kepada penghasilan taugeh. 

Proses penghasilan taugeh ini bermula dengan proses percambahan benih, dalam kes ini, adalah percambahan benih kacang hijau. Ia akan direndam selama beberapa jam. Benih yang direndam ini kemudiannya akan didedahkan kepada gabungan suhu dan kelembapan yang betul. Dalam tempoh selama dua hingga tujuh hari, ia akan mula bercambah. Ia sudah boleh dituai atau diambil apabila ia mula mencapai ketinggian dalam 2 hingga 5cm.
Sebenarnya selain kacang hijau, pelbagai jenis benih turut boleh dicambah seperti taugeh, antaranya seperti:
Kekacang dan pea seperti lentil, kacang soya, kacang hitam, green pea Bijirin seperti beras perang dan quinoa Sayuran atau pucuk berdaun seperti lobak, brokoli atau bit Kacang atau biji seperti badam, biji alfafa, biji labu, biji bijan atau biji bunga matahari Tumbuhan yang melalui proses percambahan ini boleh dimakan secara mentah atau anda juga mempunyai pilihan untuk memasaknya sedikit atau sekejap sebelum memakannya.
Nutrien dalam taugeh Walaupun ia sebenarnya merupakan satu sumber makanan yang rendah kandungan kalori, namun ia merupakan sumber makanan yang kaya nutrien dan sebatian tumbuhan yang bermanfaat. Ia turut mengandungi vitamin dan sumber mineral.
Secara umumnya, proses percambahan yang dilalui taugeh ini membantu meningkatkan tahap nutrien, menjadikannya tinggi kandungan protein, folat, magnesium, fosforus, mangan (manganese) dan vitamin C dan K berbanding tumbuhan yang tidak melalui proses percambahan.
Sebagai contoh, beberapa kajian menunjukkan bahawa proses percambahan ini dapat membantu meningkatkan kandungan protein. Tumbuhan seperti taugeh juga cenderung untuk mengandungi asid amino penting yang lebih tinggi.
Selain itu, protein yang terkandung dalam tumbuhan seperti taugeh juga akan lebih mudah untuk melalui proses pencernaan. Ini mungkin disebabkan oleh proses percambahan, yang kelihatan seperti mengurangkan jumlah antinutrien, iaitu sebatian yang akan mengurangkan keupayaan badan anda untuk menyerap nutrien dari tumbuhan sehingga 87%.
Ia yang berasal daripada kacang hijau ini merupakan tumbuhan yang mengandungi sumber antioksidan dan sebatian lain yang bermanfaat. Terdapat juga kajian yang menyatakan bahawa makanan yang terhasil daripada kacang hijau juga adalah lebih berkhasiat.

Manfaat taugeh Taugeh adalah sejenis sayur-sayuran yang malang sekali, kurang digemari oleh kebanyakan individu tanpa mengira jantina dan usia. Sebenarnya, ia mempunyai pelbagai khasiat yang ramai tidak tahu. Berikut adalah beberapa manfaat yang boleh diperolehi dengan memakannya, seperti:
Kaya protein Ia sebenarnya mempunyai dua kali ganda lebih banyak protein berbanding daging lembu atau ayam. Antara kebaikannya adalah ia mampu meningkatkan kesuburan terutamanya lelaki yang sangat memerlukan protein untuk menghasilkan hormon untuk tujuan kesuburan.
Kaya enzim Berbanding sayur-sayuran lain, ia mengandungi 100 kali ganda enzim. Ia sangat penting untuk fungsi tubuh badan terutamanya untuk proses pencernaan. Enzim mampu membantu individu yang mempunyai masalah penghadaman dan kembung perut.
Kaya serat Dalam pada itu, ia juga baik untuk fungsi penghadaman kerana ia mengandungi kandungan serat yang tinggi. Serat ini akan membantu meleraikan lemak dan toksin dalam tubuh badan lalu mengeluarkannya. Ini sekali gus dapat membantu anda mengawal berat badan.
Kaya antioksidan Taugeh yang kaya antioksidan dan asid amino sebenarnya mampu memberikan pelbagai kebaikan. Antaranya yang penting adalah melawan kanser dan memperbaiki fungsi otak. Dalam masa yang sama, memakannya juga sebenarnya adalah amalan awet muda yang sangat bagus untuk diikuti.
Kaya asid lemak Selain itu, ia juga sangat kaya dengan asid lemak. Kebanyakan individu tidak mendapatkan asid lemak omega-3 kerana hanya bergantung kepada makanan laut atau telur sahaja. Oleh itu, tidak salah rasanya jika anda mengambilnya sebagai alternatif, bukan?
Kaya vitamin Paling penting, taugeh sebenarnya sangat kaya dengan vitamin seperti vitamin A, C, E dan pelbagai lagi dalam keluarga vitamin B. Vitamin-vitamin ini sangat penting untuk tumbesaran dan perkembangan tubuh badan anda.
Taugeh untuk kesihatan
Taugeh merupakan satu pilihan makanan yang sihat. Malah lebih baik, ia adalah pilihan makan yang murah dan mudah untuk didapati. Mari kita selidik kebaikan dari aspek kesihatan yang boleh diperolehi dengan memakannya.
Tingkatkan penghadaman Taugeh dapat membantu anda untuk mencernakan makanan anda dengan lebih baik dan lebih mudah. Seperti yang dinyatakan di atas, ia mengandungi antinutrien yang rendah, ini sekali gus menjadikan badan anda lebih cepat menyerap nutrien semasa proses penghadaman. Proses pencambahan ini membantu meningkatkan jumlah serat yang tidak larut, sejenis serat yang membantu pembentukan najis dan proses pengeluarannya melalui usus, yang akan mengurangkan risiko untuk berkemungkinan mengalami sembelit.
Kesihatan jantung Mengambil taugeh dalam pengambilan makanan harian anda, ia dipercayai dapat memberikan manfaat kepada jantung anda. Ini kerana ia dapat membantu mengurangkan faktor risiko penyakit jantung seperti paras kolesterol darah tinggi. Beberapa kajian kepada haiwan menunjukkan bahawa memakannya akan membantu meningkatkan tahap kolesterol HDL yang dikatakan sebagai kolesterol ‘baik’ dan mengurangkan tahap kolesterol LDL yang dikatakan sebagai kolesterol ‘tidak baik’.
Dalam kajian yang dilakukan terhadap 39 individu dengan masalah berat badan berlebihan dan obesiti dengan masalah kesihatan diabetes jenis 2, dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan diberikan 60 gram lentil setiap hari dan satu kumpulan lagi tidak diberikan sebarang lentil, salah satu jenis tumbuhan yang melalui proses percambahan seperti taugeh. Selepas tempoh kajian selama 8 minggu, kumpulan yang diberikan lentil mempunyai 12% paras kolesterol HDL yang lebih baik dan 75 hingga 84% paras trigliserida dan tahap kolesterol LDL yang lebih rendah berbanding kumpulan yang tidak diberikan lentil.
Tekanan darah Taugeh kaya dengan kalium, magnesium dan serat yang boleh membantu mengurangkan tekanan darah. Mempunyai tekanan darah tinggi adalah satu masalah kesihatan yang serius kerana ia meningkatkan risiko anda untuk mendapat penyakit jantung, satu penyakit utama yang menyebabkan kematian di dunia.
Ia boleh membantu menurunkan tekanan darah. Melalui kajian yang menghubungkan nutrien seperti kalium, magnesium dan serat yang terkandung di dalam taugeh dapat menjadikan tekanan darah tinggi lebih rendah.
Gula dalam darah Apabila seseorang individu mempunyai tahap gula dalam darah yang tinggi dan tidak dirawat, ia boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Ia adalah ciri utama masalah diabetes dan telah dikaitkan dengan beberapa masalah kesihatan yang kronik. Oleh sebab ini, profesional perubatan dan kesihatan sentiasa menasihati ramai individu untuk mengekalkan dan memastikan tahap gula dalam darah berada pada tahap yang sihat.
Salah satu cara yang boleh dilakukan adalah dengan mengamalkan memakan taugeh bagi membantu mengurangkan kadar gula dalam darah. Ini kerana komposisi nutrien dalam taugeh baik dalam menurunkan tahap gula dalam darah. Ia tinggi serat dan protein yang menjadikan proses pelepasan gula ke dalam aliran darah menjadi perlahan.
Berat badan Terdapat kajian yang dilakukan menunjukkan kandungan serat dan protein dalam taugeh dapat menghalang hormon lapar seperti ghrelin. Tambahan lagi, terdapat kajian tambahan yang mendapati kedua-dua nutrien dalam taugeh ini juga menggalakkan pembebasan dan penghasilan hormon yang menjadikan anda berasa lebih kenyang seperti peptida YY, GLP-1 dan cholecystokinin.
Dengan membuatkan anda berasa kenyang, ia sekali gus dapat mengawal pengambilan kalori dan membantu mengurangkan berat badan anda.
Kehamilan sihat Bagi wanita hamil, anda sememangnya akan disarankan untuk mengambil makanan yang tinggi kandungan folat semasa tempoh kehamilan. Ia adalah penting untuk membantu pertumbuhan optimum dan perkembangan bayi dalam kandungan anda. Lebih membahayakan wanita yang tidak mendapat keperluan folat yang mencukupi, berdepan dengan risiko kecacatan kelahiran yang lebih tinggi.
Taugeh mengandungi 80% jumlah pengambilan nutrien makanan yang disyorkan bagi folat dalam satu cawan taugeh yang dimasak, iaitu sebanyak 202 gram. Ia juga tinggi kandungan zat besi, protein dan serat yang sememangnya amat diperlukan oleh individu wanita mengandung.
Namun, individu wanita yang mengandung harus mengelakkan dari memakan taugeh mentah kerana ia berkemungkinan membawa bakteria yang boleh menyebabkan jangkitan dan berbahaya kepada bayi dalam kandungan. Sebaiknya pastikan taugeh yang hendak dimakan dimasak dengan sebaiknya.
Radikal bebas Antara kebaikan yang boleh diperolehi dengan pengambilan taugeh dalam diet pemakanan harian adalah ia dapat mencegah diri kita daripada radikal bebas. Untuk makluman anda, radikal bebas adalah satu keadaan apabila badan kita mengandungi sebatian kimia yang melebihi had yang sepatutnya. Kandungan kimia ini akan berupaya untuk menjejaskan dan mendatangkan kesan kepada sel-sel dalam badan dan menjadikan ia sel yang tidak baik, di mana sel-sel ini akan menyerang sel yang baik dan sihat yang terdapat dalam badan anda.
Jadi bagaimana taugeh dapat membantu menghalang anda daripada radikal bebas? Ini kerana taugeh mengandungi antioksidan yang akan membantu badan melawan sel-sel yang tidak baik. Antioksidan juga berperanan untuk meningkatkan sistem kekebalan dalam badan anda. Ia sekali gus menjadikan badan anda dilindungi daripada radikal bebas yang turut merupakan salah satu punca kanser.
Bahaya taugeh Taugeh merupakan tumbuhan yang menjadi antara makanan tidak boleh dimakan mentah. Ini kerana proses tumbesarannya berlaku dalam keadaan yang lembap yang berisiko untuk terdedah kepada bakteria seperti salmonella dan E.coli. Bakteria ini tidak akan boleh disingkirkan dengan hanya membasuh tetapi ia perlu dimasak dengan sempurna untuk mengelakkan sebarang risiko jangkitan.
Berikut adalah beberapa kesan bahaya taugeh jika tidak dimasak dengan betul:
Kehamilan dan penyusuan Fasa kehamilan adalah satu peringkat penting bagi seorang individu wanita. Pada waktu ini adalah penting untuk mengambil makanan yang seimbang dan mengandungi nutrien penting seperti vitamin dan mineral.
Taugeh merupakan sumber nutrien penting bagi vitamin B, C, zat besi, folat, kalium dan magnesium serta nutrien lain. Ini menjadikan ia sangat bermanfaat untuk memberikan fasa kehamilan yang sihat.
Tetapi ia juga merupakan satu tumbuhan yang berisiko tinggi untuk mengandungi bakteria sekiranya ia tidak dibersihkan dan tidak mengalami proses tumbesaran yang baik. Seperti yang dinyatakan di atas, ia berisiko untuk membiakkan bakteria salmonella dan E.coli yang boleh menyebabkan masalah seperti cirit-birit, mual, demam, dan masalah serius lain kepada wanita hamil. Jadi sangat penting untuk memastikan ia dimasak dengan sebaiknya. Namun, pengambilannya secara berlebihan pula boleh menimbulkan masalah seperti penyerapan nutrien yang tidak baik, kembung perut dan kekejangan perut serta lain-lain lagi.
Alahan Taugeh sememangnya mengandungi sumber nutrien yang sangat baik seperti vitamin, mineral, antioksidan, fitonutrien, dan serat makanan. Kehadiran sebatian baik ini menjadikannya sangat bermanfaat untuk diambil dalam diet pemakanan harian. Namun, bukan semua individu boleh menikmati manfaat daripada tumbuhan ini. Ini kerana sesetengah individu mungkin akan mengalami reaksi alahan seperti kegatalan, berdehit, ekzema, sesak dan pendek nafas, sakit perut, mual, muntah dan cirit-birit.
Risiko glisemik Mengambil taugeh dalam kuantiti yang sederhana dan secara tetap adalah sangat baik untuk individu yang menghidap diabetes (kencing manis) dan kepada individu yang berdepan risiko untuk mengalami diabetes. Ia disebabkan indeks glisemik yang rendah dan ini bermakna, tumbuhan ini akan membantu melepaskan gula ke dalam aliran darah pada kadar perlahan dan ia membantu mengawal diabetes.
Tetapi pengambilan taugeh secara berlebihan boleh menyebabkan gula dalam darah turun ke tahap tidak normal yang boleh menimbulkan masalah hipoglikemia (Hypoglycemia), ia merupakan satu keadaan di mana paras gula berada di bawah tahap normal dan individu yang mengalami keadaan ini akan berdepan simptom seperti peluh secara berlebihan, kelaparan yang berlebihan, pengsan, keletihan, mual, muntah dan penglihatan kabur serta lain-lain masalah kesihatan. Jika anda seorang individu yang menghidap diabetes dan telah mengambil ubatan dan memakan taugeh pada jumlah yang berlebihan akan memperburukkan keadaan kesihatan anda.

Resepi masakan taugeh Seperti yang dinyatakan di atas, taugeh memberikan banyak manfaat dan kebaikan dari aspek kesihatan. Oleh itu, apa kata kita ubah persepsi dan diet pengambilan makanan kita untuk lebih menggemari dan memperbanyakkan sayur taugeh? Jadikan ia sebagai satu makanan yang perlu ada dalam diet kerana manfaat daripadanya adalah sangat banyak dan penting buat kita. Berikut beberapa resepi taugeh mudah dan ringkas yang boleh anda cuba:
#1. Taugeh masak lemak
Bahan yang diperlukan:
Taugeh ½ batang lobak merah, dipotong panjang-panjang ½ bawang besar  dipotong halus 1 ulas bawang putih dipotong halus Udang, jika anda mempunyai alahan, anda boleh memilih untuk tidak menggunakan udang, dan menggantikannya dengan ayam ½ cawan santan, ½ cawan air Garam Gula Cara penyediaannya:
Bancuh santan dengan air. Masukkan ke dalam periuk. Masukkan bawang putih, bawang besar, udang dan lobak merah. Bila ia sudah mendidih masukkan taugeh. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Bila taugeh kelihatan hampir layu, tutup api. Makanan sudah sedia untuk dihidangkan. #2. Taugeh goreng
Bahan yang diperlukan:
300 gram taugeh kasar 2 keping tauhu, dipotong dadu 3 biji cili merah 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 100 gram udang segar, dibuang kulit, jika anda mempunyai alahan makanan laut, anda boleh menggunakan isi ayam dan dipotong kecil 50 g daun kucai, dipotong pendek 3 sudu makan minyak masak Garam secukup rasa Cara penyediaannya:
 Panaskan minyak dan gorengkan tauhu sehingga masak. Angkat tauhu dan masukkan ke dalam pinggan. Cili merah, bawang merah dan bawang putih ditumbuk bersama dan tumiskan. Masukkan udang sehingga wangi. Masukkan tauhu, taugeh, daun kucai dan garam. Kacau rata. Biarkan seketika. Sedia dihidangkan. Sumber: Hello Doktor
The post Taugeh Walaupun Kecil Bagus Untuk Ibu Hamil, Ada Folat Yang Diperlukan Untuk Elak Kecacatan Janin appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/taugeh-walaupun-kecil-bagus-untuk-ibu-hamil-ada-folat-yang-diperlukan-untuk-elak-kecacatan-janin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaga Kesehatan Otak Ibu Dan Janin Sehat Saat Hamil Konsumsi Ikan

Jaga Kesehatan Otak Ibu Dan Janin Sehat Saat Hamil Konsumsi Ikan

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 248 hits
Kandungan asam lemak omega 3 pada ikan disebut bisa menurunkan risiko depresi untuk ibu hamil Pada janin yang dikandung hal ini bisa meningkatkan perkembangan dan fungsi otak menambah berat badan serta menjadi pencegah munculnya asma
Asyik Tidur Je Orang Tua Tua Marah Ada Sebab Ibu Hamil Tak Bagus Terlebih Tidur

Asyik Tidur Je Orang Tua Tua Marah Ada Sebab Ibu Hamil Tak Bagus Terlebih Tidur

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 295 hits
Tidur adalah salah satu perkara penting untuk kesihatan manusia Apatah lagi jika anda sedang hamil Tidak cukup tidur semasa hamil bukan hanya boleh menjejaskan kesihatan ibu bahkan juga memberi kesan kepada bayi dalam kandungan Meskipun and...
Ibu Hamil Maut Janin Terkeluar Selepas Motosikal Ditunggang Bersama Suami Dirempuh Myvi Gagal Memotong

Ibu Hamil Maut Janin Terkeluar Selepas Motosikal Ditunggang Bersama Suami Dirempuh Myvi Gagal Memotong

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 627 hits
Pasangan suami isteri maut selepas motosikal ditunggang mereka bertembung dengan kereta Perodua Myvi hari ini lapor Dalam kejadian yang berlaku pada jam 6 pagi di Lebuhraya Rantau Panjang Pasir Mas berdekatan Lubok Jong Nur Syafiqah Jaafar ...
Perbanyakkan Makan Makanan Ini Ketika Hamil Bagus Untuk Anak Dalam Kandungan

Perbanyakkan Makan Makanan Ini Ketika Hamil Bagus Untuk Anak Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 299 hits
Wanita hamil perlu makan makanan yang berkhasiat agar kesihatan diri dan kandungan berada di tahap yang baik Amalkan 6 pemakanan ini dan elakkan mengambil makanan yang diproses ataupun makanan segera Ikuti perkongsian Dr Zubaidi MAKANAN TAM...
Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

Anak Merangkak Sesekali Ibu Ayah Boleh Ikut Sama Barulah Si Kecil Cepat Belajar

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 429 hits
Pernah tak main merangkak sama sama dengan anak Ibu bapa tahu tak aktiviti ni bagus untuk koordinasi badan motor kasar dan konsentrasi anak Bila buat aktiviti ni semua anggota badan digunakan serentak dan ia dapat menguatkan kaki dan tangan...
Kelelahan Yang Dialami Oleh Ibu Hamil Bisa Picu Persalinan Lebih Cepat

Kelelahan Yang Dialami Oleh Ibu Hamil Bisa Picu Persalinan Lebih Cepat

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 251 hits
Dr Ardiansjah Dara dokter spesialis kebidanan dan kandungan mengatakan bahwa kelelahan dapat memicu kontraksi lebih cepat sehingga bayi bisa saja lahir prematur
Kanak Kanak Lakukan Keganasan Seksual Ini Peranan Ibu Bapa Elak Anak Jadi Mangsa Dan Pemangsa

Kanak Kanak Lakukan Keganasan Seksual Ini Peranan Ibu Bapa Elak Anak Jadi Mangsa Dan Pemangsa

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 630 hits
Penderaan seksual oleh orang dewasa ke atas kanak kanak sudah membuatkan masyarakat kita cukup terganggu Namun baru baru ini kita dikejutkan dengan kes jenayah seksual yang dilakukan oleh seorang kanak kanak berusia 12 tahun ke atas anak as...
Ibu Hamil 19 Tahun Murung Dapat Tahu Suami Curang Bangkit Semula Demi Anak

Ibu Hamil 19 Tahun Murung Dapat Tahu Suami Curang Bangkit Semula Demi Anak

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 414 hits
SETIAP wanita yang bergelar isteri pasti tidak menyangka bahtera perkahwinan yang disemai dengan cinta akhirnya runtuh dek kerana kehadiran orang ketiga Inilah yang berlaku kepada ibu muda ini yang terpaksa menanggung kepayahan seorang diri...
Janin Usia 5 Bulan Terbang Sejauh 7 Meter Sang Ibu Alami Kecelakaan Parah Hingga Perutnya Pecah

Janin Usia 5 Bulan Terbang Sejauh 7 Meter Sang Ibu Alami Kecelakaan Parah Hingga Perutnya Pecah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 265 hits
Sepasang suami istri yang baru saja menikah tahun lalu terlibat kecelakaan yang parah dan membuat mereka meninggal dunia beserta anak yang masih dikandung 5 bulan juga ikut terlempar keluar dari perut ibunya Dikutip dari Sinar Harian Inside...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Taman Tema Genting Highland

Potong Ikan Keluar Api



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan