Taubat Sebagai Jalan Keluar Masalah



Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wa sallam bersabda, “Setiap anak Adam pasti pernah berbuat dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah orang-orang yang bertobat.” (HR. Tirmidzi dan Ibnu Majah).
Hadis ini, dijelaskan KH Abdullah Gymnastiar menyiratkan bahwa sungguh tidak ada manusia yang bersih dari kesalahan, khilaf, atau dosa . Manusia adalah tempatnya salah dan dosa. Hampir setiap hari manusia melakukan perbuatan salah, baik yang disadari atau pun tidak disadari. Oleh karena itulah Allah Ta’ala memberikan jalan kepada manusia untuk senantiasa membersihkan diri dari noda-noda dosa. Jalan tersebut bernama taubat.
Taubat adalah kembalinya seorang hamba kepada Allah Ta’ala dengan jalan menunaikan ketaatan terhadap-Nya serta menjauhi segala bentuk kemaksiatan dan kekufuran . Jadi di dalam taubat itu terdapat tiga komponen , yakni kembali kepada Allah SWT, menunaikan perintah-Nya, serta menjauhi apa yang dilarang-Nya.
Menurut Aa Gym, taubat itu bagaikan pintu gerbang bagi setiap orang untuk mendapatkan jalan keluar bagi setiap permasalahan yang dihadapinya. Tobat pun adalah pintu utama yang bisa mengantarkan seseorang kepada peningkatan kualitas diri di hadapan Allah Ta’ala. Tobat adalah jalan pertama yang harus dilalui seseorang yang mendambakan kedekatan dengan-Nya.
“Lupa, salah, dan khilaf adalah bagian dari sifat kemanusiaan kita. Karena sebagaimana sabda Rasulullah saw bahwa manusia adalah tempatnya salah dan lupa. Ketika kita kesal pasti menggerutu. Ketika putus asa menimpa, maka kita sering kali juga mengeluh terhadap keadaan yang ada,”ujar Aa Gym dalam tausiyahnya di laman Daaruttauhid org.
Sedangkan sikap-sikap seperti itu adalah sikap seorang makhluk yang seperti tak mengakui dirinya memiliki Sang Pencipta. Sikap yang seolah tak ada tempat untuk berlindung dan memohon, maka bertaubatlah.
Rasulullah bersabda, “Barang siapa yang melazimkan istighfar, maka Allah akan memberikan padanya jalan keluar di setiap kesempitan, penyelesaian dari setiap kegundahan, dan diberikan rezeki dari jalan yang tidak diduga-duga.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah dan Hakim).
Ketika kita mengendarai mobil, kemudian cuaca di luar sedang hujan deras. Ternyata alat pembersih kaca atau wiper rusak sehingga air yang membasahi kaca pun menghalangi pandangan kita. Jalan menjadi tidak terlihat dari dalam, maka apakah yang akan kita rasakan? Tentu kita akan resah dan cemas.
Mengapa dalam kondisi tersebut kita gelisah? Apakah gelisah karena tidak ada jalan ataukah gelisah karena kita tidak bisa melihat jalan. Tentu jawabannya adalah karena kita tidak bisa melihat jalan. Karena jalan itu ada, hanya saja kita tidak bisa melihatnya.
Oleh karena itu langkah yang harus kita lakukan adalah membersihkan kaca. Karena jika kaca bersih maka kita bisa melihat jalan dengan jelas. Gelisah pun akan sirna dari hati karena kita merasa yakin akan sampai ke tujuan dengan nyaman dan selamat.
Demikianlah hidup kita. Sesungguhnya Allah Ta’ala telah mempersiapkan jalan keluar bagi setiap ujian kehidupan kita. Hanya saja noda noda-dosa menghalangi pandangan hati kita untuk bisa melihat jalan keluar itu. Allah SWT berfirman:
كَلَّا بَلْ ۜرَانَ عَلٰى قُلُوْبِهِمْ مَّا كَانُوْا يَكْسِبُوْنَ ﴿المطففين : ۱۴
“Sekali-kali tidak! Bahkan apa yang mereka kerjakan itu telah menutupi hati mereka.” (QS. al-Mutaffifin [83]: 14).
Maka dengan taubat, noda-noda dosa itu bisa dibersihkan. Semakin banyak kita bersungguh-sungguh dalam bertaubat, semakin bersih pula noda-noda dosa yang pernah kita perbuat. Keinginan untuk menjadi pribadi yang baik dan kuat memang membutuhkan perjuangan sungguh-sungguh. Mujahadah tersebut harus dilakukan secara disiplin dan terus-menerus tanpa kenal menyerah. Begitu pula dengan kebiasaan kita dalam bertaubat dan beristighfar.
Wallahu A’lam
Artikel asli : sindonews.com
The post Taubat Sebagai Jalan Keluar Masalah appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/12/12/taubat-sebagai-jalan-keluar-masalah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masalah Thumbnail Post Tidak Keluar Di Recent Post

Masalah Thumbnail Post Tidak Keluar Di Recent Post

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 268 hits
Cara Atasi Masalah Thumbnail Post Tidak Keluar Di Recent Post Baru baru ini sekali lagi aku menghadapi masalah gambar tidak keluar di recent post blog Aku menggunakan platform blogspot ya Jadi tak seronok bila tekan publish new post update ...
7 Langkah Keluar Dari Masalah Stuck

7 Langkah Keluar Dari Masalah Stuck

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 229 hits
lagi 2 minggu nk closing sape yg stuck skg nape 1 dok buat benda yang tak mendatangkan hasil ubahh 2 sebab kita stop making plan kita dah takde big why klu ada big why kita takkan mudah stuck atau stop 3 terlalu dengar cakap orang lain4 sto...
Adik Nadia Brian Dakwa Abang Ipar Ada Masalah Mental

Adik Nadia Brian Dakwa Abang Ipar Ada Masalah Mental

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 459 hits
Selepas kakaknya pelakon Nadia Brian dihentam teruk oleh netizen berikutan kisah rumah tangganya yang kini semakin menjadi bualan ramai kini muncul seorang wanita yang menggunakan akaun lydiabrian dipercayai adik Nadia tampil mempertahankan...
Tidur Tak Nyenyak Sering Terganggu Tak Tahu Rupanya Anak Ada Masalah Tidur

Tidur Tak Nyenyak Sering Terganggu Tak Tahu Rupanya Anak Ada Masalah Tidur

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 313 hits
Melihat anak tidur tidak nyenyak dan berpusing sana sini membuatkan hati ibu mula risau Apakah yang dialaminya sepanjang tidurnya yang panjang Sama seperti kita orang dewasa anak anak kecil kita juga mudah terdedah kepada gangguan ketika ti...
Pengalaman Mengatasi Masalah Tayar Motosikal Jenis Tubeless Bocor Di Celah Rim

Pengalaman Mengatasi Masalah Tayar Motosikal Jenis Tubeless Bocor Di Celah Rim

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 362 hits
Membeli barangan sparepart di internet adakala tidaklah indah walaupun harganya jauh murah dari bengkel bengkel motosikal yang ada namun setiap pengalaman haruslah dijadikan sebagai sumber pembelajaran Siapa sangka tayar mempunyai ciri ciri...
Wagub Riza Tak Masalah Perda Dki Soal Denda Tolak Vaksin Digugat Ke Ma

Wagub Riza Tak Masalah Perda Dki Soal Denda Tolak Vaksin Digugat Ke Ma

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 164 hits
Menurut Riza masukan ataupun kritikan masyarakat dapat dijadikan bahan pertimbangan dan evaluasi Pemprov DKI Jakarta
Moratorium Keluar Wang Kwsp Bukan Sebahagian Bajet 2021

Moratorium Keluar Wang Kwsp Bukan Sebahagian Bajet 2021

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 251 hits
Ipohmali Antara sebab PH terperangkap semalam Ia berkaitan isu KWSP dan Moratorium yang dimainkan sentimennya oleh Najib Kesilapan terbesar PH Tidak tawarkan Pilihan kepada Rakyat Benar Kata Nurul Izzah Sebaiknya kerajaan dahulukan dana sel...
Cara Mengatasi Masalah Gambar Tv Bergaris Jom Diagnosis

Cara Mengatasi Masalah Gambar Tv Bergaris Jom Diagnosis

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 375 hits
Posting ini kita kongsikan cara DIY tv jenis baru yang mempunyai masalah gambar kurang cantik atau bergaris Beberapa hari kemudian penulis di kejutkan dengan masalah gambar TV secara tiba tiba menjadi berjalur sehingga hampir membuatkan mat...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja