Pengalaman Mengatasi Masalah Tayar Motosikal Jenis Tubeless Bocor Di Celah Rim


Membeli barangan sparepart di internet adakala tidaklah indah walaupun harganya jauh murah dari bengkel-bengkel motosikal yang ada namun setiap pengalaman haruslah dijadikan sebagai sumber pembelajaran.
Gambar sekadar hiasan sumber internet
Siapa sangka tayar mempunyai ciri-ciri LUCK yang tersendiri walaupun ia kelihatan dibungkus dengan baik namun ia mungkin sahaja mempunyai permasalahan seperti barangan reject kilang atau kata foreman Copy Ori bermaksud produk tiruan.

Tapi pada masa sekarang ni golongan marhaen sudah semestinya mengharapkan sparepart murah di pasaran tapi haruslah terima permasalahan di masa datang sebagai contoh tempoh jangka hayat sesuatu produk after market atau jenama tiruan.


Berbalik pada isu tayar tubeless bocor di celahan rim ketika siap pemasangan tayar baru ada yang berpendapat semua tayar di pasaran mempunyai LUCK masing-masing. Ada tayar pasang terus jalan dan ada yang perlu melakukan pelbagai teknik bagi mengatasi kebocoran angin di celahan rims.

Pam angin compressor
Teknik Pertama(1) Sebelum proses pemasangan tayar baru pada rim foreman akan sapu minyak pelincir keliling tepi tayar bertujuan bila masuk angin bahagian yang disapu pelincir itu masuk masuk di bahagian tebing(bermaksud garisan yang sepatutnya dia berada ketika berada didalam rims).

Teknik Kedua(2)
Seterusnya jika teknik pertama gagal, boleh cuba dengan air dengan cara mengisi di sekeliling tayar lalu tembak dengan angin compressor bertujuan tekanan air itu dapat menolak tayar dibahagian dalam untuk masuk kedalam tebing.

Teknik Ketiga(3) Rendam tayar bersama rims yang telah dipasang itu kedalam air sambil tembak dengan angin compressor sehingga ia berjaya masuk kedalam tebing.

Teknik Ke-empat(4) Sebelum proses pemasangan tayar baru cuba sapukan seberapa banyak minyak grease dikeliling dalaman bahagian tebing rims bertujuan ketika tembak angin compressor grease itu dapat menutup bahagian kebocoran lalu memberi tekanan pada tayar untuk memasuki bahagian tebing.

Teknik Ke-lima(5) Akhir ini paling mudah iaitu menggunakan perkhidmatan getah tiub mengikut saiz tayar dan pastikan jenama tiub yang dipercayai serta berkualiti bagi mengelak sebarang kebocoran dimasa hadapan. Contoh jika saiz tayar motosikal anda 80/90 pastikan tiub getah juga sesuai dengan saiz tayar iaitu 80/90 tapi kaedah penggunaan tiub didalam tayar tubeless mempunyai kelebihan dan kelemahan tersendiri iaitu mungkin sahaja getah tiub itu mudah bocor disebabkan tersepit dengan tayar tubeless namun kelebihan pula ia memudahkan urusan DIY kepada seseorang yang mementingkan penjimatan.

Cerita tentang barangan internet dan foreman di bengkel isu ini memang sukar kepada pemilik bengkel mahupun foreman sebabnya, pelangan ingin harga murah untuk setiap barangan sparepart namun pemilik bengkel dan foreman pula mungkin sahaja gagal menjual barangan mereka dengan harga yang telah di markup.

Jadi jika anda membeli di internet dan gagal melakukan pemasangan DIY lalu menuju ke bengkel berdekatan untuk mengadu mungkin sahaja anda akan dimarahi kerana membeli barangan di atas talian lalu memerlukan kemahiran beliau untuk pemasangan sedangkan bengkel beliau turut ada menjual barangan sama cuma sedikit mahal dari internet.

Akhir sekali pastikan peralatan DIY anda mencukupi dan telah membuat researh di forum internet dan platform yang berkaitan apa yang korang nak buat contoh pertukaran tayar tubeless bagi mengelak dari mengadu hal di bengkel berdekatan.

Bukan kita tak nak sokong perniagaan mereka tapi adakala ekonomi kita mungkin sahaja tidak menentukan dan memaksa untuk melakukan secara DIY untuk perolehi pengalaman serta penjimatan kewangan. Manakala jika yang mempunyai wang lebihan tidaklah salah untuk mengharapkan 100% perkhidmatan bengkel-bengkel berdekatan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2020/12/pengalaman-mengatasi-masalah-tayar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mengatasi Masalah Gambar Tv Bergaris Jom Diagnosis

Cara Mengatasi Masalah Gambar Tv Bergaris Jom Diagnosis

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 379 hits
Posting ini kita kongsikan cara DIY tv jenis baru yang mempunyai masalah gambar kurang cantik atau bergaris Beberapa hari kemudian penulis di kejutkan dengan masalah gambar TV secara tiba tiba menjadi berjalur sehingga hampir membuatkan mat...
Hiburan Tiba Tiba Air Terpancut Keluar Seolah Bocor Adibah Noor Kongsi Pengalaman Diserang Bell S Palsy

Hiburan Tiba Tiba Air Terpancut Keluar Seolah Bocor Adibah Noor Kongsi Pengalaman Diserang Bell S Palsy

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 285 hits
Personaliti TV dan juga penyanyi Adibah Noor mendedahkan bahawa dia telah terkena serangan masalah saraf ataupun lebih dikenali sebagai Bell s Palsy sejak tiga minggu lalu Adibah menjelaskan dia mengalami gangguan saraf pada bahagian muka s...
Kemalangan Melibatkan Motorsikal Meningkat Ada Pihak Cadang Motosikal Diharamkan

Kemalangan Melibatkan Motorsikal Meningkat Ada Pihak Cadang Motosikal Diharamkan

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 389 hits
Jika dilihat pada statistik kemalangan di negara ini pengguna motosikal adalah yang paling tinggi direkodkan KemaIangan maut melibatkan motosikal seolah olah tiada titik noktah walaupun banyak masa dan usaha diambil untuk cuba memulihkan ke...
Saya Terkejut Mereka Tak Pernah Balik Dengan Motosikal

Saya Terkejut Mereka Tak Pernah Balik Dengan Motosikal

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 223 hits
Slim River 8220 Mereka berdua tidak pernah balik dengan motosikal dan biasanya balik kampung dengan kereta 8221 kata Ahmad Puteh 72 bapa kepada Norwahidah 34 Norwahidah dan suaminya Mohamad Nazrul Ismail 41 maut selepas skuter mereka terbab
Lesen Motosikal Terengganu Sejahtera 2021 Permohonan Lesen Percuma

Lesen Motosikal Terengganu Sejahtera 2021 Permohonan Lesen Percuma

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 441 hits
LESEN MOTOSIKAL TERENGGANU SEJAHTERA 2021 PERMOHONAN LESEN PERCUMA Program lesen motosikal percuma diteruskan lagi tahun 2021 Berikut dikongsikan cara membuat permohonan lesen motosikal percuma 2021 di bawah LESEN MOTOSIKAL TERENGGANU SEJAH...
Terengganu Sejahtera Lesen Motosikal Percuma Sesi 2021 Cara Permohonan

Terengganu Sejahtera Lesen Motosikal Percuma Sesi 2021 Cara Permohonan

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 381 hits
Pemohon yang berminat boleh membuat permohonan melalui dua cara seperti di bawah Pastikan anda membaca arahan syarat dan mengisi maklumat dengan lengkap dan tepat adinserter name sgo 1 CARA PERMOHONAN SECARA ONLINE Layari Masukkan nombor ka...
Tukar Tayar Vios Kali Ke 6

Tukar Tayar Vios Kali Ke 6

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 381 hits
Tayar dah sampai masa nak kena tukar Macam biasa pergi kedai yang dah biasa Sebab dah tahu macam mana hasil kerja dan range harga perangai tokey pun takde jenis push tukar barang itu barang ini Dan stok tayar yang memang aku nak pun memang ...
1 000 Penunggang Motosikal Isi Petrol Percuma

1 000 Penunggang Motosikal Isi Petrol Percuma

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 211 hits
BALING Lebih 1 000 penunggang motosikal di bandar ini menerima sumbangan petrol percuma daripada Pertubuhan Kebajikan Dana Kita di sebuah stesen minyak di sini Pengerusinya Mohd Fazli Salleh 37 berkata program itu bertujuan membantu meringa...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango