Tapis Lesen Hiburan Mujur Ada Pas Al Hamdulillah


 

Mujur ada PAS, mampu kawal dan pantau pesta-pesta hiburan begini..
1. PBT perlu buat tapisan ketat permohonan lesen hiburan 
Hilmi Abdullah
KOTA BHARU: Semua pihak berkuasa tempatan (PBT) diseru membuat tapisan ketat ke atas semua permohonan bagi mendapatkan lesen dan permit hiburan berkuatkuasa serta merta, bermula hari ini.
Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Perumahan negeri, Hilmi Abdullah berkata, keputusan itu dibuat sebagai menyambut saranan Menteri Besar Kelantan, Dato’ Panglima […] (Sila rujuk HarakahDaily). Bermula hari ini.
PMR saingan Jom Heboh 
Program Madani Rakyat jadi alat politik Pakatan Harapan.
DARI 18 hingga 20 Oktober ini, diuar-uarkan di media Program Madani Rakyat (PMR) akan diadakan di Likas, Sabah, siri jelajah Program Setahun Bersama Kerajaan Madani. Sabah adalah negeri terakhir penganjuran PMR setelah diadakan di Sarawak September lalu dan sebelum itu di negeri-negeri Semenanjung Malaysia mengikut zon – utara, timur, […] (Sila rujuk HarakahDaily)


2. Hiburan: Dikongkong atau disokong?  
Kini, anak muda di Malaysia termasuklah Melayu-Islam semakin ghairah menghadiri konsert-konsert hiburan tempatan dan artis antarabangsa.
ISLAM tidak pernah melarang penganutnya untuk berhibur seperti yang disebutkan oleh Dr Yusuf al-Qaradawi dalam kitabnya, ‘al-Halal wa al-Haram fi al-Islam’ bahawa hiburan adalah harus kerana sifatnya yang membawa kegembiraan, kerehatan minda, kesenangan jiwa dan kesedapan pendengaran selagi tidak dicampuri perkara dan perbuatan yang mendatangkan dosa.

Namun demikian, apabila melihat kepada keadaan semasa, hanya keharusannya yang diambil oleh manusia, tetapi tidak pada larangannya iaitu “hiburan tidak boleh dicampuri perkara dan perbuatan yang mendatangkan dosa”.
Buktinya apabila amalan industri hiburan negara, tidak seluruhnya diimplementasikan garis panduan menepati hukum-hakam agama dan budaya masyarakat Malaysia. Lihat sahaja pada aspek pakaian artis-artis yang majoritinya tidak menutup aurat dan menjolok mata. Ditambah pula dengan babak-babak lakonan yang melanggar etika agama dan penuh kebaratan, termasuklah skrip-skrip yang menggiurkan.
Kini, anak muda di Malaysia termasuklah Melayu-Islam semakin ghairah menghadiri konsert-konsert hiburan tempatan dan artis antarabangsa. Yang mana pemakaian artis yang terlibat jelas menyalahi garis panduan yang ditetapkan oleh Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (PUSPAL). Iaitu baik artis lelaki atau perempuan dilarang memakai pakaian menjolok mata, apatah lagi mendedahkan badan bagi artis wanita. Sayangnya, tiada tindakan yang dikenakan ke atas mereka.
Malah, yang membantah pula menjadi salah apabila baru-baru ini kita dikejutkan dengan amaran Persatuan Penggiat Festival Antarabangsa (Alife) yang bakal mengambil pendekatan proaktif melalui tindakan undang-undang terhadap pihak yang cuba membantah dan mengganggu pelaksanaan konsert di negara ini. Cukup pelik.
(Selanjutnya sila ikuti sambungannya 'Hiburan: Dikongkong atau disokong?'                                       -HARAKAHDAILY 23/3/2024)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'Tapis lesen hiburan: Mujur ada PAS, al-hamdulillah'. Tajuk ini memungkinkan PAS dilihat agresif apabila terus-terusan membantah konsert-konsert hiburan di Malaysia.  

Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man menyebutkan bahawa PAS tiada masalah dengan konsert, tetapi PAS bermasalah dengan pelaksanaan konsert yang bercanggah dengan ajaran agama Islam. Dalam isu pengamalan konsert artis antarabangsa yang berpakaian menjolok mata, hal ini sebenarnya boleh dibetulkan dengan ketetapan yang wajar.
a. Contohya, pada tahun 2012, Malaysia dikejutkan dengan kumpulan Korea wanita yang berbaju kurung ketika membuat persembahan nyanyian mereka di atas pentas. Pada tahun 2016, Malaysia dikejutkan pula dengan seorang artis lelaki Korea yang berbaju Melayu ketika menemui para peminat.
b. Dua keadaan ini boleh dijadikan kes ‘precedent’ kepada pengamalan konsert artis antarabangsa di negara kita yang mana memberi mesej bahawa tidak mustahil untuk negara kita mengetengahkan busana yang tidak menjolok mata dan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh PUSPAL. Iaitu selari dengan pengamalan agama dan budaya di Malaysia. 
c. Malah, hal ini sangat tidak mustahil untuk dipraktiskan oleh artis-artis tempatan yang memang berasimilasi dengan adat dan budaya Malaysia. Hal ini perlu diubah melalui penguatkuasaan undang-undang dan peraturan, disusuli tindakan tegas oleh pihak kerajaan.

d. Oleh itu, Tuan Ibrahim berharap agar penyelarasan berkaitan garis panduan penganjuran hiburan di negara ini dilaksanakan oleh JAKIM sepertimana yang diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) pada 2 Disember 2023 dikeluarkan segera bagi menyelesaikan isu hiburan yang kian membelenggu dan menjerut anak muda Malaysia.
Demikian harapan beliau.
Akhirnya, apa potensi, risiko untuk PN hadapi PRN Melaka? 
MASJID TANAH: Data dan keputusan yang diperolehi PAS dan Perikatan Nasional (PN) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) dan Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 yang lepas tidak boleh lagi dijadikan sandaran untuk perancangan menghadapi pilihan raya akan datang.
Yang Dipertua PAS Kawasan Masjid Tanah, Ustaz Imran Abdul Rahman berkata, ia […] (Sila rujuk HarakahDaily)..
Sekian, al-hamdulillah. Harap maklum.
...



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/10/tapis-lesen-hiburan-mujur-ada-pas-al.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Turun Bersama Rakyat Melalui Skim Kifalah Dah 1 Dekad

Pas Turun Bersama Rakyat Melalui Skim Kifalah Dah 1 Dekad

papar berkaitan - pada 14/10/2024 - jumlah : 112 hits
PAS turun bersama rakyat melalui Skim Kifalah 1 Penubuhan SkimPAS kini lebih satu dekad Setiausaha Lajnah Kebajikan dan Keprihatinan Sosial PAS Pusat Ahmad Abdullah SanekKUALA LUMPUR Lebih satu dekad manfaat Skim Kifalah Ahli PAS telah diin...
Ties With Pas Counterpart Key In Vote For New Bersatu Youth Chief Says Source

Ties With Pas Counterpart Key In Vote For New Bersatu Youth Chief Says Source

papar berkaitan - pada 14/10/2024 - jumlah : 117 hits
Gombak Setia assemblyman Hilman Idham and Bersatu Youth s permanent chairman Akmal Zahin Zainal Zahir are vying for the post of Bersatu Youth chief in next month s party polls PETALING JAYA The ability to manage ties with PAS Youth is said ...
Panas Ularmak Pas Masih Persoalkan Cuti Sabtu Ahad Johor Pas Tunggang

Panas Ularmak Pas Masih Persoalkan Cuti Sabtu Ahad Johor Pas Tunggang

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 169 hits
Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin tampil menjelaskan kekeliruan ramai mengenai cuti pada hari Jumaat yang dikaitkan dengan dasar Islam sebenar Beliau menegaskan bahawa tiada dalam nas agama yang menyatakan hari Jumaat perlu cuti...
Tajuddin I Reprimanded Pas As A Muslim Not Academic

Tajuddin I Reprimanded Pas As A Muslim Not Academic

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 75 hits
Academic Tajuddin Mohd Rasdi has clarified that he reprimanded PAS as a responsible Muslim and not an academic I am speaking as a Muslim who upholds the tradition and values of Prophet Muhammad in the highest esteem he told Malaysiakini As ...
Thank You For Tiger Potential Compliment Teresa Tells Pas Leader

Thank You For Tiger Potential Compliment Teresa Tells Pas Leader

papar berkaitan - pada 12/10/2024 - jumlah : 95 hits
I do not sow discord for political mileage I don t spend every waking hour talking about my race and beliefs nor do I dream about the imagined threats of other races and how to capitalise on them when I am sleeping Teresa Kok has expressed ...
Ini Hero Pas Bukti Pas Pembela Islam Mendunia

Ini Hero Pas Bukti Pas Pembela Islam Mendunia

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 125 hits
1 Hero PAS yang tidak pernah kenal erti penat lelahKETIKA orang lain sedang nyenyak dan enak tidur mereka bertungkus lumus melaksana dan menyempurnakan kerja malah ketika orang lain bekerja menyara kehidupan mereka juga masih bekerja yang s...
How To Make Malaysia An Innovation First Nation

Smes Worry Minimum Wage Hike To Rm1 700 Could Strain Businesses Despite Potential Benefits

Gaji Guru Pasti Masih Rm600 Ke Kesian Gaji Minimum Sudah Rm 1 700 La

Ikan Cencaru Bakar

Peminat Ultraman Wajib Ke Tamashii Spot Pop Up X Ultra Heroes 2024

Usia Hanyalah Angka Sanah Helwah Buat Ayah Chik

Makin Banyak Manfaat Menyimpan Di Simpan Sspn Ibu Ayah Jangan Tangguh Buka Akaun Anak

Nizar Najib Kerajaan Pahang Akan Merintis Pelaburan Pusat Data Berskala Besar Perkasa Infrastruktur Digital


echo '';
Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012


Cara Nak Ikhlaskan Hati Kita

Rumah Kecil Penuh Dengan Jiwa Yang Tenang

Hadits Tentang Diam Saat Khutbah Jumat

Masak Sambal Udang Petai

Tapis Lesen Hiburan Mujur Ada Pas Al Hamdulillah

Syed Saddiq Tunjuk Ajar Pn