Tanpa Kejujuran Politik Ph Tak Sokong Belanjawan 2022



Kejujuran politik amat perlu untuk menjayakan memorandum kerjasama (MoU) yang ditandatangani oleh Kerajaan Perikatan Nasional dan Pakatan Harapan pada 13 September lalu.
Menurut Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, kejujuran dan keikhlasan menjadi faktor utama untuk meluluskan cadangan bersama Belanjawan 2022 yang masih dalam fasa rundingan.
“Kata kunci MoU adalah kejujuran. Lebh berat lagi kejujuran politik.
“Kejujuran politik hanya boleh lihat bila diterjemahkan kepada butiran persefahaman. Jujur bermaksud apa yang dipersetujui dan komited melaksanakannya. Baru kita anggap kejujuran berlaku.
“Tetapi jika tak tunjuk komitmen apatah lagi menghalang. Itu jelas tidak ada kejujuran.
“Apakah melalui persefahaman ini kita akses maklumat penting (kerajaan)? Ini sekarang sedang berlaku dalam pembuatan Bajet 2022. MoU bersetuju PH dilibatkan dalam proses pembuatan, memberi syor dan kritikan.
“Jawatankuasa induk PH dalam sesi libat urus, dari KEADILAN diwakili Wong Cheng, Fuziah Salleh dan saya. DAP oleh Tony Pua, Chong Eu, Amanah diwakili Dr Dzul, Izham dari Selangor dan ustaz Hasanuddin. Ini jawatankuasa libat urus dengan Kementerian Kewangan. Kami dijadualkan ada 3 pusingan (pertemuan lagi),” katanya dalam temubual bersama Lensa Parlimen bertajuk: “Pemulihan Negara: Sejauh Mana Kejujuran Politik?”.
Bagaimanapun, menurut Saifuddin, PH tetap mempunyai red line yang tidak boleh dikompromi sekiranya pihak kerajaan mahu pesetujuan dan sokongan.
Katanya, tidak bermakna pihak kerajaan menerima usul PH maka sokongan akan diberikan dengan mudah.
“Pusingan awal perundingan, (Menteri Kewangan) Tengku Zafrul telah memberikan pembentangan secara makro, tema belanjwan, prinsip belanjawan, sumber, kekangan dan semua itu telus. Kita kemudiannya membentangkan polisi kita. Kemudian peringkat dasar Kementerian Kewangan beri maklum balas.
“Tapi ada redline, kalau dia bawa pun kita tak setuju. Misalnya, wujud keperluan mengekalkan bajet JKOM, perlu atau tidak platform Penggerak Komuniti (diberi bajet). Itu garis kita nyatakan dengan jelas. Kalau dimasukkan juga apalagi kalau peruntukannya besar, kita jelaskan ini red line kita (akan bantah),” katanya.
Selain itu, tambah Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu itu, MoU setakat ini berjalan dengan baik dalam membentuk Jawatankuasa Khas Parlimen yang mana pembangkang menuntut lebih banyak jawatankuasa dipengerusikan oleh mereka berbanding sebelum ini hanya Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang diketuai pembangkang.
“Jawatankuasa pilihan khas ada 9, satu lagi PAC yang memang dipengerusikan pembangkang.
“Yang 10 ini komposisinya pengerusinya pihak kerajaan kata 5:3, kita counter balik 5:4,” katanya.
Menjawab pertanyaan yang sering diajukan netizen, apakah MoU boleh membawa kepada persepakatan politik yang lebih meluas pra dan pasca Pilihan Raya Umum ke 15, Saifuddin berkata PH bersedia dengan konsep politik terbuka pada masa hadapan.
“Keterbukaan politik itu kalau diterjemahkan maka konsepnya MoU, khemah besar.
“Kalau ini nak dilihat oleh segmen masyarakat akan berlaku kemungkinan (bersama parti kerajaan) kita tidak boleh blame mereka, nak meredakan suhu politik yang panas pun dibolehkan tanggapan itu.
“Jika permulaan kepada satu bentuk kerjasama saya kata, biar masa menentukan. PH mengamalkan pendekatan terbuka dalam menguruskan perbezaan politik,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33194

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Perlu Dapatkan Persetujuan Ph Sebelum Bentang Belanjawan 2022

Kerajaan Perlu Dapatkan Persetujuan Ph Sebelum Bentang Belanjawan 2022

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 169 hits
Oleh FAZLI RADZI OKTOBER 1 2021Kerajaan perlu berunding dengan dengan Pakatan Harapan terlebih dahulu sebelum Belanjawan 2022 dibentangkan di Dewan Rakyat pada 29 Oktober depan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata hal tersebut terka...
Wanita Pkr Puas Hati Pembangkang Dilibatkan Dalam Belanjawan 2022

Wanita Pkr Puas Hati Pembangkang Dilibatkan Dalam Belanjawan 2022

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 200 hits
Wanita KEADILAN dalam menyuasat Mesyuarat Majlis Pimpinan Wanita Pusat menyambut baik impak positif Memorandum Perfahaman di antara Kerajaan Malaysia dan Pakatan Harapan terutamanya sesi libat urus membentangkan cadangan Belanjawan 2022 kep...
Dalam Belanjawan Terkesan Belanja 38 Juta Untuk Baiki Sri Perdana Dan Tidak Untuk Faedah Rakyat

Dalam Belanjawan Terkesan Belanja 38 Juta Untuk Baiki Sri Perdana Dan Tidak Untuk Faedah Rakyat

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 241 hits
Belanjawan 2022 fokus rakyat masih terkesan Covid 19 kata PM October 2 2021 Belanjawan 2022 juga akan menumpukan kepada pelaksanaan inisiatif jangka pendek selari dasar dan strategi RMK12 kata Ismail Sabri Yaakob KUALA LUMPUR Belanjawan 202...
Bersatu Sahkan 31 Mp Parti Itu Berkecuali Dari Sokong Ahmad Maslan

Bersatu Sahkan 31 Mp Parti Itu Berkecuali Dari Sokong Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 255 hits
gemilangdaily comSumber Bersatu sahkan 31 MP parti itu berkecuali dari sokong Ahmad Maslan Kesemua ahli Parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia dijangka mengemukakan pendirian berkecuali dalam isu cadangan nama Setiausaha Agung UMNO Datuk S...
Andrew Laban Fredolin Sokong Gesaan Sabah Fc Dirombak

Andrew Laban Fredolin Sokong Gesaan Sabah Fc Dirombak

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 396 hits
Timbalan Presiden SAFA Daerah Sipitang dan Bekas Pemain Antarabangsa Andrew Laban Lagi panggilan dari lagenda mahu skuad Sabah FC dirombak 2 Timbalan Presiden dari 2 Persatuan Bolasepak Sabah daerah tampil menyokong gesaan Datuk James Wong ...
Belanjawan Berisiko Gagal Jika Tiada Perbincangan Dengan Ph

Belanjawan Berisiko Gagal Jika Tiada Perbincangan Dengan Ph

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 147 hits
September 18 2021 Belanjawan berisiko gagal jika tiada perbincangan dengan PH Pakatan Harapan akan mengambil sikap berkecuali di dalam Belanjawan 2022 sekiranya terdapat perkara yang tidak dibincangkan oleh kerajaan dengan mereka Ahli Parli...
Salaries In Digital Tech Jobs Expected To Rebound In 2022

Salaries In Digital Tech Jobs Expected To Rebound In 2022

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 196 hits
Malaysia s digital economy has not been spared by the pandemic a Pikom report says but is likely to grow next year PETALING JAYA Salaries for workers in digital technology industries saw nearly no growth this year but are expected to improv...
2022 Ram 1500 Trx Ignition Edition Unveiled Other Trims Complete The Line Up

2022 Ram 1500 Trx Ignition Edition Unveiled Other Trims Complete The Line Up

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 274 hits
The American based RAM carmaker builds one of the most powerful trucks in the world the 150 editions being the direct competitor of the F 150 from Ford or the Chevrolet Desperado And we have seen a lot of reviews and videos comparing the th...
2022 Genesis Gv60 Electric Gets Plethora Of Technology Safety Systems And Sheer Power

2022 Genesis Gv60 Electric Gets Plethora Of Technology Safety Systems And Sheer Power

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 188 hits
We already know that Genesis is the special division of the that stands for luxury advanced technology and impressive performance under the hood and with every model they build they demonstrate that it is worth spending time and money to sa...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show