Tangguh Sidang Parlimen Penghinaan Terhadap Agong



PETALING JAYA: Keputusan kerajaan untuk mengelakkan Parlimen daripada bersidang adalah penghinaan kepada Yang di-Pertuan Agong, kata Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.
Menteri undang-undang, Takiyuddin Hassan semalam mengatakan bahawa Kabinet tidak akan menasihati Agong untuk membenarkan Parlimen bersidang semula ketika tempoh darurat berlangsung sehingga 1 Ogos, walaupun Agong pada minggu lalu mengatakan bahawa sidang Parlimen boleh diadakan dalam tempoh berkenaan.
“Seruan menteri bahawa kita harus menangguhkan Parlimen kerana terdapat lebih daripada 100 orang yang berusia di Parlimen … Ia adalah satu penghinaan terhadap kebijaksanaan pengundi (dan) penghinaan terhadap keputusan Raja,” kata Syed Saddiq.
“Agong sangat jelas mengatakan bahawa Parlimen dapat diteruskan.
“Tidak ada alasan logik untuk menghalang Parlimen daripada bersidang. Ini menghina demokrasi, kebijaksanaan Raja dan rakyat Malaysia,” tambah bekas menteri belia dan sukan itu selepas melancarkan Coox Cloud Kitchen di Damansara.
Agong pada minggu lalu mengumumkan bahawa Parlimen dapat bersidang dalam tempoh darurat, pada tarikh yang dianggap sesuai olehnya atas nasihat perdana menteri, yang menyaksikan beberapa ahli parlimen mendesak kerajaan untuk membenarkan Parlimen bersidang semula pada Mac.
Pada sidang media semalam, Takiyuddin menolak permintaan itu dengan mengatakan bahawa tidak ada keperluan Parlimen bersidang kerana Agong berupaya menggubal undang-undang melalui Ordinan Darurat.
Takiyuddin menambah, kerajaan sebenarnya prihatin terhadap kesihatan dan keselamatan wakil rakyat yang dipilih kerana banyak antara mereka berusia 60 tahun ke atas.
Syed Saddiq turut mempersoal mengapa ada perlu standard yang berbeza secara tiba-tiba.
“Mengapa ketika sidang Parlimen yang lalu, yang berlangsung ketika PKPB (perintah kawalan pergerakan bersyarat), semua orang tua boleh duduk bersama, berdebat dan memanggil saya secara terbuka sebagai anak?
“Tetapi tiga bulan kemudian, risiko (dijangkiti) meningkat 10 kali ganda? Ini jelas tindakan orang yang terdesak,” katanya, merujuk dakwaan bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak begitu gembira dengan sokongan majoriti Ahli Parlimen.
Sementara itu, mengulas laporan berita hari ini bahawa Umno tidak akan bekerjasama dengan PPBM pada pilihan raya akan datang, dan hanya akan bekerjasama dengan kerajaaan Perikatan Nasional (PN) sehingga Parlimen dibubarkan, Syed Saddiq berkata politik berterusan dalam negara hanya membuatkan pelabur lari menyebabkan orang ramai putus asa terhadap wakil rakyat.
Mengakui kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini turut menghadapi beberapa pertikaian antara bekas perdana menteri – dan bekas ketua PPBM – Dr Mahathir Mohamad dan presiden PKR Anwar Ibrahim, Syed Saddiq berpendapat bahawa ketidakstabilan politik semasa yang berlaku lebih merosakkan.
“Ketidakstabilan kerajaan berpunca daripada pemimpin kerajaan itu sendiri.
“Umno adalah kerajaan. Mereka adalah parti terbesar dalam kerajaan. Dan mereka berdebat dengan PPBM,” katanya.
“Sebelum ini anda tidak pernah dengar kami (PH) bercakap untuk menarik sokongan kepada kerajaan.
“Sekarang, anda mendengar tentang ini setiap hari (dan) setiap minggu, ada sahaja berita mengenai menarik sokongan dan membubarkan Parlimen.
“Kali terakhir mereka (pembangkang) mengatakan PH tidak stabil kerana Tun (Mahathir) dan Anwar bertelagah. Untungnya hanya Tun dan Anwar.
“Sekarang pemimpin PPBM Tan Sri (Muhyiddin) … Mereka (semua) berdebat dengan Umno. Dari pemimpin tertinggi hingga ke bawah. Itu lebih teruk lagi.”

The post Tangguh sidang Parlimen penghinaan terhadap Agong appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/04/tangguh-sidang-parlimen-penghinaan-terhadap-agong/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen Tanpa Nasihat Pm Kata Ku Li

Agong Boleh Panggil Sidang Parlimen Tanpa Nasihat Pm Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 212 hits
February 25 2021 Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah mempunyai kuasa untuk memanggil sidang Parlimen tanpa nasihat daripada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Perkara itu dinyatakan Pengerusi J...
Isu Darurat Anwar Tidak Derhaka Agong Benar Sidang Parlimen

Isu Darurat Anwar Tidak Derhaka Agong Benar Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 225 hits
Penegasan Yang di Pertuan Agong secara memanggil Presiden Dewan Negara dan Speaker Dewan Rakyat bertitah bahawa Parlimen boleh bersidang seperti biasa sewajarnya mematikan propaganda kononnya Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri A...
Agong Sudah Bertitah Segerakan Sidang Parlimen

Agong Sudah Bertitah Segerakan Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 213 hits
Pelbagai pihak menyokong titah Yang di Pertuan Agong semalam agar sidang Parlimen dilaksanakan sewaktu perintah darurat berlangsung Bagi Ahli Parlimen Merbok Nurin Aina sidangan Parlimen amat perlu di tengah tengah simpang siur politik dan ...
Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

Ph Gesa Muhyiddin Segera Nasihat Agong Untuk Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 223 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Feb 2021 6 20 pmPH menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin segera menasihati Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Sultan Ahmad Shah untuk memanggil sidang Parlimen Ia ...
Pkp Sudah Pun Di Longgarkan Bn Rayu Titah Agong Agar Sidang Parlimen Di Adakan Segera

Pkp Sudah Pun Di Longgarkan Bn Rayu Titah Agong Agar Sidang Parlimen Di Adakan Segera

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 151 hits
KUALA LUMPUR Barisan Nasional merayu Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah agar menitahkan sidang parlimen diadakan segera kata pengerusinya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Zahid berkata Seri Paduka bole...
Pn Berdolak Dalik Mohon Agong Guna Kuasa Panggil Sidang Parlimen Ph

Pn Berdolak Dalik Mohon Agong Guna Kuasa Panggil Sidang Parlimen Ph

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 178 hits
POSTED BY AMIR WRLRKerajaan Perikatan Nasional terus berdegil untuk tidak membenarkan sidang Parlimen berlangsung ketika tempoh darurat Terbaharu dalih yang diberikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan baha...
Sidang Parlimen Muhyiddin Membisu Tak Hormat Titah Agong

Sidang Parlimen Muhyiddin Membisu Tak Hormat Titah Agong

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 267 hits
Perdana Menteri kerajaan darurat Muhyiddin Yassin didesak segera mengadakan sidang Parlimen selepas seminggu Yang di Pertuan Agong menitahkan sidang perlu dilaksanakan pada masa yang sesuai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anw...
Jangan Guna Alasan Remeh Halang Sidang Parlimen

Jangan Guna Alasan Remeh Halang Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 204 hits
Jangan guna alasan remeh halang sidang ParlimenOleh March 04 2021Dalih Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan bahawa tiada keperluan mengadakan sidang Parlimen ketika negara diletakkan dalam perintah darurat adalah ...
Mp Lompat Beli Upah Dan Ugut Untuk Sokong Pn Sebelum Sidang Parlimen Anwar Ibrahim

Mp Lompat Beli Upah Dan Ugut Untuk Sokong Pn Sebelum Sidang Parlimen Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 400 hits
Perikatan Nasional bergelut untuk membeli dan mengugut agar cukup sokongan sebelum menimbang untuk mengadakan sidang Parlimen dakwa Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim Dia berkata demikian ketika mengulas tindakan Ahli Parlimen Julau Larry Sng ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Youtuber Resipi Rozana Rozek TV

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus